Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
dinsdag 10 juni 2025 om 21:05
Het gaat niet om de leefstijlaanpassingen, Die snapt iedereen wel.
De manier hoe je het brengt komt wat mansplainerig over. Dat wekt irritatie op.
Nu weer. Blijkbaar...ofzo..
purrmaid wijzigde dit bericht op 11-06-2025 09:36
1.39% gewijzigd
TAFKAPML
woensdag 11 juni 2025 om 07:03
woensdag 11 juni 2025 om 10:33
Het gaat er bij medicatiegebruikers denk ik om dat ze al meerdere pogingen tot leefstijlaanpassingen hebben gedaan. Ook succesvol, maar nog niet zichtbaar in gewicht.
Ik schreef eerder al dat ik zeker veel gezondere en bewustere keuzes maak, maar dat mijn gewicht daar niet door veranderde. Want die continue eetruis en dat hongergevoel is met geen enkele leefstijlaanpassing te veranderen. Hoeveel eiwitten of vezels ik ook eet: een uur later heb ik honger.
Ik schreef eerder al dat ik zeker veel gezondere en bewustere keuzes maak, maar dat mijn gewicht daar niet door veranderde. Want die continue eetruis en dat hongergevoel is met geen enkele leefstijlaanpassing te veranderen. Hoeveel eiwitten of vezels ik ook eet: een uur later heb ik honger.
woensdag 11 juni 2025 om 12:39
woensdag 11 juni 2025 om 21:01
Vooral ook door mensen die de struggles niet herkennen. Ik lees soms reacties onder artikelen over afslankmedicatie als gewoon minder eten, makkelijke weg, mensen moeten gewoon meer bewegen.
Hier de knoop doorgehakt, ben nu 3 weken op vakantie maar voor na de vakantie staat de bloedtest ingepland. Huisarts werkt niet mee, dus dan maar via Yazen. Ben benieuwd hierheen allemaal gaat verlopen en welke keuzes ik krijg. Heb zelf een voorkeur voor Mounjaro.
woensdag 11 juni 2025 om 21:14
Sansi schreef: ↑11-06-2025 21:01Vooral ook door mensen die de struggles niet herkennen. Ik lees soms reacties onder artikelen over afslankmedicatie als gewoon minder eten, makkelijke weg, mensen moeten gewoon meer bewegen.
Hier de knoop doorgehakt, ben nu 3 weken op vakantie maar voor na de vakantie staat de bloedtest ingepland. Huisarts werkt niet mee, dus dan maar via Yazen. Ben benieuwd hierheen allemaal gaat verlopen en welke keuzes ik krijg. Heb zelf een voorkeur voor Mounjaro.
Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt Sansi. Wel balen van je huisarts. Is Yazen veel duurder?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
woensdag 11 juni 2025 om 21:24
Volgens mij 89 pm zonder nog de medicijnen. Heb ik naar gekeken voor als de huisarts niet mee zou werken.LunchLover schreef: ↑11-06-2025 21:14Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt Sansi. Wel balen van je huisarts. Is Yazen veel duurder?
woensdag 11 juni 2025 om 21:26
Leuk Sansi, ik doe ook mee via yazen. Ik had keuze uit wegovy, mounjaro en rybelsus. Ik heb ook mounjaro gekozen.
Je betaalt natuurlijk ook een abonnement voor Yazen, maar daar zit begeleiding in van een coach en arts. Dit soms wel op eigen initiatief.LunchLover schreef: ↑11-06-2025 21:14Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt Sansi. Wel balen van je huisarts. Is Yazen veel duurder?
Daarnaast start je (met mounjaro) op 2,5 mg en dat kun je langer blijven gebruiken dan de fabrikant aanraadt. Dit gaat allemaal in overleg met de arts. Ik heb de 15 mg pen en prikt 2,5mg. Ik kan dus 24 weken met de pen doen.
Ik vind de community ook fijn.
woensdag 11 juni 2025 om 22:21
Ik weet de precieze prijzen voor de medicatie nog niet, alleen voor de begeleiding. Eerst de bloedtest en daarna de keuze nog voor het soort medicijn. Dan wordt er meer duidelijk.Cliopatra schreef: ↑11-06-2025 21:26Leuk Sansi, ik doe ook mee via yazen. Ik had keuze uit wegovy, mounjaro en rybelsus. Ik heb ook mounjaro gekozen.
Je betaalt natuurlijk ook een abonnement voor Yazen, maar daar zit begeleiding in van een coach en arts. Dit soms wel op eigen initiatief.
Daarnaast start je (met mounjaro) op 2,5 mg en dat kun je langer blijven gebruiken dan de fabrikant aanraadt. Dit gaat allemaal in overleg met de arts. Ik heb de 15 mg pen en prikt 2,5mg. Ik kan dus 24 weken met de pen doen.
Ik vind de community ook fijn.
Maar goed om te lezen dat ze het zo aanpakken Cliopatra, 15 mg pen en dan doseren op 2,5 mg lijkt mij in verhouding ook een stuk goedkoper. We gaan het zien!
woensdag 11 juni 2025 om 22:29
De eerste pen is standaard de 5mg pen. Daarna de 15mg. Sommige mensen hebben het nodig om na 4 weken op te hogen naar 3,75mg of 5mg. Ik heb gelukkig nog steeds baat bij 2,5mg. Dat scheelt me een hoop geld.Sansi schreef: ↑11-06-2025 22:21Ik weet de precieze prijzen voor de medicatie nog niet, alleen voor de begeleiding. Eerst de bloedtest en daarna de keuze nog voor het soort medicijn. Dan wordt er meer duidelijk.
Maar goed om te lezen dat ze het zo aanpakken Cliopatra, 15 mg pen en dan doseren op 2,5 mg lijkt mij in verhouding ook een stuk goedkoper. We gaan het zien!

woensdag 11 juni 2025 om 22:37
woensdag 11 juni 2025 om 22:42
Ik gebruik nu ruim 9 maanden Wegovy, ben 22 kg afgevallen en heb nu vrijwel een gezond BMI (25,1). Ik heb besloten om te gaan afbouwen. Ik vind het helemaal goed zo. Ik hoef niet dun te worden, ik wilde vooral een lijf waar ik alles weer mee kon en comorbiditeiten die samenhangen met obesitas voorkomen.
Én ik wilde niet meer de hele dag met eten bezig zijn. Mijn grootste vrees is dat de food noise weer terugkomt. Als ik stabiel op dit gewicht kon blijven, maar dan zonder die constante zin in eten, dan zou ik daar onmiddellijk voor tekenen. Ik ga nu heel rustig afbouwen en kijken hoe ver ik kom. Ik verwacht niet dat ik zonder medicatie kan, maar hoop wel op een laag niveau te kunnen stabiliseren. Als ik dat gevonden heb, ga ik aan de huisarts vragen of ik daarop mag blijven hangen.
Het wordt een zoektocht vanaf nu.
Én ik wilde niet meer de hele dag met eten bezig zijn. Mijn grootste vrees is dat de food noise weer terugkomt. Als ik stabiel op dit gewicht kon blijven, maar dan zonder die constante zin in eten, dan zou ik daar onmiddellijk voor tekenen. Ik ga nu heel rustig afbouwen en kijken hoe ver ik kom. Ik verwacht niet dat ik zonder medicatie kan, maar hoop wel op een laag niveau te kunnen stabiliseren. Als ik dat gevonden heb, ga ik aan de huisarts vragen of ik daarop mag blijven hangen.
Het wordt een zoektocht vanaf nu.
The impossible just takes a little longer.
woensdag 11 juni 2025 om 22:45
Ik gok hetzelfde als met Wegovy: 4 doses in 1 pen. Dus met 4 doses van 15 mg kun je 24 weken doen als je maar 2,5 mg per week spuit. Zo spaar ik ook geld uit met Wegovy. Ik heb de pen met 4x 1,0 mg, maar ik spuit minder dan die 1,0 mg per week. Enige wat ik niet weet, is of Mounjaro 24 weken goed blijft. Bij Wegovy kan de werking na 7/8 weken gaan afnemen.
woensdag 11 juni 2025 om 22:48
Avena schreef: ↑11-06-2025 22:45Ik gok hetzelfde als met Wegovy: 4 doses in 1 pen. Dus met 4 doses van 15 mg kun je 24 weken doen als je maar 2,5 mg per week spuit. Zo spaar ik ook geld uit met Wegovy. Ik heb de pen met 4x 1,0 mg, maar ik spuit minder dan die 1,0 mg per week. Enige wat ik niet weet, is of Mounjaro 24 weken goed blijft. Bij Wegovy kan de werking na 7/8 weken gaan afnemen.
Huh?
Ze schrijft dat ze een pen heeft van 15 mg.
En 2,5 mg prikt. Dat is dan toch gewoon 6x toedienen, dus 6 weken met die pen en dan is ie leeg.

TAFKAPML
woensdag 11 juni 2025 om 23:17
woensdag 11 juni 2025 om 23:33
Dat klopt. Het is goedkoper dan almaar een 2,5mg pen kopen.
En de artsen schrijven het me voor, dus dan zal het wel goed zijn. Ik moet het in de deur van de koelkast bewaren. Dan is het langer houdbaar dan de fabrikant aanraadt.
donderdag 12 juni 2025 om 09:44
Je hebt gelijk, maar die pennen worden toch 15 mg-pennen genoemd. Alleen bevatten ze dus 4 doses van 15 mg.
donderdag 12 juni 2025 om 09:46
Ik lees over Wegovy dat het grootste risico is dat de werking wat afneemt, maar bederven kan het niet, begrijp ik. En ja, ik ben dus ook op grotere pennen overgestapt om het wat goedkoper te maken.
donderdag 12 juni 2025 om 09:58
Wat kost zo’n pen?
Omdat mijn HA aangaf dat alleen Saxenda mag heb ik het daarbij gelaten, maar zou liever Mounjaro hebben op termijn. Al is het maar om van het dagelijks spuiten af te zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in