Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Carolien, wat top dat je dat even laat weten, da's een hart onder de riem van heel veel sToppers hier denk ik!!!!

Nottie, meis, al 5 weken tjeetje mekreetje time flies
2 weken, 6 dagen en 8 uur. Bijna drie weken voor mij .

BK, de eerste week zit er bijna op . Begrijp ik uit jouw postings dat jij thuis werkt?

Nottie, wat leuk dat je meldt dat het goed gaat.

Carolien,al zo lang, wow. En zo blij ermee.... Dat geeft moed!
5 dagen en 5 minuten rookvrij!!!

Ging best goed vandaag tot nu toe.

Zo even vanuit het werk boodschappen doen, sporten, eten en maar op tijd onder de wol en hopen dat ik slaap want dat gaat toch nog wel erg slecht.

Quacker, ik werk niet thuis (as woensdag wel omdat er dan iemand langskomt voor onderhoud van de ketel)
hey hallo allemaal,

even een berichtje van mij....en jaaaaaaa....al 7 weken gestopt !!!!!! Vandaag precies en ben zo trots op mezelf.

en alle mede-sTopperts........ben ook mega trots op jullie

Nico is een mega loser
Hoi,

hier al 1 maand 6dagen en 21 uur gestopt!!!

en sinds vorige week begonnen aan een dieet is goed vol te houden en ben al 1,5 kilo kwijt!!!

En wat wijsje zegt nico is een vette loser!!!! en komt er bij mij niet meer in!!!
Hier is ook nog niet gerookt. Ik mis het weinig momenteel.

Sartan, had mijn laatste zwaktemoment twee blz terug nog beschreven. Ik zie het als een groot voordeel dat ik zo'n last heb van mijn luchtwegen. Ok, ik had het liever niet, maar het zorgt er wel voor dat ik momenteel geen enkele moeite heb het roken te laten. En daarbij het voordeel, dat ik heel veel situaties nu al meemaak zonder roken: feestjes, rotavonden, uitgaan. Ik raak eraan gewend te zeggen: nee, dank je, ik ga niet mee roken. En dat zit zometeen wel weer mooi in mijn systeem als mijn fysieke problemen over zijn. Dan is mijn psychische verslaving al veel zwakker.

Raar eigenlijk, ik heb in mijn leven langer niet gerookt dan wel. Ben 34, heb in totaal nog geen 7 jaar gerookt, tussen mijn 13e en nu. Ik vond het heerlijk om een niet-roker te zijn. En opeens, omdat mijn leven een complete chaos werd ik ik alleen maar veranderingen nastreefde, rookte ik weer. En hoe... Weg wilskracht, weg goede voornemens. Ik wist precies waarom ik zou moeten stoppen, maar het interesseerde me gewoon niet. Dat heeft dit keer een half jaar geduurd, en ik hoop toch echt dat het delaatste keer was dat ik er weer zo ingetuind ben.

Oh, nog meer motivatie. Sinds ik niet meer rook, heb ik erg het idee dat veel-rokers echt uit hun mond stinken. Niet zozeer naar rook, maar gewoon vies? Hebben jullie dat idee ook?
...
quote:vlammetje schreef op 22 februari 2010 @ 19:31:

Oh, nog meer motivatie. Sinds ik niet meer rook, heb ik erg het idee dat veel-rokers echt uit hun mond stinken. Niet zozeer naar rook, maar gewoon vies? Hebben jullie dat idee ook?

Ja echt wel!!! En niet alleen maar uit hun mond ze stinken gewoon echt helemaal. Punt.

:puke:
Vinan is het écht al zo lang?!?! Huh?? Wat is er met de tijd gebeurd?

(ik word zeker oud ofzo... )
Nou dat was best een goede dag vandaag. Zelfs van niet zo goed nieuws kan ik best rustig blijven. Op naar dag 6.

Five days, 4 hours, 11 minutes and 37 seconds. 103 cigarettes not smoked, saving ¤ 23,85. Life saved: 8 hours, 35 minutes.
bk, vervelend voor je van het slechte nieuws maar excellent!!!! dat je volhoudt!!

En... bijna een week al!!
Het gaat goed vandaag. Ik heb het gevoel dat ik geen behoefte meer heb aan roken.
Inderdaad, het stinkt echt. Wist niet dat het zo erg was. Nou ja, weer een motivatie erbij om niet te beginnen.

Vandaag 3 weken precies! (en 9 uur en 1 minuut :-))

Wat een overtuiging BK, goed zo!
Nog steeds gestopt, nu meer dan 2 weken.

Ik vind het alleen nog steeds niet stinken, maar heel lekker ruiken.
Nog steeds gestopt, nu meer dan 2 weken.

Ik vind het alleen nog steeds niet stinken, maar heel lekker ruiken.
6 dagen rookvrij

Ik zie wel op tegen morgen, de dag dat ik ga thuiswerken; maar al minder dan eerst.
quote:vlammetje schreef op 22 februari 2010 @ 19:31:

Ik rook nu drieëneenhalf jaar niet meer, en echt, na een paar maanden wordt het zo verschrikkelijk vies. In een van onze stamkroegen wordt (helaas) weer gewoon (heel veel) gerookt, en als ik daar geweest ben en ik kom weer thuis, blijf ik mezelf ruiken. Bjuk. Ik trok vandaag een overjasje aan, dat ik vier (!) dagen geleden in die kroeg aan had, en het stinkt nog naar rook. Een beter reukvermogen is niet altijd een zegen, en al zeker niet als een roker even gezellig dichtbij komt staan.

Ik vind het echt genant dat ik 'vroeger' zonder het te beseffen ook zo meurde. Wat een putlucht.
Het stinkt niet alleen maar het staat ook verrre van chic zeg maar als ik iemand zie roken op straat. En die lucht die men mee naar binnen neemt als iemand weer binnen komt na het roken.....bah bah. Heerlijk he mede-sTopperts dat we daar niet ons geen zorgen over meer hoeven te maken?
Heb trouwnes wel een vraagje....misschien dat iemand er antwoord op weet of weet wat ik het kan vinden.

Ik werk sinds januari 3 dagen in de week als zorghulp bij de thuiszorg. Heel erg leuk en dankbaar werk. Nu is het zo dat een client samen met haar man roken als 2 schoorstenen. Het hele huis is doorrookt en samen paffen ze er ook nog eens een stuk of 8 weg als ik daar 3 uur aan het werk ben. Het beneemt me gewoon de adem. Ik stink als ik daar klaar ben als een kachelpijp en kan als ik thuis kom meteen onder de douche. Ik werk daar 2 ochtenden.Ik heb ze wel in het begin gevraagd of ze rekening met mij willen houden maar dat lukt niet echt.Of in hun beleving roken ze al de helft minder Als er vistie is (geregeld dus) is het helemaal erg. Heb aan mijn teamleidster gevraagd hoe het rookprotocol is maar volgens haar kunnen ze mensen niet verbieden om in hun eigen huis te roken.

Heb ik nu gewoon vette pech of is er iets tegen te doen?
Jee wijsje wat een rotsituatie zeg, ik heb geen idee of je daar iets tegen kunt doen behalve vragen of ze rekening met je kunnen houden, maar ja dat heb je dus al gedaan... eh. Kun je niet aangeven aan je teammanger ofzo dat je dat adres aan iemand wilt overdragen vanwege het gerook? Is er geen rokende collega die het over kan nemen en het wel gezellig vindt om een peuk mee te doen ofzo? Pfff sterkte zeg!

Dank Melpomene voor je verhelderende tekst, ook ik vind het echt niet te harden die lucht bweeeekkk!!!! Koko, geloof ons maar, ook jij gaat het echt vies vinden op een gegeven moment!

bk, gaat lekker, kom op meis ook morgen kom je wel door hoor, 't is gewoon nog een dag als die 6 andere máár als je deze gehad hebt ben je gewoon een hele week rookvrij! Nou als dat je niet motiveert dan weet ik het niet meer.

Quacker, gefeliciteerd met alweer 3 weken zonder vieze Nico!

sTopperTs 't gaat goed!!!
Sartan, bedankt voor je aanmoediging.

Heb nu wel even een dipje (niet dat ik wil gaan roken) heb moeite me te ontspannen.

Six days, 3 hours, 49 minutes and 30 seconds. 123 cigarettes not smoked, saving ¤ 28,39. Life saved: 10 hours, 15 minutes.
Volhouden BK. Het is nu zo zonde om wat je bereikt hebt weg te gooien. Het wordt echt makkelijker. Dat beloof ik je.

Mijn tellertje:

7 maanden 2 weken 5 dagen 21 uur en 52 minuten gestopt :-)
Heyyy Boefus wat leuk je weer even te "zien" en wat ben je al lang gestopt zeg, 't gaat al naar een jaar toe wouwie!!!

BK, hoe is het nu heb je je dipje overleefd? Bijna een week!!!

Bedankt Boefus, ik merk ook wel dat het wat makkelijker wordt (slaap al weer wat beter).

Ik heb mijn dipje overleefd, Sartan, maar vandaag de echte vuurdoop, ben nu 1,5 uur thuis aan het werken en het valt mee. Nog een uur of 7 te gaan en dan zit het erop en dan ben ik ook een week rookvrij.
Ik zit inmiddels na mijn laatste terugvalletje op dag 10 zonder sigaretten. Ik merk dat het in mijn dagelijks leven eigenlijk helemaal geen issue meer is. Ik heb mijn niet-rokers-gevoel van een half jaar geleden gewoon weer opgepikt. Nu weet ik dus dat uitgaan mijn valkuil is, maar ik heb er eigenlijk best vertrouwen in dat ook dat gewoon gaat lukken.

Katie, goed op weg hoor. En elke dag die je thuis kan werken en niet rookt, vorm je een nieuwe niet-rokers-gewoonte. En op een dag merk je, dat werken zonder sigaretten ook gewoon is geworden!

Zat net te denken, vroeger had ik met uitgaan altijd een pakje sigaretten in de ene hand,en rookte met de andere. Toen ik stopte, wist ik opeens niet meer wat ik met mijn handen moest doen, die dingen hingen daar maar een beetje werkeloos! Was niet gewend ze te gebruiken bij het dansen. hahaha, heeft ook een hele tijd geduurd voordat dat niet meer onwennig aanvoelde.
...
Vlammetje, ik vrees dat ik ook zo'n gevoel zal hebben bij het uitgaan. Ben nu bijna drie weken gestopt zonder noemenswaardige problemen, maar uitgaan zal voor mij ook zeker een uitdaging zijn! Maar dan ga ik denken aan al de positieve dingen die het stoppen met zich meebrengen. Ik merk vooral een verschil in mijn huid: een lekkere gezonde blos, terwijl ik normaal altijd heel bleek uitzie! Echt super!! Ik merk aan mijn tanden trouwens ook dat die iets bleker geworden zijn!

Stoppen met roken is SUPER!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven