Gezondheid alle pijlers

Slokdarmontsteking

25-03-2023 19:12 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens de huisarts heb ik een slokdarmontsteking gezien mijn klachten, waarvan druk op de borst en een brandend gevoel in keel het ergste zijn. Ook last van een vol gevoel en regelmatig boeren.
Ik dacht zelf eerst mijn hart, maar heb een ecg gehad, 5 dagen mijn bloeddruk moeten meten. Maar dat was prima , er komt wel voor de zekerheid nog een inspanningstest, gewoon om hartproblemen uit te sluiten.

Ik slik sinds gisteren omeprazol 20mg. Dit moet ik 2 weken aankijken.
Wie heeft dit ook gehad en kan me vertellen hoe snel je verbetering merkt?

Ik vraag geen medische adviezen, maar echt ervaringsverhalen 8-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat als de klachten niet verbeteren ze je doorsturen voor een endoscopie.
Mijn vader had dezelfde soort klachten gehad geen verbetering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken iemand die een heel forse onsteking had.
Omeprazol en antagel, meerdere keren per dag.

Is er bijna een jaar zoet mee geweest.

Nu is de onsteking weg maar nog wel gevoelig/kwetsbaar.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is je bloed ook onderzocht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit gehad, maar dan aan de onderkant van de slokdarm versus de aansluiting op mijn maag.

Hier ging de verbetering vrij snel met die pillen, maar ik mocht ook een stapel voeding en drank een maand lang niet eten / drinken.

Geen ui, geen look, geen koffie, geen cola, geen alcohol, ...


(Laat ik nu net een koffie- en cola-verslaafde zijn die ook zo'n beetje minstens 4 keer per week ui en look eet.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk is een deel van de klachten door het zuur wat omhoogkomt (dat deel gaat met medicatie heel snel beter), en een deel door de daarop volgende ontsteking (en dat kan echt langer duren voor het rustig is - en voelt).
Zelf enkel ervaring met zuurbranden zonder ontsteking en dan gong het dus heel snel.

Wat véél te weinig bij de maagzuurremmers vermeldt wordt; neem die echt minimaal 30min voor je maaltijd om het maximale effect te hebben!

De genoemde dieetaanpassingen zijn ook zeker een poging waard (dus grofweg geen alcohol, pittig eten, rauwe ui/knoflook, tomatensaus/sinaasappelsap), al is het per persoon heel verschillend hoe groot de rol daarvan is.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ooit een ontsteking van slokdarm en (een deel van mijn) maag. Ik moest ook overgeven dus alle pillen vlogen er net zo snel weer uit als ik ze erin stopte. Toen heb ik een poeder gekregen dat eigenlijk voor kinderen was. Knetterduur want dat werd niet vergoed, ergens rond de zestig euro staat me bij. Maarrrrrr dat kon ik oplossen in water en echt met één lepeltje per half uur naar binnen werken. Volgende dag was ik natuurlijk nog niet echt beter maar was echt al het grote leed wel geleden (ik ben vrij snel enthousiast, dus laten we zeggen een dag of drie).
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedoelt ze dat maagzuur je slokdarm irriteert? Dat zou best eens kunnen. Het hoort daar eigenlijk niet te komen.

Ik heb zelf niets wat niet verholpen kan worden door dubbelkoolzure soda of rennies.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
25-03-2023 20:32
Bedoelt ze dat maagzuur je slokdarm irriteert? Dat zou best eens kunnen. Het hoort daar eigenlijk niet te komen.

Ik heb zelf niets wat niet verholpen kan worden door dubbelkoolzure soda of rennies.
Ja, dat was bij mij de oorzaak toen. Nondeju, heb mij wel echt ellendig gevoeld. Tip van Flip, ga hoger liggen met je hoofd als je slaapt. Dan kan het maagzuur niet terug de slokdarm in.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
25-03-2023 20:27
Hier ooit een ontsteking van slokdarm en (een deel van mijn) maag. Ik moest ook overgeven dus alle pillen vlogen er net zo snel weer uit als ik ze erin stopte. Toen heb ik een poeder gekregen dat eigenlijk voor kinderen was. Knetterduur want dat werd niet vergoed, ergens rond de zestig euro staat me bij. Maarrrrrr dat kon ik oplossen in water en echt met één lepeltje per half uur naar binnen werken. Volgende dag was ik natuurlijk nog niet echt beter maar was echt al het grote leed wel geleden (ik ben vrij snel enthousiast, dus laten we zeggen een dag of drie).
Even offtopic, maar kon je toen je eigen pillen niet gewoon crushen/verpulveren? Dan wordt het ook poeder, en wordt het vergoed?

Voor TO: ik had ooit soortgelijke klachten maar niet jouw diagnose. Met omeprazol en calgon duurde het vrij lang, denk wel 8-9 weken. Was vooral stressgerelateerd. Een beetje zen blijven lijkt me sowieso altijd een goed idee ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Calgon?

Dat is toch voor vaatwassers?
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
25-03-2023 21:20
Even offtopic, maar kon je toen je eigen pillen niet gewoon crushen/verpulveren? Dan wordt het ook poeder, en wordt het vergoed?


Dat zou echt heel onverantwoord zijn. In poeders die moeten oplossen in water zitten ingrediënten die daar voor zorgen, in tabletten die in tact horen te blijven tot in de maag zitten die stoffen niet. Water kan de werkzame stof in tabletten dus helemaal niet "dragen".

Ik ben eigenlijk een beetje verrast dat je aan zoiets denkt en ik hoop dat je het nooit uitprobeert. En al zeker niet bij een slokdarm/maagontsteking.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
25-03-2023 21:38
Dat zou echt heel onverantwoord zijn. In poeders die moeten oplossen in water zitten ingrediënten die daar voor zorgen, in tabletten die in tact horen te blijven tot in de maag zitten die stoffen niet. Water kan de werkzame stof in tabletten dus helemaal niet "dragen".

Ik ben eigenlijk een beetje verrast dat je aan zoiets denkt en ik hoop dat je het nooit uitprobeert. En al zeker niet bij een slokdarm/maagontsteking.
Ja en daarnaast kan het ook nog dat in dat middel voor kinderen een heel andere werkzame stof zit, die b.v. milder is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee er is geen bloed geprikt. Ik had al wat langer last van maagklachten en dat zou komen door de diclofenac die ik zo nu en dan slikte. Stomme is dat ik geen last heb van maagzuur , tenminste ik merk er niks van.

Ik heb ook een drankje gekregen voor schimmelinfectie, mijn tong brandt nl ook enorm en is wat wittig.

Herkennen jullie wel de druk op het borstbeen? Dat voel ik nu al 2 weken en vind het soms eng, maar de huisarts zei dat de kans op het hart klein is omdat ik het soms heel lang aan 1 stuk voel. We wachten de inspanningstest af

Ik weet ik moet geduld hebben, ben pas 2 dagen met medicatie onderweg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb regelmatig slokdarmkramp en herken zeker jouw verwarring met hartproblemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
2,5 weken geleden na het eten is het eigenlijk begonnen. Ik had veel te veel gegeten, was te lekker :-D

15 minuten daarna kreeg ik een heel raar gevoel in mijn borst wat doortrok naar mijn kaak, het heeft nog geen 5 minuten geduurd, en sindsdien heb ik die druk. Leek inderdaad of ik kramp had. Ik dacht gelijk aan mijn hart en heb bij de huisarts aan de bel getrokken. Maar wel pas afgelopen maandag, heb mezelf eerst een week gek gemaakt :bonk:

Vorig weekend begon het in mijn keel en op mijn tong te branden, daarna ook lager, ik dacht nu moet ik toch echt even naar de dokter. 4 dagen Maalox geprobeerd, maar dat hielp niet en nu sinds gisteren nystatine en omeprazol 20.

Maar ik kan nergens terugvinden hoe snel genezing is, maar ik begrijp uit jullie verhalen dat het best lang kan duren. Hoop zo dat ze me niet doorstuurt voor een maagonderzoek.
Ik let in ieder geval op mijn eten, alleen koffie vind ik echt heel moeilijk :-?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
25-03-2023 22:15
Ik heb regelmatig slokdarmkramp en herken zeker jouw verwarring met hartproblemen.
Ik heb jarenlange intense en langdurige kramp gehad. Ben er nu 100% vanaf. Heb jij nog last want dan wil ik je wel een tip in DM doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
25-03-2023 23:18
Ik heb jarenlange intense en langdurige kramp gehad. Ben er nu 100% vanaf. Heb jij nog last want dan wil ik je wel een tip in DM doen.
Heel graag! Heb inderdaad nog af en toe aanvallen, vooral s nachts
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
25-03-2023 23:18
Ik heb jarenlange intense en langdurige kramp gehad. Ben er nu 100% vanaf. Heb jij nog last want dan wil ik je wel een tip in DM doen.
Zou je mij die tip ook willen sturen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
25-03-2023 23:18
Ik heb jarenlange intense en langdurige kramp gehad. Ben er nu 100% vanaf. Heb jij nog last want dan wil ik je wel een tip in DM doen.
Ik wil de tip ook graag hebben
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
25-03-2023 21:38
Dat zou echt heel onverantwoord zijn. In poeders die moeten oplossen in water zitten ingrediënten die daar voor zorgen, in tabletten die in tact horen te blijven tot in de maag zitten die stoffen niet. Water kan de werkzame stof in tabletten dus helemaal niet "dragen".

Ik ben eigenlijk een beetje verrast dat je aan zoiets denkt en ik hoop dat je het nooit uitprobeert. En al zeker niet bij een slokdarm/maagontsteking.
Goed om te weten, en nee joh, dit was een kinderlogica die ik had. Nooit uitgeprobeerd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
25-03-2023 23:18
Ik heb jarenlange intense en langdurige kramp gehad. Ben er nu 100% vanaf. Heb jij nog last want dan wil ik je wel een tip in DM doen.

Ik zou ook graag je tip in mijn DM willen. Ik heb geregeld last van slokdarmspasmes, heel erg naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw klachten had ik ook maar bij mij bleek het een galsteen en ontstoken galblaas te zijn. Had pijn op de borst en een naar gevoel in m’n maag.

Misschien iets om in je achterhoofd te houden dat het ook iets anders zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Danique schreef:
25-03-2023 23:31
Zou je mij die tip ook willen sturen?
Ik mag je nog geen Privé bericht sturen, ik dekenkist dat je nog te weinig posts hebt.

Maar als ik je bericht zo lees, dan heb jij geen last van slokdarmspasmes. Die pijn zit op een andere plek, onder in je slokdarm en dat is een helse pijn/kramp. Slokdarmspasme kan alleen met een manometrie meting worden vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Morgen nog maar even naar de huisarts toe gaan, zo af en toe diclofenac kan niet de klachten die jij hebt veroorzaken, vervolg onderzoek vragen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven