Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 326 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sliep/slaap juist als een roos :-D


Denk dat er ook geen arts is die het voorschrijft bij 5 kilo overgewicht hoor.
Waar komt die gedachte vandaan?

Hoeveel ben je inmiddels kwijt Taskmaster?
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
27-05-2024 10:11
Ik sliep/slaap juist als een roos :-D


Denk dat er ook geen arts is die het voorschrijft bij 5 kilo overgewicht hoor.
Waar komt die gedachte vandaan?

Hoeveel ben je inmiddels kwijt Taskmaster?
Ik vraag me af of dat ook geldt voor de privéklinieken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
27-05-2024 10:06
Ik heb amper bijwerkingen gehad van Saxenda. Alleen slecht slapen (elk uur wakker) in de eerste weken. Maar dat ging weer over.

Sommige huisartsen schrijven trouwens wel Wegovy voor. Maar je moet het zelf betalen en het is erg duur.

Mensen die 5-10 kilo moeten afvallen zouden dit niet moeten gebruiken, vind ik. Je kunt prima even al je wilskracht bij elkaar roepen en die kilo's eraf knallen. Als je 40 kilo moet afvallen, dan is het onmogelijk haast, om het zo lang vol te houden. En dan kan Saxenda goed helpen.

Ik vind het vooral ook echt heel fijn om niet meer zo gefocust op eten te zijn.
ik vind het heel wonderlijk dat jij vindt dat mensen die 5-10 kilo moeten afvallen maar even prima al hun wilskracht bij elkaar kunnen roepen. Wie ben jij om over hen te oordelen? Er zijn ook mensen die beweren dat je dat ook heus wel bij 40 kilo kan en anders dat je het er maar niet zelf aan had moeten eten. Dat vind jij toch ook niet oke?

Ben jij de eerste 5-10 kilo op wilskracht afgevallen? Waarom kan jij niet even prima 4 x 10 even die kilos er af knallen?
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
27-05-2024 09:58
Wat is de reden dat je voor Saxenda gekozen hebt Beau?
Door chronische ziekte kan ik maar met moeite bewegen. Afvallen door sporten gaat dus niet.

Iom de huisarts hebben we toen hier voor gekozen.
Ozempic had mijn voorkeur maar dit vond hij te heftig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beau1983 schreef:
27-05-2024 10:57
Door chronische ziekte kan ik maar met moeite bewegen. Afvallen door sporten gaat dus niet.

Iom de huisarts hebben we toen hier voor gekozen.
Ozempic had mijn voorkeur maar dit vond hij te heftig.

Maar dan hebben jij en je huisarts je toch verdiept in de werking van Saxenda?
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
27-05-2024 10:22
Ik vraag me af of dat ook geldt voor de privéklinieken

Mja misschien ben ik naief maar ik denk en hoop dat dat in NL nog niet het geval is.
Ik ben zelf bij een kliniek afgewezen omdat ze het niet wisten/durfden met dat ontbrekende orgaan. Ging ze toen tenminste niet alleen om te cashen (ik vond de arts waar ik het gesprek mee had heel oprecht)

Gelukkig nu via huisarts geen probleem. Had ik gewoon gelijk heen moeten gaan :biggrin:
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
27-05-2024 11:07
Maar dan hebben jij en je huisarts je toch verdiept in de werking van Saxenda?
Ja zeker wel.
Maar ik begreep ook dat het wat zou doen met versnelde stofwisseling en vetafbraak.

Maar dan heb ik dat wellicht verkeerd begrepen.

Ik ga de huisarts nog maar eens bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beau1983 schreef:
27-05-2024 10:57
Door chronische ziekte kan ik maar met moeite bewegen. Afvallen door sporten gaat dus niet.

Iom de huisarts hebben we toen hier voor gekozen.
Ozempic had mijn voorkeur maar dit vond hij te heftig.
waarom? Even los van het feit dat Ozempic voor diabetici is, is de werkzame stof hetzelfde als die in Saxenda.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
27-05-2024 10:30
ik vind het heel wonderlijk dat jij vindt dat mensen die 5-10 kilo moeten afvallen maar even prima al hun wilskracht bij elkaar kunnen roepen. Wie ben jij om over hen te oordelen? Er zijn ook mensen die beweren dat je dat ook heus wel bij 40 kilo kan en anders dat je het er maar niet zelf aan had moeten eten. Dat vind jij toch ook niet oke?

Ben jij de eerste 5-10 kilo op wilskracht afgevallen? Waarom kan jij niet even prima 4 x 10 even die kilos er af knallen?
al deze middelen zijn serieuze medicijnen en je kunt je afvragen of het dan handig is om voor 5 kg dat te gaan gebruiken met alle mogelijke bijwerkingen. Het is geen quick fix.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ik snap het steigeren van Mariejan wel. Het is de toon die de muziek maakt en ik las ook een behoorlijk oordeel in hoe Taskmasker het verwoordde.

Wie zijn wij om te kunnen bepalen hoeveel moeite iemand al gedaan heeft of moet gaan doen. En misschien zijn er wel onderliggende problemen.

Maar idd, het zijn serieuze medicijnen met serieuze bijwerkingen die niet zomaar voorgeschreven moeten worden.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
27-05-2024 11:26
Nou ik snap het steigeren van Mariejan wel. Het is de toon die de muziek maakt en ik las ook een behoorlijk oordeel in hoe Taskmasker het verwoordde.

Wie zijn wij om te kunnen bepalen hoeveel moeite iemand al gedaan heeft of moet gaan doen. En misschien zijn er wel onderliggende problemen.

Maar idd, het zijn serieuze medicijnen met serieuze bijwerkingen die niet zomaar voorgeschreven moeten worden.
oh zeker hoor, ben ik met je eens. Maar ik vind het wel belangrijk om te blijven zeggen dat het serieuze medicatie is en je je af moet vragen of je dat wil voor een paar kg. Het wordt nu gezien als hét middel om af te vallen en door de invloed van influencers en allerlei sterren denken veel mensen er veel te makkelijk over in mijn optiek.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
27-05-2024 11:18
waarom? Even los van het feit dat Ozempic voor diabetici is, is de werkzame stof hetzelfde als die in Saxenda.
Dat klopt volgens mij niet. De werkzame stof van Ozempic is semaglutide.

De werkzame stof van Saxenda is liraglutide.


Ik heb mijn huisarts net gesproken.
Hij geeft aan dat Ozempic voor mij niet geschikt is omdat ik een verhoogd risico heb of nier problemen. En ozempic kan dit risico nog wat meer doen stijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook Saxenda ge raags aan mijn huisarts maar die zegt pertinent nee. In eerste instantie vanwege tekorten voor diabetici (moest ik hem dus vertellen dat ik niet om Ozempic vroeg maar dus huist daarom Saxenda) en daarna omdat mijn BMI niet hoog genoeg is. (Die is 27).

Ik wil graag 10 kg eraf, of minder centimeters om zo maar te zeggen. Sport 1x per week bij PT en waar mogelijk nog zelf maar heb het zo druk met werken dat het momenteel helaas bij die ene keer blijft.

Ik zou heel graag willen dat ik het zo mogen kopen. Al is het maar voor 10 kilo. Ik krijg ze er zelf gewoon niet vanaf. Ja kilo of 4 lukt daarna blijf ik stilstaan. Echt kut.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
27-05-2024 11:42
Ik heb ook Saxenda ge raags aan mijn huisarts maar die zegt pertinent nee. In eerste instantie vanwege tekorten voor diabetici (moest ik hem dus vertellen dat ik niet om Ozempic vroeg maar dus huist daarom Saxenda) en daarna omdat mijn BMI niet hoog genoeg is. (Die is 27).

Ik wil graag 10 kg eraf, of minder centimeters om zo maar te zeggen. Sport 1x per week bij PT en waar mogelijk nog zelf maar heb het zo druk met werken dat het momenteel helaas bij die ene keer blijft.

Ik zou heel graag willen dat ik het zo mogen kopen. Al is het maar voor 10 kilo. Ik krijg ze er zelf gewoon niet vanaf. Ja kilo of 4 lukt daarna blijf ik stilstaan. Echt kut.

Dan zou je de Visscherskliniek of Body Clinic kunnen proberen. En er zijn er vast nog veel meer maar deze twee ken ik toevallig.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beau1983 schreef:
27-05-2024 11:42
Dat klopt volgens mij niet. De werkzame stof van Ozempic is semaglutide.

De werkzame stof van Saxenda is liraglutide.


Ik heb mijn huisarts net gesproken.
Hij geeft aan dat Ozempic voor mij niet geschikt is omdat ik een verhoogd risico heb of nier problemen. En ozempic kan dit risico nog wat meer doen stijgen.
ik weet niet of er een verschil tussen mensen met en mensen zonder diabetes, maar Ozempic heeft juist een lichte beschermende werking voor de nieren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit er ook over te denken en ben zeer morbide obese. Ik heb 10 jaar geleden een Sleeve gekregen, maar de begeleiding (NOK) rammelde (of past niet bij mij). Door die Sleeve maar vooral het crashdieet van 6 weken Modifast, wat ik van het NOK moest volgen om lichter te zijn voor de operatie, was ik 30 kg afgevallen maar uiteindelijk stond ik 3 maanden na de operatie al stil en na het verwijderen van mijn galblaas, een half jaar na de Sleeve, kwam ik zelfs weer aan. Dit plateau is herkenbaar bij alle diëten die ik in mijn leven heb gevolgd. Wat ik ook doe, ik kom niet onder dat gewicht. Ook al hield ik mijn keurig aan de voedingsvoorschriften (doe ik nog), slikte mijn vitamines (doe ik nog) en ging ik 3x per week naar de sportschool.

Inmiddels 10 jaar later is die 30 kg met rente ook al weer terug. Het hongergevoel van grazen en snacken ook, zeker als ik mij verveel of niet uitgedaagd voel. Met het sporten ben ik allang weer gestopt. Oftewel terug bij af. Ik zou nog van een Sleeve naar een Bypass kunnen maar iets weerhoudt me er van. Ik gebruikte toen al bètablokkers en dat doe ik nog en daar zijn door de Sleeve chronisch ijzertekort en chronisch gebruik van maagzuurremmers bijgekomen. Ik ben bang dat die Bypass dat alleen maar erger maakt.

Diabetisch heb ik nog niet maar dat is een kwestie van tijd. De overgang is inmiddels ook bezig en de dames in mijn familie kregen allemaal diabetisch 2 na de overgang. Ik snap dat er geen quick fix is, maar ik zou wel graag zoveel willen afvallen dat ik door dat plateau breek waar ik bij elk dieet op ben gestrand. Ik heb de hoop dat als ik daar door heen kom, mijn lichaam zich moet resetten. Daarnaast voelt ook als een mentale drempel om het te kunnen volhouden. Het is geen quick fix, je hebt levenslang, maar een succeservaring en goede bij mij passende geestelijke begeleiding heb ik wel nodig. Misschien toch eens met de huisarts gaan praten en het doorzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
27-05-2024 11:47
ik weet niet of er een verschil tussen mensen met en mensen zonder diabetes, maar Ozempic heeft juist een lichte beschermende werking voor de nieren.
even nagekeken, maar het geldt idd voor diabetespatiënten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
27-05-2024 11:47
Dan zou je de Visscherskliniek of Body Clinic kunnen proberen. En er zijn er vast nog veel meer maar deze twee ken ik toevallig.

Ik ga een googlen. Kijk ik weet dat geld kost en wil het prima zelf betalen. Ik begrijp dan de weerstand van mijn huisarts ook niet zo goed. Ben verder gewoon gezond dus in dat opzicht zou dat geen probleem moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beau1983 schreef:
27-05-2024 11:42
Dat klopt volgens mij niet. De werkzame stof van Ozempic is semaglutide.

De werkzame stof van Saxenda is liraglutide.


Ik heb mijn huisarts net gesproken.
Hij geeft aan dat Ozempic voor mij niet geschikt is omdat ik een verhoogd risico heb of nier problemen. En ozempic kan dit risico nog wat meer doen stijgen.

Klopt, het zijn twee verschillende middelen. Maar beide zijn GLP-1 receptor agonisten.

Wat is het verschil tussen liraglutide (Saxenda) en semaglutide (Ozempic)?
Het verschil zit hem in het aantal receptoren waarop ze werken.
Liraglutide werkt op twee kernen in de hersenen.
Semaglutide op drie en daarmee heeft het een iets grotere kans op succes.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
27-05-2024 11:54
Klopt, het zijn twee verschillende middelen. Maar beide zijn GLP-1 receptor agonisten.

Wat is het verschil tussen liraglutide (Saxenda) en semaglutide (Ozempic)?
Het verschil zit hem in het aantal receptoren waarop ze werken.
Liraglutide werkt op twee kernen in de hersenen.
Semaglutide op drie en daarmee heeft het een iets grotere kans op succes.
Thanx

Op advies van de huisarts ga ik de Saxenda toch proberen. Mocht het resultaat niet voldoende zijn kan ik altijd nog iets anders proberen.

Wish me luck!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
27-05-2024 10:30
ik vind het heel wonderlijk dat jij vindt dat mensen die 5-10 kilo moeten afvallen maar even prima al hun wilskracht bij elkaar kunnen roepen. Wie ben jij om over hen te oordelen? Er zijn ook mensen die beweren dat je dat ook heus wel bij 40 kilo kan en anders dat je het er maar niet zelf aan had moeten eten. Dat vind jij toch ook niet oke?

Ben jij de eerste 5-10 kilo op wilskracht afgevallen? Waarom kan jij niet even prima 4 x 10 even die kilos er af knallen?

Dat heb ik zojuist uitgelegd. Bovendien, als je 5-10 kilo te zwaar bent, dan heb je gewoon een compleet ander probleem dan mensen met morbide obesitas. In je hoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
27-05-2024 11:48
Ik zit er ook over te denken en ben zeer morbide obese. Ik heb 10 jaar geleden een Sleeve gekregen, maar de begeleiding (NOK) rammelde (of past niet bij mij). Door die Sleeve maar vooral het crashdieet van 6 weken Modifast, wat ik van het NOK moest volgen om lichter te zijn voor de operatie, was ik 30 kg afgevallen maar uiteindelijk stond ik 3 maanden na de operatie al stil en na het verwijderen van mijn galblaas, een half jaar na de Sleeve, kwam ik zelfs weer aan. Dit plateau is herkenbaar bij alle diëten die ik in mijn leven heb gevolgd. Wat ik ook doe, ik kom niet onder dat gewicht. Ook al hield ik mijn keurig aan de voedingsvoorschriften (doe ik nog), slikte mijn vitamines (doe ik nog) en ging ik 3x per week naar de sportschool.

Inmiddels 10 jaar later is die 30 kg met rente ook al weer terug. Het hongergevoel van grazen en snacken ook, zeker als ik mij verveel of niet uitgedaagd voel. Met het sporten ben ik allang weer gestopt. Oftewel terug bij af. Ik zou nog van een Sleeve naar een Bypass kunnen maar iets weerhoudt me er van. Ik gebruikte toen al bètablokkers en dat doe ik nog en daar zijn door de Sleeve chronisch ijzertekort en chronisch gebruik van maagzuurremmers bijgekomen. Ik ben bang dat die Bypass dat alleen maar erger maakt.

Diabetisch heb ik nog niet maar dat is een kwestie van tijd. De overgang is inmiddels ook bezig en de dames in mijn familie kregen allemaal diabetisch 2 na de overgang. Ik snap dat er geen quick fix is, maar ik zou wel graag zoveel willen afvallen dat ik door dat plateau breek waar ik bij elk dieet op ben gestrand. Ik heb de hoop dat als ik daar door heen kom, mijn lichaam zich moet resetten. Daarnaast voelt ook als een mentale drempel om het te kunnen volhouden. Het is geen quick fix, je hebt levenslang, maar een succeservaring en goede bij mij passende geestelijke begeleiding heb ik wel nodig. Misschien toch eens met de huisarts gaan praten en het doorzetten.

Ik zou me als ik jou was zeker opgeven voor de GLI. Met een beetje mazzel kun je dan na een maand of 9-10 vergoed aan de medicatie beginnen. Ik was in maart begonnen aan GLI en kon in januari aan Saxenda beginnen (omdat 1 jaar GLI niet een heel kalenderjaar is).
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom wachten? Alleen om geld (ja logisch als je dat niet kunt betalen maar anders zie ik het punt niet)
Ik betaal zelf (en ben ondertussen GLI gaan volgen) Geen zin om alles op pauze te zetten door een voorwaarde van een zorgverzekering.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel ben jij kwijt Taskmaster?

We zijn ongeveer gelijk begonnen als ik het goed heb.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
27-05-2024 12:26
Dat heb ik zojuist uitgelegd. Bovendien, als je 5-10 kilo te zwaar bent, dan heb je gewoon een compleet ander probleem dan mensen met morbide obesitas. In je hoofd.
Het gaat mij er om dat jij oordeelt over andere mensen. Ik snap niet waarom jij dat doet. Tussen mijn bericht en dit bericht staat iemand die het maar niet lukt om 10 kilo af te vallen. Ik zeg niet dat deze medicatie geschikt is voor mensen zonder morbide obesitas, het stoort mij dat jij stelt dat mensen die "maar" 10 kilo hoeven af te vallen maar even al hun wilskracht bij elkaar moeten rapen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven