Soa test ondergaan
zondag 6 mei 2018 om 22:14
Beste lezers,
Ik ben een jongen van 19 jaar en heb een tijdje geleden onbeschermde seks gehad met een One night stand. Super dom natuurlijk, I know...
Nu zag ik laatst een reclame over het hebben van een soa en dat je ze ook ongemerkt kan hebben, en dat heeft mij erg aan het denken gezet.
Nu wil ik graag bij de huisarts anoniem (ik wil niet dat mijn ouders dit te weten komen) een soa-test laten doen. Mijn vragen zijn nu;
- Is zo iets gratis?
- Krijgen je ouders, wanneer je ouder bent dan 18, nog een brief/bevestiging/rekening/ etc van de huisarts over de desbetreffende soa test?
Alvas bedankt voor het lezen en de hopelijk informerende reacties!
Ik ben een jongen van 19 jaar en heb een tijdje geleden onbeschermde seks gehad met een One night stand. Super dom natuurlijk, I know...
Nu zag ik laatst een reclame over het hebben van een soa en dat je ze ook ongemerkt kan hebben, en dat heeft mij erg aan het denken gezet.
Nu wil ik graag bij de huisarts anoniem (ik wil niet dat mijn ouders dit te weten komen) een soa-test laten doen. Mijn vragen zijn nu;
- Is zo iets gratis?
- Krijgen je ouders, wanneer je ouder bent dan 18, nog een brief/bevestiging/rekening/ etc van de huisarts over de desbetreffende soa test?
Alvas bedankt voor het lezen en de hopelijk informerende reacties!
zondag 6 mei 2018 om 22:16
Je kan het inderdaad volledig anoniem laten doen, zeker vermelden!
Je kan ook naar een soapoli gaan als je het liever niet bij je huisarts doet
https://www.soaaids.nl/nl/soas/de-soa-t ... vaccineren
Je kan ook naar een soapoli gaan als je het liever niet bij je huisarts doet
https://www.soaaids.nl/nl/soas/de-soa-t ... vaccineren
maandag 7 mei 2018 om 05:44
Een soa test bij de huisarts is niet gratis, in die zin dat het van je eigen risico bij de zorgverzekeraar afgaat. Je ouders krijgen dan een rekening van de zorgverzekeraar waarop staat; laboratoriumonderzoek oid (mits je eigen risico niet is verbruikt over 2018). De huisarts heeft beroepsgeheim en mag jouw ouders niks mededelen.
Ik jouw geval zou ik dus ook de ggd adviseren.
maandag 7 mei 2018 om 18:56
Gewoon kopen bij Bol bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... index.html
Je ondergaat zoiets niet hoor, is gewoon bloed of urine onderzoekje stelt niet veel voor
https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... index.html
Je ondergaat zoiets niet hoor, is gewoon bloed of urine onderzoekje stelt niet veel voor
maandag 7 mei 2018 om 19:11
je kan niet meer zomaar naar de GGd. helaas, het zou beter als het wel zo was maar alleen risicogroepen worden nog zomaar geholpen. Als jij 1 keer onbeschermde seks hebt gehad met een one night stand ben je geen risicogroep.
je kunt een zelftest doen of naar de huisarts
je woont nog bij je ouders neem ik aan? als jij je eigen zorgverzekering hebt, dan komt jouw ouders niks onder ogen omdat alle post die je eventueel krijgt aan jou gericht is.
je kunt een zelftest doen of naar de huisarts
je woont nog bij je ouders neem ik aan? als jij je eigen zorgverzekering hebt, dan komt jouw ouders niks onder ogen omdat alle post die je eventueel krijgt aan jou gericht is.
maandag 7 mei 2018 om 22:15
Als je niet meer bij je ouders verzekerd bent krijgen zijn ouders die rekening niet. Ik ben dat ook niet en de enige die die rekening kon zien ben ik.Jamie-Lee schreef: ↑07-05-2018 05:44Een soa test bij de huisarts is niet gratis, in die zin dat het van je eigen risico bij de zorgverzekeraar afgaat. Je ouders krijgen dan een rekening van de zorgverzekeraar waarop staat; laboratoriumonderzoek oid (mits je eigen risico niet is verbruikt over 2018). De huisarts heeft beroepsgeheim en mag jouw ouders niks mededelen.
maandag 7 mei 2018 om 22:38
Jamie-Lee schreef: ↑07-05-2018 05:44Een soa test bij de huisarts is niet gratis, in die zin dat het van je eigen risico bij de zorgverzekeraar afgaat. Je ouders krijgen dan een rekening van de zorgverzekeraar waarop staat; laboratoriumonderzoek oid (mits je eigen risico niet is verbruikt over 2018). De huisarts heeft beroepsgeheim en mag jouw ouders niks mededelen.
Hoezo krijgen ouders een rekening van de zorgverzekering van hun meerderjarige kinderen? Ook een zorgverzekeraar heeft zich aan de privacywetgeving te houden en zal een rekening naar de verzekerde sturen en niet zijn ouders.
TO, als je niet bij de GGD terecht kunt, kun je rustig naar je huisarts. Het kost je wel geld maar zowel huisarts als zorgverzekeraar mogen je ouders echt niets vertellen, tenzij jij daar expliciet toestemming voor geeft.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....