Gezondheid alle pijlers

Rugpijn

24-11-2020 15:37 47 berichten
Hoi allemaal,

Even van me afschrijven hoor. Vanmorgen wilde ik vertrekken naar mijn werk toen ik even kuchte. Tijdens dat kuchen schoot het toch zo ontzettend in mijn onderrug. Ik kon even helemaal niks meer, werd misselijk en ontzettend duizelig. Gelukkig trok dat wel redelijk snel weg, maar de rugpijn is er nog. Heb al 2 aspirines van 400mg ingenomen en Als ik zit gaat het redelijk. Lopen (waggelen) lukt nu ook wel. Opstaan en gaan zitten is een heel ander verhaal.
Wat een ellende is dit zeg.

Heeft iemand van jullie deze klachten wel eens gehad en hoelang duurde het voor het over was? Ik wil eigenlijk morgen gewoon werken, maar dan moet het wel snel wegtrekken.

Ik vraag trouwens niet naar een diagnose en ik heb de huisarts al gebeld. Die gaf aan pijnstillers te nemen en rust te houden. Bij verergering van de klachten moest ik nog een keer bellen.
Ja, heel vaak. Helaas.

Meestal is het iets verrekt en is het gewoon paar dagen uitzitten met pijnstillers. Wel proberen te blijven bewegen. Diclofenac wil ook nog wel eens goed helpen, ontstekingsremmend.

Dus advies van huisarts is normaal en logisch.
Alle reacties Link kopieren
Zo snel als het gekomen is kan het ook weer weggaan.
Bij mij is de ervaring om toch te blijven bewegen dan was het eerder weg.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft het met enige regelmaat. Kan een paar dagen helemaal niets en daarna wordt het langzaamaan wat beter.
Fietsen (buiten of op hometrainer) helpt herstel versnellen.
Toch maar een klein rondje door de stad waggelen straks dan!

Diclofinac wordt gehaald inderdaad:)
Een kruik of een warmtekussen kan ook wel een beetje verlichting geven of werken.
Alle reacties Link kopieren
Ga lopen. En als t over is, sporten om je rugspieren te versterken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn onderrug is mijn zwakke plek, dus heel af en toe schiet het "in mijn rug". Kan door de meest domme dingen zijn: even bukken om iets uit een keukenkastje te pakken, een pan optillen, een verkeerde beweging, enz. Gelukkig is dat hooguit 1 keer per jaar. Blijven bewegen is het beste, hete douche kan verlichting geven. Als het écht ernstig is, heb ik Diclofenac achter de hand (met de zegen van mijn huisarts) en is het na een paar uur beter.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-11-2020 15:58
Mijn onderrug is mijn zwakke plek, dus heel af en toe schiet het "in mijn rug". Kan door de meest domme dingen zijn: even bukken om iets uit een keukenkastje te pakken, een pan optillen, een verkeerde beweging, enz. Gelukkig is dat hooguit 1 keer per jaar. Blijven bewegen is het beste, hete douche kan verlichting geven. Als het écht ernstig is, heb ik Diclofenac achter de hand (met de zegen van mijn huisarts) en is het na een paar uur beter.
Ook zonder zegen van je huisarts verkrijgbaar bij de drogist en apotheek. Wel de lagere versie per capsule.
Alle reacties Link kopieren
Rust -> Roest!
Uit ervaring kan ook ik zeggen, zoals de meesten hierboven ook al schrijven, dat rustig en voorzichtig blijven bewegen toch het beste helpt. Veel afwisseling in soorten beweging/activiteit, pijnstillers (naast diclofenac/ibuprofen eventueel ook nog paracetamol nemen), op tijd ook je rust nemen en wat al gezegd is een kruik/hittepit/warmtekussen is ook vaak fijn.
Ja ik heb toch maar besloten dat een rondje stad een beetje veel van het goede is. Rondje woonkamer af en toe is beter vandaag. De pijnstillers werken redelijk hoor.

Wat een narigheid is dit zeg. Er zijn natuurlijk ergere dingen, maar man man man wat is dit vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Ook bekend met (lage) rugpijn; ik sport graag en veel en daarmee houd ik het heel goed uit. Ik heb wel baat gehad bij de fysiotherapie. En dan bedoel ik met name dat ik gerichte oefeningen heb aangeleerd waarmee ik zonder overbelasting de juiste spieren sterker kan maken. Vaak zit fysiotherapie in je aanvullend pakket en kun je zonder doorverwijzing van de arts gewoon gaan. Sommigen hebben zelfs een (vrijblijvend) inloop uur.
Zeker met beleid blijven bewegen desnoods in combinatie met pijnstilling maar altijd onder controle van je fysiotherapeut/arts.
Ik heb vaak lage rugpijn. De fysio helpt mij dan goed.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij fysio gaan dit soort klachten meestal in 4 dagen over. Is bij mij ook elke keer zo.

Niet te lang op dezelfde stoel
Af en toe even een kwartiertje gaan liggen
En voorzichtig wat yoga doen. de cat/cow bijvoorbeeld (op handen en knieën en voorzichtig rug hol en bol maken, even googlen hoe je het goed doet) en de child pose. Wat ook lekker is, is op je rug gaan liggen, dan je knieën naar je toe halen en vastpakken met je handen. Hoofd laat je op de grond en dan rustig van links naar rechts rollen. Door je knieën afwisselend dichter en verder van je af te doen, masseer je zo zachtjes je onderrug.
Zodra dit over is, je rugspieren/buikspieren versterken. Dan is de kans kleiner dat dit je weer overkomt.

Yoga helpt mij. Als je op Youtube zoekt naar yoga lower back, dan krijg je voldoende oefeningen om je onderste rugspieren te versterken.

Beterschap
Even opletten of je geen uitstraling naar een of beide benen hebt. Als het na een paar dagen niet beter gaat, even opnieuw je huisarts bellen. Verder, luister naar de tips van je huisarts.
voltaren creme , en lekker laten insmeren
Alle reacties Link kopieren
Waarom meteen naar de fysio lopen? Zoals gezegd, van tijd tot tijd schiet het ook in mijn onderrug, best ernstig zelfs. Maar blijven bewegen en als het écht ernstig is/blijft, een diclofenac, en dan gaat het wel weer over. Is gewoon een zwakke plek in mijn lijf. Meestal kan ik na 2 dagen weer redelijk normaal bewegen, na 3 dagen is het zo goed als weg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb regelmatig rugpijn, lage rugpijn, waarbij ik het pijnpunt met één vinger kan aanwijzen. Dan neem ik een paar dagen consequent 4 x dd een pijnstiller in en dan is het weer over. Ondertussen blijf ik uiteraard wel bewegen - want de hond moet uit!
Alle reacties Link kopieren
Helaas ervaring. Wat mij helpt:

In foeteshouding gaan liggen op bed. Erg pijnlijk maar de rek moet er juist in. A

Andere oefening: met links of rechts, de zijkant van je lichaam dus, tegen een muur staan. Arm omhoog tegen de muur. Je voeten ongeveer 30/40 cm van de muur af. En dan je heup richting de muur bewegen. Ook pijnlijk maar dan komt de strek er goed in.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Bedankt voor de tips allemaal! De fysio wacht ik nog even mee hoor, ik heb best hoop dat het vanzelf weer over gaat. Het gaat nu langzaamaan als ietsje beter. Net even gedoucht en nu onder een kleedje op de bank. Loop regelmatig even een rondje door de kamer.
Alle reacties Link kopieren
Hier fysio achtergrond je hoeft niet gelijk naar de fysio ga ook niet langer dan 2 dagen plat liggen liever helemaal niet, blijf wandelen en idd neem een paracetamol, klinkt als een lumbago spontane rug klacht je spier heeft even een oprekking gehad en is nu hypertoon verstijf dit moet je er uit lopen. Zelfs tintelingen tot boven de knie is niet gelijk een neurologische probleem wel als het tot je voeten gaat er door zakt maar dit is vast niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
24-11-2020 16:46
Volgens mij fysio gaan dit soort klachten meestal in 4 dagen over. Is bij mij ook elke keer zo.

Niet te lang op dezelfde stoel
Af en toe even een kwartiertje gaan liggen
En voorzichtig wat yoga doen. de cat/cow bijvoorbeeld (op handen en knieën en voorzichtig rug hol en bol maken, even googlen hoe je het goed doet) en de child pose. Wat ook lekker is, is op je rug gaan liggen, dan je knieën naar je toe halen en vastpakken met je handen. Hoofd laat je op de grond en dan rustig van links naar rechts rollen. Door je knieën afwisselend dichter en verder van je af te doen, masseer je zo zachtjes je onderrug.
Kwispelen is ook een fijne. Op handen en knieën, heel rustig je kont heen en weer bewegen.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Waarom er zo'n drama van maken. Ja, rugpijn is shit, maar niet het einde van het leven. Laat staan een reden om je verplichtingen te laten varen. Zoals ik al schreef, bij tijd en wijle kan het verdomde pijnlijk in mijn onderrug schieten. Maar dan is dat zo, balen, pech, en pijn, maar ik ga gewoon werken, stap op de fiets (en soms heb ik dan een extra opstapje nodig) en gewoon doorgaan. Op mijn werk heb ik gelukkig een heel goede bureaustoel, dus prima, En moet ik opstaan, ja, dan gaat dat krakkemikkig op zo'n moment, maar gaat wel weer over. Je kan niet van iedere scheet een donderslag maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niemand hier maakt er toch een drama van? We geven wat tips hoe je de pijn sneller minder maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven