sepastische darm en nu
dinsdag 23 april 2013 om 13:48
Ik heb hier eerder een bericht geplaatst met vragen en meer informatie. Intussen ben ik bij een internist geweest. Uit alles is uitgekomen dat ik een spastische darm heb. Binnenkort huisarts bellen voor informatie watik het beste kan eten en drinken. Maar misschien hebben jullie ook tips aangezien ik ook geen brood, aardappels kan eten. Hierdoor worden me klachten erger. Tot nu toe weet ik dat ik bepaalde thee kan drinken en verse ananas kan eten ( maar niet teveel). Het word dus een hele klus aangezien ik vrij weinig kan hebben. Als er iemand tips heeft hoor ik het graag. Groetjes Sanne.
dinsdag 23 april 2013 om 13:56
Vezels, vezels, vezels. Dus alles volkoren (pasta, brood, zilvervliesrijst) en veel verse groenten en fruit.
Geen zoete zuivel. Dus geen vla, melk, slagroom. Zure zuivel is vaak juist wel goed. Dus yoghurt, creme fraiche, karnemelk.
Geen koolzuur.
Geen zoetstoffen (aspartaam, sorbitol etc)
Weinig suiker sowieso.
Geen alcohol.
Geen E621/vetsin/mononatirumglutamaat/gistextract.
En verder is het toch echt uitproberen. Zo hoef ik me echt niet te wagen aan ananas (en kiwi).
Geen zoete zuivel. Dus geen vla, melk, slagroom. Zure zuivel is vaak juist wel goed. Dus yoghurt, creme fraiche, karnemelk.
Geen koolzuur.
Geen zoetstoffen (aspartaam, sorbitol etc)
Weinig suiker sowieso.
Geen alcohol.
Geen E621/vetsin/mononatirumglutamaat/gistextract.
En verder is het toch echt uitproberen. Zo hoef ik me echt niet te wagen aan ananas (en kiwi).
dinsdag 23 april 2013 om 13:56
Ik heb ook al jaren te kampen met een spastische darm en ben een jaar geleden anders gaan eten: volgens het paleo-principe. Mijn problemen met mijn darmen zijn nu nagenoeg over.
Omdat je schrijft dat je geen brood en aardappels kan eten, is die manier van eten misschien ook iets voor jou aangezien brood en aardappels simpelweg niet voorkomen in het paleo "dieet".
Hier op VF is er een topic over, maar als je googlet kun je nog heel veel meer links vinden. Er zijn NL sites maar ook veel engelse sites (nomnompaleo vind ik zelf erg leuk, veel nieuwe recepten en informatie) al zul je dan wat om moeten rekenen soms.
Ook fijn aan het paleo principe: het is niet streng, er zijn geen opgeheven vingertjes. Er wordt geprobeerd om het eetpatroon van de paleontische (schrijf ik dat goed?) tijd bruikbaar te maken voor de huidige maatschappij, maar niet ten koste van alles en al helemaal niet ten koste van je plezier in eten. Veelgehoord advies is 80% paleo en 20% overig. Dus dat gebakje of patatje kan en mag best. Graag zelfs, omdat afwisseling het leuker maakt.
Ik kon ook heel slecht tegen aardappels en brood. Maar nu ik me al bijna een jaar aan die 80/20 verdeling houd, zijn mijn darmen een stuk rustiger geworden en geniet ik van een patatje op zijn tijd, wat chips bij de film en op zondag een croissantje. Zonder dat mijn darmen de rest van de week van slag zijn.
Omdat je schrijft dat je geen brood en aardappels kan eten, is die manier van eten misschien ook iets voor jou aangezien brood en aardappels simpelweg niet voorkomen in het paleo "dieet".
Hier op VF is er een topic over, maar als je googlet kun je nog heel veel meer links vinden. Er zijn NL sites maar ook veel engelse sites (nomnompaleo vind ik zelf erg leuk, veel nieuwe recepten en informatie) al zul je dan wat om moeten rekenen soms.
Ook fijn aan het paleo principe: het is niet streng, er zijn geen opgeheven vingertjes. Er wordt geprobeerd om het eetpatroon van de paleontische (schrijf ik dat goed?) tijd bruikbaar te maken voor de huidige maatschappij, maar niet ten koste van alles en al helemaal niet ten koste van je plezier in eten. Veelgehoord advies is 80% paleo en 20% overig. Dus dat gebakje of patatje kan en mag best. Graag zelfs, omdat afwisseling het leuker maakt.
Ik kon ook heel slecht tegen aardappels en brood. Maar nu ik me al bijna een jaar aan die 80/20 verdeling houd, zijn mijn darmen een stuk rustiger geworden en geniet ik van een patatje op zijn tijd, wat chips bij de film en op zondag een croissantje. Zonder dat mijn darmen de rest van de week van slag zijn.
dinsdag 23 april 2013 om 13:59
Oh ja: paleo is even wennen, maar uiteindelijk hoef je helemaal niet zo heel erg anders te eten als de rest van het land. Zo had ik met kerst een volledig paleoproof kerstdiner gemaakt en mijn onwetende gasten hadden niks in de gaten. Zo kun je van bloemkool en knoflook een heerlijke puree maken die qua smaak en structuur echt niet onderdoet voor aardappelpuree en zijn ovengeroosterde reepjes wortel en knolselderij heerlijke alternatieven voor patatjes (raar maar waar).
En doordat je flink meer groenten en fruit eet, haal je daar de vezels uit die je anders uit brood zou halen.
En doordat je flink meer groenten en fruit eet, haal je daar de vezels uit die je anders uit brood zou halen.
dinsdag 23 april 2013 om 14:21
Wat bij mij zeker heeft geholpen is echt de ontspanning in. Zoals een warm bad of lavendel olie op een washandje en een tijdje op je buik leggen. Met eten kan je het rustig opbouwen, start met vloeibaar.. soya ipv zuivel. Als de darmen rustiger worden kan je het een en ander weer proberen. Probioticapoeder weet de juiste balans weer in je buik te krijgen. Sterkte

dinsdag 23 april 2013 om 14:43
Volgens mij zijn de triggers voor iedereen anders. Ik moet bijvoorbeeld weg blijven van bananen, melk en witbrood. Die drie dingen zijn echt funest voor mijn darmstelsel. Maar als ik dat niet eet en oplet dat ik genoeg fruit eet en blijf bewegen gaat het goed.
Mijn zus echter kan kaas en paprika's niet verdragen, dagen van slag als ze dat eet.
Volgens mij is ''een spastische darm' een beetje een uitsluitseldiagnose. Ik weet niet of dat een goed woord is, maar bij veel last van de darmen en verder geen echt ernstige afwijkingen zoals coeliakie of de ziekte van crohn of iets anders, wordt er bij overgevoeligheid toch verwezen naar de spastische darm. Ga jezelf dus alsjeblieft niet zien als patiënt met een dieet, maar probeer uit te zoeken waar jij last van krijgt, en blijf daar van af.
Mijn zus echter kan kaas en paprika's niet verdragen, dagen van slag als ze dat eet.
Volgens mij is ''een spastische darm' een beetje een uitsluitseldiagnose. Ik weet niet of dat een goed woord is, maar bij veel last van de darmen en verder geen echt ernstige afwijkingen zoals coeliakie of de ziekte van crohn of iets anders, wordt er bij overgevoeligheid toch verwezen naar de spastische darm. Ga jezelf dus alsjeblieft niet zien als patiënt met een dieet, maar probeer uit te zoeken waar jij last van krijgt, en blijf daar van af.

dinsdag 23 april 2013 om 14:47
Eens Katherina.
Bij mij gaat het tegenwoordig best goed, maar ik moet weg blijven van soja. Eén glaasje sojadrink gaat nog wel maar als ik meer neem krijg ik s nachts buikpijn, krampen en diarree.
En dan zie ik dat vaak geadviseerd wordt om zuivel een tijdje te vervangen door soja.... maar dat is dus niet per definitie een stap in de goede richting.
Bij mij gaat het tegenwoordig best goed, maar ik moet weg blijven van soja. Eén glaasje sojadrink gaat nog wel maar als ik meer neem krijg ik s nachts buikpijn, krampen en diarree.
En dan zie ik dat vaak geadviseerd wordt om zuivel een tijdje te vervangen door soja.... maar dat is dus niet per definitie een stap in de goede richting.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain