Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Douja! Douja! Douja! Douja! Gooooo goooo gooooo! Je bent een sTopper! Het begin is er inderdaad... Het begin van een rookvrij leven! Hou ons op de hoogte!

Marielle volgens mij staat er een link in de openingspost, waar je 'm kan downloaden. Goed bezig hoor meid, ik denk dat je vader hartstikke trots op je is.
Three months, four weeks, 11 hours, 50 minutes and 20 seconds. 2048 cigarettes not smoked, saving ¤ 460,73. Life saved: 1 week, 2 hours, 40 minutes.

Toch leuk!

(Damn... Waar zijn die 460 pleuro's naartoe gegaan?!)
Hoi allemaal!

Ik kom me afmelden hier voor nu. Lief en ik zijn tot de conclusie gekomen dat er nu gewoon teveel stress in ons leven is om te stoppen. Onze eigen gezondheidsproblemen, de stress die daarmee samenhangt. En natuurlijk weten we dat stoppen met roken uiteindelijk onze gezondheid alleen maar ten goede komt, maar we hebben nu teveel dagen die we met hangen en wurgen doorkomen terwijl we nog wel roken, dat stoppen met roken nu gewoon een brug te ver is nog. We zijn hard bezig om de stressfactoren die we zelf kunnen verhelpen weg te werken, en daar moet onze aandacht eerst naar uit gaan. Daar komt nog bij dat onze zoon ook met zijn gezondheid aan het tobben is nu, het wordt gewoon too much.

Bedankt voor al jullie bemoedigende woorden, en binnenkort hoop ik, nee ga ik me hier weer melden, en dan voor 't eggie!!

Veel succes allemaal!!!
Iets anders
(f) (f)

Chickberlýýýýýnnnnn yééééééééhaaaaahhhhh!!!!!

3 maanden wat een mijlpaal!!! Yessssss...

(f) (f)

Eeeh... waar die pleuro's gebleven zijn kan ik je niet zeggen maar ik denk dat ze in de buurt liggen van de 3.072,13 die ik volgens mijn metertje bespaard zou hebben

Hey Babsjuh, hardstikke jammer dat je je "af meldt" maar wel begrijpelijk hoor. Blijf je af en toe eens terug komen om mee te kijken? Hopelijk mogen we je snel of over een tijdje, wanneer je echt klaar bent met Nico, weer begroeten hier en je hebt gelijk, dan stop je gewoon. Sterkte met alles iig
Yeah..........morgen avond half acht.

A year has past.

Tietfeurtaart.
Three weeks, 23 hours, 36 minutes and 24 seconds. 373 cigarettes not smoked, saving ¤ 78,68. Life saved: 1 day, 7 hours, 5 minutes.

metertje van katman!!!! DE Knappert.
zie het nu pas... ook dubbel dusss ..
Computer says nooooo
dubbel
Computer says nooooo
chickberlin: (f) YEAH!!) (f) wat een fijne mijlpaal!!

babsjuh (ik zet je strategisch even tussen de felicitaties, gna gna .... hopelijk tot snel! Succes met alle stretsj!

kattija, vast voor morgen dan:

(f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f)

(f) GO KATTIJA (f)

(f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f)

(f) GO KATTIJA (f)

Computer says nooooo
Net gegeten en vind het nu echt lastig om niet te roken. Ben vandaag de moeilijke momenten doorgekomen door veel water water te drinken en fruit te eten. Dat is gelukt zonder al teveel ellende, maar nu is het echt ff k*t.

De steun van jullie doet me wel goed
18 hours, 58 minutes and 43 seconds. 23 cigarettes not smoked, saving ¤ 4,84. Life saved: 1 hour, 55 minutes.

Metertje vergeten
Douja meissie kom op!! Je kan het hoor. Je weet nu dat je dus na het eten een moeilijk moment hebt. Kun je iets verzinnen om daar omheen te werken? Bijvoorbeeld meteen een pepermuntje nemen en dan een blokje om lopen (geen straf met dit mooie weer) of meteen afwassen opruimen (mja klinkt niet heel aantrekkelijk dat moet ik ook toegeven)

In ieder geval een dikke en
Hallo allemaal,

ik baal als een stekker omdat mijn pc thuis te oud wordt en het forum niet meer trekt ;-(

Maar met mij heel goed, had vrijdag een feestje met veel drank (ja weetut, ook niet goed) maar geen seconde aan een peuk gedacht! Wat een mijlpaal.

Ik lees vaak mee maar kan helaas dus minimaal reageren.

Iedereen sterkte die het moeilijk heeft en een kop-op voor de bijna stoppers en de oudgedienden, thx voor supporting.
@sartan

Ik zou inderdaad zoiets kunnen doen. Ik weet dat dat soort momenten maar heel even duren, maar als ik er middenin zit vind ik het lastig dat te overzien. Ook wil ik niet teveel eten want ik ben ook nog eens veel te dik. Heb nu suikervrije pepermuntjes en zo.

Bedankt voor je
Douja: laat je niet uit het veld slaan hoor meid! Als je nu toch al veel te dik bent, hoef je je daar niet nu ook nogeens mee bezig te houden! Het is nl al waanzinnig knap wat je nu neer zet, daar kun je geen demotiverende shit bij gebruiken! (f)

Ga anders gewoon even hier lezen als je het moeilijk hebt, of print wat vellen met motiverende dingen uit en hou het bij je..

campari: super dat het nog steeds zo goed gaat!
Computer says nooooo
Ben de tijd doorgekomen zonder al te veel snoep. Ik heb wat chocoladevla met banaan gehad, een boterham met smeerkaas en suikervrije pepermuntjes. Maar zonder sigaret
we posten bijna gelijk, Douja!

Wat fijn dat het je zo goed gaat!!

Een kleine tip: niet om je heel erg te ontmoedigen hoor, maar chocoladevla met een banaan.. dat is bijna net zoveel calorieën als een halve zak venco drop! (dan wist ik het wel, haha) ... mocht je echt niet aan willen komen, is het goed er rekening mee te houden dat je "dankzij" het roken voorheen ongeveer dagelijks 250 kcal. extra verbruikte vw je andere stofwisseling. Probeer dat dan nu iig extra te verbranden door een haf uur stevig te wandelen. Als je dan bijv. die banaan en vla hebt gegeten, wordt dat dus bij elkaar een uur. Dan sla je 3 vliegen in 1 klap. Zo heb ik het het eerste 'stopjaar' aangepakt, niets aangekomen. Pas toen ik dat schema los liet

*nu doe ikhet toch! En ik jou zeggen dat je je er niet druk om moet maken, maargoed, wellicht heb je er iets aan, of iemand anders.*

Grußgott, fijne zomerse dag!
Computer says nooooo
Ja summer dat zal wel..van die zak drop. Was tussen de middag vergeten te eten

Ik probeer zeker meer te bewegen. Niet alleen om die verbranding op gang te houden maar ook als afleiding. Heb vandaag pijn aan mijn longen en dat is niet zo leuk.
oh, maar dat scheelt dan ook weer calorieën, geen lunch! haha... Hoe kom je aan pijn in je longen, Douja? Heb je cara oid? Lijkt me niet fijn..
Computer says nooooo
Nee heb geen cara of zo..alleen een verslaving

Denk dat het ontwenningsverschijnselen kunnen zijn. Het is alweer bijna weg. Ik was vanmorgen écht in staat om de eerste de beste rokende voorbijganger te beroven van zijn sigaret. Ben een stuk gaan rijden en heb een bak aardbeien gekocht, das bijna net zo lekker.

Ik probeer er achter te komen waarom het nu zoveel moeilijker is als de vorige keer. Ik snap het echt niet. Maar ja, ik weet dat ik niet wil roken, maar mijn verslaafde geest probeert me steeds te overtuigen dat dat bullsh*t is.

Hanging on...
Hoi hoi,

Ik wil graag met jullie meeschrijven.

Ik ben een vrouw, 36 jaar (bijna 37). Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen.

Ik rook al vanaf mijn 15e denk ik...ik weet het geeneens meer ;)

Begin dit jaar kreeg ik problemen met mijn gezondheid. Ik begon 2009 met een longontsteking en met de paas kreeg ik het ineens aan mijn hart :( Vergroot hart, kleppen die niet meer aansluiten en torenhoge bloeddruk. Ik ben helemaal volgepropt met medicijnen en mijn bloeddruk is nu redelijk. Ik ga binnenkort met hartrevalidatie beginnen.

Uiteraard word er geroepen dat ik vooral moet stoppen met roken. Dat is zo'n beetje het tovermiddel bij alle kwalen...stopen met roken :p Net als afvallen...ook zo'n pijler...Zelfs bij zweetvoeten roepen ze dat nog denk ik hahahaha

Maar goed...stoppen met roken dus. Ik heb nog nooit een poging gewaagd om te stoppen. Dit is dus de 1e poging en ook de laatste. Ik heb zyban als hulpmiddel. Ik had om champix gevraagd maar omdat ik zoveel medicijnen voor mijn hart/bloeddruk slik durfde de huisarts alleen iets bekends aan. Zij had dus nog geen ervaringen met champix.

Maar goed ut werkt. Ik ben zaterdag begonnen met slikken en vanmorgen om 10.00 uur laatste peuk gerookt. Het smaakte echt niet meer en ik had zoiets van ik kap ermee. Eigenlijk zou ik er maandag mee stoppen...dat was dan de 10e dag met zyban. Maar ik was het nu al zat ;) Heb ook het boek "rookvrij" gelezen.

Ik barst niet van de motivatie...daar ben ik heel eerlijk in. Maar als ik nu niet stop (redenen genoeg dacht ik zo) dan stop ik nooit meer

oh hier zijn de smilies
Hai twietie, mag ik vragen waarom je "niet barst van de motivatie" zoals je zelf zegt? Ben je niet enorm geschrokken van alles wat er met je gezondheid mis is en/of wil je niet alles doen om de risico's zo klein mogelijk te maken dat het mis gaat met je?

Je klinkt nogal cynisch eerlijk gezegd, alsof je niet gelooft dat het ook maar iets gaat helpen dat je stopt. En over dat afvallen, hebben ze dat ook tegen je gezegd?

Ook ik heb meer dan 25 jaar gerookt, vanaf mijn 13e zeg maar, en ik ben er nu 2 jaar vanaf en ik ben zó opgelucht, in meer dan 1 opzicht, dat het niet meer hoeft! Ik had allerlei waanideeen over wat die sigaret allemaal voor me deed nou echt niet hoor, hij leverde hoogstens nog een beetje extra stress op!

Het kan dus echt, als je maar wilt! Maar is dat wel zo? (nogmaals, je post doet anders vermoeden)
Ik snap waarom je dat zegt....ik ben ook cynisch. Zal beetje uitleggen waarom.

Voor 2 maanden terug was ik nog ten dode opgeschreven (ik mocht niks...en heb de afgelopen 2 maanden dus op de bank doorgebracht) en nu moet ik ineens in de 5e versnelling van alles doen (sporten, stoppen met roken en afvallen). Dat rijmt voor mij niet want er is niets verandert. Mijn hart is nog niet goed en de bloeddruk ook niet.

Ik had er al vrede mee dat ik dood zou gaan...klinkt hard...klinkt luguber maar het is echt zo. Nu moet ik dus ineens mijn hele leven omgooien terwijl ik dus dacht "ik ga dood".

Kortom mentaal ben ik daar nog helemaal niet.

Dat ik niet "barst van de motivatie" komt daar dus door....ik heb ut nog niet helemaal verwerkt en ik ben eigenlijk een beetje pissed off. (door de medici)

Maar goed...dat stoppen met roken...ik ben er wel serieus over. Anders ga ik niet aan de zyban. Ik zat eigenlijk niet te wachten op nog meer pillen en als je de bijwerkingen leest hahahaha Maar goed...het gaat goed komen...toch?

9 hours, 13 minutes and 47 seconds. 10 cigarettes not smoked, saving ¤ 2,19. Life saved: 50 minutes.
Ooooff da's inderdaad een zware dobber en ik snap nu wel iets beter dat je zo reageert. Alleen.... hoop ik dat je cynisme straks misschien ook verandert in blijdschap omdat je weer van alles mag (ipv "moet") maar dat zal waarschijnlijk wat tijd nodig hebben denk ik. Wat een vreselijke tijd moet het voor je zijn geweest de afgelopen maanden!

Douja, hoe gaat ie?

Campari, top dat je ondanks de nodige drank de verleiding hebt weten te verslaan!! Yeehaa!!!! Going strong girl!

KATTIJA!!!!!!! WOOOHOOOO!!!!!

deze is voor jou:

(f) (f)

(f) (f) (f) (f)

(f) (f)

(f) (f) (f) (f)

(f) (f)

Van harte met je jubileum, 1 jaar zonder Nico.

(en Katman onderweg, superrrrr!!!!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven