Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje ervaring..

06-01-2016 12:03 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om een spiraaltje te nemen. Niet als anticonceptie (partner is gesteriliseerd) maar meer om mijn menstruatie te regeluren. Ik heb hele hevige menstruatie met veel klachten én ik zit in de overgang.. Kortom.. irritant..

De pil heb ik geprobeerd maar dat was het niet.. iedere keer doorbraakbloedingen en dat was nou nét wat ik niet wil.

Ik overweeg nu een mirena spiraal.

Hoe bevalt dit ? Hoe ervaar je de plaatsing..
Plaatsing heb ik geen last van gehad.

Eerste twee jaar niet ingesteld geweest. Laatste drie jaar wel weer maar niet zo heftig en pijnlijk als daarvoor.

De prijs vond ik wel minder fijn aan het geheel. Je moet hem vaak zelf betalen.

Succes!!
Ik was 19 toen ik de mirena liet plaatsen, plaatsen vond ik pijnlijk maar dat zou komen omdat ik jong was en geen kinderen had gehad. Heb hem 5jaar gehad en ook zo lang geen menstruatie gehad. Uiteindelijk dus erg tevreden geweest erover!
Ik moest hem ook zelf betalen, dacht 120,= toen. (Bijna 13jaar geleden)
Toen ik dit overwoog heb ik er wat over opgezocht en toen bleek dat veel mannen dit voelde zitten ... Daardoor heb ik het dus niet gedaan.
Ik heb een aantal maanden geleden een mirena spiraal laten plaatsen. Dit kostte 160,- en werd gedeeltelijk vergoed. De plaatsing vond ik niet pijnlijk. Begreep wel dat het veel pijnlijker is voor vrouwen die nog geen kinderen hebben.

De 1e 12 weken had ik dagelijks afscheiding / een bloeding. Maar dat heb ik nu al een aantal maanden niet meer gehad, terwijl ik hiervoor ook hevig menstrueerde.
Ik heb mijn partner niet horen klagen trouwens...
Ik word helemaal niet ongesteld met spiraal, afgezien van wat rode vegen af en toe. Maar ik had daarvoor ook al geen zware menstruatie, dus weet niet of dat opgaat voor jouw situatie.

Plaatsen is pijnlijk maar met wat pijnstilling goed te doen. Ik was overigens 21 en 26 en zonder kinderen bij het inzetten, dat schijnt te schelen.

Toevoeging: partner voelt 'm niet en ik heb voor het jaar van inzetten een verzekering genomen met anticonceptie als pluspakket. Daarmee werd zowel spiraal als consult volledig vergoed.
Ik had nooit een man horen klagen dat hij hem zou voelen zitten, alleen mijn huidige partner voelde de draadjes in bepaalde standjes.

Hij vond dit niet storend trouwens.
oke. thanks.. over het algemeen dus goed te doe qua plaatsing en daarna niet of nauwelijks ongesteld ! Daar doe ik het voor ha ha..

Is plaatsing tijdens menstruatie ? En laat je hem plaatsen bij huisarts of gyn ?
Spiraal is echt top! Als je man de draadjes wel voelt, kan de huisarts ze gemakkelijk wat korter knippen hoor! Ik heb helemaal geen menstruatie meer gehad sinds de Mirena. Plaatsen was prima te doen. Ook niet vaginaal bevallen dus kan prima.
De glimlach op mijn gezicht, betekent niet dat mijn leven perfect is. Het betekent dat ik waardeer wat er nu is.
ik heb 3 kinderen (1 vaginale bevalling ) dus dat zal we loslopen

Ding kost nu 149 euro zag ik , en ik ben voor AC tot 200 euro verzekerd via de aanvullende.

Maar plaatsing tijdens of na menstruatie ?
Volgens mij was de plaatsing tijdens de menstruatie. Ik heb hem toen bij de huisarts laten plaatsen.
oke.. thanks.. dan bel ik huisarts wel even.. dan is dat het makkelijkste.. bestellen van mirena gaat via apotheek lees ik ..

Nou.. bedankt allemaal.. ik ga het maar gewoon doen.. Die menstruatie komt me echt de strot uit..
http://gynaecologiesneek. ... lders/Mirena%20folder.pdf
Mijn moeder, die ook in de overgang zit, heeft het ook gedaan. Zij heeft er veel baat bij!
Als je het alleen wil zodat je niet / minder ongesteld wordt zou ik het niet doen of je moet het geld écht kunnen missen. Ik ben er zelf tevreden over, maar ken veel mensen die wel klachten hadden van de mirena (meer bloedverlies, onregelmatig bloedverlies, buikpijn, spiraaltje die verkeerd zat etc.). Mijn vriend voelt het spiraaltje wel zitten in bepaalde standjes. In het begin had hij daar zo veel last van, hij had echt rode puntjes op z'n eikel door die ijzerdraad (?) touwtjes, dat ik mijn spiraaltje weer heb moeten verwijderen (touwtjes bleken te kort geknipt te zijn, was bij de gynaecoloog trouwens). Heb toen een nieuw spiraaltje laten plaatsen, maar dan de touwtjes minder kort geknipt. Nu voelt hij ze nog steeds wel, maar niet meer zo vervelend.
Ik heb trouwens nog elke maand mijn ei-sprong en zo af en toe (onregelmatig) heel licht ongesteld / spotting. Niet zo erg dat ik maandverband/tampons nodig heb, maar gewoon wat bloed bij het afvegen. Was voor de mirena ook niet erg ongesteld hoor.
Ik heb helaas een mindere ervaring met de mirena

Eerste half jaar ongeveer ongesteld en kreeg last van erge emotionele schommelingen en overbeharing. Dokter zei dat dat veelvoorkomende symptomen zijn van een spiraal bij sommige vrouwen. Heb hem eruit laten halen om nu even 'natuurlijk' ongesteld te worden en daarna maar even aankijken.

Ik hoor overigens wel veel succesverhalen om me heen, dus laat je door mij vooral niet afschrikken.

Het zetten vond ik overigens echt meevallen (heb geen kinderen).
Hier was het plaatsen na menstruatie en juist niet tijdens.
@cataleya00 is die overbeharing weer weggegaan toen je de mirena eruit liet halen? Ik heb ook meer beharing en last van hormonen / emotionele schommelingen sinds ik aan de anticonceptie ben. Maar ik ben vanaf mijn 17e aan de mirena en nu 21, dus misschien hoort het ook nog wel bij de leeftijd.
Hele slechte ervaring

Helaas stootte mijn lichaam het spiraal weer af en was ik die periode constant aan het bloeden en buikkrampen...

Dus nee geen spiraal meer in mijn lichaam
Plaatsing was bij mij tijdens menstruatie. Eerste keer dan, tweede keer niet omdat ik dus nauwelijks ongesteld word.

Eerste keer werd gedaan door de huisarts, tweede keer door de gynaecoloog. Ik was in de tussentijd verhuisd en mijn nieuwe huisarts wilde / kon / mocht het niet doen dus die heeft me doorverwezen.
Ik ben inmiddels aan de 3e spiraal en eind van het jaar weer de grote wisseltruc. Ik vind het plaatsen wel heel pijnlijk, maar ik ben dan ook echt een mietje. Ik heb er al bijna 15 jaar veel plezier van. Geen menstruatie meer (bij de 2e overigens na 2 jaar wel, maar alleen een veegje maandelijks), geen zorgen over tijdstip inname met wisselende diensten en jetlags of wanneer je een keertje ziek bent geweest, gewichtsafname toen ik van de pil overstapte naar de mirena en libido op normaal niveau. Oh en man voelt het niet zitten.

Maar het blijft een hormonale ac, dus de uitwerking kan bij iedereen anders zijn.

Of het dus voor jou ook het beoogde effect heeft, zou je waarschijnlijk beter met de gyn kunnen bespreken.
quote:Kwejeebo schreef op 06 januari 2016 @ 14:09:

@cataleya00 is die overbeharing weer weggegaan toen je de mirena eruit liet halen? Ik heb ook meer beharing en last van hormonen / emotionele schommelingen sinds ik aan de anticonceptie ben. Maar ik ben vanaf mijn 17e aan de mirena en nu 21, dus misschien hoort het ook nog wel bij de leeftijd.

Helaas niet, ben nu aan het laseren en veel aan het harsen.

De overbeharing die is ontstaan gaat helaas niet weg volgens mijn dermatoloog, omdat die haarzakjes nu al zijn aangemaakt .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven