Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

28-12-2015 10:49 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
+- 3 maanden geleden kreeg ik het erg benauwd en dacht ik nu moet ik stoppen.. Dit ging goed.. 2/3 dagen en dan rookte ik er weer een paar en dan weer een week niet.. Zo gaat het al 3 maanden. Elke keer heb ik er zo'n zin in en iedereen in mijn omgeving rookt. Vind het gezellig met een drankje op maar merk echt dat mijn longen het niet meer trekken. Nu dus weer een poging. Sinds die tijd hoest ik ook als een malle.. Donderdag ga ik naar de dokter toe. In al die jaren nooit zo'n last gehad. Herkent iemand dit?
Zelf niet, maar het is toch algemeen bekend dat stoppen met roken enorm moeilijk is. Ik ken ook mensen die in het begin alleen maar zieker werden, misschien is dat een ontgiftingsproces?

Mensen in mijn omgeving hebben goede ervaringen met een soort pil van de dokter die helpt bij het stoppen. Weet zo niet hoe het heet, maar je zou ernaar kunnen vragen.
Ik zou trouwens ook even de boel in het algemeen laten checken, wie weet is er iets met de longen wat niet met het roken te maken heeft. Je kunt ook een infectie ofzo hebben natuurlijk. Denk dat de dokter wel aangeeft wat hij nodig vindt.
quote:Vikhui schreef op 28 december 2015 @ 10:53:

Zelf niet, maar het is toch algemeen bekend dat stoppen met roken enorm moeilijk is. Ik ken ook mensen die in het begin alleen maar zieker werden, misschien is dat een ontgiftingsproces?

Mensen in mijn omgeving hebben goede ervaringen met een soort pil van de dokter die helpt bij het stoppen. Weet zo niet hoe het heet, maar je zou ernaar kunnen vragen.

Ik denk dat je champix bedoelt. Als ik het zo goed schrijf.. Ff Googlen anders. Misschien kan de dokter ook beter inschatten wat voor TO werkt. Ik ben 1,5 jaar geleden cold-turkey gestopt. Rookte wel al een tijdje wat minder, net als TO. Dan weer dag niet, dan weer wel. Maakte het voor mij wel makkelijker.

Ik herken de extreme benauwdheid overigens niet! Zou even je luchtwegen na laten kijken inderdaad.
Don't just call me pessimist, try and read between the lines.
Stoppen met roken is inderdaad erg lastig. Ik ben nou 2 maanden gestopt en ben erg blij dat ik heb doorgezet. Ik was soms ook benauwd na een avondje te veel roken. Ik hoop dat het enorme stok achter de deur voor je is dat je last van je longen krijgt.. Hier blijkt ook weer uit hoe slecht roken voor je is! Succes!
Ik ga ook (weer) stoppen met roken!

Ik was ruim 4,5 jaar geleden gestopt, ben bijna 2 jaar geleden weer begonnen toen mijn vader zeer plotseling in het ziekenhuis kwam en vlak daarna overleed.

Nu ben ik er al een tijdje klaar mee. Het lukt me nu echter niet om alleen te stoppen. Ik heb dus vanmorgen een afspraak gemaakt bij de ha voor begin januari. Dan wil ik er echt mee stoppen!!!

Ik wil er vanaf!

Succes to!
succes!

en inderdaad best naar de dokter. Het hoeft niet roken-gerelateerd te zijn.
not all who wander are lost
Ik wil ook stoppen! Ben 26 jaar, rook 10 jaar en het begint te 'showen'. Ik heb al miljoenen pogingen gedaan, het lukt me niet om door te zetten
De dokter kan je inderdaad medicatie voorschrijven, daardoor gaat een sigarette niet meer smaken .

Goed dat je stopt trouwens! Heb genoeg mensen met rokerslongen gezien (google maar eens op COPD), wat ONOMKEERBAAR is voor een groot deel!

Nu stoppen helpt dus ZEKER, als je blijft door roken wordt het erger en erger en heb je zelfs nog last als je stopt waarschijnlijk. Heb genoeg relatief jonge mensen zelfs al gezien met nog een heel lage longinhoud die amper adem kregen. Als je te ver door gaat moet je constant aan de zuurstof gaan hangen.

Genoeg motivatie lijkt me?
Je vraagt ook veel van je longen door steeds opnieuw te stoppen. Je moet even door het moeilijke stukje heen. Misschien kun je een nep sigaret (zonder nicotine) aanschaffen voor als anderen roken?

Even doorzetten hoor! Je gaat er zoveel profijt van hebben.
Ik heb net een heel stuk bij het andere topic geschreven.

Even kort.

Ik ben 2 weken geleden net anderhalf uur voor mijn operatie bewust gestopt.

Ik wilde dit eerder doen maar stress en toch nerveus maakte dat ik dit op mijn geplande datum niet kon.

11:30 ben ik samen met manlief naar buiten gegaan en heb ik dan bewust mijn laatste sigaret gerookt, zo van dit is echt de laatste daarna niet meer.

Om 13:00 naar de ok. Om 18:00 op zaal terug en mocht mijn bed niet uit.

Daarna ook echt niet meer gerookt.

Manlief rookt nog steeds ( helaas ook in de auto als ik erbij zit) maar het doet me niets, ik weet het hoef niet, ik mag, maar heb er geen behoefte naar.

Ik heb geen hulpmiddelen gebruikt, wel meer koffie thee en water gedronken.

Tijdens de koffie een pepermuntje gepakt ( rookte menthol en dus ook tegelijk met een bak koffie) nu eet ik heen pepermunt meer en na 2 weken kan ik alleen maar zeggen dat het mij enorm meevalt.

Ik heb wel mijn doel gesteld, wat ik bespaar zet ik opzij en over een jaar ga ik kijken wat ik ermee ga doen. Misschien laten staan, nog even doorgaan met sparen? De tijd zal het leren, maar roken? Nooit meer
Wat goed zeg!

Dank jullie wel voor de reacties.

Ben bij de HA geweest en heb bronchitis, anti biotica en een puffer.. Nu zeker een week niet gerookt en het gaat goed. Komt ook omdat ik last heb natuurlijk.. Volhouden moet ik..
quote:vogeltje4 schreef op 02 januari 2016 @ 10:36:

Wat goed zeg!

Dank jullie wel voor de reacties.

Ben bij de HA geweest en heb bronchitis, anti biotica en een puffer.. Nu zeker een week niet gerookt en het gaat goed. Komt ook omdat ik last heb natuurlijk.. Volhouden moet ik..Goed bezig ! Nu volhouden !
Ik wil me aansluiten om te stoppen met roken en meeschrijven om ieder een hart onder de riem te steken. Samen staan we sterk ook al kennen we elkaar niet.
Yes,, leuk om te lezen dat er meerdere stoppers zijn hier op Viva. Ik ben morgen ook een week gestopt (Ja, heel cliche op nieuwjaarsdag) Laatste met mn vriend gerookt, en nu al de hele week aan de lollies als vervanger zegmaar. Een tip welke ik van een vriendin kreeg.

Vriend is ook gestopt overigens, dat helpt ontzettend veel!

Geen medicatie oid van HA, gewoon cold turkey.. ;) En hoe doen jullie dat?
Ik ben al eens 8 maanden gestopt via een boek: de gemakkelijk stoppen met roken methode van Eric Eraly. ( een Belg) . Hij beschrijft duidelijk in het boek dat 1 sigaretje niet kan en dat je dan gelijk weer verslaafd bent. Ik was zo dom om uit nieuwsgierigheid er toch eentje op te steken om te weten of het nog smaakte. Nee, het was vies maar ik was weer wel verslaafd. Ik ben nu weer dat boek aan het lezen en ik heb hele goede hoop dat het me nu wel gaat lukken. Mijn man is ziek en de arts heeft aangeraden om te stoppen met roken. Dit is nu nog een extra stok achter de deur. Van mijn man hoef ik niet te stoppen maar ik ga echt niet door met roken en het hem nog moeilijker maken hoewel mijn man veel minder moeite heeft om te stoppen dan ik. Hij rookt ook niet zo veel (7 sigaretten op een dag) en ik ben een kettingroker. Ik rook nu nog tot dat ze op zijn en daarna is het gedaan.
@blondie 456, hoe gaat het stoppen nu?

Hier gaat t wel lekker, telkens als ik zin in een peukje heb, ga ik wat doen.

Heb hier thuis nu een puzzel liggen, die nog lang niet af is. Elke keer als ik trek in een peukje krijg, sta ik voor de puzzel..
Ik ben zaterdag gestopt en het gaat goed. Mijn man rookt nog want zijn shag was nog niet op.
Ik vind het zoo moeilijk!!

Ben snel geirriteerd en vaak op oorlogspad...

Bang dat ik echt zo ben want normaal ben ik echt optimistisch..

Waaaaah!! Maar volhouden!

Slim om idd op een moment dat je er zin in heb wat te gaan doen.. ga even kijk wat voor mij werkt
Ik wil jullie heel veel succes wensen met het stoppen!!

Zelf ben ik vorig jaar 1 januari 2015 gestopt, en nu dus precies 1 jaar sigaretvrij. Wat mij geholpen heeft was op moeilijke momenten een lolly te nemen, dat werkte in ieder geval voor mij prima, ook vertelde ik het iedereen , en de mensen in mijn omgeving ook gevraagd mij absoluut geen sigaret meer aan te bieden.
@Majorette, ik ben ook een week verslaafd geweest aan lollie. Gaat inmiddels een stuk beter, soms even een psychisch momentje, maar dan ga ik gauw maar bezig.

En ik denk regelmatig; de nicotine zit er niet meer in, t gaat puur om je verstand.. Helpt ook nog welleens.
Hallo allemaal

Beetje oud topic maar probeer het toch

ik ben nu 2 dagen gestopt mbv tabex

dit gaat tof nu toe erg goed uitgezonderd van het slapen en hoesten da maar ach

wie gezond wil zijn moet maar pijn lijden

wie stopt met me mee?
Ik ben 9 januari gestopt zonder hulpmiddelen. Het gaat goed en ik voel me veel beter. Ik krijg ook complimenten dat ik er zo goed uit zie. Mijn huid is veel mooier geworden. Ben ook van mijn hoest af.
Ik ben 30 dec 2015 om 13:00 uur gestopt met behulp van champix.. Deze heb +/- 2 weken geslikt en toen gestopt. Na nog een weken champix te hebben doorgeslikt ben ik hiermee gestopt. Het gaat erg goed. Geen 1 sigaret meer gerookt. Soms nog wel "zin" in een sigaret maar ik doe het niet want bij mij is het alles of niets. Dan maar niets. Wat bij mij ook erg heeft geholpen is de app "get rich or die". In het begin keek ik er een paar keer per dag op nu een paar keer per week. Het is leuk en stimuleren om je vorderingen te kunnen zien. Heel veel succes!
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.
Wat zijn jullie al lang gestopt jaloers hoor

ben al eens eerder gestopt geweest zo'n

6 mnd maar bij mij begint de ellende van het afkicken pas na de 3 mnd Hoe kan dat?

missen jullie het niet als jullie met vrienden zijn of een dagje weg?

ik ontwijk nu ff me vriendinnen want een wijntje en ik ga voor de bijl en dat wil ik echt niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven