Gezondheid alle pijlers

Schildklier: Thyrax maar doodeng

12-09-2007 07:17 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik loop al jaren rond met klachten (vermoeidheid, kouwelijkheid, spierzwakte, lusteloosheid). Zo'n 8 jaar geleden ben ik geprikt, niet op schildklier maar op Hb, deze was toen te laag en is behandeld, maar dat veranderde feitelijk maar weinig aan de klachten. Nu anderhalf jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan met weer dezelfde klachten: ik was het zat om niet gewoon de trap op te kunnen lopen zonder te hoeven uitrusten en niet gewoon een avondje uit te kunnen zonder daarvoor twee weken te boeten. Hij gooide het eerst op stress, uiteraard het zat tussen de oren, en ik heb toen nog aardig moeten zeuren om toch een prik te krijgen. Ik wist toen nog niks van de schildklier af, dus mijn waardes van toen (TSH 6.2 en FT4 16.7) zeiden me niet zo heel veel. De huisarts gaf aan dat dit weliswaar niet goed was, maar dat ik over een jaar maar moest terugkomen. Enfin, vorige week weer geprikt, waardes zijn verslechterd (TSH 7.6 bij FT4 14.5) en ik ben vanochtend begonnen met 1 tablet Thyrax, die ik over twee weken zou moeten ophogen naar 2 tabletten.

Ik vind het DOODENG!! De huisarts schreef dit voor in een telefonisch consult, alsof het niets bijzonders is. Maar nadat ik op internet informatie heb gezocht over hypothyreoïdie en medicatie heb ik een potje zitten brullen. Ik voel me nu weliswaar al jaren niet fit, maar omdat dit er zo geleidelijk aan is ingeslopen ben ik eraan gewend. Ik ben zo bang dat deze Thyrax alles gaat veranderen! Dat ik ben overgedoseerd, of dat ik me nu juist voor het eerst sinds mijn volwassen leven goed ga voelen (en me moet realiseren dat ik me dus al die tijd met een REDEN zo slecht heb gevoeld). HELP! De afspraak is dat ik over 3 maanden terugkom om bloed te prikken, en ik heb me sowieso voorgenomen om dan een dubbele afspraak te maken om e.e.a. op een rijtje te zetten, maar in de tussentijd...

Wie heeft er nog meer een te traag werkende schildklier en wil daar met me over praten??
Is al laat, maar toch even snel...

Ik heb vandaag mijn B12 waarden doorgekregen en die waren wel gestegen naar 240.

Alleen weten ze pas over 3 weken of ik ook genoeg actieve B12 in mijn lichaam heb.

Daar moeten ze homocicteine voor meten.

En ik ben sinds dinsdag smelttabletjes gaan gebruiken en ik voel me toch echt wel iets opknappen.

Dus wie weet is alles snel te verhelpen nu.

Verder vind ik het maar heet in nederland op het moment.

Mag van mij wel ietsje minder, graatje of 22 tot 24 is ook goed.

Mijn slaapkamer wil niet verder afkoelen dan naar 26 graden nu dus ik blijf nog maar even wakker en op mijn balkonnetje

hangen.

Groetjes Muis.
http://home.kpn.nl/holtj019/NL/Art_Schildklier.html

hoe je je schildklier in balans kunt brengen zonder medicijnen. er staat echt heel veel informatie in.
aan de medicijnen kun je altijd nog mocht het niet baten. je zit dan tenslotte de rest van je leven aan vast en kan er voor zorgen dat je schildklier uiteindelijk helemaal niks meer doet.
Hoi Moonlight,

Ik zal het eens lezen, maar ik vraag me af of het iets kan betekenen voor mij.

Ik heb een auto-immuunziekte, namelijk Hashimoto, en ben daarom erg blij met mijn pilletjes.

Maar lezen kan nooit kwaad natuurlijk.

Groetjes Muis.
Dank je Muis. Fijn dat je weer wat opknapt.
Hoi Allemaal,

Ja ja ik ben er ook nog ik schaam me diep heb maanden niks van me laten horen. Hier gaat het behoorlijk goed tussentijd al eens weer laten controleren in opdracht van de HA en alles was goed volgens de assistente heb geen waardes gahoord maar het zal wel. In november zelf weer even naar Amsterdam en dan in januari weer maar dan met echo. Het enige waar ik de afgelopen tijd last van heb gehad is het moeilijke adem halen maar voor de rest ben ik weer druk bezig (gelukkig maar).

Tja heel mooi dat het ook zo goed met je gaat.

Kinke alsnog gefeliciteerd, hoe gaat het nu met je?

Hope ik ben ook mijn hele schildklier kwijt ik had schildklierkanker en alles is er in 1 keer uitgehaald ik moet 1x per jaar terug om bloed te prikken en een echo te laten maken en dat is alles ik slik 200 per dag.

Heidi wat een verhaal zeg gelukkig dat je het zo op peil kunt houden al stond ik wel raar te kijken dat je het slikt tijdens het eten mij (en vele anderen) is op het hart gedrukt om het op je nuchtere maag in te nemen en pas na een half uur te gaan eten, maar als het bij jou goed werkt zou ik er niks aan veranderen.

Kruimelmuis ik hoop dat je gauw de uitslagen binnen hebt omtrent je b12 het is te hopen dat je snel weer opknapt.

Tot de volgende keer ik zal het nu niet maar zolang laten duren.

Groetjes!!!!
Hoi iedereen,

Ik wilde even laten weten dat mijn b12 blijkbaar in orde is.

Alleen mijn C-petiden is verhoogd, maar mijn suiker is goed.

Dus daar hadden ze geen verklaring voor.

Nu moet ik toch maar eens bij een internist op bezoek vind de ha, want hij weet het verder even niet meer.

Verder gaat het de afgelopen 1,5 week weer wat beter.

Ben een paar dagen vrij geweest en een lang weekend naar Lille geweest.

Dat deed me wel goed.

En ik september gaan we noge ven een weekje helemaal weg naar griekenland, dus daar ga ik me nu maar op verheugen.

Wat er nu met me aan de hand is weet ik dus niet, maar ik ben er wel even klaar mee om er over na te denken.

Ik ga nu maar gewoon verder met leven en gaat het een keertje wat minder dan doe ik wel weer gewoon een pasje terug.

Hoop dat het met iedereen goed blijft gaan.

Groetjes Muis
Oeps, ik zie nu pas dat dit topic is ge-upt.

Lekker zeg Kruimelmuis, Griekenland, veel plezier alvast! Fijn dat Lille jou zo goed deed.

Fijn dat b12 in orde is; wel vervelend dat je nog niet weet wat er aan de hand is en ik kan me goed voorstellen dat je daar klaar mee bent. Ik begrijp dat je ook niet meer naar de internist gaat? In ieder geval hoop ik dat er duidelijkheid komt en -nog belangrijker- dat je je goed voelt/gaat voelen.

Jozo, fijn dat het goed gaat!

Hier even iets minder en daarom opgehoogd met 12,5 mcg Thyrax, dus nu afwachten op het effect daarvan.
Hallo allemaal,

ongeveer 2 maanden geleden heb ik ook te horen dat ik een te trage schildklier heb en ook ik zit nu aan de Thyrax. Mijn TSH was 22,6 en ik moest 2 tabletjes slikken. Inmiddels weer bloed geprikt en was mijn TSH gedaald naar 6,7. Nu moet ik dagelijks 3 tabletjes.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk vanaf wanneer je je eigenlijk echt beter zou moeten gaan voelen, want ik ben nog steeds heel erg moe.

Ik zit in het onderwijs en a.s. maandag begin ik weer met lesgeven, maar op dit moment kan ik me nog niet voorstellen hoe ik dat een hele dag moet gaan doen.

Ik slik nu dus al 8 weken Thyrax... Volgens de huisarts is het normaal dat je niet meteen verbetering voelt, maar weten jullie dan hoe lang het wel gaat duren??

Groetjes Marijke
Hoi Marijke,

Mijn tsh was een stuk lager dan 22,6 toen ik met de thyrax begon, maar mijn ervaring is dat het tijd nodig heeft om je weer helemaal goed te voelen. Jouw tsh is gelukkig al behoorlijk gedaald, maar 6,7 is nog te hoog. Niet raar dat je je nu nog moe voelt. Wel heel vervelend!

Ik merkte bij mezelf wel vrij snel effect van ophogingen, dus dat het stapje bij beetje steeds wat beter ging. Hopelijk voel je je snel weer wat beter; beterschap!
Hallo allemaal,

Ik ben toevallig hier terecht gekomen en wil graag ff inhaken op het onderwerp. heb net van de huisarts te horen gekregen dat ik een targe schildklier heb. Moet nu nog een keer prikken om meer duidelijkheid te krijgen..Schrok er wel wat van en heb jullie verhalen met veel interesse gelezen. Ik was naar de huisarts gegaan omdat ik wel te zwaar ben, en slecht vind voor mijn gezondheid. Er veel aan probeer te doen en het maar niet lukt, dat het niet normaal was en ik me afvroeg of ik lichamelijk niks mankeerde.. en dus een trage werking. Ik herken de symptomen ook heel goed, moe opgezwollen gezicht ( maar dacht dat dat gewoon door mijn gewichtstoename kwam) sloom, apathie enz. Wat herkenbaar allemaal. Ik weeg nu 93 (!) kilo en weet dat ik nooit de slankste zal worden maar 10 kilo moet er wel afkunnen en nu hoor ik dus dit.. ik hoop toch met medicijnen dat ik toch wel wat kilootje kan afvallen en mezelf beter ga voelen. Ik ben al jaren moe.. allemaal stress zeggen ze dan.. na een werkdag ben ik kapot..hartkloppingen, dacht dat het ook door de stress kwam enz.. Ik vind het natuurlijk niet leuk maar ben blij dat het nu wel ene naam heeft. Alleen weet iemand hoe het gaat met de medicijnen, werken ze goed? Ik kreeg nml eerst van iemand te horen dat een trage schildklier moelijk te verhelpen is..

Verder ff voor de duidleijkheid, het is niet zo dat ik mijn gewicht toespits op de schildklier. ben altijd al wel wat steviger geweest maar de laatste jaren wel 15 kilo aangkomen en ook wel door niet echt gezond eten, veel snoepen..

maar ik ben blij dat ik hier ff mijn verhaal kwijt kan..
Furby, vervelend voor je dat je een te trage schildklierwerking hebt, van de andere kant weet je nu wel waar je klachten vandaan komen.

Op zich is een trage schildklier goed te behandelen mits er geen gekke dingen bij komen kijken. Bij mij werkt de medicatie goed maar dat duurde wel even voor dat ik goed ingesteld was.

Er zijn geen standaarddoseringen van Thyrax. Bijvoorbeeld iemand een TSH van 19 heeft wil dat niet zeggen dat hij evenveel Thyrax moet slikken als iemand anders die dezelfde waarde heeft.

De tabletjes slik je een half uur voor het ontbijt dus dan kun je daar alvast rekening mee houden in je planning.

In het begin gaat het er dus vooral om hoe jouw lichaam, schildklier, op een dosis reageert. Door vaak bloed te prikken krijgt een arts daar een goed beeld van en kan hij jouw dosis aanpassen.

Misschien als je wat stabieler bent in je waarden en je merkt dat je klachten minder worden, verdwijnen, kun je dan ook een begin maken met afvallen. Gezond eten en beweging dus.

Succes ermee

Marijke, Dat lijkt me lastig... Juf zijn en je doodmoe voelen. Kinderen hebben dat haarfijn in de gaten en maken er natuurlijk grandioos misbruik van. Iig vreet het energie hoe dan ook.Er wordt toch van je verwacht dat je je werk goed doet. Helaas kan niemand jou zeggen wanneer je je beter gaat voelen.

Ik kan uit jouw verhaal niet helemaal opmaken om de hoeveel tijd er bij jou bloed geprikt wordt. Eens per maand is normaal in het begin totdat de waarden stabiel zijn en ook blijven.

Als je het niet vertrouwt of je huisarts neemt je niet serieus laat je dan doorsturen naar een internist en het liefst een endocrinoloog (klierendokter )

Sterkte
Hoi Bosaapje,

Nadat bekend was dat mijn schildklier te traag werkt en ik Thyrax gebruik, ben ik 6 weken later geprikt. Daar heb ik vorige week de uitslag van gekregen en nu over 5 weken moet ik weer prikken.

Ik denk wel dat de huisarts mij serieus neemt, alleen wist ik niet of het normaal was dat je je niet "meteen" beter voelt, maar uit de reacties hier op het forum kan ik wel opmaken dat dat gewoon tijd nodig heeft.

Nou ja, als eerst maar eens mijn TSH weer op een normale hoogte is, dan komt de rest vanzelf.

Nu maar hopen dat de pubers lief voor me zijn de komende tijd ;)
.
Nou ik breek hier ook eventjes in.

Sinds een paar weken weet ik ook dat ik schildklierkanker heb, ik ben inmiddels geopereerd en de schildklier, bijschildklier en heel wat lympheklieren zijn weggehaald.

As dinsdag moet ik met het jodiumvrij dieet beginnen en dan 14 dagen later de scan en vervolgens de radio actieve slok.

Ik las net dat jozonderschild denk ik het zelfde als mij heeft gehad. Heb jij misschien een lijst met wat ik allemaal mag eten? Ik woon in het buitenland en heb wel iets maar toch niet voldoende voor de komende 14 dagen..

Ik vind het best lastig..heb nu wasa crackers gekocht, maar daar zit dan zout in..vraag me dan af of het dan wel mag of niet.

Het zelfde telt voor kipfilet en zo zijn er nog zoveel van die dingen..
Hoi Marijke,

Hier nog een juf met trage schildklier (in mijn geval door Hashimoto). Ik heb eerst jarenlang met klachten rondgelopen en veel artsen gezien maar gelukkig uiteindelijk kwam men er achter dat mijn schildklier het beetje bij beetje opgeeft.Het duurde bij mij ongeveer anderhalf jaar voordat ik goed ingesteld was op de medicatie (ik slik Euthyrox 200 nu). Helaas ook nu nog restklachten maar het gaat stukken beter nu.

Ik heb iets van 4 maanden toch voor zo'n 8 uur per week in de ziektewet gezeten omdat ik het gewoon niet aankon, zoveel uren voor de klas met pubers (ik geef les aan jongeren met leer-en/of gedragsprobl) en daarnaast de begeleidingstaak.

Mijn leerlingen hadden het ook zeker door dat ik niet lekker in mijn vel zat en ik heb ze dan ook maar verteld wat er scheelde.

Daarnaast ook gewoon veel gerust en in mijn vrije tijd ook echt rustmomenten ingepland dus niet hele weekend meer volplannen.

Luisteren naar je lijf is heeeel belangrijk!!
Ik ben zoooo dolblij met mijn Thyrax. Geen chemische troep meer die ervoor zorgt dat ik niet meer kan bewegen. Geen rare emotionele buien meer. Geen ernstige hartkloppingen. Geen vermoeidheid. Ze hadden mij beter meteen Thyrax kunnen voorschrijven, twee jaar lang drama en nu eindelijk weer normaal kunnen functioneren

@ raccoon: sterkte! Ik heb de scan en slok ook gehad, had een te snelle schildklier eerst (vervolgens te langzaam, nu doet hij vrijwel niets:P)

Heb je hier iets aan? http://www.schildklierforum.com/viewtopic.php?t=27
Hoi Allemaal,

He Raccoon wat een rot bericht heb je gekregen ik ben een beetje laat met je een lijst geven met een dieet maar het is best moeilijk om dat allemaal uit te zoeken. Wat raar dat jezelf geen lijst hebt gehad ik kreeg die lijst de lijst op gestuurd en dat was nadat ik was geopereerd voor die tijd hoefde ik geen dieet te volgen. De slok kreeg ik ook pas 2 maanden later en een scan heb iuk voor en na die tijd gehad, In ieder geval heel veel sterkte met de operatie. Doe wel rustig aan en ga niet te snel beginnen want je lichaam moet eraan wennen zonder schildklier en dat is niet makkelijk.

Groetjes
Hoi,

Jozonderschild, ik heb de operatie al achter de rug. Het dieet daar ben ik nu al zo'n tien dagen mee bezig. Het gaat goed, maar af en toe ook wel lastig. Het brood heb ik vervangen door ontbijtkoek..verder eet ik best goed..af en toe heb ik wel zin in een lekker stuk kaas of chocolade maar goed dat hoort erbij.

Ik krijg woensdag de scan en daarna vervolgens de slok. Ik woon in de VS en hier gaan de mensen niet in quarantaine, als je kleine kinderen heb wordt aangeraden om een paar dagen in een hotel te verblijven. Dat ga ik dus voor vier dagen doen. Ik ben nu erg moe dat komt denk ik ook omdat ik de medicijnen niet mag gebruiken. Ik vraag me af hoe moe ik ben als ik de slok heb gehad, kan ik dan nog wel auto rijden? Want het is de bedoeling dat ik naar huis ga als de kinderen naar school zijn.

Roosje, fijn voor je dat de Thyrax goed bevalt. Ik was ook eigenlijk altijd moe maar heb nooit een verband met de schildklier gelegd, het is bij mij per toeval uitgekomen.

Bedankt voor de tip van het schildklierforum, ik heb er wel iets aan gehad voor het dieet. Ook heb ik een Amerikaanse versie.

Maar ik wist niet dat een mens zich zo moe kon voelen, onvoorstelbaar. Ik hoop dat mijn energie snel terug komt zodra ik de medicijnen weer mag innenmen.

Bedankt voor jullie reactie..
Hoi Raccoon,

Gelukkig dat je de operatie achter de rug hebt nu komt het zwaarste gedeelte, logisch dat je je moe voelt je hebt en geen schildklier meer en je hebt geen medicijnen en je mist je jodium maar goed nog even en dan gaat alles weer "normaal". Ik kreeg op vrijdag de slok en de zaterdag kreeg ik voor het eerst de thyrax en dan is het afwachten hoe snel je goed ingesteld bent. Toch vind ik het heel vreemd dat jij niet in quarantaine hoeft maar ja dat is per land verschillend ik vond dat persoonlijk de zwaarste tijd. Slik je nu ook kalk tabletten? Ik heb ze 3 maanden geslikt en toen mocht ik daar mee stoppen. Ik bakte in de tijd dat ik het dieet had zelf mijn brood met een heel klein beetje zout zonder jodium. Kaas mocht ik wel maar 1 plak per dag ja en chocola is iets wat je even moet laten staan. Wel veel bronwater drinken en ook in bronwater koken tenminste als je het kookvocht gebruikt voor andere dingen. Heel veel sterkte met de slok en de dagen die volgen.

Groetjes
Hi Jozonderschild,

Ik vond het ook vreemd dat het hier zo totaal anders gaat. Ik slik geen kalktabletten, misschien vanaf de slok. Ik drink nu ook veel bronwater en zal dat na de slok nog meer gaan doen. Ik vraag me echt af hoe het zal gaan na de slok. Wat denk je, ben ik nog wel in staat om naar huis toe te rijden als de kids naar school zijn? In de papieren die ik mee gekregen heb staat dat ik na de slok weer normaal mag gaan eten maar de medicijnen mag ik nog niet gebruiken. Is het bij jouw allemaal allang geleden of is het ook nog vrij recent?
Raccoon: hoe ging de operatie verder? ik mag dan mijn schildklier nog hebben, hij doet verder helemaal niets meer. Ik moest ook niet in quarantaine na de slok. Ik moest tijdens etenstijd wel alleen zijn, en de andere momenten op 1,5 meter afstand en niet langer dan 1,5 uur achtereen. Met kinderen is dat inderdaad lastiger, mijn moeder had vele jaren terug ook een slok gekregen en toen mocht ik nauwelijks in haar buurt komen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat je dan niet mag autorijden, jij wel jozonderschild? Wellicht kan je dat aan een arts vragen? Maar als je het echt heel eng vind, moet je misschien iets regelen. Dat iemand jou meeneemt, maar dan moet je wel achterin de auto gaan zitten. En ik weet niet hoelang de rit is?

Wel prettig dat je nu weet wat er aan de hand was. Het is een lange weg om te herstellen, maar je weet nu tenminste waar je aan toe bent.
Roosje, de operatie ging verder goed, het heeft wel een paar uur langer geduurd dan afhankelijk werd gedacht. Een van de bijschildklliertjes was in twee maanden tijd gegroeid van 1 cm tot 2 1/2 cm. Daarom heb ik heel lang tijd een vreemde stem gehad, nu ook nog af en toe maar ik kan duidelijk merken dat het beter gaat. Het litteken ziet er ook netjes uit, ik denk met een paar maanden valt het helemaal niet meer op. Dat is ook niet het belangrijkste, ik ben blij dat de schildklierkanker uit mijn lijf is.

Ik zou wel mogen autorijden, maar omdat ik overal hoor dat iedereen zo moe is vraag ik me af of het wel verstandig is om te gaan autorijden. Hopelijk kan ik de volgende week vertellen dat het allemaal mee is gevallen. Het is eigenlijk bij toeval aan het licht gekomen dat ik schildklierkanker had, ik heb het vorig jaar chemo gehad voor borstkanker en tijdens de bloedtesten kwam naar voren dat het calcium gehalte een beetje te hoog was. Dus dankzij een alerte oncoloog is het gevonden.
Hi Raccoon,

Mijn operatie is bijna 2 jaar geleden dus al een behoorlijk poosje terug maar af en toe lijkt het als de dag van gisteren. Mijn litteken is heel mooi in een plooi weg gewerkt het is nog wel te zien maar valt niet echt op. Ik werd wel na de operatie elke 3 uur geprikt om te zien of ze de bijschildklier niet hadden weggenomen die maakt kalk aan vandaar dat ik ook vroeg of je kalk tabletten krijgt. Wat het autorijden betreft moet jezelf inschatten of je alles vlug genoeg kunt reageren.Wat die vreemde stem betreft die heb ik nog altijd en dat veranderd ook niet meer 1 stemband is stil gaan liggen en die gaat het ook niet meer doen,

Hoe lang gaat het duren voordat je medicijnen mag gaan slikken? Bij mij duurde het ongeveer 6 weken tussen de operatie en de slok en al die tijd heb ik ook een jodiumarm dieet gevolgd. Ik hoop dat je heel gauw weer alles op een rijtje hebt en dat je gauw mag beginnen met de medicijnen,

Groetjes en heel veel sterkte.
Hoi Jo,

Ik ben nu eventjes thuis, de anderen zijn de deur uit. Mijn man haalt dadelijk de kids van school en ze gaan nog even met zijn alles naar een indoorspeeltuin, man kan daar gewoon zijn werk via internet blijven doen. De hele dag op de hotelkamer zitten is ook niet echt aangenaam. Vandaag of morgen word ik gebeld wanneer ik de medicijnen weer mag gebruiken, ik denk zelf vanaf zaterdag. Dat is best lang, zes weken zonder dat heb ik nog niet eerder gehoord.

Zaterdag mag ik ook weer normaal gaan eten, fijn is dat. Ik heb gisteren en vandaag een foutje met het mineraalwater gemaakt, man belde net en hij vertelde me dat er toch wat zout in zit.

Wat vervelend voor je dat je stem niet meer de oude is geworden. Ik merk nu zelf dat het steeds beter gaat. Dat is me ook wel verteld maar eerst zien dan geloven.

Achteraf heb ik toch kalktabletten gehad, niet zo heel lang. Tot vier weken na de operatie is het calcium gehalte goed gecontrolleerd. Het is nu helemaal op peil zoals het hoort te zijn.

Ik denk toch dat dit een hoofdstuk uit je leven is wat je nooit helemaal vergeet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven