Gezondheid alle pijlers

spiraal op ?

23-10-2011 20:47 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi

Misschien domme vraag..

Ik moet mijn spiraal in 2012 laten vervangen. Dan is ie 5 jaar geleden geplaatst.

Sinds de mirena ben (op enkele keer na) niet meer ongesteld geweest.

Nu heb ik laatste paar maanden ongesteldheids klachten gehad (zere borsten, buikpijn etc) en ik ben deze keer ook weer echt ongesteld.

Is dit een teken dat mijn spiraal op/uitgewerkt is ? En dus ook onveilig ?

Thnks
Of ie op is weet ik niet, maar doe een zwangerschapstest. Negatief dan ben je gewoon ongesteld. Maak gewoon afspraak bij HA of gyn. om je onzekerheid weg te nemen, en evt een nieuwe te plaatsen.

Succes!
Wat ik weet: mirena wordt ook gebruikt tegen overgangsklachten. Alleen moet je dan volgens mij na 3 jaar vervangen, omdat na 3 jaar het hormoongehalte wat is gedaald. Het is dan nog wel veilig als anticonceptie, maar de hormoonspiegel daalt wel iets.

Dus het kan zijn dat je hier iets van merkt.
Oh, ik ga er nu niet vanuit dat ik zwanger ben hoor.

Maar vraag me af of er steeds minder hormonen worden afgegeven en nu de menstruatie dus door heen komt (als t ware) en hij dus onveiliger / op aan t raken is.

ik bedoel, je moet m na 5 jaar ook laten vervangen. Dus ooit is ie "op".
Ik heb dit ook, die van mij had in juli vervangen moeten worden. Ik heb een afspraak in november voor vervanging. Ik heb ook weer meer menstruatie klachten. Zoals ik begreep is dat het teken dat hij minder goed werkt, maar hij is niet direct minder veilig. Ik heb zelfs gehoord dat hij wel langer dan vijf jaar kan zitten, alleen merk je het aan de menstruatie.

Toch adviseerde de HA mij ivm mijn leeftijd het er niet op aan het laten komen.

Allemaal een beetje dubbel zoals ik het beschrijf, haha. Samengevat: je menstruatie is gewoon het eerste wat terug komt, maar qua veiligheid doet hij het nog prima.
Ja klopt, het hormoonniveau wordt iets lager. De veiligheid is nog wel gegarandeerd. Je kunt em al wel nu laten vervangen als je het irritant vindt om weer ongesteld te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven