Gezondheid alle pijlers

Rugpijn

24-11-2020 15:37 47 berichten
Hoi allemaal,

Even van me afschrijven hoor. Vanmorgen wilde ik vertrekken naar mijn werk toen ik even kuchte. Tijdens dat kuchen schoot het toch zo ontzettend in mijn onderrug. Ik kon even helemaal niks meer, werd misselijk en ontzettend duizelig. Gelukkig trok dat wel redelijk snel weg, maar de rugpijn is er nog. Heb al 2 aspirines van 400mg ingenomen en Als ik zit gaat het redelijk. Lopen (waggelen) lukt nu ook wel. Opstaan en gaan zitten is een heel ander verhaal.
Wat een ellende is dit zeg.

Heeft iemand van jullie deze klachten wel eens gehad en hoelang duurde het voor het over was? Ik wil eigenlijk morgen gewoon werken, maar dan moet het wel snel wegtrekken.

Ik vraag trouwens niet naar een diagnose en ik heb de huisarts al gebeld. Die gaf aan pijnstillers te nemen en rust te houden. Bij verergering van de klachten moest ik nog een keer bellen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had het regelmatig. Dat werd toen Spit genoemd.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als spit maar eigenlijk heb ik zelden rugpijn dus weinig verstand daarvan. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts zei dat kruipen heel erg goed was als het in je onderrug geschoten is. Kwispelen en cat/cow is ook fijn ook al doet het pijn. Om de beurt je knie helemaal naar je toe trekken en de andere gestrekt is ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Spit speelt vaak in komische films. Dan bukt iemand, komt niet meer overeind en dan moet hij in gebogen toestand vervoerd worden. Was vroeger humor van de bovenste plank. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, hier vaak last van de rug. Wat helpt bij mij is, blijven bewegen, voor de infraroodlamp zitten en een warme kruik.
Voor iedereen een groene tuin
Warmtepleister voor de rug, heerlijk!
En bewegen is goed, maar wel rustig aan bewegen. Ik dacht op een gegeven moment, lekker zwemmen, naar het zwembad stevig door zwemmen en de volgende dag deed het nog zeerder. Idem met lang of te stevig fietsen of te lang staan of wandelen. Op de strek-oefeningen na, als ik meer pijn krijg bij bewegen, moet ik regelmatig even rusten. Als het door overbelasting komt, krijg je het er met te zwaar belasten niet uit.
En de fysiotherapeut brengt mij eens in de zoveel tijd weer in model als de oefeningen niet helpen.
pejeka schreef:
24-11-2020 16:53
Waarom meteen naar de fysio lopen? Zoals gezegd, van tijd tot tijd schiet het ook in mijn onderrug, best ernstig zelfs. Maar blijven bewegen en als het écht ernstig is/blijft, een diclofenac, en dan gaat het wel weer over. Is gewoon een zwakke plek in mijn lijf. Meestal kan ik na 2 dagen weer redelijk normaal bewegen, na 3 dagen is het zo goed als weg.
Overigens bofkont als het na drie dagen alweer weg is.
Je hebt pijn en PIJN en als je werk denkwerk is, is rugPIJN best lastig. De keuze is dan: slechter denkwerk door de PIJN of door het suf worden van de pijnstillers.
Werk waarbij je lang moet staan, is niet bevorderlijk, noch als je veel moet tillen. Soms is even rustig aandoen verstandiger dan stoer doorlopen en de boel de vernieling in helpen.
Even een update van mijn kant. Ik ben toch bij de huisarts geweest vandaag. Vanmorgen deed ik ongeveer 10 minuten over sokken aantrekken, terwijl het gisteravond toch best aardig ging. De nacht had niet echt goed gedaan. Nu flink aan de pijnstillers en dat onderdrukt fantastisch. Zelfs de was aan het doen :)
Morgen dus maar weer aan het werk, hopelijk kom ik de nacht goed uit zodat ik wat tempo kan maken in de ochtend.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
24-11-2020 20:23
Overigens bofkont als het na drie dagen alweer weg is.
Je hebt pijn en PIJN en als je werk denkwerk is, is rugPIJN best lastig. De keuze is dan: slechter denkwerk door de PIJN of door het suf worden van de pijnstillers.
Werk waarbij je lang moet staan, is niet bevorderlijk, noch als je veel moet tillen. Soms is even rustig aandoen verstandiger dan stoer doorlopen en de boel de vernieling in helpen.
Pijn is niet leuk. Sta ook niet te juichen als het weer in mijn rug schiet. Maar dan kan ik prima werken, heb een goede bureaustoel op kantoor en zo lang ik in een goede houding blijf zitten, is er weinig aan de hand en kan ik mijn werk prima doen. Als ik moet opstaan, ja, dan moet ik dat wat voorzichtiger doen dan anders, maar dat is ook geen reden om niet aan het werk te gaan. En ja, af en toe maak je onverwacht toch een beweging die een pijnscheut tot gevolg heeft, maar die is dan na een minuut of 2 wel weer gezakt, en dan denk je "oh ja, balen, da's waar, mijn rug!".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-11-2020 21:49
Pijn is niet leuk. Sta ook niet te juichen als het weer in mijn rug schiet. Maar dan kan ik prima werken, heb een goede bureaustoel op kantoor en zo lang ik in een goede houding blijf zitten, is er weinig aan de hand en kan ik mijn werk prima doen. Als ik moet opstaan, ja, dan moet ik dat wat voorzichtiger doen dan anders, maar dat is ook geen reden om niet aan het werk te gaan. En ja, af en toe maak je onverwacht toch een beweging die een pijnscheut tot gevolg heeft, maar die is dan na een minuut of 2 wel weer gezakt, en dan denk je "oh ja, balen, da's waar, mijn rug!".
Er is rugpijn en rugpijn. Dat van jou klinkt als een stijve/gespannen rug.
pejeka schreef:
26-11-2020 21:49
Pijn is niet leuk. Sta ook niet te juichen als het weer in mijn rug schiet. Maar dan kan ik prima werken, heb een goede bureaustoel op kantoor en zo lang ik in een goede houding blijf zitten, is er weinig aan de hand en kan ik mijn werk prima doen. Als ik moet opstaan, ja, dan moet ik dat wat voorzichtiger doen dan anders, maar dat is ook geen reden om niet aan het werk te gaan. En ja, af en toe maak je onverwacht toch een beweging die een pijnscheut tot gevolg heeft, maar die is dan na een minuut of 2 wel weer gezakt, en dan denk je "oh ja, balen, da's waar, mijn rug!".
Tja, dat zijn andere rugklachten dan wanneer je helemaal niet meer rechtop kan staan.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
27-11-2020 12:51
Tja, dat zijn andere rugklachten dan wanneer je helemaal niet meer rechtop kan staan.
Op mijn werk hoef ik ook niet te staan. En inderdaad kán ik dan ook niet staan. Onderrug is voor mij een zwakke plek die ik al sinds mijn tienerjaren heb. Meestal niet veel last van, en af en toe, door een verkeerde beweging of een te plotselinge draai, slaat het opeens toe. En dan kan ik ook inderdaad nauwelijks rechtop staan, en kruip ik soms op handen en voeten de trap op naar mijn bed. Maar daarom kan ik nog wel gewoon werken en hoef ik me echt niet ziek te melden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-11-2020 21:28
Op mijn werk hoef ik ook niet te staan. En inderdaad kán ik dan ook niet staan. Onderrug is voor mij een zwakke plek die ik al sinds mijn tienerjaren heb. Meestal niet veel last van, en af en toe, door een verkeerde beweging of een te plotselinge draai, slaat het opeens toe. En dan kan ik ook inderdaad nauwelijks rechtop staan, en kruip ik soms op handen en voeten de trap op naar mijn bed. Maar daarom kan ik nog wel gewoon werken en hoef ik me echt niet ziek te melden.
Tja......als een ander je geen applaus geeft moet je het zelf maar doen. Fijn dat de pijn voor jou niet zo erg dat je er dingen/werk voor moet laten.
Alle reacties Link kopieren
Maartje101 schreef:
27-11-2020 21:48
Tja......als een ander je geen applaus geeft moet je het zelf maar doen. Fijn dat de pijn voor jou niet zo erg dat je er dingen/werk voor moet laten.
Je kan er ook voor kiezen dingen wél te doen, maar dan mét pijn. Mijn insteek is altijd geweest: tuurlijk kan ik, als ik weer zo'n rugpijn-attack heb, thuis op de bank gaan zitten, maar daar wordt de pijn echt niet minder van. Dus ga ik naar mijn werk, en zodra ik eenmaal zit is het draaglijk en kan ik gewoon doen wat ik moet doen. Neemt niet weg dat je dan af en toe een plotselinge beweging maakt, of te vlug wil opstaan, en dat je dan afgestraft wordt met een hevige pijnscheut of zelfs tijdelijke verkramping van de spieren daardoor, maar dat is na 5 minuten ook wel weg. En kan zomaar zijn dat ik op zo'n dag dan niet functioneer als op dagen zonder rugpijn, maar stel dat ik 80% van mijn normale werk gedaan krijg, dan is dat nog altijd 80% méér dan wanneer ik thuis op de bank zou gaan hangen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-11-2020 21:54
Je kan er ook voor kiezen dingen wél te doen, maar dan mét pijn. Mijn insteek is altijd geweest: tuurlijk kan ik, als ik weer zo'n rugpijn-attack heb, thuis op de bank gaan zitten, maar daar wordt de pijn echt niet minder van. Dus ga ik naar mijn werk, en zodra ik eenmaal zit is het draaglijk en kan ik gewoon doen wat ik moet doen. Neemt niet weg dat je dan af en toe een plotselinge beweging maakt, of te vlug wil opstaan, en dat je dan afgestraft wordt met een hevige pijnscheut of zelfs tijdelijke verkramping van de spieren daardoor, maar dat is na 5 minuten ook wel weg. En kan zomaar zijn dat ik op zo'n dag dan niet functioneer als op dagen zonder rugpijn, maar stel dat ik 80% van mijn normale werk gedaan krijg, dan is dat nog altijd 80% méér dan wanneer ik thuis op de bank zou gaan hangen.
Er zijn mensen die echt niks kunnen vanwege rugpijn, maar dat weet jij zelf ook wel :)
Wees blij dat jij dat niet hoeft te ervaren.
Werken was geen optie hoor, ook niet met pijn. Wellicht is dat per baan verschillend, maar als ik mijn sokken niet zelfstandig kan aantrekken dan kan ik ook niet zelfstandig voor een klas met pubers staan. Iedereen is anders en iedereen ervaart pijn ook anders, maar voor mij was thuis blijven wel even de enige optie.
Gelukkig heb ik nu alweer 2 dagen gewerkt en gaat het weer goed met me. Het is nog niet over, maar ik kan mijn sokken weer normaal aantrekken :-D
Juf1234 schreef:
27-11-2020 21:59
Werken was geen optie hoor, ook niet met pijn. Wellicht is dat per baan verschillend, maar als ik mijn sokken niet zelfstandig kan aantrekken dan kan ik ook niet zelfstandig voor een klas met pubers staan. Iedereen is anders en iedereen ervaart pijn ook anders, maar voor mij was thuis blijven wel even de enige optie.
Gelukkig heb ik nu alweer 2 dagen gewerkt en gaat het weer goed met me. Het is nog niet over, maar ik kan mijn sokken weer normaal aantrekken :-D
Fijn dat het de goede kant opgaat!
Alle reacties Link kopieren
Bridge35 schreef:
27-11-2020 21:55
Er zijn mensen die echt niks kunnen vanwege rugpijn, maar dat weet jij zelf ook wel :)
Wees blij dat jij dat niet hoeft te ervaren.
Ik weet wat ernstige rugpijn is. Dat weet ik al 35 jaar. Het verschil is hoe je ermee omgaat. Tuurlijk kan ik bellen en zeggen: ik kom niet werken, want mijn rug. Dat is één benaderwijze. Mijn benaderwijze is: Ik ga wél naar mijn werk, want of ik nou thuis zit of op mijn werk, pijn doet het toch. En dan is alles wat ik op mijn werk gedaan krijg, gewoon winst. Want met thuiszitten komt er echt niks uit mijn handen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bridge35 schreef:
27-11-2020 21:55
Er zijn mensen die echt niks kunnen vanwege rugpijn, maar dat weet jij zelf ook wel :)
Wees blij dat jij dat niet hoeft te ervaren.
Ik weet wat ernstige rugpijn is. Dat weet ik al 35 jaar. Het verschil is hoe je ermee omgaat. Tuurlijk kan ik bellen en zeggen: ik kom niet werken, want mijn rug. Dat is één benaderwijze. Mijn benaderwijze is: Ik ga wél naar mijn werk, want of ik nou thuis zit of op mijn werk, pijn doet het toch. En dan is alles wat ik op mijn werk gedaan krijg, gewoon winst. Want met thuiszitten komt er echt niks uit mijn handen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-11-2020 22:01
Ik weet wat ernstige rugpijn is. Dat weet ik al 35 jaar. Het verschil is hoe je ermee omgaat. Tuurlijk kan ik bellen en zeggen: ik kom niet werken, want mijn rug. Dat is één benaderwijze. Mijn benaderwijze is: Ik ga wél naar mijn werk, want of ik nou thuis zit of op mijn werk, pijn doet het toch. En dan is alles wat ik op mijn werk gedaan krijg, gewoon winst. Want met thuiszitten komt er echt niks uit mijn handen.
Tsja, er zijn mensen die fysiek niets meer kunnen vanwege hun rugpijn. Dat jij dat niet hebt wil niet zeggen dat het aan het doorzettingsvermogen of de pijnbeleving van de andet ligt dat ze niet kunnen werken met rugpijn.

En ik spreek helaas uit ervaring.
Bridge35 schreef:
27-11-2020 22:07
Tsja, er zijn mensen die fysiek niets meer kunnen vanwege hun rugpijn. Dat jij dat niet hebt wil niet zeggen dat het aan het doorzettingsvermogen of de pijnbeleving van de andet ligt dat ze niet kunnen werken met rugpijn.

En ik spreek helaas uit ervaring.
Pijnbeleving is natuurlijk erg subjectief.
Wat de een nog makkelijk kan, is voor een ander onmogelijk.
De enige instantie die daar een oordeel over kan en mag geven is de keuringsarts van het UWV bij een eventuele ziekmelding.
Ik wil er nog even aan toevoegen, dat het ook een voorbode kan zijn van ernstige rugproblematiek.
Hoeft niet (ik hoop het voor je!), maar kan wel.
Ik had jarenlang ernstige rugklachten die werden gelabeld als "spit".
Kon niet op of neer als de pijn zich aandiende.
Bleek achteraf een aangeboren heupdysplasie te zijn :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven