Spalkje achter tanden vervangen?

donderdag 12 juni 2014 om 08:56
Hoi ik zit met een dilemma,
Regelmatig gaat mijn spalkte los, zo ook 2 weken geleden en gisteren weer.
Nu heeft de tandarts er maar een stukje vanaf gehaald dus heeft 1 hoektand geen spalkje meer.
Ik kan kiezen het zo laten of een nieuw spalkje te nemen. Hij zegt dat het soms kan verschuiven maar dat verschilt per persoon.
Ik het is nu al ruim 13 jaar geleden dat ik het Spalkje had en aan de andere kant is ook een keer een stuk van afgeknipt en ik had het idee dat het daar toch een beetje verschoven is, maar dat is nu al een jaar of 5 geleden.
Vraag me af of zo'n dun draadje nu het zin heeft, wat zouden jullie doen? Vervangen of zo laten.
Regelmatig gaat mijn spalkte los, zo ook 2 weken geleden en gisteren weer.
Nu heeft de tandarts er maar een stukje vanaf gehaald dus heeft 1 hoektand geen spalkje meer.
Ik kan kiezen het zo laten of een nieuw spalkje te nemen. Hij zegt dat het soms kan verschuiven maar dat verschilt per persoon.
Ik het is nu al ruim 13 jaar geleden dat ik het Spalkje had en aan de andere kant is ook een keer een stuk van afgeknipt en ik had het idee dat het daar toch een beetje verschoven is, maar dat is nu al een jaar of 5 geleden.
Vraag me af of zo'n dun draadje nu het zin heeft, wat zouden jullie doen? Vervangen of zo laten.

donderdag 12 juni 2014 om 09:08
Mijn vriendin heeft hem jaren na de beugel laten verwijderen en helaas schoten de tanden terug met de jaren. Uiteindelijk heeft ze zelfs een nieuw beugel genomen (toen was ze al ver in de twintig) omdat ze het echt niet mooi vond. Ik zou het nu even aankijken een paar maanden tot een jaar en daarna beslissen of je een nieuw spalkje neemt. Ik zou hem zeker niet helemaal laten verwijderen.
donderdag 12 juni 2014 om 09:10
quote:dapperedoda schreef op donderdag 12 juni 2014 09:08 Mijn vriendin heeft hem jaren na de beugel laten verwijderen en helaas schoten de tanden terug met de jaren. Uiteindelijk heeft ze zelfs een nieuw beugel genomen (toen was ze al ver in de twintig) omdat ze het echt niet mooi vond. Ik zou het nu even aankijken een paar maanden tot een jaar en daarna beslissen of je een nieuw spalkje neemt. Ik zou hem zeker niet helemaal laten verwijderen.Het schijnt dat je hele leven lang je tanden bewegen en van plek veranderen, waarschijnlijk was hetzelfde gebeurd als ze het spalkje nog wel had gehad.
donderdag 12 juni 2014 om 09:12

donderdag 12 juni 2014 om 09:17
Mijne was ook los na 7 jaar en heb ik opnieuw laten vastzetten. Trouwens niet bij de tandarts, maar bij m'n vroegere orthodontist. Lijkt me ook logisch om daar terug te gaan. En ik hoefde maar iets van 7 of 11 euro te betalen voor nazorg. Heel goedkoop in elk geval.
Zou ff contact opnemen met orthodontist
Zou ff contact opnemen met orthodontist

donderdag 12 juni 2014 om 09:29
Ik heb mijne ook nu twintig jaar, hij zit nog steeds net zo vast als vroeger en mijn tanden zijn niet verplaatst. Maar goed, misschien zouden ze zonder spalk ook niet zijn gaan schuiven; ik vond die spalk toen hij gezet werd al vrij onzinnig (aangezien ik een beugel kreeg om héél andere redenen, daar hadden mijn tanden niets mee te maken).
Wel idioot dat een tandarts voor het zetten van een spalk zoveel geld rekent. Het vullen van een gat en alles wat daarbij komt kijken lijkt me veel meer werk dan het vastlijmen van zo'n spalkje. Goed, ik ga duimen dat de mijne nog een tijdje blijft zitten
Wel idioot dat een tandarts voor het zetten van een spalk zoveel geld rekent. Het vullen van een gat en alles wat daarbij komt kijken lijkt me veel meer werk dan het vastlijmen van zo'n spalkje. Goed, ik ga duimen dat de mijne nog een tijdje blijft zitten

donderdag 12 juni 2014 om 09:56

donderdag 12 juni 2014 om 10:24
quote:Bijenrompje schreef op donderdag 12 juni 2014 09:12 Dat is toch het hele doel van een spalk? Dat de tanden op hun plaats blijven?
Ja, maar volgens mijn tandarts kunnen ze zelf dan een beetje verplaatsen.
Ik heb mijne al 12 jaar en mijn ondertanden zijn wel een beetje verplaatst helaas.
Helaas heb ik het spalkje wel een paar keer moeten lijmen, omdat er een draadje losschoot.
Ja, maar volgens mijn tandarts kunnen ze zelf dan een beetje verplaatsen.
Ik heb mijne al 12 jaar en mijn ondertanden zijn wel een beetje verplaatst helaas.
Helaas heb ik het spalkje wel een paar keer moeten lijmen, omdat er een draadje losschoot.

donderdag 12 juni 2014 om 10:29

donderdag 12 juni 2014 om 10:31
Mijn tanden wandelen zelfs met spalkje, er zijn duidelijk weer 2 spleetjes. In theorie kan het niet, want dat zou betekenen dat het spalkje uitrekt, maar goed het gebeurt toch. Het is de tandarts ook een raadsel.
Gelukkig is het niet zo erg dat het me stoort, maar ik denk dat ik zonder spalkje mooi weer aan een beugel kan over een paar jaar.
En in ongeveer 12 jaar, is alleen de onderste 1x los gegaan (van 1 tand, toen heb ik m helemaal los gejast, wat voelde dat beroerd! Daarna weer keurig teruggeplakt door ortho- de rekening is denk ik nog bij m'n ouders beland ).
Gelukkig is het niet zo erg dat het me stoort, maar ik denk dat ik zonder spalkje mooi weer aan een beugel kan over een paar jaar.
En in ongeveer 12 jaar, is alleen de onderste 1x los gegaan (van 1 tand, toen heb ik m helemaal los gejast, wat voelde dat beroerd! Daarna weer keurig teruggeplakt door ortho- de rekening is denk ik nog bij m'n ouders beland ).
donderdag 12 juni 2014 om 10:49
Bij mij zat ie eerst op twee of drie plekken vast en toen ging ie steeds los. Toen tegen m'n oude ortho gezegd dat ik er klaar mee was en dat het beter vast gezet moest worden. Toen heeft de orthodontist em op elke tand vastgelijmd en daar zit ie nu al bijna 20 jaar zonder problemen.
Geloof ook niet dat het iets noemenswaardigs gekost heeft toen.
Nu maakt m'n tandarts het spalkje 2x per jaar schoon (nou ja, het tandsteen eromheen wordt verwijderd) en that's it.
Geloof ook niet dat het iets noemenswaardigs gekost heeft toen.
Nu maakt m'n tandarts het spalkje 2x per jaar schoon (nou ja, het tandsteen eromheen wordt verwijderd) en that's it.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'