Gezondheid alle pijlers

Starten met een gezondere levenstijl

25-05-2018 13:23 320 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na twee kinderen en veel te veel snoepen heb ik een lichaam gekregen waar ik niet trots op ben. En nu moet de knop om, tijd voor verandering. Geen speciaal dieet meer, maar nu eens echt definitief mijn levenstijl veranderen! Meer bewegen en gezondere keuzes maken wat betreft voedsel.

Willen er mensen meeschrijven? Elkaar helpen in de strijd en elkaar motiveren. Tips en trucs uitwisselen en gewoon even kunnen zeuren als het een dag niet is gelukt.

Mijn verhaal:
7 jaar geleden woog ik 63 kilo bij een lengte van 1.62 m. Prima, een gezond gewicht. Al heb ik altijd moeite gehad om op een gezond gewicht te blijven. Ik ben een echte emotie-eter maar grijp ook snel naar wat lekkers als ik me verveel. Toen kreeg ik een relatie en gingen we later samenwonen. Gezellig samen chippie eten op de bank, stokbrood halen met verschillende smeersels en dit vervolgens gedachteloos wegkauwen. Tijdens de zwangerschappen veel gegroeid. Dus ik weeg inmiddels 84 kilo :facepalm:

Ik wil nu echt veranderen. Ik wil mezelf weer mooi en aantrekkelijk voelen, lekker gaan shoppen zonder kleding te moeten zoeken die alles verbergt en ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn dochtertjes.

Mijn doel:
Meer bewegen. Niet door naar een sportschool te gaan maar door veel te wandelen.
Fruit ipv koek en snoep
1 bord warm eten en niet nog een keer opscheppen
Smiddags 2 boterhammen ipv 4 of 5 en met gezonder beleg
Smorgens ontbijten met een kom magere yoghurt.

De fruitschaal is inmiddels helemaal vol en de dag gaat tot nu toe goed. Dag 1 van mijn nieuwe leefwijze!
Charlotte717 schreef:
27-05-2018 08:42
Goed dat je dit wil doen, TO!

......
Als ik zin heb in friet, dan eet ik het. Of een chocoladesuikerwafel, een ijsje met toppings, ik eet het gewoon. De kunst is om ervan te genieten en je er zeker niet slecht door te voelen. Zie het als een feestelijk, dus uitzonderlijk moment en geniet er gewoon van. Ongezonde voeding is zoveel lekkerder als je het minder vaak eet.

.......

En dat is nou juist mijn probleem. Ik kan het niet bij af en toe iets lekkers houden. Als ik vanmiddag een ijsje ga halen eet ik de rest van de week elke dag ijs. Inclusief een hele pot ben&jerrys uit de supermarkt. Ik ben als een alcoholist, maar dan met junkfood. Een alcoholist is ook meteen verloren als zij/hij toch een fles wijn open trekt. Dan blijft het niet bij 1 glas

Maar ik zou het heel graag wel onder controle krijgen. Heb voor mezelf besloten nog een aantal weken aan geheelonthouding te doen en het dan weer voorzichtig te gaan proberen. En dan maar hopen dat ik niet weer de controle kwijt raak en het weer maanden duurt voordat ik er in slaag opnieuw te beginnen.
Wat een leuk inspirerend topic ! Iedereen heel veel plezier en succes.

Ik ben meer een meelezer dan een meeschrijven. Toch een tip, zoek een sport, die je echt leuk vind om te doen. Ik geloof best, dat met gewichten trainen heel goed is. Maar als je daar niks aan vind, zal je het nooit lang volhouden. Voor de een is dat wel de sportschool, maar het kan bijv. ook dansen zijn of juist een transport of racketsport. Ik ben op mijn 45ste nog begonnen met paaldansen, dus alles is mogelijk ;-D.

En heeft iemand misschien nog een goede tip voor niet snacken (vooral ‘s avonds). Ik heb een tijdje geprobeerd een kop thee te nemen, als ik wilde snacken. Op zich werkte dat heel goed, maar ik werd tureluurs van het ‘s nachts zo vaak naar het toilet moeten.
ñuca schreef:
27-05-2018 11:51
En dat is nou juist mijn probleem. Ik kan het niet bij af en toe iets lekkers houden. Als ik vanmiddag een ijsje ga halen eet ik de rest van de week elke dag ijs. Inclusief een hele pot ben&jerrys uit de supermarkt. Ik ben als een alcoholist, maar dan met junkfood. Een alcoholist is ook meteen verloren als zij/hij toch een fles wijn open trekt. Dan blijft het niet bij 1 glas

Maar ik zou het heel graag wel onder controle krijgen. Heb voor mezelf besloten nog een aantal weken aan geheelonthouding te doen en het dan weer voorzichtig te gaan proberen. En dan maar hopen dat ik niet weer de controle kwijt raak en het weer maanden duurt voordat ik er in slaag opnieuw te beginnen.
je slaat juist door omdat je jezelf iets lekkers ontzegt. Af en toe snoepen hoort bij het leven en een ijsje is geen alcohol
angelique schreef:
27-05-2018 12:11
Wat een leuk inspirerend topic ! Iedereen heel veel plezier en succes.

Ik ben meer een meelezer dan een meeschrijven. Toch een tip, zoek een sport, die je echt leuk vind om te doen. Ik geloof best, dat met gewichten trainen heel goed is. Maar als je daar niks aan vind, zal je het nooit lang volhouden. Voor de een is dat wel de sportschool, maar het kan bijv. ook dansen zijn of juist een transport of racketsport. Ik ben op mijn 45ste nog begonnen met paaldansen, dus alles is mogelijk ;-D.

En heeft iemand misschien nog een goede tip voor niet snacken (vooral ‘s avonds). Ik heb een tijdje geprobeerd een kop thee te nemen, als ik wilde snacken. Op zich werkte dat heel goed, maar ik werd tureluurs van het ‘s nachts zo vaak naar het toilet moeten.
snack iets gezonds
Alle reacties Link kopieren
Het gaat voor geen meter. Ik hebdit weekend veel te veel gewerkt, oa nachtdienst en daardoor heb ik heel veel gesnoept. Resultaat: in plaats van afgevallen, 1 kg erbij :-$
Alle reacties Link kopieren
@to,;hartstikke goed dat je aan de slag gaat met het aanpassen van je levenstijl ipv een dieet te volgen! Laat je niet demotiveren door opmerkingen dat je het niet goed genoeg doet. Je kan beter langzaam veranderen ipv in 1x alles omgooien, de kans op slagen is dan veel groter.
Wandelen is ook supergoed! Verder volle yoghurt, veel groente en minder kant en klaar bewerkte producten (zoals koek en snoep) gaan je echt wel resultaat geven.

Ik heb zelf drie jaar terug, met succes, mn leefstijl aangepast en voel me er fijn bij hoe ik nu eet en leef. Merk wel dat ik ook een emotie eter ben en soms wel moet opletten. (Nu ben ik zwanger en moet ik echt weer gezonder gaan eten!)

Tip wat bij mij hielp was na mn bord avondeten minimaal 20min wachten tot ik nog wat opschepte. Zo at ik veel minder. Maar als je meer goed vullende voeding eet waardoor je bloedsuiker niet zo schommelt krijg je ook minder trek en snaaimomenten.

Eieren vind ik ook erg lekker en rauwe wortel of andere groente met een dip van yoghurt, mosterd en wat honing. Prima snacks!

Maar wat ik wilde zeggen is dat je goed bezig bent en kleine stappen moet nemen!
S-Meds schreef:
27-05-2018 12:28
je slaat juist door omdat je jezelf iets lekkers ontzegt. Af en toe snoepen hoort bij het leven en een ijsje is geen alcohol

Natuurlijk is ijs geen alcohol. Ik vergelijk het met alcoholisme omdat het mijn verslaving is. Af en toe ijs lukt niet, ik eet dan de hele zomer zeker 3x per week ijs, en per keer ook veel te veel. Net als een alcoholist niet zomaar af en toe een wijntje of biertje kan nemen, maar meteen liters drinkt.

En zo ook met koek, chocola, chips en nog een paar dingen.

Als ik het mezelf niet ontzeg verval ik in geen maat kunnen houden. En krijg ik last van mijn darmen en word ik veel te zwaar. Nu vervang ik het met gezondere dingen.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
27-05-2018 12:11
Wat een leuk inspirerend topic ! Iedereen heel veel plezier en succes.

Ik ben meer een meelezer dan een meeschrijven. Toch een tip, zoek een sport, die je echt leuk vind om te doen. Ik geloof best, dat met gewichten trainen heel goed is. Maar als je daar niks aan vind, zal je het nooit lang volhouden. Voor de een is dat wel de sportschool, maar het kan bijv. ook dansen zijn of juist een transport of racketsport. Ik ben op mijn 45ste nog begonnen met paaldansen, dus alles is mogelijk ;-D.

En heeft iemand misschien nog een goede tip voor niet snacken (vooral ‘s avonds). Ik heb een tijdje geprobeerd een kop thee te nemen, als ik wilde snacken. Op zich werkte dat heel goed, maar ik werd tureluurs van het ‘s nachts zo vaak naar het toilet moeten.
Drink geen water meer na 19u! Zo is je blaas leeg en van enkel een kopje thee voor het slapengaan hoef je normaal gezien 's nachts niet op te staan.

Compenseer dit wel door overdag meer te drinken.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
27-05-2018 11:51
En dat is nou juist mijn probleem. Ik kan het niet bij af en toe iets lekkers houden. Als ik vanmiddag een ijsje ga halen eet ik de rest van de week elke dag ijs. Inclusief een hele pot ben&jerrys uit de supermarkt. Ik ben als een alcoholist, maar dan met junkfood. Een alcoholist is ook meteen verloren als zij/hij toch een fles wijn open trekt. Dan blijft het niet bij 1 glas

Maar ik zou het heel graag wel onder controle krijgen. Heb voor mezelf besloten nog een aantal weken aan geheelonthouding te doen en het dan weer voorzichtig te gaan proberen. En dan maar hopen dat ik niet weer de controle kwijt raak en het weer maanden duurt voordat ik er in slaag opnieuw te beginnen.


Dat is vervelend. Wellicht is de beste aanpak inderdaad het voorzichtig opbouwen. Al hoef je natuurlijk niet te snoepen he ;)
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee! Ik ben sinds 2 dagen ook begonnen met een gezondere leefstijl. Ben 42, 2 kinderen en weeg (de laatste keer dat ik me woog) 73 bij een lengte van 170. Veel kleren zitten veel te strak en ik voel me er niet prettig bij.
Sporten lukt sinds een jaar niet echt vanwege lichamelijke klachten, maar wil wel gaan wandelen en fietsen (sportschool).
Ik begin de dag met een kom havermoutpap met een paar plakjes banaan en wat amandelen erin. Klein beetje zoetstof erbij maar daar wil ik vanaf. Verder volkorenbrood, volkorencrackers met bijv. avocado, gekookt eitje erop, of tonijn. 's Avonds voordat ik ga slapen vaak nog een kommetje Franse kwark met wat rozijnen erin. Avondeten veel groente, stukje vlees en beperking van rijst/aardappelen etc. Vanavond maak ik broccolirijst met een stuk vis, heerlijk.
Ik moet echt af van de kant-en-klaarproducten, ga veel te vaak voor het gemak. Als de kinderen er niet zijn neem ik bijvoorbeeld niet de moeite om voor mezelf te koken. Het roer moet om!
...
Alle reacties Link kopieren
Een ijsje of frietje neem ik op zijn tijd wel hoor, dag erna de draad weer oppakken. Ga proberen om 1x per week te cheaten.
Ik wil me trouwens niet gaan wegen, voor mij is het belangrijkste dat mijn kleren weer lekker zitten en dat ik niet meer zo vaak een opgeblazen buik heb door het ongezonde eten.
...
Charlotte717 schreef:
27-05-2018 15:36
Dat is vervelend. Wellicht is de beste aanpak inderdaad het voorzichtig opbouwen. Al hoef je natuurlijk niet te snoepen he ;)

Dat hoeft ook niet nee. Het is lekker als het af en toe kan, maar het is geen basisbehoefte van mijn lichaam. Verre van dat zelfs!
Anárion schreef:
27-05-2018 17:11
Een ijsje of frietje neem ik op zijn tijd wel hoor, dag erna de draad weer oppakken. Ga proberen om 1x per week te cheaten.
Ik wil me trouwens niet gaan wegen, voor mij is het belangrijkste dat mijn kleren weer lekker zitten en dat ik niet meer zo vaak een opgeblazen buik heb door het ongezonde eten.

Ja dit ook, voel me vreselijk als ik met zo'n schijnzwangerbuik zit. Dat noem ik zo omdat mensen me daadwerkelijk hebben gevraagd of ik zwanger was.
Maar ik heb mezelf ook opgedragen af te vallen tot onder de 70, gewoon omdat dat moet kunnen met mijn lengte.
Anárion schreef:
27-05-2018 17:09

...... Als de kinderen er niet zijn neem ik bijvoorbeeld niet de moeite om voor mezelf te koken. Het roer moet om!


Oh dat is ook heel herkenbaar. Ik ben een periode vaak alleen thuis geweest, en dan waren mijn eetgewoontes echt om te huilen. Zak chips als avondeten en een mona pudding toe, dat werk :-$
Gelukkig woon ik nu samen en word ik daardoor gedwongen normaal te eten.
ñuca schreef:
27-05-2018 15:27
Natuurlijk is ijs geen alcohol. Ik vergelijk het met alcoholisme omdat het mijn verslaving is. Af en toe ijs lukt niet, ik eet dan de hele zomer zeker 3x per week ijs, en per keer ook veel te veel. Net als een alcoholist niet zomaar af en toe een wijntje of biertje kan nemen, maar meteen liters drinkt.

En zo ook met koek, chocola, chips en nog een paar dingen.

Als ik het mezelf niet ontzeg verval ik in geen maat kunnen houden. En krijg ik last van mijn darmen en word ik veel te zwaar. Nu vervang ik het met gezondere dingen.
je wilt graag geloven dat het een verslaving is, maar dat is het niet. door dit te geloven hou je je eigen gedrag in stand
ñuca schreef:
27-05-2018 17:15
Ja dit ook, voel me vreselijk als ik met zo'n schijnzwangerbuik zit. Dat noem ik zo omdat mensen me daadwerkelijk hebben gevraagd of ik zwanger was.
Maar ik heb mezelf ook opgedragen af te vallen tot onder de 70, gewoon omdat dat moet kunnen met mijn lengte.
Dat heb ik dus ook gehad en dat vind ik echt vreselijk.
Voor mij een grote doorslaggevend factor geweest om eens goed naar mezelf te kijken.

Ik probeer trouwens zwanger te worden, wat niet vanzelf gaat helaas, dus daarom extra zuur die opmerkingen

Vandaag veel in het huishouden in de weer geweest en een paar buikspieroefeningen gedaan.
Alleen water en thee gedronken. Gisteravond wel een paar wijntjes. Alcohol hou ik op max een keer per week en dan niet meer dan drie of vier glazen max
Ja weet je Meds, ik snap ook wel dat het geen lichamelijke maar een mentale verslaving is. Of helemaal geen verslaving maar een gewoonte. Wat het ook is, ik heb het niet onder controle en dat is al zo sinds mijn puberteit.

In ieder geval gaat het op dit moment goed, en dat hoop ik vol te houden. Jij zegt, af en toe iets lekkers hoort bij het leven, maar het is natuurlijk geen essentiële levensbehoefte om ijs en chocola en taart etc. te eten. Dus misschien zeg ik al die dingen wel voorgoed vaarwel als dat voor mij uiteindelijk het beste is.
Ik eet as we speak een bord friet.
Dagen tot het weekend gingen erg goed en ik weet zeker dat het morgen ook weer moeiteloos op kan pakken.

Het weekend is minder vlekkeloos verlopen met een BBQ (waar ik veel stokbroodjes heb gegeten en bier gedronken), een halve zak chips, stokbrood met smeersels en nu friet.

Merk wel dat ik het verse eten vorige week zo lekker vond dat ik er al zin in heb morgen weer te koken! Volgend weekend bijna niets gepland en man is er niet, dus dan kan ik het ook wel het weekend door trekken. Hopelijk lukt me dat ook probleemloos
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die niet koken als ze een avond alleen zijn: waarom zorg je niet dat je standaard wat in de vriezer hebt liggen wat je kan opwarmen? Ik zorg altijd dat ik iets van een pasta of iets meer maak en dan een deel invries voor zulke momenten. Zelfde met soep bijvoorbeeld.
Een zak chips opentrekken gaat altijd nog sneller dan een bevroren maaltijd opwarmen helaas.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
27-05-2018 19:14
Een zak chips opentrekken gaat altijd nog sneller dan een bevroren maaltijd opwarmen helaas.
Niet in huis halen. Ook ik ben dol op chips. Zodra ik het in huis heb, gaat het op. Aantal jaren geleden had ik voor mezelf de afspraak gemaakt dat ik 1x per maand (als ik ongesteld ben) een zak chips mag. Het werkt.

Maar goed, ik schrijf nu niet voor niks mee. Mijn gewicht is goed, al word ik elk jaar een kilootje zwaarder en heb ik vetjes gecreëerd waar ik ze niet wil hebben. Ik zou ook niet weten hoe ik er een kilo vanaf krijg. Mijn hele leven kon ik veel eten maar ik merk nu dat m’n stofwisseling toch echt trager gaat en makkelijker aankom. Veel van mijn kleding begint ineens krap te zitten. Daar moet ik aan wennen. Deels zal ik het accepteren vanwege leeftijd maar ik wil wel de schade beperken. Mijn cholesterol is te hoog en vind het belangrijk die omlaag te krijgen.

Dus vanaf nu:
- I.p.v. 1x per week patat naar 1x per maand. Hier ben ik al mee begonnen en begin patat minder lekker te vinden. Dat is mooi meegenomen.
- Verantwoorde en vooral lekkere tussendoortjes verzinnen. Dit omdat ik vaak trek heb. ‘S avonds een bak kwark met havermout vind ik makkelijk maar het is voor mij vooral lastig als ik op pad ben. Als iemand tips heeft, dan zijn ze heel welkom. Neem nu maar wat boterhammen met humus mee voor als ik trek heb.
- Meer zelf koken. Bij stress week ik afgelopen jaar uit naar snacks en afhaalmaaltijden. Dan snak ik naar zoet dus ben weer aan het afkicken. Fruit met mate vind ik voor mezelf prima maar geen KitKats of chocolade brownies meer.
- Omdat ik mezelf niet teveel wil beperken, kies ik nog steeds voor 1x per week een taartje in het weekend.
- Kaas is voor mij verslavend dus 1x per drie weken een kwaliteitskaasje.
Eerst eens kijken wat dit doet. Liever geen dieet maar gewoon wat aanpassingen die meer een gewoonte worden.
The owls are not what they seem.
AudreyHorne schreef:
27-05-2018 20:02
Niet in huis halen. Ook ik ben dol op chips. Zodra ik het in huis heb, gaat het op. Aantal jaren geleden had ik voor mezelf de afspraak gemaakt dat ik 1x per maand (als ik ongesteld ben) een zak chips mag. Het werkt.

.......
Het speelt nu ook niet meer, want ik woon dus samen en mijn vriend is maar heel zelden niet thuis met het avondeten.

Het niet in huis halen gaat daarentegen juist daarom niet, want vriend wil gewoon wel chips kunnen eten als hij daar zin in heeft :facepalm:

Maaaar ik heb ze al zeker een maand niet aangeraakt :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Wat veel en vooral leuke berichtjes zijn erbij gekomen! Ook van personen die inmiddels al positief hun levenstijl hebben veranderd! Dat is weer een goede motivatie om door te zetten.
Jij kan het dus ik ook! (Niet eigenwijs bedoeld haha) :proud:

Het lukt mij tot nu toe nog steeds de juiste keuzes te maken. Alleen vandaag wat cola gehad en wat suikerbrood.
Niet om te zondigen. Maar we waren vandaag te wandelen in het bos. Drinken mee en een tussendoortje. Dat hebben we lekker opgepeuzeld op een bankje in de schaduw. Toen weer terug naar de auto gelopen. Besloten nog even de stad in te gaan voor een ijsje voor onze dochter. Ik heb een ijsje besteld in de stad en een cola voor mijn man, blikje cola light voor mezelf.
En toen ben ik buiten gaan zitten. En ben ik flauwgevallen. Mensen die me samen met mijn man hebben opgevangen vertrouwden het niet. Ambulance is twee keer geweest, wel waren alle vitale functies goed maar ik voelde me echt niet goed. Bloedsuikerspiegel was ook prima. Ze hebben me in de ambu naar onze auto gebracht en toen zijn we weer naar huis gegaan. Dus een gek einde van een vreemd dagje uit haha. Maar vandaar even een half blikje gewone cola gehad en wat suikerbrood om op te peppen.

Hie het komt weet ik nog niet. Ze dachten door de warmte. Maar we hebben steeds vooral in de schaduw gelopen. Genoeg gedronken en ik had vandaag ook normaal gegeten. Niet te weinig ofzo.

Nouja morgen gaan we weer vrolijk verder :facepalm:

Koken jullie dan ook niet met honig pakje ed? Ik gebruik dat wel, heb ook wel geprobeerd zelf pastasauzen en dergelijke te maken maar ik vind een honig pakje toch lekkerder. Wel doe ik er verse groenten doorheen. Maar ik vind het lastig om zelf een goede, smaakvolle saus te maken.

Hier twee kids dus ik moet ook wel avond koken en ik hou niet van opgewarmde kliekjes dus sta elke avond braaf te koken.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
27-05-2018 20:11
Het speelt nu ook niet meer, want ik woon dus samen en mijn vriend is maar heel zelden niet thuis met het avondeten.

Het niet in huis halen gaat daarentegen juist daarom niet, want vriend wil gewoon wel chips kunnen eten als hij daar zin in heeft :facepalm:

Maaaar ik heb ze al zeker een maand niet aangeraakt :cheer2:
Wat knap van je! Dan is het namelijk helemaal lastig om vanaf te blijven.
The owls are not what they seem.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de typefouten, schrijf mee met mn mobiel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven