Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Lief sartan...dank je wel. Het was ook een moeilijke tijd. In mijn hoofd al afscheid genomen van mijn partner en kinderen....blehhh niet leuk. (niet meer aan denken wordt mijn 2e mantra denk ik :D)

Maar ik vind gewoon eng hoe relaxed het tot nu toe gaat. Ik dacht dat ik tegen de muur omhoog zou klimmen...maar dat is nog niet gebeurd.

Gefeliciteerd Kattija Heel erg goed hoor...met recht iets om trots op te zijn!
quote:twietie72 schreef op 30 juni 2009 @ 20:54:

<knip>

Maar ik vind gewoon eng hoe relaxed het tot nu toe gaat. Ik dacht dat ik tegen de muur omhoog zou klimmen...maar dat is nog niet gebeurd.

Hier wil ik wel even op reageren. Hoewel ik niet met behulp van Zyban danwel Champix gestopt ben (een aantal andere sToppers hier wel, Summer bijvoorbeeld en Anemoon) denk ik dat je na het stoppen met die medicijnen toch nog wel even een periode van "doorbijten" tegemoet moet zien. Het is natuurlijk wel zo dat je de lichamelijke afkick gehad hebt én dat je het roken als gewoonte bent afgeleerd dus je hebt een grote voorsprong op de "cold turkey" stoppers, maar ik meen gehoord te hebben dat het toch niet helemaal vanzelf blijft gaan allemaal.

Let wel: ik zeg dit niet om je bang te maken of ervoor te zorgen dat je het dan maar opgeeft (is in jouw geval zéker geen optie) maar het lijkt me wel handig om je erop in te stellen dat je ook nog wel iets zult moeten doen/ door zult moeten bijten om gestopt te blíjven!

Nogmaals succes en mocht je er even doorheen zitten, kom dan gerust hier om verder te praten, even te vloeken (beschaafd natuurlijk he) een knuffel te halen of een schop onder je derriere....
Dank aan allen die meeleven.

Ik heb het voor elkaar !!!! Ik mag me officieel niet roker noemen.
Nee snap ik hoor Sartan

Maar ik had me van die horrorbeelden in mijn hoofd gehaald en dat valt gelukkig mee. Tuurlijk zullen er nog moeilijke momenten zat komen maar ik zat vandaag in de stress voor een fietstest. Nou als er 1 een peuk vandaag nodig had was ik het wel...en niet 1 peuk maar het hele pakkie.

Geen idee overigens hoe die test gegaan is...volgens de zuster kon het nooit goed/fout zijn omdat je doet wat je kan. Maar goed ik heb nog nooit gefietst, sterker nog ik had geen eens een fiets. Dus ik kreeg na 10 min tegen de berg op fietsen al kramp in mijn benen.

Dus de test was gauw klaar en dat was niet om mijn hart hahahaha (ahum nee is niet leuk)

Ik heb overigens nu wel een fiets. Verleden week gekocht. Dus in plaats van de auto pakken we nu de fiets.

Maar goed als ik van het roken af ben moet ik dus afkicken van de zyban...hmmm we hopen er dan maar op dat we lichamelijk van de nicotine af zijn en geestelijk van de gewoonte. Mijn man is overigens cold turkey gestopt. Hij heeft het wel erg moeilijk maar hij houdt vol
Pfoe..ik heb t weer een dag gered zonder peuk. Zo voelt het gewoon..one day at a time.

Vooral 's avonds heb ik moeite met 'iets te doen hebben' en ga dan eten. Overdag gaat dat wel. Morgen weer een nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Zo zie ik het ook Douja...1 dag tegelijk...en soms 1 minuut of 1 uur Ik heb het nu even moeilijk. Maar ik hou vol.Bijna 24 uur rookvrij
Zoooooo dat scheeld ff mijn bloeddruk! Ik zat steeds op de 140/90 of 160/100 en nu is het 125/75. Tevens is mijn hartslag beduidend omlaag gegaan...zelfs zo laag dat ik even mijn huisarts gebeld heb (hij belt vanmiddag terug) Denk dat ik medicijnen moet minderen. Dat zou wel gaaf zijn zeg! Ze zeiden al dat van niet roken dat allemaal beter zou worden...maar zo snel al *rondedansje*
Wow twietie dat zou wel heel snel zijn idd! Ik vraag me af of dat kan???

Dames (Douja, Twietie) hang in there, dit is de moeilijkste periode!!
ja ik vraag het me ook af. Huisarts heeft niet teruggebeld :( Dus morgen nog maar eens stalken hahaha

Neemt niet weg dat mijn bloeddruk erg goed is...en dat is voor mij heel erg positief

One day, 7 hours, 7 minutes and 37 seconds. 36 cigarettes not smoked, saving ¤ 7,39. Life saved: 3 hours, 0 minutes.
Niet om je heel erg teleur te stellen twietie: maar bij hoge temperaturen (zoals nu, in de zomer, warme dagen) daalt je bloeddruk. Is een m.o.m. bekend gegeven.

Gewoon doorgaan meiden, stoppen met roken is het als liefdesverdriet: op dit moment allsverterend en dstraks realiseer je je ineens dat je al een minuut / uur / dag / week ... niet aan roken hebt gedacht!

Verder vwbt de champix: het zijn allemaal hulpmiddelen, meiden.. het maakt het gemakkelijker, het helpt. Het beste hulpmiddel echter is een ijzersterke motivatie.

hang in there en een (f) voor degenen die hem kunnen gebruiken.
Computer says nooooo
Hai Summer

Nee het warme weer is het niet...die bloeddruk van 160/100 had ik afgelopen weekend nog en toen was het ook heet...ik meet iedere dag namelijk sinds ik zyban gebruik.

Voorlopig gaat het heel goed. Nauwelijks bijwerkingen...af en toe grijp ik mis....zo'n gewoonte gebaar...ff sigaret pakken hahahaha En we missen de asbakken als we dingetjes weg willen gooien *LOL* Ik kan er omlachen gelukkig dus geen stress hier
Dat hadden we hier in huis ook Twietie, dat we de asbak misten toen ik net gestopt was met roken. Voor elk pluisje richting de afvalbak moeten lopen, pffff .

Dat doen we dus niet meer, we gooien het gewoon op de grond. Je vindt ze toch niet terug tussen die 85 plukken hondehaar die hier dagelijks over de vloer zwerven , ondanks de dagelijkse stofzuigbeurt.

Ik ben inmiddels alweer ruim 4 jaar van het roken af, na iets van 19 jaar gerookt te hebben (pakje per dag), en zelfs nu droom ik af en toe nog dat ik een sjekkie draai en oprook. En dan word ik wakker van mijn eigen gemopper op mezelf. En met een schuldgevoel ook, want ik had mijn man toch beloofd nooooooit meer te zullen gaan roken? Vaag....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Wat fijn trouwens dat je bloeddruk zo mooi laag is! Dat moet toch wel een stimulans voor je zijn, toch?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik moet toch ff met de . I fell of the wagon... ik rook weer. Ik kon het niet laten, er was geen eens een aanleiding voor. Is ook niet nodig. Ik vind het heel erg van mezelf dat ik het niet heb kunnen volhouden terwijl ik zo goed op weg was. Ik rook niet volop, kan rustig een paar uur zonder, rook op mn werk maar een sigaret.

Ik ga het zeker nog een keer doen, binnen niet afzienbare tijd. Ik ben straks 3 weken alleen, dan is het nog steeds rokende vriendje op/met vakantie.
Ben wel blij om zoveel nieuwe mensen te zien! Twietie72 hou alsjeblieft wel vol! Denk aan je man en kinderen, je hebt al in je hoofd afscheid genomen, dat moet verschrikkelijk zijn. Laat de sigaretten niet je dood worden. Je gaat nu al zo veel vooruit, je bloeddruk is al zoveel omlaag, hou vol! (f)
Ooooooh Ratteke NEEEEEE!!!!

Wat zonde... maar wel dapper dat je het hier op komt biechten.. en je stopt toch binnenkort snel weer... grrrrrrrrrrrr.... rottige rotverslaving is het toch ook.
Ik lees nog iedere dag mee, en iedere dag schaam ik me dieper en dieper Ik heb zitten denken " ik zeg gewoon dat ik op vakantie ben geweest, dan zullen ze het niet raar vinden dat ik al zo lang niets van me heb laten horen". En dat vond/vind ik niet eerlijk naar jullie toe, de beste motivators die er zijn! Ik zal de komende tijd blijven meelezen, misschien zelfs nog eens reageren. Maar voor nu, ga ik me in een hoekje, heel stil, schamen voor mezelf.
@Setter...goed idee...wij gooien nu ook maar alles op de grond...met 3 kinderen en 4 katten valt dat toch niet op hahahahaha

Wat maf heh dat je 4 jaar(!!!) na dato daar nog steeds van kan dromen? En inderdaad...een super motivator die bloeddruk!! Ik was altijd "kop in het zand...roken doet niks voor bloeddruk...ga toch heen...bladiebla". Ik ga daar nu vet van terug komen en damm wat ben ik blij met mijn ongelijk

@ ratteke....achhh wat zonde :( Je was al zo goed op weg. En nee ik laat de sigaretten niet mijn dood worden...doe je met me mee? :D (ik bedoel dat heel lief hoor meissie...ik snap je gevecht)

Maar even...je niet schamen....you're only human Gewoon de draad weer oppakken. Nou ja gewoon...euhm...je stopt gewoon weer

Ik duik er lekker vroeg in...zit weg te zweten hiero..kan iemand de verwarming even een tikkie lager zetten? ;)
Ratteke .. .. nee toch mies .. wat jammer.

Niet wanhopen enzo hoor.. Ik ben 4x gestoptn en weer begonnen.

Er komt echt wel een keer dat het voorgoed lukt. Ik ken echt niemand die serieus een paar keer heeft gepoogd te stoppen die niet uiteindelijk voorgoed stopt. Het gaat je ooit echt lukken.

Mijn tip voor jou: Probeer voor nu maar te "genieten" van je stinkstokjes. Elke keer als je er een op steekt, verdiep je eens in de vraag wat het voor je doet, hoe het smaakt, waarom je dit ook weer nodig hebt. Het zal je helpen bij je volgende stoppoging.

x
Computer says nooooo
Aaaah Ratteke, wat jammer meid! Maar het gevecht tegen die rot verslaving, dé verslaving aller verslavingen, dé verslaving waar alle anderen aan ten grondslag liggen, is afschuwelijk sterk, medogenloos en hardnekkig. En je hoeft je niet te schamen, ben je mal, diegene die die rotsigaretten heeft uigevonden, die moest zich schamen!!

Ikzelf ben nu alweer (bijna, of nagenoeg?) 3 hele maanden clean. Het gaat me prima af na een klein dip momentje te hebben gehad waarin het wat lastiger was, maar ik heb me sterk gehouden en ben van die rotpeuken afgebleven, hoe moeilijk het soms ook was.

Die stomme kilo's zitten me wél echt dwars, maar alleen daarom weer gaan roken is kolder. Ik denk niet dat ik dan ineens af ga vallen en bovendien heb ik dan voor jan doedel weer die rotverslaving erbij. Dankje de koek koek.

Het gaat net zo goed, voel me top, mijn huid is prachtig, mijn conditie is uitmuntend. Ik sport weer. Ik drink nog steeds nauwelijks ( want ja dat is gewoon niet meer leuk zonder sigaretje) dan maar wat zwaarder. Ik kon het ook wel hebben. Alleen iedereen die er wat van moet zeggen, dat is dan weer minder. Veel mensen wisten ook geen eens dat ik weer was gaan roken na jaren, omdat ik het altijd in het geniep heb gedaan omdat ik mezelf zo geneerde als ik gezien werd met een peukie, dus als ik dan ineens opbiecht als men me verteld dat ik aan ben gekomen, dat ik ben gestopt met roken, dan vallen sommigen nog net niet van hun stoel. Ze wisten niet eens dat ik ooit gerookt had dus.

Sommige mensen vertel ik gewoon niks, die geef ik gelijk als ze zeggen dat ik aan ben gekomen, en ik zeg er dan meteen maar bij om ze voor te zijn, dat ik vind dat ik er in geen jaren zo goed uit heb gezien. En ergens is dat ook wel zo, maar toch...

Moet bijna al mijn kleding gaan vervangen. Ben nu 8.5 kilo gegroeid in die 3 maanden en het blijft maar doorgaan. En ja, met de zomer enzo baal ik daar toch ergens wel van. Of ik er nu wel of niet beter uitzie in zijn totalietijd zo.

Ik weeg trouwens nog steeds in de 50, en draag nog steeds maat 36, maar maat 34 kan ik echt op mijn buik schrijven, nou ja, de broeken in die maat dan, de shirts kunnen nog wel, hoewel die wél ineens na jaren inhoudt hebben, want jawel; ik heb weer borsten, lol

Maar genoeg hierover. Ik wens een ieder een heerlijke rookvrije vakantie toe!!

XXX Zoy
Oohhh ik schaam me een beetje, want ik ben hier al HEEL lang niet geweest...ben erg druk geweest met werk en deadlines maar nu is dan toch de vakantie aangebroken Ik zal straks op mijn gemak wat pagina's teruglezen, maar ik kan jullie vast melden dat ik momenteel al ruim 7 weken ben gestopt met roken :D

tot snel weer!
Hier gaat het over het algemeen redelijk. Ben helaas 2 x de mist in gegaan. Gisteren en eergisteren heb ik 1 sigaret gerookt. Gelukkig heb ik het bij die ene kunnen laten. Ik wil de moed niet laten zakken en verder gaan met stoppen waar ik gebleven was. Natuurlijk blijft het een misstap en dat is kut
Hey Marysol, goed om te horen dat het nog zo lekker met je gaat! Pff 7 weken alweer wat vliegt de tijd!!!! Kun je nagaan! Nog een keer zolang en dan ben je gewoon al dik drie maanden gestopt hey! Goed hoor

Douja potdorie wat is dat nou, 2 x de mist in gegaan??? Je bent eigenlijk gewoon nog niet gestopt!

Het geheim van stoppen is die éne sigaret dus NIET op te steken! Ja sorry dat ik nu even mijn strenge gezicht op zet maar dit slaat nergens op natuurlijk. Draai je om zodat ik je een stevige schop kan verkopen ja??!!! <kick> EN NOU KAPPEN!

(dit alles met heel veel liefde en de beste bedoelingen natuurlijk)
inderdaad Douja, Sartan heeft gelijk, je houd jezelf alleen maar voor de gek om jezelf tevreden te houden met die ene sigaret!! je voelt je supertrots als je die ook kan laten liggen!!

je houd alleen maar je verslaving in stand zo!!

maar dit zal je vast maar al te goed weten!! ik dacht ook in het begin van.. als ik er nou alleen 1 rook na het eten!??!!

nou mooi niet, ik ben streng voor mezelf, gestopt is gestopt!! en dan helemaal!!

en dat is nu al bijna 4 weken!!! jiehoe!!!! (200 euro in the pocket!!!)
* Pff.......... Slecht nieuws.. *

Ik weet het, het is geen excuus.. Meer een combi van rotstreek en stress...

Ruzie en gezeik met vriend, en voel me al zo klote, dus nu een beetje dubbel klote...

(en vriend heeft een SCHIJT-hekel aan roken.... )

Ik heb gerookt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven