Gezondheid alle pijlers

Schurft, HELP!

12-01-2019 12:22 48 berichten
Beste allemaal,

Graag jullie ervaring/adviezen.
Sinds november 2018 begon ik jeuk te krijgen op mn hele lichaam. Met daarbij soms wat huiduitslag. Uiteindelijk naar de huisarts geweest, deze dacht aan een allergie/eczeem. Daarvoor medicatie/zalf gekregen wat niet hielp. Vervolgens teruggeweest, want de jeuk was niet meer te doen, maar de huisarts kon het niet plaatsen. Verwezen naar de de dermatoloog en daar kon ik 9 januari 2019 eindelijk terecht. Wat blijkt, schurft!
Het enige wat ik kon uitbrengen was gadver. Geen idee hoe ik eraan kom, ben van mezelf hygienisch en niet op rare plekken geweest. Nu kreeg ik een zalfje (loxazol) waarmee ik me eenmaal moest insmeren voor het slapen gaan en daarmee zou het klaar zijn. Wel beddengoed e.d. op 60 graden wassen..
nu 3 dagen later nog steeds veel jeuk(1000x zo erg als hiervoor), wat wel normaal schijnt te zijn. Maar ik vertrouw het voor geen meter. Lees horrorverhalen van mensen op internet die er maar niet vanaf komen en zoek eigenlijk meer ervaringen of adviezen. Komende woensdag ga ik de zalf voor de zekerheid in ieder geval nog een keer herhalen. Tot die tijd draag ik kleren maar 1 keer en stop het in een afgesloten zak, slaap op de bank en elke keer met een nieuwe deken en nieuwe lange slaapkleren. Weet niet waar ik allemaal goed aan doe en zo bang dat ik het in stand hou en mezelf blijf besmetten.

Tevens begon mijn hondje ook ineens erg te krabben, wat ik heel vreemd vond zo tegerlijkertijd. De dierenarts dacht aan een allergie ook. Maar nu ik mijn diagnose heb gehoord..... het schijnt niet besmettelijk te zijn van mens op hond of andersom maar vind het allemaal wel heel toevallig. Heb hem ook tot aan zn kopje ingesmeerd met de zalf wel verdund met wat water. En heb zo een algemene vlooien/mijten pipetje gebruit. Toevallig iemand die hier ook ervaringen mee heeft?

Ik woon trouwens alleen, met mn hondje.

Alle adviezen/tips/ervaringen zijn welkom, ik ben inmiddels een beetje wanhopig.... :cry:
Bobby-Pin schreef:
12-01-2019 13:08
Insmeren naar voorschrift dus niet vaker dan nodig.
Het mag na 1-2 weken nog een keer herhaald worden. Daar voel ik me prettig bij. Ik doe niks vaker dan nodig, maar liever wel een keertje extra dan misschien na 1 keer smeren net niet genoeg.
Nastassia1992 schreef:
12-01-2019 13:01
Doe het wel voor de zekerheid nog een keer

Heb ik toen ook gedaan na een week ofzo. En vooral de wasmachine heeft toen overuren gedraaid. Succes!!
Lopervanhiernaardaar schreef:
12-01-2019 13:14
Werkzame stof van Loxazol is permetrine, wordt ook bij honden gebruikt, alleen ff checken hoe de dosering moet zijn
Bedankt, weet je toevallig of dit bij honden ook in zalf/shampoovorm is of tabletje?
Ms_Jingles schreef:
12-01-2019 13:16
Ja, leuk en aardig, maar dat hoort een dierenarts je te vertellen of voor te schrijven, daar ga je niet zelf mee dokteren. 'Hij zou denk ik wel eens schurft kunnen hebben dus smeer ik hem voor de zekerheid maar in met iets dat ik voor mezelf voorgeschreven heb gekregen' is niet ok.

Het is nu al gebeurd en dat kan niet meer teruggedraaid.
TO weet heus wel dat ze de DA moet bellen als hond raar gaat doen.
Ms_Jingles schreef:
12-01-2019 13:16
Ja, leuk en aardig, maar dat hoort een dierenarts je te vertellen of voor te schrijven, daar ga je niet zelf mee dokteren. 'Hij zou denk ik wel eens schurft kunnen hebben dus smeer ik hem voor de zekerheid maar in met iets dat ik voor mezelf voorgeschreven heb gekregen' is niet ok.
Was misschien niet handig, maar uit wanhoop gedaan. De hond doet het verder nog prima en heeft er niks aan over gehouden. Het enige wat ik zie is dat hij minder krabt.
Pipistrello schreef:
12-01-2019 13:18
Heb ik toen ook gedaan na een week ofzo. En vooral de wasmachine heeft toen overuren gedraaid. Succes!!
Wasmachine hier ook indd.
Weet jij hoe snel jij na de eerste of tweede keer van de jeuk af was?
Alle reacties Link kopieren
Na 1-2 weken nog een keer insmeren wordt juist aanbevolen, de loxazol doodt de mijten, maar niet de eitjes, die na 1-2 weken uitkomen, dus dan zeker nog een keer smeren zodat je herbesmetting van nieuwe eitjes -en later weet mijten etc.- vóór blijft. Jeuk kan nog wel langer dan een paar dagen aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Nastassia1992 schreef:
12-01-2019 13:20
Bedankt, weet je toevallig of dit bij honden ook in zalf/shampoovorm is of tabletje?
geen idee, er zijn in ieder geval wel injecties.
in het verleden werd er ook Bodip gebruikt, maar weet niet of dit nog verkrijgbaar is.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Nastassia1992 schreef:
12-01-2019 13:24
Wasmachine hier ook indd.
Weet jij hoe snel jij na de eerste of tweede keer van de jeuk af was?

Het is al 15 jaar geleden, ik weet het niet meer precies. Na de 2e keer smeren voelde het wel snel beter.
Ik heb wel heel lang dat vieze gevoel gehouden maar dat zat in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
12-01-2019 12:36
Mijn buurmeisje en ik hebben vroeger ook schurft gekregen van een cavia ,kon zogenaamd ook niet volgens de huisarts ,de plek zat op onze kin waar de cavia altijd heerlijk lag..
Wij ook vroeger, dus van dier naar kan zeker wel
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
fairy1 schreef:
12-01-2019 13:24
Na 1-2 weken nog een keer insmeren wordt juist aanbevolen, de loxazol doodt de mijten, maar niet de eitjes, die na 1-2 weken uitkomen, dus dan zeker nog een keer smeren zodat je herbesmetting van nieuwe eitjes -en later weet mijten etc.- vóór blijft. Jeuk kan nog wel langer dan een paar dagen aanhouden.
Bedankt!
Ga eerst eens gewoon naar de dierenarts voordat je je hond met een mensengeneesmiddel insmeert. Ik snap niet hoe je dit in je hoofd haalt.

En verder, geen ervaring, sterkte, lijkt me een vervelende kwaal.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb je per ongeluk een pb gestuurd.. met wat uit leg.. snap er nog niet zoveel van.
Alle reacties Link kopieren
Nastassia1992 schreef:
12-01-2019 13:20
Bedankt, weet je toevallig of dit bij honden ook in zalf/shampoovorm is of tabletje?
Ik zou voorlopig even niks doen want je hebt naast het humane middel ook een pipet gegeven. Nog meer gif op je hond en hij kan het misschien niet meer na vertellen. Dat pipetje moet voldoende zijn om de schurftmijten te doden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Zelf heb ik het in december opgelopen in een hotelbed. Na de eerste behandeling (zalf) was het teruggekeerd en vervolgens de tabletten verkregen op recept en na twee weken herbehandeld. Jeuk ontstaat door de allergische reactie die je lichaam geeft op de uitwerpselen van de mijt, die echt vreselijk is idd. Ook dat “vieze” gevoel is heel herkenbaar. Als schurft 3 dagen niet in contact komt met de mens gaan ze vanzelf dood. Je kunt het verder herkennen aan “streepjes” op je handen, ze graven tunneltjes onder je huid waar ze vervolgens eitjes leggen. Ik hoop er inmiddels ook echt vanaf te zijn. Het wassen en luchten is zó veel werk. Mijn dokter vertelde dat ze ooit een patiënt had die pas na één jaar van de jeuk af was :O
Stulpje schreef:
12-01-2019 14:08
Hoi, ik heb je per ongeluk een pb gestuurd.. met wat uit leg.. snap er nog niet zoveel van.
Ik ga is kijken waar ik dat kan vinden, snap er ook nog niet zoveel van haha.
Rupikaur schreef:
12-01-2019 16:20
Ik lees mee. Zelf heb ik het in december opgelopen in een hotelbed. Na de eerste behandeling (zalf) was het teruggekeerd en vervolgens de tabletten verkregen op recept en na twee weken herbehandeld. Jeuk ontstaat door de allergische reactie die je lichaam geeft op de uitwerpselen van de mijt, die echt vreselijk is idd. Ook dat “vieze” gevoel is heel herkenbaar. Als schurft 3 dagen niet in contact komt met de mens gaan ze vanzelf dood. Je kunt het verder herkennen aan “streepjes” op je handen, ze graven tunneltjes onder je huid waar ze vervolgens eitjes leggen. Ik hoop er inmiddels ook echt vanaf te zijn. Het wassen en luchten is zó veel werk. Mijn dokter vertelde dat ze ooit een patiënt had die pas na één jaar van de jeuk af was :O
Ben jij inmiddels af van de jeuk?
Maar na een jaar pas... wat vreselijk... ik voel me echt heel vies durf eigenlijk amper wat aan te raken. Veel wel allemaal ja pffff...
Alle reacties Link kopieren
Nee nog steeds niet van de jeuk af. Als je de behandeling goed hebt aangepakt hoef je je niet meer vies te voelen :)
Ik heb nog jeuk na een schurftbehandeling, hoe kan dat ?

Jeukklachten kunnen tot enkele weken na de behandeling aanhouden. Ook de dode schurftmijten kunnen enige tijd na behandeling nog overgevoeligheidsreacties van de huid geven en jeuk veroorzaken. Onterecht wordt dan gedacht aan hernieuwde infectie. De behandeling van deze “postscabiës jeuk” is het aanbrengen van een lokaal corticosteroïd en het innemen van een antihistaminicum. Deze middelen kunt alleen op recept verkrijgen.
https://www.huidarts.com/huidaandoening ... t-scabies/

Als je nog veel last hebt van jeuk zou ik naar de huisarts gaan en vragen of hij/zij jou iets voor wil schrijven tegen de jeuk. Verder natuurlijk geen middelen voor mensen op dieren gebruiken en gewoon naar de dierenarts gaan. Heb je je trouwens wel helemaal ingesmeerd? Hoe kan het dan dat je zoveel crème over hebt om je hond nog in te smeren en jezelf nog een keer?
nachtvlinder1977 schreef:
14-01-2019 00:12
Ik heb nog jeuk na een schurftbehandeling, hoe kan dat ?

Jeukklachten kunnen tot enkele weken na de behandeling aanhouden. Ook de dode schurftmijten kunnen enige tijd na behandeling nog overgevoeligheidsreacties van de huid geven en jeuk veroorzaken. Onterecht wordt dan gedacht aan hernieuwde infectie. De behandeling van deze “postscabiës jeuk” is het aanbrengen van een lokaal corticosteroïd en het innemen van een antihistaminicum. Deze middelen kunt alleen op recept verkrijgen.
https://www.huidarts.com/huidaandoening ... t-scabies/

Als je nog veel last hebt van jeuk zou ik naar de huisarts gaan en vragen of hij/zij jou iets voor wil schrijven tegen de jeuk. Verder natuurlijk geen middelen voor mensen op dieren gebruiken en gewoon naar de dierenarts gaan. Heb je je trouwens wel helemaal ingesmeerd? Hoe kan het dan dat je zoveel crème over hebt om je hond nog in te smeren en jezelf nog een keer?
Ik heb me helemaal ingesmeerd ja, was nog een klein beetje over dit met waterverdund en dat op de hond (kleine hond) gedaan . Maar ben inmiddels bij de dierenarts geweest. Verder heb ik nog een tube besteld om mezelf nog een keer in te smeren.
Ik kreeg destijs een fles vol mee waar ik wel 5 mensen mee kon behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Vergeet vooral niet om onder je nagels schoon te maken! Wanneer je dit niet doet en blijft krabben, blijft de schurft terug komen.
Ik heb op dit moment ook last van schurft en de wasmachine draait overuren hier.
Alle reacties Link kopieren
Is t inmiddels verholpen?
Ik heb t zelfde probleem, ook sinds okt/nov 2018 en we zijn nog steeds niet van t probleem af...de dokter kijkt ook niet of t schurft is terwijl ik bijna zeker weet dat t zoiets is...mn kinderen hebben t zelfs nu :-(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven