Gezondheid alle pijlers

Starten met een gezondere levenstijl

25-05-2018 13:23 320 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na twee kinderen en veel te veel snoepen heb ik een lichaam gekregen waar ik niet trots op ben. En nu moet de knop om, tijd voor verandering. Geen speciaal dieet meer, maar nu eens echt definitief mijn levenstijl veranderen! Meer bewegen en gezondere keuzes maken wat betreft voedsel.

Willen er mensen meeschrijven? Elkaar helpen in de strijd en elkaar motiveren. Tips en trucs uitwisselen en gewoon even kunnen zeuren als het een dag niet is gelukt.

Mijn verhaal:
7 jaar geleden woog ik 63 kilo bij een lengte van 1.62 m. Prima, een gezond gewicht. Al heb ik altijd moeite gehad om op een gezond gewicht te blijven. Ik ben een echte emotie-eter maar grijp ook snel naar wat lekkers als ik me verveel. Toen kreeg ik een relatie en gingen we later samenwonen. Gezellig samen chippie eten op de bank, stokbrood halen met verschillende smeersels en dit vervolgens gedachteloos wegkauwen. Tijdens de zwangerschappen veel gegroeid. Dus ik weeg inmiddels 84 kilo :facepalm:

Ik wil nu echt veranderen. Ik wil mezelf weer mooi en aantrekkelijk voelen, lekker gaan shoppen zonder kleding te moeten zoeken die alles verbergt en ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn dochtertjes.

Mijn doel:
Meer bewegen. Niet door naar een sportschool te gaan maar door veel te wandelen.
Fruit ipv koek en snoep
1 bord warm eten en niet nog een keer opscheppen
Smiddags 2 boterhammen ipv 4 of 5 en met gezonder beleg
Smorgens ontbijten met een kom magere yoghurt.

De fruitschaal is inmiddels helemaal vol en de dag gaat tot nu toe goed. Dag 1 van mijn nieuwe leefwijze!
Goede tips komen al voorbij dames, fijn 😊
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
25-05-2018 16:53
Fruitsuikers zijn niet slecht voor je. Dat zijn idd ook suikers, maar natuurlijke suikers. Daar gaat je bloedsuikerspiegel niet zo van op en neer als van andere suiker.

Daarom is het ook belangrijk om te matigen (liefst uitroeien) van slechte suikers. Nadat ik hiermee begonnen was heb ik op een zwak moment snippers gegeten, van die stroopwafelresten. Man wat was ik moe daarna. Goed leermoment.
Fructose schiet je bloedsuiker ook van omhoog weet ik sinds ik zwangerschapsdiabetes heb gehad. Honing en pure suiker gaat hard, maar vruchtensappen en smoothies werden ook afgeraden.

Eigenlijk tvp.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
25-05-2018 21:15
Fructose schiet je bloedsuiker ook van omhoog weet ik sinds ik zwangerschapsdiabetes heb gehad. Honing en pure suiker gaat hard, maar vruchtensappen en smoothies werden ook afgeraden.

Eigenlijk tvp.

Voor gezonde mensen is fructose niet slecht.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Let op bruin brood is niet hetzelfde als volkoren. Matig het gebruik van rijst, heeft zeer hoge glycemische waarde. En neem dan zilvervlies rijst. Fruit is prima maar max 2-3 stuks en dan gewoon in stukjes. Van sap zit je minder vol en drink je al snel te veel. Liever niet dus.

Ik ben sinds februari bezig met het schrappen van geraffineerde suikers en alcohol, en ben 6 kilo kwijt. Ik pas mn oude broeken weer!
Tvp
Alle suikers worden door je lijf op dezelfde manier herkent en verwerkt, dus kristalsuiker en fructose zijn voor je lichaam niet verschillend.
Suiker is wel een bouwstof die ons lijf kan gebruiken, dus hoeft echt niet volledig geweerd te worden, maar omdat het overal aan toegevoegd is zit er al snel een te veel aan. Met twee stuks fruit en verder op je suikerinname letten ga je dus prima
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me ook aansluiten, maar wil ook even zeggen dat het aantal kinderen (ook recent) niks uitmaakt en dat het om het naar binnen proppen van eten en te weinig bewegen gaat. Shoot me.

Ik ben nu in de 40, heb 3 kinderen. Ben vroeg begonnen daarmee en van mijn 25e tot 37e behoorlijk slank geweest (maatje 36). Kinderen zijn geen excuus hier. Enkel voor grijze haren.

Ik zit veel voor mijn werk (mails verwerken), dus beweeg al zeker 30 uur per week amper. Studeer, dus beweeg amper want dan hang ik 20 uur boven de boeken. En dan heb ik nog een bedrijf waar bij ik vooral bezig ben met content en in gesprekken zit, (en dus amper beweeg).

nog nooit zoveel stilgezeten, die : joh ik heb 3 kinderen dus 10 kilo overgewicht en flubberbuik- buik was met 4 maanden achter de kinderen aanrennen wel weg hoor. En bij jullie ook!

Stilzitten, kanen en amper bewegen in combi met tegen de overgang en aankomen doen het hem. Dus ik moet gewoon bewegen, gezond eten, wel voldoende eten (geen vasten shit want wat je niet verbrand helpt niet). Ik ben benieuwd.

Pas begonnen met bootcamp. 3 x per week. Elke keer janken als ik er aan begin want wat gaat het zeer doen, maar ik doe het! Wel voledoende slapen (ik mis niks in de nacht) en geen alcohol . Wel kip, zaden, noten , ei , volkoren en zuivel, en heel veel groenten. (ook niet dat welverdiende wijntje) en genoeg beweging. best spannend.

De vorige keer, net na +zoveelste kind, viel ik er al het overtollige mee af, tel daarbij de beweging door het opvoeden op. Dat was - 13. Nu doen ze veel zelf. Met -5 in 2 mnd ben ik al blij. Gewoon door de strategie: +3x bewegen.
Lemminkäinen tried to sing away the venom with a shaman spell but he knew no words of magic against watersnakes. The whirlpool of the river of death caught him and his body was ripped into pieces which sank among the underwater boulders
Lemminkainen schreef:
26-05-2018 04:04
Ik wil me ook aansluiten, maar wil ook even zeggen dat het aantal kinderen (ook recent) niks uitmaakt en dat het om het naar binnen proppen van eten en te weinig bewegen gaat. Shoot me.


nog nooit zoveel stilgezeten, die : joh ik heb 3 kinderen dus 10 kilo overgewicht en flubberbuik- buik was met 4 maanden achter de kinderen aanrennen wel weg hoor. En bij jullie ook!
Heel fijn voor jou, maar wil je niet een hele groep vrouwen wegzetten omdat jij toevallig mazzel had?

Heel veel vrouwen schieten niet vanzelf terug in model, maar moeten daar keihard voor werken en als je dan een kleine energie slurper hebt is dat niet te doen.

Ik slaap al twee jaar niet meer door en had ook al twee jaar geen energie om te vechten tegen dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt steeds te willen eten en dat is simpele biologie en dat maakt wel degelijk uit:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste ... laaptekort
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Wil in elk geval meer bewegen, en dus minder achter netflix hangen en gedachteloos eten en drinken.
Qua voeding wil ik vooral frisdrank laten staan.
Ben nu een weel bezig met, meer wandelen. 's Ochtends na mijn ontbijt een uurtje en 's avonds na het avondeten een uurtje. Dat waren wel mijn valkuilen om achter Netflix te zitten. Volgens mij ben ik al wel bijna een kilo kwijt nu. En voel me veel energieker :)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Netflixen is voor mij ook een punt wat ik wil aanpakken
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
26-05-2018 02:54
Alle suikers worden door je lijf op dezelfde manier herkent en verwerkt, dus kristalsuiker en fructose zijn voor je lichaam niet verschillend.
Suiker is wel een bouwstof die ons lijf kan gebruiken, dus hoeft echt niet volledig geweerd te worden, maar omdat het overal aan toegevoegd is zit er al snel een te veel aan. Met twee stuks fruit en verder op je suikerinname letten ga je dus prima

In beginsel klopt dit. Maar kristalsuiker is geraffineerd, dus de concentratie is zóveel hoger. Daarom schiet je bloedsuikerspiegel omhoog na een boterham met vruchtenhagel, of frisdrank.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
25-05-2018 22:41
Let op bruin brood is niet hetzelfde als volkoren. Matig het gebruik van rijst, heeft zeer hoge glycemische waarde. En neem dan zilvervlies rijst. Fruit is prima maar max 2-3 stuks en dan gewoon in stukjes. Van sap zit je minder vol en drink je al snel te veel. Liever niet dus.
Zolang je zelf je smoothie maakt en je er 1 of 2 stuks fruit in doet, krijg je niet te veel fruit binnen hoor.
Such fun!1
MarindaH schreef:
26-05-2018 11:45
In beginsel klopt dit. Maar kristalsuiker is geraffineerd, dus de concentratie is zóveel hoger. Daarom schiet je bloedsuikerspiegel omhoog na een boterham met vruchtenhagel, of frisdrank.
Dat klopt. Ik ben ook niet anti-suiker, zei eerder al dat ook suiker een bouwstof is voor je lijf mits in moderatie. Reageerde hier alleen op de opmerking dat fruitsuiker beter is, of dat je lijf het anders op zou nemen, dan geraffineerde suiker. Het proces blijft hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
26-05-2018 11:50
Dat klopt. Ik ben ook niet anti-suiker, zei eerder al dat ook suiker een bouwstof is voor je lijf mits in moderatie. Reageerde hier alleen op de opmerking dat fruitsuiker beter is, of dat je lijf het anders op zou nemen, dan geraffineerde suiker. Het proces blijft hetzelfde

Ik ben wel anti-suiker :proud:, maar puur om de wijze waarop de voedingsindustrie het raffineert en overal aan toevoegt. Waardoor het ons dik maakt.
Such fun!1
MarindaH schreef:
26-05-2018 12:04
Ik ben wel anti-suiker :proud:, maar puur om de wijze waarop de voedingsindustrie het raffineert en overal aan toevoegt. Waardoor het ons dik maakt.
Ik niet. Kom maar op met die sappige mango. Glaasje ranja op zijn tijd kan ik ook wel waarderen. Jam jam :-P
Alle reacties Link kopieren
Met de sappige mango ga ik natuurlijk mee. Ik ben tegen de geraffineerde suiker.
Such fun!1
Tvp
HaPu schreef:
26-05-2018 07:22
Heel fijn voor jou, maar wil je niet een hele groep vrouwen wegzetten omdat jij toevallig mazzel had?

Heel veel vrouwen schieten niet vanzelf terug in model, maar moeten daar keihard voor werken en als je dan een kleine energie slurper hebt is dat niet te doen.

Ik slaap al twee jaar niet meer door en had ook al twee jaar geen energie om te vechten tegen dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt steeds te willen eten en dat is simpele biologie en dat maakt wel degelijk uit:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste ... laaptekort

Werkt inderdaad niet voor iedere vrouw zo helaas. Hormonen zijn ook aparte dingen! Bij de ene persoon zijn die eerder op orde dan bij de ander. Ik heb na mijn eerste zwangerschap veel te lang doorgelopen met vage klachten. Futloos, viel maar niet af ondanks dat ik niet snoepte en op mijn eten lette. Bleek dat mijn schildklier van slag was en mijn eisprong was niet goed herstelt. Is weer goedgekomen. Na de 2e heb ik veel last gehad van mijn bekken met uitstralingspijn naar mijn been, dus bewegen en sporten ging al helemaal niet. Traject van jaren geweest. Nu na zoveel jaar geen pijn meer en voel ik mij stukken beter. Nu dus aan de slag!

Afvallen is 70% eten en 30% bewegen. Suiker laat ik ook zoveel mogelijk staan, ook het druppeltje honing in de thee. Een vriendin (zij traint bij personal coach met veel ervaring) vertelde mij dat je beter geen eiwitten in combinatie met koolhydraten kunt eten, dus geen boterham met kaas. Je kunt dit wel apart van elkaar eten.
Dat is nieuwe info voor me. Waarom kun je dat niet samen eten?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je dit wil doen, TO!

Zelf heb ik geen overgewicht, maar wilde ik mijn conditie verbeteren en gezonder eten. Dus ik heb sinds een paar maanden een nieuwe levensstijl: elke dag minstens een halfuur op een stevig tempo wandelen doe ik niet alleen voor een meer atletisch lichaam, maar vooral omdat het bevorderlijk is voor je mentale gezondheid. De drempel is bijna elke dag torenhoog, maar wat voel ik me tijdens en erna lekker! Soms kijk ik er zelfs naar uit.

Ook mijn voedingspatroon heb ik aangepast, meer als experimentje dan om af te vallen, vooral ook omdat gezonde voeding ontzettend belangrijk is. Ik eet minder koek, geen chips meer, magere yoghurt (ik lust geen volle) geen suiker meer bij de koffie, zoveel mogelijk volkoren, soms warm eten zonder koolhydraten, lightversies, McDonald’s en Pizza Hut uitzonderlijk (vind het enorm lekker jammer genoeg), regelmatiger eten, bv als vieruurtje een kleine kom soep, dan eet ik ‘s avonds een minder grote portie.

Als ik zin heb in friet, dan eet ik het. Of een chocoladesuikerwafel, een ijsje met toppings, ik eet het gewoon. De kunst is om ervan te genieten en je er zeker niet slecht door te voelen. Zie het als een feestelijk, dus uitzonderlijk moment en geniet er gewoon van. Ongezonde voeding is zoveel lekkerder als je het minder vaak eet.

Door kleine veranderingen door te voeren heb ik niet alleen meer energie en zit ik beter in mijn vel, ik heb ook al een aantal kledingmaten minder (terwijl ik al een prima gewicht had).

Succes, TO! Het zal het allemaal waard zijn.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-05-2018 11:45
In beginsel klopt dit. Maar kristalsuiker is geraffineerd, dus de concentratie is zóveel hoger. Daarom schiet je bloedsuikerspiegel omhoog na een boterham met vruchtenhagel, of frisdrank.
Maar onderschat de 'natuurlijke suikers' niet. Ook die in gewoon brood jaagde bij mij de boel omhoog.
Dan kun je zeggen: een gezond lijf kan dat aan. Dat klopt, maar die kan ook geraffineerde suikers aan. Punt is dat je telkens een beroep doet op je lijf om de bloedglucose op een normaal peil te houden. En glucose in het bloed weet echt niet meer of het uit een peer of een suikerklontje komt.

Mijn suikers zijn gelukkig weer goed. Vertelde mijn internist dat ik niet zo'n goede fruiteter was. Geeft niet zei ze, ik heb liever dat je groente eet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Mag ik ook meeschrijven? Ik hoef dan wel niet af te vallen maar heb wel genoeg redenen om gezonder te leven!

Ik ben in de 30, heb een actieve fulltime baan en ben dan ook prima op gewicht. Echter heb ik na een ongeval weinig kracht nog in mijn armen en zit er wel wat spek op mijn buik.

De gezondheid van mijn ouders is de afgelopen jaren flink achteruit gegaan, beiden hart en vaatziekten. Op dit moment wordt de erfelijkheid hiervan getest.

Ook zat ik niet zo goed in mijn vel. Ik heb toen besloten om te beginnen met een andere levensstijl.

Wat ik al heb gedaan: ik ben overgestapt op een andere sportschool. Eentje met veel begeleiding en mogelijkheden. Soms ga ik zwemmen, soms een groepsles, maar meestal ga ik met gewichten aan de slag. Daarnaast squash ik 1 keer per week.

Daarnaast ben ik een beetje op mijn voeding gaan letten. Wat vind ik dit lastig! Inderdaad bijna overal zit wel toegevoegde suiker in! Dit is nog een ware ontdekkingstocht maar ik wil inderdaad ook niet meteen alles afzweren.

Ik heb een Dopper gekocht wat dat wilde ik al zo lang! Door de weeks wil ik alleen nog water,thee en 1 kopje koffie per dag drinken.
Hoi dames!

Zou ik ook mee mogen schrijven?
Ik ben niet te zwaar, maar nu ik de 30 nader wil ik ook (weer) gezonder gaan leven/eten.
Afgelopen maanden veel gesnoept, weinig gesport. Na het werk, en de avondprocedure met dochter vaak "geen zin" meer om van de bank af te komen.
Qua bmi zit ik gezond, maar de "strakheid" is er wat af gegaan sinds de geboorte van dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren voor het eerst mn eigen teriyaki saus gemaakt. In zo'n potje zit toch altijd weer extra spul en nu weet ik precies wat erin gaat. En ik vond het stiekem ook nog lekkerder haha.
Vanavond maak ik pasta met groene groentes. Die doet het hier ook altijd goed.
https://nutritionfacts.org/topics/weight-loss/

Onderaan de pagina staan een hele berg video's met info over gewicht verliezen en gezond eten. Onder iedere video staan de links naar de wetenschappelijke onderzoeken waar het op gebaseerd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven