Gezondheid alle pijlers

Rosacea(?) tips

09-11-2014 14:06 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Sinds een tijdje denk ik dat ik rosacea heb. Heb vaak roodgloeiende wangen, vooral naast m'n neus en mond. De kleur varieert van rood tot paars, en het verschijnt vooral tijdens situaties waarin ik me opgelaten voel (wat weer zorgt voor een vicieuze cirkel; de rosacea maakt me nog opgelatener --> nog rodere wangen). En nee, dit zijn geen schattige rode blosjes maar ontsierende rode/paarse vlekken in mijn gezicht en soms ook in de nek. Het is een heel vervelend gevoel dus negeren helpt ook niet. De dokter wil me echter niet doorverwijzen omdat hij het probleem niet inziet.

Nu lees ik vaak dat je rosacea beter zelf kunt behandelen door je eetpatroon te veranderen. Er bestaan talloze websites waarop staat wat je allemaal wel en niet moet eten met rosacea, maar dit zijn zulke lange en algemene lijsten.. Ik ben meer op zoek naar persoonlijke ervaringen van vrouwen met rosacea over bepaalde voedingsmiddelen en/of zalfjes etc. Natuurlijk werkt ieder lichaam anders, maar toch ben ik benieuwd naar hoe anderen van hun rosacea af zijn gekomen / hun rosacea onder controle houden.

Ik zit nu in een periode waarin ik veel belangrijke gesprekken/vergaderingen/etentjes heb, en mijn rosacea is hierin echt een belemmering. Van tevoren zit ik al te piekeren over hoe rood ik zal worden en uiteraard word ik het dan ook, maar het lukt me echt niet om er niet aan te denken. Bij de gedachte alleen al ga ik al gloeien. En zelfs tijdens het typen van dit bericht staan de rode vlekken alweer op de wangen. :(

Dus... tips?
Heeft de dokter gezegd dat je rosacea hebt? Het klinkt niet zo namelijk. Ik heb een lichte vorm van rosacea maar ik heb er niet alleen last van in bepaalde situaties maar gewoon altijd. Bij jou klinkt het meer alsof het blozen zich uit in rood-paarse vlekken. Heel vervelend, maar ik denk niet dat je dan iets aan mijn tips over rosacea hebt.

Maar goed, mocht je toch rosacea hebben dan wil ik je meegeven dat ik het meest heb gehad aan het stoppen met verzorgingsproducten. Het enige wat ik gebruik is een beetje dagcrème voor de gevoelige huid als ik een droge huid heb en dat is het. Ik drink ook zo min mogelijk rode wijn want daar reageert mijn huid erg sterk op. En bij temperatuurschommelingen krijg ik ook meer last, dus op die dagen doe ik wat meer dagcrème op om mijn huid te beschermen, voor mij werkt dat ook goed.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:gioia82 schreef op 09 november 2014 @ 14:48:

Heeft de dokter gezegd dat je rosacea hebt? Het klinkt niet zo namelijk. Ik heb een lichte vorm van rosacea maar ik heb er niet alleen last van in bepaalde situaties maar gewoon altijd. Bij jou klinkt het meer alsof het blozen zich uit in rood-paarse vlekken. Heel vervelend, maar ik denk niet dat je dan iets aan mijn tips over rosacea hebt.

Maar goed, mocht je toch rosacea hebben dan wil ik je meegeven dat ik het meest heb gehad aan het stoppen met verzorgingsproducten. Het enige wat ik gebruik is een beetje dagcrème voor de gevoelige huid als ik een droge huid heb en dat is het. Ik drink ook zo min mogelijk rode wijn want daar reageert mijn huid erg sterk op. En bij temperatuurschommelingen krijg ik ook meer last, dus op die dagen doe ik wat meer dagcrème op om mijn huid te beschermen, voor mij werkt dat ook goed.Ik ben inderdaad niet altijd rood, maar wel vaak. Wat jij hebt heb ik ook, bij het drinken van wijn krijg ik vaak een uitbraak en bij temperatuurschommelingen ook. Het is het ergst als ik net op mijn werk geweest ben (werk in een supermarkt, koud) en daarna thuiskom waar het warm is. Dan krijg ik 9 van de 10 keer een uitbraak. De dokter heeft geen rosacea vastgesteld, ik had het idee dat hij het niet echt serieus nam en ook niet echt de tijd nam om ernaar te kijken. Dus daarom besloot ik zelf maar op onderzoek uit te gaan.
Het klinkt voor mij toch nog wel als blozen, dit kan ook komen door alcohol en temperatuurschommelingen. Maar ik ben natuurlijk geen dokter! Kun je je huisarts niet vragen om een verwijzing naar de dermatoloog? Dan weet je tenminste zeker of je rosacea hebt en kan hij/zij je tips geven. Ik kreeg destijds door de dermatoloog antibiotica voorgeschreven, dat werkte toen wel goed maar ik wil dat niet te lang slikken.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Hallo allemaal,

Mijn tip, die ik ook ooit gelezen heb op een forum is..... slik L ysine en een vitamine c tablet erbij. Is je rosacea weer opgelaaid, slik dan dubbel L ysine. (Ik doe dan s'morgens 2 en s'avonds 2) L ysine kun je bij de tuinen of drogist krijgen. Het wordt meestal geslikt bij koortslip.

Na maanden antibiotica en soorten zalf ben ik L ysine gaan slikken. Binnen een week was het weg.

Ik slik elke dag 1 tablet om te onderhouden. Ik heb af en toe een kleine rosacea uitbarsting gehad. Dubbe L ysine ysine geslikt en het was weer weg. Afgelopen maandag had ik een grote uitbarsting. Rond de Ogen ook opgezet. Het is nu zondag en mijn huid is weer glad en zacht.

Als dag creme gebruik ik een mengsel van 1/3 amandelolie, 1/3 hazelnootolie, 1/3 druivenpitolie. Een van de olie helpt couprose te verminderen.

Ik gebruik het als dag en nacht creme en tevens als make up remover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven