Gezondheid alle pijlers

Spalkje achter tanden vervangen?

12-06-2014 08:56 20 berichten
Hoi ik zit met een dilemma,

Regelmatig gaat mijn spalkte los, zo ook 2 weken geleden en gisteren weer.

Nu heeft de tandarts er maar een stukje vanaf gehaald dus heeft 1 hoektand geen spalkje meer.

Ik kan kiezen het zo laten of een nieuw spalkje te nemen. Hij zegt dat het soms kan verschuiven maar dat verschilt per persoon.

Ik het is nu al ruim 13 jaar geleden dat ik het Spalkje had en aan de andere kant is ook een keer een stuk van afgeknipt en ik had het idee dat het daar toch een beetje verschoven is, maar dat is nu al een jaar of 5 geleden.

Vraag me af of zo'n dun draadje nu het zin heeft, wat zouden jullie doen? Vervangen of zo laten.
Mijn vriendin heeft hem jaren na de beugel laten verwijderen en helaas schoten de tanden terug met de jaren. Uiteindelijk heeft ze zelfs een nieuw beugel genomen (toen was ze al ver in de twintig) omdat ze het echt niet mooi vond. Ik zou het nu even aankijken een paar maanden tot een jaar en daarna beslissen of je een nieuw spalkje neemt. Ik zou hem zeker niet helemaal laten verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dapperedoda schreef op donderdag 12 juni 2014 09:08 Mijn vriendin heeft hem jaren na de beugel laten verwijderen en helaas schoten de tanden terug met de jaren. Uiteindelijk heeft ze zelfs een nieuw beugel genomen (toen was ze al ver in de twintig) omdat ze het echt niet mooi vond. Ik zou het nu even aankijken een paar maanden tot een jaar en daarna beslissen of je een nieuw spalkje neemt. Ik zou hem zeker niet helemaal laten verwijderen.Het schijnt dat je hele leven lang je tanden bewegen en van plek veranderen, waarschijnlijk was hetzelfde gebeurd als ze het spalkje nog wel had gehad.
Ik heb toch voor een nieuwe gekozen. Het risico dat mijn tanden aan de wandel gaan wil ik niet nemen. Het was wel duur, mijn tandarts rekende per stukje lijm een eenvlaksvulling.
Wat dapperedoda zegt, je tanden gaan echt heel makkelijk terug staan als je pech hebt
quote:zonnigschildpadje schreef op donderdag 12 juni 2014 09:10 Het schijnt dat je hele leven lang je tanden bewegen en van plek veranderen, waarschijnlijk was hetzelfde gebeurd als ze het spalkje nog wel had gehad.Dat is toch het hele doel van een spalk? Dat de tanden op hun plaats blijven?
Ik zou voor een nieuw spalkte gaan. Mijne zit er ook al 15 jaar, zonder zouden mijn tanden terug scheef gaan staan zegt de tandarts.
Mijne was ook los na 7 jaar en heb ik opnieuw laten vastzetten. Trouwens niet bij de tandarts, maar bij m'n vroegere orthodontist. Lijkt me ook logisch om daar terug te gaan. En ik hoefde maar iets van 7 of 11 euro te betalen voor nazorg. Heel goedkoop in elk geval.

Zou ff contact opnemen met orthodontist
Nou... Ik heb die van mij nu bijna twintig jaar en mijn ondertanden staan wel weer een beetje scheef nu. Dus zelfs met spalkje kan dat inderdaad gebeuren.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Ik heb mijne ook nu twintig jaar, hij zit nog steeds net zo vast als vroeger en mijn tanden zijn niet verplaatst. Maar goed, misschien zouden ze zonder spalk ook niet zijn gaan schuiven; ik vond die spalk toen hij gezet werd al vrij onzinnig (aangezien ik een beugel kreeg om héél andere redenen, daar hadden mijn tanden niets mee te maken).

Wel idioot dat een tandarts voor het zetten van een spalk zoveel geld rekent. Het vullen van een gat en alles wat daarbij komt kijken lijkt me veel meer werk dan het vastlijmen van zo'n spalkje. Goed, ik ga duimen dat de mijne nog een tijdje blijft zitten
Ik heb nooit een spalkte gehad, wel jaren een nachtbeugel. Het is idd zo dat je tanden weer gaan verschuiven.
Cum non tum age
Ik heb de afspraak gemaakt en ga het maar gewoon doen. Zal wel veel kosten ja, alleen voor een druppel lijm rekenen ze al 40 euro.

Gelukkig krijg ik 80% vergoed.

En ja nu staat maar 1 tand los, toen het draadje los zat drukte het draadje er tegen aan en is een beetje gevoelig geworden daar.
Oh en ik heb geen orthodontist, mijn oude tandarts plaatste mijn beugel en die leeft niet meer.
Ik kreeg na het beugelen in eerste instantie geen spalkje maar een nachtbeugel. Gevolg: tanden aan de wandel en weer een halfjaar beugelen. Toen heb ik een spalkje geëist en ik wil nooit meer zonder. Ik ga met spalkjes mijn graf in ;)
Ik heb mijn spalkje na een jaar of vijf laten verwijderen. Nu, een jaar een tien-vijftien later, staan mijn tanden nog steeds recht. Denk dat je er weinig over kunt zeggen hoe het bij jou gaat.
quote:Bijenrompje schreef op donderdag 12 juni 2014 09:12 Dat is toch het hele doel van een spalk? Dat de tanden op hun plaats blijven?

Ja, maar volgens mijn tandarts kunnen ze zelf dan een beetje verplaatsen.

Ik heb mijne al 12 jaar en mijn ondertanden zijn wel een beetje verplaatst helaas.

Helaas heb ik het spalkje wel een paar keer moeten lijmen, omdat er een draadje losschoot.
Ik heb er twee jaar mee gelopen maar toen hij verwijderd werd gingen de tanden weer naar de oude positie terug. Dus heb ik twee tanden breder laten maken (eerst met vulling, later met facings) zodat dat niet meer mogelijk was. Heb ik overigens spijt van want de oude stand was meer karakteristiek.
Mijn tanden wandelen zelfs met spalkje, er zijn duidelijk weer 2 spleetjes. In theorie kan het niet, want dat zou betekenen dat het spalkje uitrekt, maar goed het gebeurt toch. Het is de tandarts ook een raadsel.

Gelukkig is het niet zo erg dat het me stoort, maar ik denk dat ik zonder spalkje mooi weer aan een beugel kan over een paar jaar.

En in ongeveer 12 jaar, is alleen de onderste 1x los gegaan (van 1 tand, toen heb ik m helemaal los gejast, wat voelde dat beroerd! Daarna weer keurig teruggeplakt door ortho- de rekening is denk ik nog bij m'n ouders beland ).
Ik vind het heel vreemd dat jullie dit allemaal hebben laten repareren/vernieuwen bij jullie eigen tandarts. Mijn spalkje liet ook los en ik ben bij mijn oude orthodontist geweest en achteraf geen rekening gekregen.
Bij mij zat ie eerst op twee of drie plekken vast en toen ging ie steeds los. Toen tegen m'n oude ortho gezegd dat ik er klaar mee was en dat het beter vast gezet moest worden. Toen heeft de orthodontist em op elke tand vastgelijmd en daar zit ie nu al bijna 20 jaar zonder problemen.

Geloof ook niet dat het iets noemenswaardigs gekost heeft toen.

Nu maakt m'n tandarts het spalkje 2x per jaar schoon (nou ja, het tandsteen eromheen wordt verwijderd) en that's it.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven