Sauna en hoofdpijn
vrijdag 4 december 2009 om 13:21
Zit ook te bedenken dat je mss te snel afkoelt. Kan best gerelateerd zijn aan het fenomeen "ijs eten en hoofdpijn krijgen" (http://mens-en-gezondheid ... ewel-de-brain-freeze.html). Ik weet uit ervaring dat 'ijshoofdpijn" ook kan blijven ipv dat het snel weggaat. Mogelijk helpt het als je het afkoelproces met wat meer beleid ingaat: eerst even buiten lopen, dan je armen/benen afspoelen met koud water, dan helemaal onder de koude douche en vervolgens in het dompelbad (of dit laatste overslaan).
vrijdag 4 december 2009 om 19:01
na elke saunagang minstens 10slokken water drinken. Goed koelen onder de koude douche of het dompelbad. Ook je hoofd. Niet kort maar ook echt goed. Misschien niet helemaal bovenin liggen? Voldoende rust tussen de saunagangen. En lig je wel goed? Gebruik je de hoofdsteunen wel ? Koelen ook eerst de armen en benen daarna romp en dan t hoofd. Succes de volgende keer.
zaterdag 5 december 2009 om 19:50
Korenwolf, ik krijg hoofdpijn van te grote temperatuurwisselingen. Het ècht stevige zweten sla ik over dus (en ja, ook de opgooiïng) en koelen doe ik heel rustig aan, eerst uitgebreid mijn benen, armen, romp, nek (essentieel dat dat eerst gebeurt) en dan pas hoofd. Pas als ik afgekoeld bén trek ik een stortdouche bijvoorbeeld.
En drinken, drinken, drinken. Van tevoren, tijdens en na het saunabezoek. En voldoende zout eten.
Wel balen hoor, dat je saunabezoek zo'n vervelend staartje heeft.
En drinken, drinken, drinken. Van tevoren, tijdens en na het saunabezoek. En voldoende zout eten.
Wel balen hoor, dat je saunabezoek zo'n vervelend staartje heeft.
zaterdag 5 december 2009 om 19:53
zaterdag 5 december 2009 om 20:26
Hoi Korenwolf,
Met dat afkoelen zit het wel goed bij jou .
Maar hou je je ook aan de 'opwarmregels'? Dus eerst warm douchen en goed afdrogen en dan tien minuutjes met je voeten in een warm voetenbad? Snelle schommelingen kunnen inderdaad hoofdpijn veroorzaken dus deze fase is, zeker voor jou, denk ik ook wel belangrijk. Wat verder wel helpt bij hoofdpijn (tenminste bij mij), is frisse lucht. Na het afkoelen lekker naar buiten en diep ademhalen werkt bij mij wel goed.
Veel water drinken is ook belangrijk maar ik heb altijd geleerd dat je dat pas ná je saunabezoek moet doen. Als je tijdens je saunabezoek veel drinkt dan zweet je dat gelijk weer uit en worden diepere afvalstoffen niet goed uitgezweet. Of dit klopt weet ik eigenlijk niet zeker....
Heerlijk hoor de sauna, ik krijg er weer helemaal zin in!
Met dat afkoelen zit het wel goed bij jou .
Maar hou je je ook aan de 'opwarmregels'? Dus eerst warm douchen en goed afdrogen en dan tien minuutjes met je voeten in een warm voetenbad? Snelle schommelingen kunnen inderdaad hoofdpijn veroorzaken dus deze fase is, zeker voor jou, denk ik ook wel belangrijk. Wat verder wel helpt bij hoofdpijn (tenminste bij mij), is frisse lucht. Na het afkoelen lekker naar buiten en diep ademhalen werkt bij mij wel goed.
Veel water drinken is ook belangrijk maar ik heb altijd geleerd dat je dat pas ná je saunabezoek moet doen. Als je tijdens je saunabezoek veel drinkt dan zweet je dat gelijk weer uit en worden diepere afvalstoffen niet goed uitgezweet. Of dit klopt weet ik eigenlijk niet zeker....
Heerlijk hoor de sauna, ik krijg er weer helemaal zin in!
zondag 6 december 2009 om 00:32
Ik ben een superfan van de sauna, maar wat ik ook deed......altijd hoofdpijn. Soms zo erg dat ik na afloop echt ziek was van de pijn. Ik heb elke tip opgevolgt ook alle die hier beschreven staan. Nu neem ik gewoon preventief een paracetamol en halverwege de dag nog een keer. Geen spoortje van hoofdpijn meer te bekennen en een heerlijke saunadag.
woensdag 16 december 2009 om 10:56
woensdag 16 december 2009 om 10:58
Volgens mij heeft het inderdaad meer te maken met drinken. Je verliest ontzettend veel vocht, dus je moet ook veel drinken. Ze hebben ook een drankje in de sauna (ben de naam kwijt, iets met fit?) en daarin zitten ook mineralen en zouten die je kwijtraakt. En het is heerlijk dorstlessend!
Misschien een tip?
Misschien een tip?
woensdag 16 december 2009 om 13:35
In de Saunadrome Putten hebben ze Pro-fit (of zoiets), na elke opgieting is dat ook nog eens in de aanbieding voor een euro, dat schijnt erg goed te zijn.
Overigens drink ik tussen de sauna-gangen bij voorkeur bier, dat werkt voor mij nog beter, maar wellicht niet verstandig voor iemand die snel hoofdpijn heeft.
Overigens drink ik tussen de sauna-gangen bij voorkeur bier, dat werkt voor mij nog beter, maar wellicht niet verstandig voor iemand die snel hoofdpijn heeft.