Slaaprestrictie
donderdag 22 januari 2015 om 08:57
Ongeveer twee jaar geleden ben ik bij een slaapcentrum geweest vanwege slaapproblemen. Omdat ik toen zwanger was, mocht ik niet aan slaaprestrictie doen. Wel is er toen aan mij uitgelegd hoe dat werkt: je houdt een week lang bij hoeveel uur je 's nachts slaapt en het gemiddelde dat neem je als vaste tijd. Bijvoorbeeld zes uur. Dan mag je alleen in bed liggen tussen bijvoorbeeld 00.00 uur en 6.00 uur. Je moet er dan om 6.00 uur uit, ongeacht of je hebt geslapen. Het idee hierachter is dat je zo een slaapdruk opbouwt en je lichaam dwingt om in die uren te slapen. Het wordt dan een soort gewenning. Als dat goed gaat dan bouw je het aantal uren langzaam weer iets op. Van deze therapie is wetenschappelijk bewezen dat het veel effect heeft.
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hiermee hebben. Ik ben vooral benieuwd hoe zo'n traject loopt. Wanneer je effect ziet.
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hiermee hebben. Ik ben vooral benieuwd hoe zo'n traject loopt. Wanneer je effect ziet.
donderdag 22 januari 2015 om 09:13
Ervaring? Jarenlang. Niet als therapie, maar gewoon door een drukke baan, 's morgens om 6 uur op en 's avonds nog zoveel andere dingen te doen dat ik meestal niet voor 12 uur in bed lig. Dan slaap ik zodra ik mijn kussen ruik ...
Daarvoor - met minder drukke baan en minder bezigheden 's avonds - inderdaad ook tijden gehad dat ik om half 11 naar bed ging en dan urenlang wakker lag.
Daarvoor - met minder drukke baan en minder bezigheden 's avonds - inderdaad ook tijden gehad dat ik om half 11 naar bed ging en dan urenlang wakker lag.
donderdag 22 januari 2015 om 09:18
Ik merk dat ik aan die 6 uur echt niet voldoende heb. Het probleem is alleen dat als ik naar bed ga (maakt niet uit hoe laat) ik altijd tussen 3 en 6 wakker erg lang wakker lig. Ik ben dus benieuwd dat als je die slaaprestrictie toepast hoe lang het duurt voordat je weer kunt gaan opbouwen. Op internet kan ik maar weinig ervaringen vinden.
donderdag 22 januari 2015 om 09:27
Dat bouw je pas op als je kwalitatieve slaap verbetert en je kwantitatieve; ik kan je wel aanraden om het onder begeleiding te doen. Je kan namelijk door te weinig slaap depressieve gevoelens ontwikkelen en slechte performance over dag. Als jij inzet in een te hoge slaap restrictie kan het teveel leiden tot slaap debt. Dan zou je in slaap kunnen vallen achter stuur. Natuurlijk overdrijf ik een beetje als he 6 uur volledig haalt om te slapen valt het allemaal reuze mee maar als je van die 6 maar drie haalt kan dat hebben op cognitieve, fysiek en attentie.
donderdag 22 januari 2015 om 10:02
Ik heb jarenlang extreem slecht geslapen (0-4 uur per nacht). Ik weet dus wel wat de effecten zijn op mij (goed dat je wel even waarschuwt), en ik slaap inderdaad nu die 6 uur niet, misschien maximaal 5 uur.
Kun je misschien nog wat meer erover vertellen Veronica? Weet jij hoe lang het gemiddeld duurt voordat iemand die uren volledig slaapt? En dat je dan dus mag gaan opbouwen.
Kun je misschien nog wat meer erover vertellen Veronica? Weet jij hoe lang het gemiddeld duurt voordat iemand die uren volledig slaapt? En dat je dan dus mag gaan opbouwen.
donderdag 22 januari 2015 om 10:34
Volgens mij kan slaapdruk alleen maar zin hebben als die druk er ook echt ís, door een drukke baan of matineus kind. Zodra die druk er niet meer is kan je jezelf niet wijsmaken dat ie er wél is.
Wel kan ik me voorstellen dat je tijdens zo'n periode heel prettige ervaringen hebt gekregen met je nachtrust en dat je dat onbewust graag wil voortzetten.
Wel kan ik me voorstellen dat je tijdens zo'n periode heel prettige ervaringen hebt gekregen met je nachtrust en dat je dat onbewust graag wil voortzetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 22 januari 2015 om 10:56
donderdag 22 januari 2015 om 11:25
Ik heb er een kort vak over gehad dus weet het ook niet precies.
Je hebt homeostase slaap dat zorgt dat je een slaapschuld opbouwt doordat je slaap tekort krijgt vanwege de slaap restrictie. Het ligt per persoon eraan hoe je het opbouwt, eerst begin je dus met wat jij zegt met die gemiddelde slaap. Met een minimum van 5 uur, na 7 dagen doe je er 1 uur bij voor 1 dag daarna weer 7 dagen. Als kwalitatieve slaap goed genoeg is. Geen middagdutjes. Als je een 80% efficientie krijgt van slaap dan mag je 15 min meer per week. Dus werkelijk slapen/alle tijd in bed x 100= bepaald percentage
Maar ik blijf er bij doe het onder begeleiding
Je hebt homeostase slaap dat zorgt dat je een slaapschuld opbouwt doordat je slaap tekort krijgt vanwege de slaap restrictie. Het ligt per persoon eraan hoe je het opbouwt, eerst begin je dus met wat jij zegt met die gemiddelde slaap. Met een minimum van 5 uur, na 7 dagen doe je er 1 uur bij voor 1 dag daarna weer 7 dagen. Als kwalitatieve slaap goed genoeg is. Geen middagdutjes. Als je een 80% efficientie krijgt van slaap dan mag je 15 min meer per week. Dus werkelijk slapen/alle tijd in bed x 100= bepaald percentage
Maar ik blijf er bij doe het onder begeleiding
donderdag 22 januari 2015 om 12:48
Ik weet niet of je toevallig bij Kempenhaeghe onder behandeling bent?
Ook bij mij hebben ze slaaprestrictie toegepast; maar bij mij heeft het totaal niet geholpen.
Het idee erachter is dat je maar een beperkt aantal uren in je bed mag doorbrengen zodat je als het ware geprogrammeerd wordt dat dat slaaptijd is. Als je bijvoorbeeld in bed lig van 23:00 tot 8:00 en je slaapt maar 5 uur, dan lig je dus 4 uur wakker in je bed; ze proberen dmv straaprestrictie echt de koppeling weer te maken tussen in bed liggen en slapen.
Voordat ik daar eindelijk terecht kon, was ik de totale uitputting al nabij; ik heb echt op het randje van een psychose gezeten .Ik sliep ook nooit op andere momenten (middagdutje ofzo), dus ik was echt totaal uitgeput.
Ik ging door die slaaprestrictie echt niet beter slapen.
Maar goed, bij anderen helpt het wel heel goed. Je kunt het dus allicht proberen onder deskundige begeleiding
Ook bij mij hebben ze slaaprestrictie toegepast; maar bij mij heeft het totaal niet geholpen.
Het idee erachter is dat je maar een beperkt aantal uren in je bed mag doorbrengen zodat je als het ware geprogrammeerd wordt dat dat slaaptijd is. Als je bijvoorbeeld in bed lig van 23:00 tot 8:00 en je slaapt maar 5 uur, dan lig je dus 4 uur wakker in je bed; ze proberen dmv straaprestrictie echt de koppeling weer te maken tussen in bed liggen en slapen.
Voordat ik daar eindelijk terecht kon, was ik de totale uitputting al nabij; ik heb echt op het randje van een psychose gezeten .Ik sliep ook nooit op andere momenten (middagdutje ofzo), dus ik was echt totaal uitgeput.
Ik ging door die slaaprestrictie echt niet beter slapen.
Maar goed, bij anderen helpt het wel heel goed. Je kunt het dus allicht proberen onder deskundige begeleiding
donderdag 22 januari 2015 om 13:10
Bedankt voor je toelichting Veronica. Hiermee wordt voor mij duidelijk dat ik inderdaad dit een week zo kan doen (ik ben nu vijf dagen op weg, ik werk gewoon en heb kleine kinderen, als ik voel dat het niet meer gaat, dan stop ik hier ook mee)..
Girasole, ook ik heb er compleet doorheen gezeten. Ik deel je mening en je ervaring dat het dan geen zin heeft. Ik ben overigens ook bij Kempenhaege geweest.
Ik word steeds veel te vroeg wakker en ik hoop met deze methode uiteindelijk weer efficienter te kunnen slapen.
Girasole, ook ik heb er compleet doorheen gezeten. Ik deel je mening en je ervaring dat het dan geen zin heeft. Ik ben overigens ook bij Kempenhaege geweest.
Ik word steeds veel te vroeg wakker en ik hoop met deze methode uiteindelijk weer efficienter te kunnen slapen.