Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje

02-08-2020 00:11 49 berichten
Hoihoi,

Ik wil eigenlijk graag overstappen op het spiraaltje. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Je hoort nog wel eens dat partner ‘m voelt zitten of horrorverhalen na het zetten van het spiraaltje. Ik hoor het graag!
Charlotte717 schreef:
02-08-2020 10:40
Heel tevreden over de Kyleena. Het zetten was erg pijnlijk, maar peanuts in vergelijking met de voordelen: 5 jaar geen pil moeten slikken, hier ook niet aan moeten denken elke dag, geen menstruatie meer én minder hormonen ;-)

Mijn vriend heeft ‘m weleens gevoeld, ja. Was pijnlijk maar gebeurde gelukkig niet vaak.
Dit waren dus ook de redenen waarom ik die pil niet meer wilde slikken ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels mijn 4e Mirena. Plaatsen doet even pijn. Eerste keer nog een paar uur een kramperig gevoel gehad na het plaatsen, daarna geen last meer gehad. Eerste 2 Mirena’s altijd blijven menstrueren, maar wel heel licht. Na mijn zwangerschap bij de derde eerste anderhalf jaar menstruatie weggebleven. Daarna weer zeer licht terug. Heb de 4e nu een jaar en nog geen menstruatie gehad. Geen verschil in gewicht of libido gemerkt door Mirena, tov zonder hormonale ac. Ik ben er onwijs blij mee.
Ik lees aandachtig mee. Ik overweeg ook een spiraaltje te laten zetten ivm heftige menstruaties. Een koperspiraal valt voor mij af heb ik inmiddels gelezen.
Ik ben blij om de positieve ervaringen te lezen hier! Een vriendin van mij kwam met een horrorverhaal op de proppen dat de spiraal van haar vriendin verkeerd gezet was en die persoon een cyste had op haar eierstok. Dat de HA had gezegd dat die dingen vrij vaak verkeerd geplaatst worden.

Hoor steeds óf hele positieve verhalen, of horrorverhalen over bijwerkingen of dingen die mis gaan. Vind het hierdoor lastig om een keuze te maken.
Ik heb toen ik 18 ofzo was de mirena laten zetten. De pil gaf veel te veel bijwerken. Het zetten van het spiraaltje was de eerste keer wel pijnlijk. 2e spiraal was veel minder heftig. Ik had tijdens de menstruatie amper bloeding. Ik heb wel na de eerste spiraal lange tijd pijn gehad tijdens de seks. Maar achteraf gezien heeft dit denk ik ook deels te maken gehad met mijn ex. Met huidige partner nooit meer pijn gehad.
Bij mij werd trouwens geloof ik ook na de eerste keer zetten na enkele weken nog gecontroleerd of de spiraal goed zat
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 2 jaar een mirenaspiraal. Ideaal, in het begin wat bloedverlies, sinds dat over is heel af en toe dat ik bij afvegen wat bloed zie. Geen pms meer,man voelt hem niet en nergens omkijken naar. Beste beslissing ooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijna 5 jaar de mirena. Bevalt prima, geen zware bloedingen meer, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Sasja90 schreef:
02-08-2020 11:53
Bij mij werd trouwens geloof ik ook na de eerste keer zetten na enkele weken nog gecontroleerd of de spiraal goed zat
Hier ook en jaarlijks een echo bij de verloskundigepraktijk om te kijken of de spiraal nog goed zit.
Chantilly21_2 schreef:
02-08-2020 12:30
Hier ook en jaarlijks een echo bij de verloskundigepraktijk om te kijken of de spiraal nog goed zit.
Die jaarlijkse echo is niet standaard. Volgens de bijsluiter dient er alleen zes weken na plaatsing gecontroleerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
02-08-2020 12:42
Die jaarlijkse echo is niet standaard. Volgens de bijsluiter dient er alleen zes weken na plaatsing gecontroleerd te worden.

Is niet standaard, maar wordt wel aangeboden bij de praktijk waar ik loop voor 35,- Dus, gewoon jaarlijks even laten checken, alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.

Die check werd door mijn huisarts enkel door het voelen van de draadjes gedaan, na informeren bij de praktijk. Ivm de goede band met de VK en de echoapparatuur daar, gekozen voor de VKpraktijk.
Chantilly21_2 schreef:
02-08-2020 12:44
Is niet standaard, maar wordt wel aangeboden bij de praktijk waar ik loop voor 35,- Dus, gewoon jaarlijks even laten checken, alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.

Die check werd door mijn huisarts enkel door het voelen van de draadjes gedaan, na informeren bij de praktijk. Ivm de goede band met de VK en de echoapparatuur daar, gekozen voor de VKpraktijk.
Ik laat ze zetten bij de gynaecoloog omdat deze inderdaad meteen een echo maakt en dan ook de rest meteen nakijkt. Dat vind ik, gezien mijn historie, wel zo prettig.
Mocht je een spiraaltje laten zetten TO, laat het dan doen op een vrije dag, of aan het einde van een dag/werkweek. En wees lief voor jezelf, de uren daarna ;)

Oh ja, en probeer je niks aan te trekken van die horrorverhalen. Het is zo verschillend per persoon, de 1 voelt er meer van dan de ander.
Ik hoor goede en slechte verhalen en denk dat het zoals met wel meer dingen is. Het ene lijf geeft een andere reactie dan het andere. Daar kom je alleen achter door het te doen. Ik lees nu ook wat over een Kyleena spiraal, die geeft minder hormoon af. Verder lees ik er niet veel verschillen over. Is ook pas sinds 2016 op de markt.
Alle reacties Link kopieren
Aragog schreef:
02-08-2020 00:18
Ik heb momenteel mijn 3e spiraaltje en ben erg tevreden. Plaatsen is even vervelend maar duurt niet lang en daarna alleen nog een dag of 2 een soort menstruatiegevoel gehad dus goed te doen. Ben de dag van plaatsen thuis gebleven maar de dag daarna weer gewoon gaan werken. Partner voelt hem niet zitten en als dat wel zo is dan moet je dat aangeven dan knipt de dokter de draadjes wat korter af. Ik zeg dus doen;)
Nope, niet de draadjes korter laten knippen! Dan loop je juist risico dat de partner ze voelt. De draadjes moeten lang genoeg blijven om zich 'om te kunnen krullen' om de baarmoedermond heen. Knip je ze kort, dan kunnen ze dat niet meer en steken ze juist recht uit je baarmoedermond.

Mijn verhaal: 3 Mirena's gehad, plaatsen even gevoelig (heb geen kinderen) maar prima te doen. En nooit meer ongesteld. Heerlijk. Binnenkort gaat de 4e erin.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de derde nu. Plaatsen was dit keer een enorm gedoe, na het eruit halen van de tweede was het niet te doen. Het moest maar onder narcose. Ik een afspraak in het ziekenhuis gemaakt. Word ik dus natuurlijk ongesteld. En heftig zoals gewoonlijk. Schaamde me rot in het ziekenhuis, maar de derde Mirena was hierdoor wel in 3 min geplaatst.
Dus de timing is wel belangrijk.
Verder nu geen menstruatie, echt heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al 10 jaar klachtenvrij een mirena. Ook niet meer ongesteld, ideaal! Ik vond het plaatsen na de kinderen erg meevallen, daarvoor viel ik bijna flauw.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al bijna 20 jaar een Mirena. Wat een geschenk! Ik was iedere maand een week vreselijk ziek van de menstruatie. Sinds ik de Mirena heb ben ik nooit meer ongesteld geweest. Ik heb helemaal nergens last van. Geen last van de hormonen, ik voel geen draadjes, geen PMS achtige klachten en geen laag libido. Wat mij betreft houd ik dit de rest van mijn leven vol!
Bedankt voor alle reacties! Begin september wordt de Mirena geplaatst. Huisarts wilde me de Kyleena geven maar toen ze hoorde hoe heftig mijn menstruatie altijd is geweest en hoe heftig mijn stopweken tijdens pilgebruik nu nog zijn, toch maar de Mirena.

Ik moet eerlijk toegeven wel een beetje zenuwachtig te zijn. Niet zozeer voor het plaatsen, maar ben meer bang dat ik nog maandenlang veel menstrueer of veel klachten ervaar. Ik hoop heel erg bij de groep te zitten die niet meer ongesteld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas geleden de kyleena laten plaatsen. Het plaatsen zelf was even vervelend en gedurende de dag wel buikpijn maar niet ondragelijk. Verder had ik de eerste 3 weken dat ik hem zelf voelde zitten en zeker als ik een bepaalde draai maakte. Daarna nergens meer echt last van gehad en ook niet meer ongesteld geworden (muv 1dag beetje bloederige afscheiding per maand). Ik ben er echt heel blij mee!

Mijne is door de huisarts geplaatst en was zo gepiept. Ik heb de kyleena gekregen omdat deze kleiner is en minder hormonen afgeeft. Kleiner is vooral aan te raden als je nog geen kinderen hebt gehad!
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
22-08-2020 13:38
Bedankt voor alle reacties! Begin september wordt de Mirena geplaatst. Huisarts wilde me de Kyleena geven maar toen ze hoorde hoe heftig mijn menstruatie altijd is geweest en hoe heftig mijn stopweken tijdens pilgebruik nu nog zijn, toch maar de Mirena.

Ik moet eerlijk toegeven wel een beetje zenuwachtig te zijn. Niet zozeer voor het plaatsen, maar ben meer bang dat ik nog maandenlang veel menstrueer of veel klachten ervaar. Ik hoop heel erg bij de groep te zitten die niet meer ongesteld wordt.
Als je maar ontspant als hij wordt geplaatst :-D . En denk maar zo; als hij niet prettig is kan hij er ook weer uit. Geef het alleen wel wat tijd om je baarmoeder aan het ding te laten wennen.
Schaapje11 schreef:
22-08-2020 13:43
Ik heb pas geleden de kyleena laten plaatsen. Het plaatsen zelf was even vervelend en gedurende de dag wel buikpijn maar niet ondragelijk. Verder had ik de eerste 3 weken dat ik hem zelf voelde zitten en zeker als ik een bepaalde draai maakte. Daarna nergens meer echt last van gehad en ook niet meer ongesteld geworden (muv 1dag beetje bloederige afscheiding per maand). Ik ben er echt heel blij mee!

Mijne is door de huisarts geplaatst en was zo gepiept. Ik heb de kyleena gekregen omdat deze kleiner is en minder hormonen afgeeft. Kleiner is vooral aan te raden als je nog geen kinderen hebt gehad!
Kyleena vindt de HA helaas geen optie omdat ik zo heftig ongesteld ben. Ze gaan mogelijk die dag ook even kijken of ik endometriose heb omdat mijn menstruatieklachten de laatste maanden buiten proportioneel heftig zijn. Dus ze wilde dan wel dat ik de Mirena zou nemen om de menstruatieklachten te verminderen.
Nou, ik ook nog maar even mijn ervaring delen. Vandaag is de spiraal gezet en ik vond het absoluut peanuts. Stagiaire keek mee, wat een cliché :lol:

Bij alledrie de handelingen waarvan ze zei “Dit gaat even heel vervelend voelen” had ik wel even kramp maar gewoon zoals ik ook menstruatiekramp heb. Nu is mijn menstruatie wel echt heel heftig dus misschien dat dat mijn perspectief iets verandert maar ik vond het niks. Moest nog een tijdje blijven zitten maar ben niet duizelig of misselijk geworden, echt nergens last van. Nu wel ietwat kramp maar ik ben ongesteld dus dat heb ik al de hele dag al, denk niet dat de spiraal de oorzaak is.

Kortom; is me giiiiga meegevallen! Nu hopen dat ik bij de top 20% gelukkigen hoor waarbij de menstruatie uitblijft :biggrin:
Fijn dat het meeviel TO :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven