Gezondheid alle pijlers

Starten met een gezondere levenstijl

25-05-2018 13:23 320 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na twee kinderen en veel te veel snoepen heb ik een lichaam gekregen waar ik niet trots op ben. En nu moet de knop om, tijd voor verandering. Geen speciaal dieet meer, maar nu eens echt definitief mijn levenstijl veranderen! Meer bewegen en gezondere keuzes maken wat betreft voedsel.

Willen er mensen meeschrijven? Elkaar helpen in de strijd en elkaar motiveren. Tips en trucs uitwisselen en gewoon even kunnen zeuren als het een dag niet is gelukt.

Mijn verhaal:
7 jaar geleden woog ik 63 kilo bij een lengte van 1.62 m. Prima, een gezond gewicht. Al heb ik altijd moeite gehad om op een gezond gewicht te blijven. Ik ben een echte emotie-eter maar grijp ook snel naar wat lekkers als ik me verveel. Toen kreeg ik een relatie en gingen we later samenwonen. Gezellig samen chippie eten op de bank, stokbrood halen met verschillende smeersels en dit vervolgens gedachteloos wegkauwen. Tijdens de zwangerschappen veel gegroeid. Dus ik weeg inmiddels 84 kilo :facepalm:

Ik wil nu echt veranderen. Ik wil mezelf weer mooi en aantrekkelijk voelen, lekker gaan shoppen zonder kleding te moeten zoeken die alles verbergt en ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn dochtertjes.

Mijn doel:
Meer bewegen. Niet door naar een sportschool te gaan maar door veel te wandelen.
Fruit ipv koek en snoep
1 bord warm eten en niet nog een keer opscheppen
Smiddags 2 boterhammen ipv 4 of 5 en met gezonder beleg
Smorgens ontbijten met een kom magere yoghurt.

De fruitschaal is inmiddels helemaal vol en de dag gaat tot nu toe goed. Dag 1 van mijn nieuwe leefwijze!
Alle reacties Link kopieren
Knusengezellig, jeetje, dat is even schrikken. Dat het vooral iets eenmaligs is.

Ik heb nog nooit met Honig gekookt en maak alle sauzen zelf vandaar dat ik het niet mis. Wel met blik tomaten want verse voor een volle pastasaus vind ik niet zo denderend. Verder veel knoflook, uien, veel kruiden door elkaar waarbij ik een mix van vers en gedroogd gebruik, soms wat rode wijn maar dat hangt af van wat er verder door de saus gaat. Voor de bolognese gebruik ik twee recepten door elkaar omdat ze apart van elkaar wat saai waren. In studententijd kookte ik wel met Conimex en Chicken Tonight maar daarna niet meer.
The owls are not what they seem.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vond het wel even eng. Niet zozeer dat ik flauwgevallen was, maar dat het zo lang duurde voordat ik me weer een beetje beter begon te voelen. Maar nu is het alweer prima met me. Dus het zal inderdaad de hitte wel zijn geweest. Kan vanaf jongs af aan al niet zo goed over hitte. Dus dit koude kikkerlandje is perfect voor mij :-]

Als jullie lekker recepten hebben voor pastasauzen of hoe ik lekkere bami en nasi kan maken zonder zakjes dan zijn ze welkom!
Alle reacties Link kopieren
Kan ik me voorstellen. Het kan inderdaad de warmte zijn.

De recepten komen er nog aan. Van mezelf moet ik zo namelijk stoppen met forummen.
The owls are not what they seem.
Ik maak ook (pasta)sauzen zelf. Een roomsaus is super makkelijk gemaakt met bloem, melk en een bouillonblokje, of wat minder zwaar met heldere bouillon en een klein beetje boter ipv melk.

Echt lekkere tomatensaus vind ik veel werk, dus dat doe ik maar 1x in de zoveel tijd en dan vries ik het in porties in.

Enige kant en klaar saus die ik af en toe gebruik is aardappel anders. Dan gooi ik alle groenten die ik die week over heb met wat aardappelen in een pan maak ik er een lekkere kliekjes schotel van. Maar dat is 2 tot 3 keer per jaar

Jammer dat het komende week zo warm en benauwd wordt, dat haalt mijn kookzin altijd behoorlijk omlaag.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen honig pakjes ed. Het grappige is dat als je een tijd minder suiker en echt puur eet je het ook minder lekker gaat vinden, althans voor mij werkt dat wel zo.

Geluk is wel dat ik het leuk en redelijk makkelijk vind om te koken. Ik gebruik veel verse kruiden om dingen op smaak te brengen en ben gek op ui (en kaas... dat mag soms wel wat minder)

Bami eten we eigenlijk nooit dus daar heb ik geen recept voor.
Alle reacties Link kopieren
Knus, gelukkig voel je je nu weer goed! Wat een schrik..was ook erg benauwd vandaag.
Ik gebruik eigenlijk nooit zakjes, alleen soms bij de pasta een pot tomatensaus. Bij ander eten gebruik ik nooit sausjes.
Het probleem bij mij is ook een beetje dat ik doordeweeks heel druk ben met kinderen naar trainingen brengen, ophalen, werk etc. Een excuus om voor de makkelijke snelle maaltijd te gaan, terwijl bijvoorbeeld een tomatensaus natuurlijk ook best snel zelf gemaakt is. Ik moet dat patroon gaan doorbreken. Maar lang in de keuken staan gaat hem niet worden hier, dus als jullie tips hebben voor iets dat snel klaar is, graag!
...
Alle reacties Link kopieren
Schrikken trouwens van het flauwvallen! Ik kook nauwelijks met recept. Bestel eens per week een lading groente, vlees etc bij de ah en kijk dan per dag waar ik zin in heb. Als ik de tijd neem om wel van een recept te koken blader ik vaak door een oude Delicious, ik ben fan val al hun recepten.

Met dit weer heb ik ook weinig zin om te koken... vandaag ovenfriet met kipworst, een lading mayo en broccoli.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
27-05-2018 19:14
Een zak chips opentrekken gaat altijd nog sneller dan een bevroren maaltijd opwarmen helaas.
Dat deed ik ook wel eens.. :-$
Dan haalde ik het in huis 'voor de kinderen', maar uiteindelijk vrat ik zelf die hele zak leeg.
...
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een hele pan met broccolirijst gemaakt, gewokt met ui, knoflook en klein scheutje oestersaus. Tartaartje erbij en klaar. Geen sausjes of mayo etc. Kinderen vonden het ook lekker gelukkig.
...
Voor een flinke pan tomatensaus:

Kook 2 kilo tomaten in een bodempje water met een bouillonblokje er in.

Grill ondertussen twee paprika's tot ze net niet zwart zien (hoe langer gegrild, hoe sterker de smaak)

Fruit een flinke ui met 4 tenen knoflook.

Laat alles afkoelen, gooi de paprika bij de tomaten in de pan met 1 blikje tomatenpuree en zet de staafmixer er op. Als je de gewenste textuur hebt gooi je de ui/knoflook mix erbij.
Breng op smaak met peper en chilipoeder.

Vries nu per portie in.

Basilicum is hierin ook lekker, maar die voeg ik zelf liever vers toe als ik de saus opnieuw opwarm ivm smaakbehoud.
Alle reacties Link kopieren
Pastasaus is idd supermakkelijk zelf te maken, met tomaten, tomaten uit blik, kruiden en groenten erin. Die kant en klare sauzen zijn echt funest.

Wat wij tegenwoordig ook vaak doen (of mijn vriend althans) is zelf bouillon trekken van groenten die we over hebben en porties invriezen. Als we even niet hebben, grijpen we wel eens naar een bouillonblokje, maar daar zit ook zoveel ranzigs in.

Echt, het is soms even wat meer werk, maar je maakt je lichaam er zo gelukkig mee.
Such fun!1
Fijn dat recept van de tomatensaus
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
27-05-2018 20:59
Ik maak ook (pasta)sauzen zelf. Een roomsaus is super makkelijk gemaakt met bloem, melk en een bouillonblokje, of wat minder zwaar met heldere bouillon en een klein beetje boter ipv melk.

Echt lekkere tomatensaus vind ik veel werk, dus dat doe ik maar 1x in de zoveel tijd en dan vries ik het in porties in.

Enige kant en klaar saus die ik af en toe gebruik is aardappel anders. Dan gooi ik alle groenten die ik die week over heb met wat aardappelen in een pan maak ik er een lekkere kliekjes schotel van. Maar dat is 2 tot 3 keer per jaar

Jammer dat het komende week zo warm en benauwd wordt, dat haalt mijn kookzin altijd behoorlijk omlaag.

Heerlijk weer voor maaltijdsalades!
Such fun!1
MarindaH schreef:
27-05-2018 21:56
Heerlijk weer voor maaltijdsalades!
Dat is waar, maar ik ben niet zo thuis in de salades. Vind het moeilijk om niet iedere keer een variant op hetzelfde te maken.
Originele recepten zijn dus welkom
Heel fijn dat je gezonder wil leven (eten). Heel goed van je. Het zal zeker niet makkelijk zijn. Lees hier met plezier aan mee. Veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het recept. Ik weet inderdaad dat het maken van dergelijke sauzen niet heel lastig is. Ik heb al vaker geprobeerd. Ik vind ze alleen lastig om ze goed te krijgen qua smaak :) Dit recept binnenkort maar eens proberen!

Vanmorgen de dag begonnen met magere yoghurt met banaan erdoorheen. Ik heb nu nog 1 vol pak magere yoghurt. Die maak ik eerst nog even op en dan haal ik in het vervolg volle yoghurt. Vandaag nog maar even rustig aan doen verder, want ben nog wel wat licht in mijn hoofd. En er maar voor zorgen dat ik vandaag regelmatig even iets gezonds eet om te voorkomen dat ik slap word. Ik had vanmorgen de neiging om nog een stukje suikerbrood te nemen om me weer even op te peppen, maar ik heb de verleiding weerstaan. Wel lastig als je je zo slapjes voelt om je dan zo bewust met je voeding bezig te houden. Dit zou normaal een moment voor me zijn om weer de fout in te gaan.. Dus ben blij dat ik vandaag dat niet gedaan heb :)
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
27-05-2018 22:08
Dat is waar, maar ik ben niet zo thuis in de salades. Vind het moeilijk om niet iedere keer een variant op hetzelfde te maken.
Originele recepten zijn dus welkom

O hemel, er zijn er zoveel! Caprese vind ik altijd erg lekker met (vega) biefreepjes, je kan oneindig variëren met gegrilde courgette, paprika, kazen, mosterdsaus (zelfgemaakt uiteraard), gerookte zalm, sperziebonen, doperwten, bimi, je kan het zo gek niet bedenken. Ik haal veel recepten van foodfirstnetwerk (abbo), daar kan je een gezondheidsprofiel aanmaken. Zo leer je om veel dingen zelf te maken.
Such fun!1
MarindaH schreef:
28-05-2018 12:31
O hemel, er zijn er zoveel! Caprese vind ik altijd erg lekker met (vega) biefreepjes, je kan oneindig variëren met gegrilde courgette, paprika, kazen, mosterdsaus (zelfgemaakt uiteraard), gerookte zalm, sperziebonen, doperwten, bimi, je kan het zo gek niet bedenken. Ik haal veel recepten van foodfirstnetwerk (abbo), daar kan je een gezondheidsprofiel aanmaken. Zo leer je om veel dingen zelf te maken.
Bij veel salades ben je toch aan het koken. Bij een pastasalade of couscous staat er toch weer bijna een half uur een pan op het vuur, ook bij grillen staat er een apparaat heet te worden. Onze keuken staat vol in de zon en het is heel moeilijk dat een beetje koel te houden. Met dit weer wil ik dus dingen die ik alleen maar samen in een bak moet gooien en verder niets. Daarnaast ben ik vegetariër.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
28-05-2018 12:50
Bij veel salades ben je toch aan het koken. Bij een pastasalade of couscous staat er toch weer bijna een half uur een pan op het vuur, ook bij grillen staat er een apparaat heet te worden. Onze keuken staat vol in de zon en het is heel moeilijk dat een beetje koel te houden. Met dit weer wil ik dus dingen die ik alleen maar samen in een bak moet gooien en verder niets. Daarnaast ben ik vegetariër.

Ik ook :proud:

Couscous hoeft alleen 10 minuten te wellen in heet water.

Wat ook kan: groenten mengen met bonen als kikkererwten/cannellinibonen etc en tahin erdoorheen. Heb ik van het weekend nog gedaan, snijden, mengen en klaar. Je kan het zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wil.
Such fun!1
Net geluncht met ijs. Voor 1 persoon:

Banaan invriezen in schil.
Bevroren banaan door midden snijden. Een helft in folie terug in vriezer (heb je nu niet nodig, maar handig om te bewaren voor de volgende keer)
Banaan van schil ontdoen, in grove stukken in de blender en met 50 ml melk blenden tot een romig mengsel.
Voeg een klein handje walnoten toe en blend kort tot grove korrel.

Ik voeg zelf soms een theelepel hagelslag toe (de Ruyter intens puur)

Heerlijk romig ijs, vult prima en niet ongezond.

Heb zelf altijd een banaan in de vriezer liggen sinds ik dit ontdekt heb ;-)
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-05-2018 15:03
Reden: spam
98.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@knusengezellig, in kant en klare sauzen zit vaak heel veel suiker en smaakstoffen, als je dat gewend bent is het lastig om zelfgemaakte sauzen te waarderen zonder dat je het ook iets zoet. Je kan er bijvoorbeeld zelf ook een beetje suiker aan toevoegen, misschien tegenstrijdig als je gezonder gaat eten maar nog altijd beter dan de kant en klare pot. Zelf doe ik er soms een scheut port bij voor wat extra smaak.
Alle reacties Link kopieren
Qua salades is er idd zoveel! Couscoussalde is zo af en je hoeft de couscous idd maar 10min te wellen. Lekker met rode ui, biet, wortel, nootjes, feta en een goede dressing van olie, (cherry)azijn, munt en koriander.
Als de couscous klaar is met wellen heb ik de rest gesneden.

Of zoete aardappel en wortel uit de oven met rauwe wortel, parmezaan, verse spinazie en een dresssing van yoghurt/mosterd/honing/olie
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
28-05-2018 14:54
Qua salades is er idd zoveel! Couscoussalde is zo af en je hoeft de couscous idd maar 10min te wellen. Lekker met rode ui, biet, wortel, nootjes, feta en een goede dressing van olie, (cherry)azijn, munt en koriander.
Als de couscous klaar is met wellen heb ik de rest gesneden.
Dit lijkt een beetje op de salade die ik gisteren in elkaar heb geflanst, al was die van mij minder vullend. Bakje van de AH met veldsla, bietjes, druiven en stukjes appel. Daarna heb ik zelf toegevoegd: feta, hazelnoten, verse munt, balsamico en wat zwarte peper.
The owls are not what they seem.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
28-05-2018 12:31
Ik haal veel recepten van foodfirstnetwerk (abbo), daar kan je een gezondheidsprofiel aanmaken. Zo leer je om veel dingen zelf te maken.
Geinig zeg, kende dit niet maar ziet er goed uit. Ik ga het een maandje uitproberen.
The owls are not what they seem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven