Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 399 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Ja zeker weer meer trek.

Maar toen ik nog niet afgevallen was troostte ik mezelf ook veel met lekkers. Die behoefte heb ik niet meer. Ik ben nu tevredener en heb niet zoveel troost nodig.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
wat fijn!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Zo. Na even stilgestaan te hebben tikte ik vanmorgen de -20 kg aan. Ik slik Rybelsus 14 mg. Insuline van 30 eenheden naar 13. Darmen doen weer normaal, nu ik wat extra olijfolie gebruik en elke ochtend start met een glas warm water met citroen. Suiker zit nuchter rond de 5. Vrijdag bloedprikken om te zien hoe het met alle andere waarden is.

Ben vanaf 5 juli bezig.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Fijn om te lezen dat het bij jullie ook zo goed gaat!

Ik ben inmiddels 11 weken bezig met Saxenda en vanochtend op controle geweest bij de huisarts om te kijken of ik door mag gaan. Moest minstens 5% afgevallen zijn. Dat is gelukt :-D ik ben in 11 weken 13 kilo afgevallen. En ik voel me super, geen noemenswaardige bijwerkingen. Hopelijk blijft dit nog even zo doorgaan! Mag het nu 2 jaar gaan gebruiken, geen idee of ik dat zo lang blijf doen, maar voorlopig nog wel. In totaal wil ik 45kg afvallen.. nog een lange weg te gaan.
Wat fijn dat het zo goed gaat, Pillow en Tanteslankie!

Ik gebruik nu sinds 2 juli saxenda. Ik zit nog op 1.8 per dag en ben inmiddels 25 kg kwijt.
Onlangs ben ik 1 week gestopt, omdat ik het twee dagen vergat en toen heb ik besloten het een weekje niet te doen omdat het wel fijn is dat je dan makkelijker naar de wc kunt :)

Die week zonder was goed te doen. Iets meer trek, maar zoals Poes ook al beschreef heb ik inmiddels wel geleerd om niet meer te reageren op trek en eerst na te denken of ik iets echt wel wil.

Ik maak nu nog de pennen op die ik heb en overweeg in de tussentijd of ik ga afbouwen, of gewoon stop en het probeer zonder de ondersteuning van saxenda.
Wat goed dat jullie zoveel afvallen, ik kom echt niet verder dan 4 kilo op tijd van 4 maanden, en zit op ongeveer 1500 calorieën. Krijg er de mismoed van, maar ik hou vol, zit op 3 , eet gezond, let op beweging, maar meer dan 2-3 ons per week zit er niet in
Na bijna 7 weken geen saxenda vanmorgen toch maar weer begonnen :-[

Ik was echt lekker bezig, de eerste maand zonder ging perfect, nog iets afgevallen ook.
Twee weken geleden gingen we op vakantie en woog ik 76 kilo. Na 1 week vakantie ineens 79!! Heel veel gelopen die week en lekker gegeten maar zeker niet overmatig. Eerst dacht ik dat het door het vliegen kwam, vocht, niet zo goed naar de wc kunnen..
Maar nu na een week nog steeds 78 kilo en ik wil niet dat het de verkeerde kant opgaat.

2 kilo in één week erbij. Ik snap er geen fluit van. En eigenlijk zou het ook niet eens kunnen. Dat zou betekenen dat ik 14.000 kcal EXTRA gegeten zou moeten hebben.
(en dat is niet zo)

Besloten om zo lang mogelijk op 0,6 te spuiten. Hopelijk ga ik dan weer afvallen.

Ik baal.
Blabla schreef:
16-10-2024 18:14
Wat goed dat jullie zoveel afvallen, ik kom echt niet verder dan 4 kilo op tijd van 4 maanden, en zit op ongeveer 1500 calorieën. Krijg er de mismoed van, maar ik hou vol, zit op 3 , eet gezond, let op beweging, maar meer dan 2-3 ons per week zit er niet in

Hoe snel het gaat heeft ook veel te maken met hoeveel overgewicht je hebt meestal.
Veel overgewicht is ook meer kilo's afvallen.
Volgens mij hadden wij ongeveer hetzelfde startpunt toch? Wel dik maar niet meeega-dik.
PoesmetLaarzen schreef:
19-10-2024 11:47
Na bijna 7 weken geen saxenda vanmorgen toch maar weer begonnen :-[

Ik was echt lekker bezig, de eerste maand zonder ging perfect, nog iets afgevallen ook.
Twee weken geleden gingen we op vakantie en woog ik 76 kilo. Na 1 week vakantie ineens 79!! Heel veel gelopen die week en lekker gegeten maar zeker niet overmatig. Eerst dacht ik dat het door het vliegen kwam, vocht, niet zo goed naar de wc kunnen..
Maar nu na een week nog steeds 78 kilo en ik wil niet dat het de verkeerde kant opgaat.

2 kilo in één week erbij. Ik snap er geen fluit van. En eigenlijk zou het ook niet eens kunnen. Dat zou betekenen dat ik 14.000 kcal EXTRA gegeten zou moeten hebben.
(en dat is niet zo)

Besloten om zo lang mogelijk op 0,6 te spuiten. Hopelijk ga ik dan weer afvallen.

Ik baal.
Kan het niet zo zijn dat je nog steeds gewoon meer vocht vasthoud? Of dat je lichaam qua metabolisme nog niet helemaal hersteld was waardoor je minder verbrand hebt dan gewoonlijk tijdens al die wandelingen.
Ja kan zeker hoor. Mijn horloge zit ook strakker dan voor de vakantie.
We hebben gemiddeld 15.000 stappen per dag gezet en veel omhoog en omlaag. Ik dacht/hoopte dat dat mijn verbranding juist wel goed zou doen.

Maar ik baal er zo vreselijk van en ik wil dat het anders is. Beetje noodgreep maar ik ben zo bang om weer de verkeerde kant op te gaan.

Hopelijk geeft die 0.6 spuiten me weer rust.
balen Poes :hug:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik spuit al sinds 2013 Victoza en ik ben er tussendoor ook wel eens mee gestopt. En afgevallen en weer bijgekomen. Ik ben er tijdens de coronaperiode zo’n 40 kg mee kwijtgeraakt, maar ben gestopt i.v.m. maagpijn en maagzuur en nu zitten alle kilo’s er weer bij. Dus, het werkt zolang ik het gebruik. Stop ik ermee, dan kom ik weer aan.

Ik ben overgestapt op Ozempic, maar dat werkt niet goed bij mij. Ik heb nl. diabetes en gebruik het ook om mijn bloedsuiker stabieler te houden en dat werkt met Ozempic wat minder goed bij mij.
fifi wijzigde dit bericht op 25-10-2024 19:59
8.94% gewijzigd
Merkte laatste paar dagen dat ik meer trek had. Geprobeerd om dit gevoel dan met fruit te verhelpen, maar dat lukte niet altijd. Was vorige week minder afgevallen dan de weken ervoor dus zat wel even te zenuwen. Moet ook ongesteld worden (meestal dan vocht vasthouden en meer trek) dus dacht nou dat word lekker dan. Voor m'n gevoel de hele week "te veel" gegeten. Niet super ongezond ofzo maar meer dan de weken ervoor. Wilde het ophogen liefst uitstellen dus dacht eerst maar wegen en aan de hand daarvan beslissen wat ik doe. Ben ik gewoon meer dan een kilo kwijt in 1 week.

Snap er de ballen niet van. Wrs dus terecht meer honger. Heb ik dan te weinig gegeten de weken ervoor? Dacht van niet. Hmm. Maar goed, niet opgehoogd en maar iets minder streng zijn komende week en zien hoe de vlag er volgende week bij hangt. Zit nog op 0,9.

Hoe gaat het bij jullie?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover schreef:
25-10-2024 16:09
Hoe gaat het bij jullie?

Hier gaat het an sich prima. Ik zit in week 8 en de laatste week van de laagste dosis Wegovy (0,25 mg). De huisarts vond het tijd om op te hogen (wat mij betreft had ik nog wel even door gekund op deze dosis). Ik ben nu 5,5 kilo kwijt in 7 weken. Dat vind ik behoorlijk veel.

Maar wat ik wel merk: ik moet niet mijn aandacht laten verslappen. Ik had de afgelopen week nogal een enerverende week en ben wat minder bezig geweest met het proces waar ik nu in zit. En dan merk ik dat ik toch weer meer ga snaaien en eten weer inzet als coping mechanisme. Ik merk vooral een hang naar suiker en zoet.

Ik weet dat er nog steeds hele volksstammen zijn die GLP-1 antagonisten een luie manier vinden om af te vallen. De afgelopen week bewijst voor mij meteen weer het tegendeel. Het is echt de combinatie van een steuntje in de rug én zelf actief werken aan een gezondere relatie met eten.
The impossible just takes a little longer.
Goedemorgen,

Na een tijdje te onderhandelen en met hulp van een huisarts in opleiding bij mijn eigen huisarts is zij overstag gegaan en hebben ze er in toegestemd dat ik Wegovy mag gaan gebruiken...ben daar erg blij mee. Het zal volgende week binnen komen. Maar omdat ik de eerste ben in haar praktijk die het gaat gebruiken wil ze wel dat ik regelmatig langs kom voor controles en mij ook aanmeld bij een diëtiste. Ik ben heel benieuwd hoe mijn lichaam op Wegovy gaat reageren. Als ik last van ernstige bijwerkingen krijg heb ik besloten om dan niet door te gaan maar hoop het niet. We zullen het zien :-)
PoesmetLaarzen schreef:
19-10-2024 11:52
Hoe snel het gaat heeft ook veel te maken met hoeveel overgewicht je hebt meestal.
Veel overgewicht is ook meer kilo's afvallen.
Volgens mij hadden wij ongeveer hetzelfde startpunt toch? Wel dik maar niet meeega-dik.
Ik begon in juni met 93 kilo, inmiddels zijn er 5 kilo vanaf en ik was al 5 kwijt op eigen houtje. Dus nu 10 kilo op tijd van 1.5 jaar. En als ik erover nadenk zijn dat 2 zakken aardappelen en dat is zwaar.

Jij zegt dat je weer begint, mag dat zomaar van de huisarts? Mijn praktijk heeft een machtiging voor 4 maanden gemaakt en dat moest nu weer verlengd worden, of betaal jij het zelf?

Zonde van de kilo's, maar ik zou eerder denken dat het inderdaad nog vocht ofzo is, want met zoveel beweging zou het toch bijna niet kunnen.
@Blabla, ik snap heel goed dat je baalt hoor, dat het langzaam gaat bij jou. Maar goed om het inderdaad ook zo te bekijken: je bent wel mooi 10 kg lichter dan 1,5 jaar geleden. Dat is 10% van je oorspronkelijke lichaamsgewicht!
Avena schreef:
26-10-2024 15:17
@Blabla, ik snap heel goed dat je baalt hoor, dat het langzaam gaat bij jou. Maar goed om het inderdaad ook zo te bekijken: je bent wel mooi 10 kg lichter dan 1,5 jaar geleden. Dat is 10% van je oorspronkelijke lichaamsgewicht!
Ja klopt is ook goed, ik hoop er nog eens 10 vanaf te krijgen
In Juni '22 was ik begonnen met mysimba. Deze is uiteraard alleen te gebruiken voor gewichtsverlies. Nu ben ik echt niet voor pillen en drankjes wat gewicht verliezen betreft. Ik sportte in die periode bijna vier keer per week, at gezond, bewoog veel en heb ook een intensieve baan waar ik continu in beweging ben.

Hierdoor ben ik binnen een jaar 10 kg afgevallen. Ik had intussen een diëtist en zat in een GLI traject. Deze medicatie krijg je dus ook echt alleen als je in zo'n traject zit of een jaar aan GLI erop heb zitten.

Ik worstel al tien jaar met mijn gewicht en ondanks een gezonde leefstijl én sporten gaan de kilo's er superlangzaam af. Was het daarvoor een mooie vier kg in de maand, deed ik er ineens meer als een half jaar over om een kilo kwijt te raken. Dus heel frustrerend allemaal.

De laatste jaren heb ik altijd wel een droge mond gehad en wordt ik snel moe. Mijn ouders zijn beide diabeet en de huisarts vond dat ik maar bloed moest afnemen om dit uit te sluiten bij mezelf. Ondanks de gezonde leefstijl, ondanks het sporten, ondanks toch een mooie 10kg kwijt bleek ik pre diabeet te zijn.

Geen reden (nog) tot paniek volgens de huisarts want ik zou door moeten gaan met de mysimba en mijn leefstijl die goed is door moeten zetten.

Nu een jaar later ben ik niet meer pre diabeet maar heb ik diabetes :( door de mysimb viel ik niet meer af doordat het lichaam kennelijk "gewend" is aan de medicatie en deze uitgewerkt is. Mijn diëtiste vind het maar appart dat ik ondanks mijn gezonde leefstijl geen gram afval (buiten de mysimba om) zo ook mijn GLI coach.

Ik moet nog wat kilo's kwijt én wellicht zou dit betekenen dat mijn diabetes hierdoor ook minder wordt. Dus ik gebruik sinds twee weken de ozempic. Ik ben gestart met 0.25mg maar mijn hemel wat een horror, wat een hel!

Een dag ja de eerste prik zat ik al vastgelijmd aan de wc. Acute diaree en misselijk. Ik kan er nachten niet van slapen. Opgezwollen buik, boeren die naar rottige eieren ruiken. Ik ben een wrak.

Ik had in '22 ook extreme bijwerkingen met de mysimba maar dit slaat alles. Gisteren, mooie warme zaterdagavond dacht ik een klein zakje chips erbij en wat te drinken. Ik heb het vannacht geweten. Koorts, diarree en ga zo maar door dat terwijl om over de dag amper zoveel gegeten heb!

Ik weet niet of ik dit volhou. Over 2 weken moet ik het ophogen naar 0.5 en daarna 1mg. Ik vrees voor nog meer bijwerkingen. De huisarts zegt dat dit er helemaal bij hoort en ik even door die zure appel heen moet bijten. Als ik sommige ervaringen op het net lees, zie ik dat sommige mensen maanden last hebben van de bijwerkingen en dan zakt de moed me in de schoenen..
Jeetje wat een verhaal, wat vervelend zeg, ik moet zeggen dat ik ook echt bang was voor de bijwerkingen, maar ik heb alleen maar last van obstipatie en hier gebruik ik elke dag macrogol poeder voor, maar obstipatie had ik al vaker ivm pds.

Ik begrijp dat je het niet ziet zitten, en eerlijk als ik echt zoveel bijwerkingen had zou ik kijken voor een alternatief.
Angstigmuisje schreef:
27-10-2024 11:43
Ik weet niet of ik dit volhou. Over 2 weken moet ik het ophogen naar 0.5 en daarna 1mg. Ik vrees voor nog meer bijwerkingen. De huisarts zegt dat dit er helemaal bij hoort en ik even door die zure appel heen moet bijten. Als ik sommige ervaringen op het net lees, zie ik dat sommige mensen maanden last hebben van de bijwerkingen en dan zakt de moed me in de schoenen..

Poeh, dat klinkt naar allemaal... En ik weet niet of dit 'erbij hoort'. Jouw lichaam reageert blijkbaar heel heftig. Ik zit nu bijna 8 weken op 0,25 mg Wegovy (zelfde als Ozempic) en ik heb helemaal niet van die extreme bijwerkingen. Beetje extra vermoeidheid, soms een klein beetje constipatie, maar dat is het wel.

Ik vind het ook een slecht idee om in jouw situatie te gaan ophogen naar 0,5 mg. Dat doe je normaal gesproken pas als je lichaam is gewend aan de medicatie (en je niet meer afvalt). Klinkt eerlijk gezegd niet alsof jouw huisarts al erg veel kennis en ervaring met deze medicatie heeft.
Jemig Angstig Muisje wat een horror! Denk dat al die mensen aardig wat kennis missen eerlijk gezegd.

Ik zou zeker niet ophogen hoor. Dan krijg je idd meer bijwerkingen. Eerst maar kijken of het met deze doses minder word na verloop van tijd. En anders andere medicijnen. Ik lees hier in het topic over een ozempic in pilvorm (iets met een R?). Blader anders even terug. Misschien (geen idee hoor dus wellicht klopt het niet) is die wel dagelijks dus minder heftig?

Mijn huisarts is ongelooflijk begripvol en zegt het is een ziekte (obesitas an sich) en dat is niet jouw schuld. Daar moet je mee geholpen worden ipv veroordeeld en nagewezen. Vind het zo rot voor je!

Sterkte!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Avena schreef:
27-10-2024 16:32
Poeh, dat klinkt naar allemaal... En ik weet niet of dit 'erbij hoort'. Jouw lichaam reageert blijkbaar heel heftig. Ik zit nu bijna 8 weken op 0,25 mg Wegovy (zelfde als Ozempic) en ik heb helemaal niet van die extreme bijwerkingen. Beetje extra vermoeidheid, soms een klein beetje constipatie, maar dat is het wel.

Ik vind het ook een slecht idee om in jouw situatie te gaan ophogen naar 0,5 mg. Dat doe je normaal gesproken pas als je lichaam is gewend aan de medicatie (en je niet meer afvalt). Klinkt eerlijk gezegd niet alsof jouw huisarts al erg veel kennis en ervaring met deze medicatie heeft.
Dit is ook mijn tweede week dus ik denk dat de huisarts er al vanuit gaat dat de bijwerkingen wat minder zullen worden. Is dit niet het geval dan houdt ik het op 0.25. Ik heb me nog niet gewogen sinds ik begonnen ben. Ik voel me ook niet afgevallen ofzo, gewoon wel zoals voorheen dus stabiel.

Ik hoop dat het dus de aankomende weken wat minder wordt.
Blabla schreef:
27-10-2024 12:02
Jeetje wat een verhaal, wat vervelend zeg, ik moet zeggen dat ik ook echt bang was voor de bijwerkingen, maar ik heb alleen maar last van obstipatie en hier gebruik ik elke dag macrogol poeder voor, maar obstipatie had ik al vaker ivm pds.

Ik begrijp dat je het niet ziet zitten, en eerlijk als ik echt zoveel bijwerkingen had zou ik kijken voor een alternatief.

Andere alternatieven weet ik zo gauw niet. Op dit moment ben ik toch best wanhopig. Mysimba was goed maar mijn lichaam is het nu gewend dus die doet niets meer. En Ozempic tja, ik denk dat het ook allemaal nog pril is en ik daarom zoveel bijwerkingen heb.

Maar wel iets om mee te nemen naar de huisarts en te bespreken mocht het niet overgaan. Trouwens, ik mocht in overleg geen diarree remmers gebruiken van het ziekenhuis. Dit zorgt ervoor dat je darmen dus weer normale ontlasting aanmaken maar zolang ik natuurlijk doorga met deze medicatie blijf ik last houden van diaree. Dus daarmee moest ik oppassen. Neem jij de macro in overleg met je huisarts?
LunchLover schreef:
27-10-2024 20:07
Jemig Angstig Muisje wat een horror! Denk dat al die mensen aardig wat kennis missen eerlijk gezegd.

Ik zou zeker niet ophogen hoor. Dan krijg je idd meer bijwerkingen. Eerst maar kijken of het met deze doses minder word na verloop van tijd. En anders andere medicijnen. Ik lees hier in het topic over een ozempic in pilvorm (iets met een R?). Blader anders even terug. Misschien (geen idee hoor dus wellicht klopt het niet) is die wel dagelijks dus minder heftig?

Mijn huisarts is ongelooflijk begripvol en zegt het is een ziekte (obesitas an sich) en dat is niet jouw schuld. Daar moet je mee geholpen worden ipv veroordeeld en nagewezen. Vind het zo rot voor je!

Sterkte!

Obesitas is ook zeker een ziekte. Ik ben zelf diabeet maar ik zou nooit iemand met een schuin oog aankijken die het gebruikt voor gewichtsverlies. Want hoe meer gewicht mensen dragen hoe meer aandoeningen ze kunnen krijgen. Diabetes, hoge bloeddruk, hoge cholesterol, hart en vaatziekten.

Ik ben wel echt een voorstander dat dit allemaal een helpend handje is en als persoon je zelf je leefstijl moet omgooien. Meer bewegen, gezonde voeding. Ik heb zelf de opleiding leefstijlcoach gedaan omdat ik zo obsessief bezig was met gewichtsverlies en waarom ik dus maar niet afviel. Opleiding wel behaald trouwens en nu help ik ook andere mensen :cheer:

Ik denk dat je trouwens Rybelsus bedoelt. Dat is inderdaad een pilvormige ozempic. Werking is wel wat minder sterk als ozempic maar de bijwerkingen zijn precies hetzelfde. Mijn ouders gebruiken deze medicatie omdat ze bij de eigen apotheek door de ozempic heen zijn..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven