Gezondheid alle pijlers

scootmobiel tips gevraagd

10-06-2014 09:35 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Aangezien mijn conditie nu heel erg achteruit gaat vanwege ziekte ben ik zo zachtjes aan aan het kijken voor een scootmobiel.

Ondanks het feit dat het hier in de buurt stikt van de scheurmobielen heb ik er zelf weinig ervaring mee. Een nieuwe is een rib uit je lijf, dus dat wordt tweedehands.

En moet ik er nu twee aanschaffen, 1 om mee te nemen en dan nog 1 voor thuis, omdat de opvouwbare niet zo comfortabel zijn?

En wat is een redelijke prijs voor een tweedehands model? Ik zag er 1 staan waar ze nog 1000 euro voor vroegen met een leeftijd van 9 jaar. Dat vond ik nogal pittig.

Wie o wie kan me wat wijzer maken.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 10 juni 2014 @ 12:09:

[...]

Hoezo, weleens omver gereden?

Ik heb al dertig jaar mijn rijbewijs. Zou dat echt nodig zijn?

Ja en je zal niet de eerste zijn die omkiept bij het stoeprandje "nemen", ondanks een rijbewijs.

Let trouwens ook op de breedte van het ding. Straks kom je geen winkel meer in omdat scootmobiel te breed is.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 10 juni 2014 @ 13:46:

[...]

Ja en je zal niet de eerste zijn die omkiept bij het stoeprandje "nemen", ondanks een rijbewijs.

Let trouwens ook op de breedte van het ding. Straks kom je geen winkel meer in omdat scootmobiel te breed is.Tja, ik heb met mijn auto ook weleens een koprol gemaakt, dus misschien heb je wel een punt
odi et amo
Hai Lamaatje,

Heb je ervaring met het WMO? Misschien is het een goed idee om eens langs te gaan voor een (vrijblijvend en infomerend) gesprek! Wie weet kun je er één via hun krijgen... En wie weet valt de eigen bijdrage (die je dan weer aan het CAK betaald) best mee. Dat ze een scootmobiel tóewijzen hoeft niet hoor. Je hebt ook zelf inspraak. Zo kun je zelfs kiezen of je er één wil met 3 of met 4 wielen bijvoorbeeld.

Paar jaar geleden werkte alles nog zonder eigen bijdrage... Toen was eea wel makkelijker. Al was er toen ook altijd wel een keuring door het (toen CIZ, tegenwoordig ´de MO-zaak´ of zoiets') Maar als jouw conditie/gezondheid achteruit gaat, dan zal dat zeker aan te tonen zijn...

Ik heb tijdelijk een scootmobiel gehad, 4 jaar geleden. Mijn onderbenen waren geamputeerd en omdat ik opnieuw mijn rijbewijs moets halen (en dat moet je dan eerst weer aanvragen, wat máánden duurt!) zat ik ´vast´. Ik was begin 30 en kon geen kant op. Tja... dan toch maar ´zo´n´ scootmobiel. En ook al vond ik het een klote-ding, wat was ik er blij mee!

Ik kreeg hem destijds niet van het WMO. Want... ik had een rolstoel aangevraagd met handbike en die was ´onderweg´ (jaja, moest uit Amerika komen, dus duurde 6 maanden) Om de eerste maanden te overbruggen, en om te kijken of het me wel beviel heb ik er één gehuurd. Kosten weet ik niet meer... Wel weet ik dat ik sowieso zelf eea aan kon geven.

Na een paar weken kreeg ik een goed aanbod van iemand die er één in de schuur had staan van zijn overleden moeder. Voor een schappelijk bedrag kon ik het bijna nieuwe ding overnemen.

Na een paar maanden kreeg ik mijn handbike en kwam mijn scootmobiel in de schuur te staan. Jaar er op doorverkocht voor 450 euro. Relatief laag geprijsd, bleek achteraf want binnen 10 minuten was ie verkocht.

En wat betreft de scootmobiel-rijlessen.. die worden vooral gegeven aan onzekere bejaarden. Als je eeen scootmobiel krijgt via het WMO dan krijg je vaak van de leverancier een ´rijlesje´ door je buurt (tenminste, zo doen ze dat bij Meyra, Beenhakker en Welzorg meestal wel)

Dus stap eens naar het WMO-loket van je gemeente! Mocht de te betalen eigen bijdrage tegenvallen (ze kunnen dit even voor je uitrekenen) dan kun je er altijd nog voor kiezen om een tweedehands scootmobiel te kopen.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie Kuuk.

De tip over de lessen zijn hier ook wat lacherig ontvangen, zoals je misschien al hebt gemerkt.

Ik ga zeker contact zoeken met het wmo-loket.
odi et amo
Mijn moeder heeft destijds, een jaar of 3 geleden haar scootmobiel zelf moeten betalen en wat haar toen verteld is, is dat de accu's het belangrijkste zijn. Een 2e hands klinkt leuk en dat is het ook mits er fatsoenlijk met de accu's is omgegaan.

Als je de accu's los moet kopen kost het je klauwen vol geld.

Hopelijk is jouw gemeente makkelijker met het vergoeden van een scootmobiel en gaat het je lukken om via WMO er één te krijgen.
quote:lamaatje schreef op 10 juni 2014 @ 10:42:

[...]

Zo'n kleintje tweedehands zag ik op marktplaats voor 200 euro, dus dat valt mee. Twee nieuwe accu's erbij. Dat zou ik nog wel aandurven.

Zo'n zware is een ander verhaal. Ik vind 500 eigenlijk wel genoeg voor tweedehands, maar daar red ik het niet mee.

En ja zeker, goed rondkijken voor je wat koopt.De accu's zijn juist het duurste. Dan kun je echt beter een nieuwe kopen. Als je dus tweedehands koopt niet via marktplaats maar via een gerenommeerd bedrijf die ook garantie bied.

Ga maar eens kijken wat een accu kost. Echt in dit geval is goedkoop zeer duurkoop.
Een paar lessen zijn wel aan te raden, rijbewijs of niet. Wij hebben een kennis die een paar jaar les heeft gegeven, sommige verhalen bezorgen me echt koude rillingen. In een tramrails blijven steken bijvoorbeeld, nou ja, trams rijden niet overal in Nederland, hobbelige straten, een trottoir waar het hellinkje ontbreekt, straatstenen met gaten ertussen. Je kijkt ook anders omdat je in de meeste auto's hoger zit.
verba volant, scripta manent.
Ik zou trouwens echt proberen er eerst eentje aan te vragen hoor. Niet geschoten altijd mis toch? Als ze lastig doen gewoon kijken of MEE je erbij kan helpen, bij de aanvraag dus.
quote:MarianneDavids schreef op 10 juni 2014 @ 19:20:

Een paar lessen zijn wel aan te raden, rijbewijs of niet. Wij hebben een kennis die een paar jaar les heeft gegeven, sommige verhalen bezorgen me echt koude rillingen. In een tramrails blijven steken bijvoorbeeld, nou ja, trams rijden niet overal in Nederland, hobbelige straten, een trottoir waar het hellinkje ontbreekt, straatstenen met gaten ertussen. Je kijkt ook anders omdat je in de meeste auto's hoger zit.Een paar nogal liefst
odi et amo
quote:nina1966 schreef op 10 juni 2014 @ 19:20:

[...]

De accu's zijn juist het duurste. Dan kun je echt beter een nieuwe kopen. Als je dus tweedehands koopt niet via marktplaats maar via een gerenommeerd bedrijf die ook garantie bied.

Ga maar eens kijken wat een accu kost. Echt in dit geval is goedkoop zeer duurkoop.Het staat er een beetje ongelukkig, maar die twee nieuwe accu's zaten er al bij. Vandaar.
odi et amo
Ik heb zelf ook een scootmobiel.

Ik heb geen rijbewijs (zelfs geen brommerrijbewijs ;) ) en vind lessen echt niet nodig.

Maar als je wat onzeker bent, kwaad kan het niet natuurlijk.

Let vooral op dat je recht de stoepen oprijdt, anders wil hij nog wel eens omkiepen.

Ik heb zelf een trophy 6 (driewieler).

Erg fijne scootmobiel met veel vering.

Ik heb hem via de WMO en betaalde hiervoor 82 euro per maand (2 verdieners), nu is dat verlaagd naar 29 euro per maand.

Wij hebben overwogen om hem zelf aan te schaffen omdat het toch een aardig bedrag per maand is, maar ook dan is een onderhoudscontract oid wel handig, een verzekering is nodig en bij eventuele reparaties heb je dan de onderdelen nog die je moet betalen.

Al met al leek het ons net zo handig en voordelig om hem dan via de WMO in bruikleen te hebben.

Ik heb al best wat reparaties er aan gehad en denk dat ik duurder uit was geweest als ik dat allemaal zelf had moeten betalen.
Ja Stippeltjes, dat is een goed punt. Bij een tweedehands komt er nog een onderhoudscontract bij. Is hij wel verzekerd via de wmo of moet je dat er zelf nog bij doen?

Trophy 6 is waar ik het over had in de OP. Wel een mooi ding en strak in de rode lak. Zag er hip uit.
odi et amo
Ik weet niet of het bij iedere gemeente hetzelfde is uiteraard, maar hier is hij via de WMO verzekerd.

Buiten de eigen bijdrage heb ik er geen eigen kosten aan.

Ik weet niet hoe het in jouw stad geregeld is, maar sommige WMO afdelingen hebben volgens mij nogal een lange draai.

Als je hem echt nu nodig hebt, dan is dat misschien wel een groot nadeel.
Yep, duurt minstens 2 maanden voor ze de aanvraag hebben behandeld. Ik red het nu net naar de bushalte voor het ziekenhuis en dat is even het belangrijkste.

Er staat hier ook een snorfiets in de schuur, maar daar durf ik niet op te rijden en zeker niet nadat mijn man er flink mee op zijn gezicht is gevallen. Ik kan ook nog op de fiets naar het busstation.
odi et amo
En evt. zorgtaxi of deeltaxi aanvragen? Of duurt de behandeling van die aanvraag net zo lang?
quote:stippeltjes schreef op 10 juni 2014 @ 20:17:

En evt. zorgtaxi of deeltaxi aanvragen? Of duurt de behandeling van die aanvraag net zo lang?Geen idee. We proberen het wel zoveel mogelijk te regelen dat mijn man gewoon met me mee kan.
odi et amo
Alle aanvragen duren ongeveer even lang.... Daarom is een gesprek met het WMO ook belangrijk, denk ik. Hoe is het verder met je? En dan bedoel ik: heb je aanpassingen in huis nodig oid. Want dan kun je beter alles in 1 keer aanvragen. Dat scheelt een hoop gedoe. Al moet ik zeggen dat ik bij 'mijn' WMO ook zelf alles aan moest kaarten..... Ik had gehoopt/was zo naïef om te denken dat je bij je handicap een soort van handleiding krijgt Maar helaas moest ik zelf het meeste uitvinden. Zo heb ik laatst gevraagd hoe het zat met de douchevloer, nadat ik van 'lotgenoten' had gehoord dat zij in hun aangepaste huis een anti-slipvloer in de douche hadden...

(met baby op komst, en lopend op 2 prothesen leek mij dat ook wel een heel veilige optie) WMO was daar heel duidelijk in: die krijg je alleen als je geen gevoel in je benen hebt. Daar moest ik het mee doen, want daar viel mijn handicap niet onder
Ik heb via de WMO een aantal aanvragen bij de gemeente gedaan: aangepaste auto, aangepaste keuken, aangepaste badkamer en vervoer.

door het redelijke gezinsinkomen is alles afgewezen met uitzondering van de scootmobiel/rolstoel.

Ik heb gekozen voor een speedy. Dat is een rolstoel waar je een voorstuk kan aankoppelen wat elektrisch rijdt. Je maakt er als het ware een soort van elektrische rolstoel van.

Hiervoor heb ik geen eigen bijdrage en de gemeente zorgt voor onderhoud en verzekering. Wel fijn dat als je ergens stil komt te staan dat je hulp kan inroepen!

Nou heb ik alle delen gelezen en weet dus een beetje van je medische geschiedenis, maar is er buiten een oncoloog ook een maatschappelijk werker in beeld? Die kunnen je ook verder helpen..Er zijn, ook via het zh, meerdere potjes voor dit soort dingen.

Daarbij, huur lijkt mij geen verkeerd idee. Probeer het eerst een tijdje uit en kijk wat bevalt. Enne een rijlesje lijkt me geen verkeerd idee..

Voor de Speedy had ik een 3 wiel bakfiets met trapondersteuning en daar ben ik ook mee omgevallen.. Erg van geschrokken!

Kuuk, ook een belachelijke situatie! Hier kreeg ik geen vergoeding van de verzekering om mijn reiskosten naar het revalidatie ziekenhuis vergoed; ik zat nog niet in een rolstoel! (heb er wel een thuis in combinatie met de Speedy, en strompel met 2 krukken..)
Echt een handige opmerking ja, Kuuk.

odi et amo
Oh ja Marjolein, dat las ik inderdaad op de site van de wmo.

Als je nog geen gebruik maakt van middelen dat je contact op moet nemen met maatschappelijk werk. Was ik alweer bijna vergeten. Dat wordt dus mijn eerste stap.

Maatschappelijk werk vanuit het ziekenhuis is wegbezuinigd.
odi et amo
Oh ja, ik kreeg mijn taxi-ritten naar het revalidatiecentrum en het zh volledig vergoed (omdat ik in een rolstoel zat) Daarna kreeg ik zo'n pasje van de regio-taxi. Dan mag je dus voor een gereduceerd tarief (neem vooral niemand mee, want die betaald vervolgens ook zo'n beetje voor jou...) Ik kreeg geen aanpassingen voor mijn auto, want ik had dat kl*te-pasje voor de regiotaxi (waar ik toch geen gebruik van ging maken)

Mijn inkomen was op dat moment echt laag én ik was alleenstaand. Daar werd dus verder geen rekening mee gehouden...

En wat ook nog wel een leuke is om te vertellen: de invalidenparkeerkaart. Daar had ik dus meteen recht op... Kreeg ik hem voor een half jaar! Ja, want stel je voor dat ik protheses kreeg! Dan kon ik toch weer lopen? Moest ook naar een medische keuring om te laten beoordelen of ik die kaar nodig had (stel je effe voor: jonge vrouw waar beide onderbenen van geamputeerd zijn...)

Toen ben ik zó boos geworden! Ze hadden me eerder al gezien bij het CIZ (bij de keuring van mijn huis) en nog wilden ze me op een keuring. Heb toen gebeld en gezegd dat ik onmiddelijk een foto van mijn beide stompen zou maken en door zou mailen. Was toch een stuk makkelijker???

Gevolg was een ipk voor 5 jaar!!

(sorry, beetje off topic ) Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je soms enorm op je strepen moet staan en voor jezelf op moet komen! Doen hoor!!
Hoi Lama,

Ik heb deze net sinds een week:

Ik heb ernaast nog een die in de auto meekan, dat is meer zo'n gewoon modelletje. Heb toch na veel twijfelen besloten hem ernaast te houden. Ik gebruik de laatste met name voor activiteiten waar ik samen met iemand "loop". Hij kan makkelijk mee, is goed wendbaar voor winkelen en zo. Ik noem hem mijn "wandelschoenen".

De nieuwe noem ik mijn "wielen", die gaat lekker snel, mag ik hier (Canada) mee op de weg als het nodig of wenselijk is. Hij is stoer en lekker vlot.

Bedenk dus goed wat het doel is: wandelen of snel van A naar B komen. Daar ligt voor mij het verschil.

Sterkte meid
Optimist tot in de kist!
Oh die vh plaatje is een GIO, de kleine voor meenemen is een shoprider.
Optimist tot in de kist!
quote:-kuuk- schreef op 10 juni 2014 @ 22:49:

Oh ja, ik kreeg mijn taxi-ritten naar het revalidatiecentrum en het zh volledig vergoed (omdat ik in een rolstoel zat) Daarna kreeg ik zo'n pasje van de regio-taxi. Dan mag je dus voor een gereduceerd tarief (neem vooral niemand mee, want die betaald vervolgens ook zo'n beetje voor jou...) Ik kreeg geen aanpassingen voor mijn auto, want ik had dat kl*te-pasje voor de regiotaxi (waar ik toch geen gebruik van ging maken)

Mijn inkomen was op dat moment echt laag én ik was alleenstaand. Daar werd dus verder geen rekening mee gehouden...

En wat ook nog wel een leuke is om te vertellen: de invalidenparkeerkaart. Daar had ik dus meteen recht op... Kreeg ik hem voor een half jaar! Ja, want stel je voor dat ik protheses kreeg! Dan kon ik toch weer lopen? Moest ook naar een medische keuring om te laten beoordelen of ik die kaar nodig had (stel je effe voor: jonge vrouw waar beide onderbenen van geamputeerd zijn...)

Toen ben ik zó boos geworden! Ze hadden me eerder al gezien bij het CIZ (bij de keuring van mijn huis) en nog wilden ze me op een keuring. Heb toen gebeld en gezegd dat ik onmiddelijk een foto van mijn beide stompen zou maken en door zou mailen. Was toch een stuk makkelijker???

Gevolg was een ipk voor 5 jaar!!

(sorry, beetje off topic ) Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je soms enorm op je strepen moet staan en voor jezelf op moet komen! Doen hoor!!

Ik vind het niet off-topic. Komt er allemaal bij als je hulpmiddelen nodig hebt.

Nu je het over die invalidekaart hebt. Stond hier op de site van de gemeente dat je daar pas voor in aanmerking komt als je al een half jaar geen nog 100 meter kan lopen.

Die verdiend wat mij betreft ook wel een
odi et amo
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 10 juni 2014 @ 22:53:

Oh die vh plaatje is een GIO, de kleine voor meenemen is een shoprider.

Zoiets had ik ook in gedachten. Een zware voor in de buurt te crossen en zo'n lichtgewichtje om mee te nemen. Ik vind deze laatste alleen geen porum als je erop zit. Ik ben best stevig. Lijkt net een kinderfietsje onder je kont.

Ziet er goed uit die rooi. Beetje Italiaans.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven