Scoliose en werken
vrijdag 24 juli 2020 om 11:47
Hallo allemaal,
Ik had een vraagje.
Ik ben 24 jaar en werk nu 2 jaar in de kinderopvang ik vond het werk leuk maar heb altijd gezegd dat ik dit niet voor altijd ga doen. Ik heb scoliose maar daar merkte ik voorheen niet zo veel van. Ik merk nu dat ik steeds meer pijn krijg aan mijn rug en dat het werk gewoon te zwaar wordt. Ik wil nu op zoek naar iets anders omdat dit niet vol te houden is. Het liefst een interne opleiding of werken en leren binnen een organisatie maar ik weet gewoon niet wat ik moet gaan doen of wat ik leuk vind. Het werk moet niet ze zwaar zijn maar ik kan ook niet de heledag zitten want dan gaat het ook pijn doen. Zijn hier mensen met scoliose? wat voor werk doen jullie dan en gaat dat goed?
Ik had een vraagje.
Ik ben 24 jaar en werk nu 2 jaar in de kinderopvang ik vond het werk leuk maar heb altijd gezegd dat ik dit niet voor altijd ga doen. Ik heb scoliose maar daar merkte ik voorheen niet zo veel van. Ik merk nu dat ik steeds meer pijn krijg aan mijn rug en dat het werk gewoon te zwaar wordt. Ik wil nu op zoek naar iets anders omdat dit niet vol te houden is. Het liefst een interne opleiding of werken en leren binnen een organisatie maar ik weet gewoon niet wat ik moet gaan doen of wat ik leuk vind. Het werk moet niet ze zwaar zijn maar ik kan ook niet de heledag zitten want dan gaat het ook pijn doen. Zijn hier mensen met scoliose? wat voor werk doen jullie dan en gaat dat goed?
vrijdag 24 juli 2020 om 12:08
Maak eens een afspraak met je bedrijfsarts. Geef aan wat je klachten zijn en wat je er zelf al aan gedaan hebt. Je kan op die manier ook met een arbeidsdeskundige in aanraking komen die kan helpen met evt aanpassingen. Als dat niet afdoende werkt kan je een coach krijgen om te kijken wat dan wel bij je past.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 24 juli 2020 om 12:35
Ik heb een paar jaar bij de fysio gelopen en doe nu nog steeds veel oefenen en zwemmen. De bso zijn maar halve dagen daar kan ik niet van rond komen. Ik vind het werk ook steeds minder leuk worden vandaar dat ik graag iets wil dorn. Het is echt niet zo dat ik scoliose heb en er niks aan doe. Ik had er eerder nooit echt last van omdat ik fysio had en de oefeningen zo goed doe. Het is echt van de laatste paar weken dat ik er veel last van heb. Ik wil ook naar de huisarts omdat ik er veel meer last van heb maar die willen me pas langs laten komen als corona weg is dus dat duurt nog wel even. Ze willen me wel weer door verwijzen naar de fysio dus ik hoop dat dat wat helpt.
vrijdag 24 juli 2020 om 12:48
Best apart dat je voor dit beroep hebt gekozen terwijl je wist dat het niet voor de lange termijn is. Nu verwacht je dat een werkgever jou intern gaat omscholing en dat gaat betalen, terwijl je niet eens weet wat je wil.
Waar is jou eigen verantwoordelijkheid dan, mbt je gemaakte keuzes?
Ik zou beginnen met een online gratis beroepskeuze test. Wanneer je weet wat je ongeveer wil, bezoek dan wat MBO/BBL opleidingen werken en leren, zodat je e.a. misschien zelf kan financieren.
Veranderen begint uiteindelijk bij jezelf en wanneer een werkgever dan nog wat biijdraagt dan is het mooi meegenomen.
Waar is jou eigen verantwoordelijkheid dan, mbt je gemaakte keuzes?
Ik zou beginnen met een online gratis beroepskeuze test. Wanneer je weet wat je ongeveer wil, bezoek dan wat MBO/BBL opleidingen werken en leren, zodat je e.a. misschien zelf kan financieren.
Veranderen begint uiteindelijk bij jezelf en wanneer een werkgever dan nog wat biijdraagt dan is het mooi meegenomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 24 juli 2020 om 12:52
Nee ik ben niet geopereerd. Ik was 16 toen ik voor deze richting koos en wilde daarna graag doorstuderen. Maar omdat ik ben gaan samen wonen is daar niks meer van gekomen. Ik vraag alleen maar of hier mensen met scoliose zijn en wat voor baan die mensen hebben. Verder hoef ik geen goed bedoelde tips og wat dan ook. Hoeveel van jullie hebben er uberhaubt scoliose?
vrijdag 24 juli 2020 om 13:04
Ik heb geen scoliose maar wel verregaande rugklachten.Vlinderelfje schreef: ↑24-07-2020 12:52Nee ik ben niet geopereerd. Ik was 16 toen ik voor deze richting koos en wilde daarna graag doorstuderen. Maar omdat ik ben gaan samen wonen is daar niks meer van gekomen. Ik vraag alleen maar of hier mensen met scoliose zijn en wat voor baan die mensen hebben. Verder hoef ik geen goed bedoelde tips og wat dan ook. Hoeveel van jullie hebben er uberhaubt scoliose?
Neem nogmaals contact op met je huisarts en dring aan op een consult.
Ook de bedrijfsarts is een goede tip.
vrijdag 24 juli 2020 om 13:09
Vlinderelfje schreef: ↑24-07-2020 12:52Nee ik ben niet geopereerd. Ik was 16 toen ik voor deze richting koos en wilde daarna graag doorstuderen. Maar omdat ik ben gaan samen wonen is daar niks meer van gekomen. Ik vraag alleen maar of hier mensen met scoliose zijn en wat voor baan die mensen hebben. Verder hoef ik geen goed bedoelde tips og wat dan ook. Hoeveel van jullie hebben er uberhaubt scoliose?
Ik heb een kleine scoliose mijn zus een grotere.
Wij doen geen oefeningen meer dagelijks. Wel hele puberteit gedaan. Nu wel zwemmen en ik let altijd goed op mijn houding. (Dat ik niet in mijn voorkeursbocht ga hangen.)
Ik werk als leerkrachtondersteuner, eerst als onderwijsassistent, dat kun je met jouw opleiding doen in verkorte versie. Prima afwisseling tussen staan, zitten, lopen etc.
vrijdag 24 juli 2020 om 13:20
vrijdag 24 juli 2020 om 13:21
Ik heb trouwens ook scoliose....mocht je denken dat ik geen recht heb van spreken.
Waar wilde je vroeger voor door leren?
Ik ben zelf een arbeidsdeskundige. Dit haal ik zo weg vanwege privacy, heel veel mensen kiezen een beroep dat mentaal en fysiek niet bij ze past.
Waar wilde je vroeger voor door leren?
Ik ben zelf een arbeidsdeskundige. Dit haal ik zo weg vanwege privacy, heel veel mensen kiezen een beroep dat mentaal en fysiek niet bij ze past.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 24 juli 2020 om 13:46
Ik heb scoliose in zo'n erge mate dat ik eraan geopereerd ben (en je het nog steeds erg goed ziet). Daarnaast heb ik nog andere "aandoeningen". Ik werk op kantoor en moet af en toe rondes lopen op de vloer. Merk wel dat door het thuiswerken mijn klachten wat verergerd zijn door anders zitten dan op de compleet ingestelde bureaustoel. Om dat op te lossen fiets ik veel om soepel te blijven.
vrijdag 24 juli 2020 om 13:58
vrijdag 24 juli 2020 om 14:17
Waarom zo aangebrand? Ik heb het zelf niet, maar mijn moeder wel en ik heb er op mijn werk regelmatig mee te maken. Het is gewoon zo dat er heel wat aan te verbeteren valt, ik ken zelfs sporters op heel hoog niveau die het hebben. Beetje jammer als je alles erop aanpast in plaats van andersom.Vlinderelfje schreef: ↑24-07-2020 12:52Nee ik ben niet geopereerd. Ik was 16 toen ik voor deze richting koos en wilde daarna graag doorstuderen. Maar omdat ik ben gaan samen wonen is daar niks meer van gekomen. Ik vraag alleen maar of hier mensen met scoliose zijn en wat voor baan die mensen hebben. Verder hoef ik geen goed bedoelde tips og wat dan ook. Hoeveel van jullie hebben er uberhaubt scoliose?
En je kunt zelf neem ik aan ook bedenken welke beroepen je wel en niet kunt beoefenen.
vrijdag 24 juli 2020 om 14:22
Voor een indicatie van de chronische ljjst is dan wel een verwijsbrief nodig om de aanvraag naar de verzekering te doen. Maar dat zou TO via de assistente telefonisch kunnen regelen gezien de huisarts vast al op de hoogte is van de scolioseMadeliefjees schreef: ↑24-07-2020 12:44Voor fysio heb je geen doorverwijzing nodig. En je hebt recht op onbeperkt fysio volgens de lijst van Borst. Congenitale scoliose code 12.
Ben je geopereerd of niet?
vrijdag 24 juli 2020 om 14:30
Ik ben eraan geopereerd.Vlinderelfje schreef: ↑24-07-2020 12:52Nee ik ben niet geopereerd. Ik was 16 toen ik voor deze richting koos en wilde daarna graag doorstuderen. Maar omdat ik ben gaan samen wonen is daar niks meer van gekomen. Ik vraag alleen maar of hier mensen met scoliose zijn en wat voor baan die mensen hebben. Verder hoef ik geen goed bedoelde tips og wat dan ook. Hoeveel van jullie hebben er uberhaubt scoliose?
Als ik kantoorwerk doe, werk ik het liefst staand en/of loop ik wel meer dan gemiddeld. Verder beweeg ik veel (o.a. yoga) om alles gesmeerd te laten verlopen. Ik heb allerlei banen gehad, zoals verkoopmedewerker, grafisch ontwerper, webredacteur, marketeer, applicatiemedewerker, docent etc. Het enige waar ik voor waak is dat ik minder til dan collega's. Verhuizer, schoonmaker en bepaalde medische beroepen zijn voor mij geen verstandige keuze.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.