Gezondheid alle pijlers

Sint janskruid & Anticoceptie.

15-12-2010 15:16 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik ben 15 jaar en ik ben 2 maand nu aan de pil ( levonorgestrel/Ethinylestradiol).

Maar goed ik gebruik nu een maand sint jans kruid.

Nu weet ik dat de betrouwbaarheid van de pil minder wordt. Maar als ik nu vandaag stop met sint jans kruid en ( volgens mij heb ik dat ERGENS gelezen) dat naar 4 weken de pil weer helemaaal veilig is zoals daarvoor??? Of is de pil helemaal minder geworden voor altijd...?? Ik hoop hier echt antwoord te krijgen want op google wordt je ook niet altijd veel wijzer. Alvast heeeel erg bedankt

Liefs..
Wanneer het weer helemaal veilig is kan je het best aan de apotheek of je huisarts vragen.

Ik denk niet dat de pil voor altijd onveilig is. (weet het wel zeker).

Mocht je al sexueel actief zijn gebruik dan iig een condoom.
Batsen met condoom en naar de apotheek..
Samenvatting van onderstaand stuk:

Dus vier weken na het stoppen is de pil nog niet betrouwbaar en moet je een condoom gebruiken. Na deze vier weken is de pil weer betrouwbaar.

Van apotheek.nl:

Ook als u stopt met het gebruik van sint-janskruid moet u overleggen met uw arts. Soms moet de dosering van de onderstaande medicijnen dan weer worden aangepast.

Anticonceptiepil.

Sint-Janskruid vermindert de betrouwbaarheid van de pil, hierdoor stijgt de kans op een zwangerschap.

Bij kortdurend gebruik: gebruik condooms tijdens en tot en met vier weken na het stoppen van sint-janskruid om er zeker van te zijn dat betrouwbare anticonceptie wordt toegepast.

Bij langdurig gebruik: u kunt sint-janskruid alleen gebruiken in combinatie met een anticonceptiepil met een hoge dosering hormonen, een zogenaamde 50-pil. Als u in de eerste drie maanden van gebruik doorbraakbloedingen krijgt, moet u ervan uit gaan dat sint-janskruid ook de betrouwbaarheid van deze zwaardere 50-pil beïnvloedt. De arts kan u aanbevelen om meerdere strips achtereen te gebruiken zonder stopweek, of om de stopweek te verkorten tot vier dagen om de kans op een te lage hoeveelheid hormoon te verkleinen. Gebruik in ieder geval condooms zolang er doorbraakbloedingen blijven optreden.

Als u stopt met het gebruik van sint-janskruid, is het effect op de hormonen nog vier weken aanwezig. U kunt dus niet meteen overgaan op een lichtere pil, maar u moet nog vier weken na het stoppen extra maatregelen treffen.

Let op: ook de uitsluitend progestageen bevattende medicijnen zoals de minipil met desogestrel en het implantatiestaafje worden door sint-janskruid minder betrouwbaar. Dit geldt ook voor de vaginale ring en de pilpleister. Overleg hierover met uw arts of apotheker.
Gebruik andere voorbehoedsmiddelen en vraag het bij je apotheek na. Die zijn daar voor, en wat wij denken is in deze niet heel erg belangrijk.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven