Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hee Meiden,

Ik wil eerst zeggen echt toppie dat jullie allemaal gestopt zijn met roken! Graag zou ik hier met jullie mee willen kletsen..

Ik ben op 21 maart gestopt met roken, dus nu zo'n 6 weken en het gaat super...Ik wilde al langer stoppen met roken, maar had de moed en zin er nog niet voor,toch naar een mevrouw gegaan die je helpt met stoppen en een stopdatum ingeplant, ik had er nog steeds niet zo heel veel vertrouwen in totdat ik bij mijn vriend op de boerderij een kalfje heb zien doodgaan...Had een longziekte en is gewoon gestikt, ik heb het zien gebeuren, het beestje hapte naar adem en toen had ik zoiets van, als ik zo door ga met roken, loop ik over een aantal jaren ook met een zuurstof tank en stik ik ook langzaam..Ik moest nog 5 dagen doorroken totdat ik definitief zou stoppen, ik heb zoooooooo tegen mn zin in gerookt, ik was blij dat ik eindelijk van deze sigaret verlost was....De eerste dag had ik last van emotionele buien, beetje sjago, en voor de rest heb ik nergens geen last van gehad...Nog steeds niet...En ik ben zo blij dat ik van dat ding af ben...Ik hoop dat iedereen het hier vol blijft houden!!

Liefs Sam
quote:Taha schreef op 04 mei 2010 @ 11:58:

Sartan, ook gestopt? en hoe lang al?

Hey Taha, wat heerlijk dat je goed geslapen hebt, dat gaat de goede kant op! Jazeker ben ik gestopt, ondertussen al een hele tijd (vind ik althans) ik ga naar de 3 jaar toe, en met hulp van dit forum hier en alle medeStoppers, anders had ik het waarschijnlijk echt niet gered. Dus ik ben maar blijven rondhangen om hier en daar de nodige peptalks uit te delen. Overigens ik heb dik 25 jaar gerookt en wel als een ketter (pakje shag per dag) dus als ik het kan dan kan iedereen het!

Okay okay even tellertje showen:

2 years, 11 months, 15 hours, 53 minutes and 6 seconds.

29.838 cigarettes not smoked, saving ¤ 4.326,59.

Life saved: 14 weeks, 5 days, 14 hours, 30 minutes.

Sam, welkom aan boord, huu wat een akelig verhaal van dat kalfje zeg getver. Kan me voorstellen dat dat wel indruk gemaakt heeft. Je bent al een aardig eind onderweg dus het klinkt alsof je motivatie top is! Succes verder....

.........Joehoe

IK BEN GESTOPT!!!!!

Al twee dagen. Paar weken terug heb ik hier nog een beetje gezeurd over dat ik wilde stoppen maar de motivatie nog niet had.

En zondagavond, ik logeer bij mijn pa en zijn vrouw, en we zitten naar de film Sicko van Michael Moore te kijken. Allemaal zieke mensen in de VS die niet verzekerd zijn of waarbij de verzekeraar niet vergoed. En ik zie een vrouw met last van haar longen hoesten en opeens bedenk ik dat ik gewoon moet stoppen.

En ik had daarvoor nog tegen mijn pa gezegd dat het niet het geschikte moment was om te stoppen. Maar ik gooi in een keer mijn pakje peuken naar hem toe en zeg" Pa, hier vangen. Ik ben gestopt!

Later ook mijn overige 4 voorraadpakjes aan hem gegeven. Ik slik nu nicotine kauwgumpjes en dat bevalt me goed.

Een paar keer heb dag heb ik een rookmoment. Een moment waarop ik anders zou roken en waarbij ik me realiseer dat dat niet meer kan omdat ik dus niet rook. Maar ik heb misschien 5 of 6 van dat soort momenten per dag terwijl ik zeker 20 sigaretten rookte.

En die momenten gaan relatief snel voorbij!

Morgen weer naar mijn huis en omgeving en ben benieuwd of het dan lastiger wordt. Ik houd jullie op de hoogte!
............ Joehoe back at ya!!!

En gefeliciteerd met je stop!!

Klinkt alsof je helemaal in de juiste modus bent, hou dat vast! En blijf vooral hier komen om trots te melden dat je nog steeds gestopt bent, wat moed te verzamelen als je in een dip zit, een aai over je bol te krijgen of misschien wel een schop onder je kont als je niet vooruit te branden bent...

sToppertje!!!!
goed zo Hiltje! En welkom Mas. Brrr wat een verhaal.

Taha, ik herken dat onrustige slapen helemaal. Ik gebruik ook pleisters en haal die er 's avonds af, anders droom ik veel en wordt om de haverklap wakker. De tandarts zal ook blij zijn dat je gestopt bent, veel beter voor je tandvlees.

Vandaag 1 moeilijk moment, na een heftige vergadering ging ik eerder dan nog even buiten napraten en roken. Nu ben heb ik gewoon mijn bakkie thee meegenomen en ben erbij gaan staan. Eigenlijk geen centje pijn :-) Jihaaaaa
Welkom nieuwe sToppers.

Wat zielig van dat kalfje, ik zie het helemaal voor me. Akelig

Woww Spunk, gaat hartstikke goed. Volhouden nu.

Iedereen veel doorzettingsvermogen en kracht om Nico en Tine buiten de deur te houden.

1 keer is genoeg.

Wat veel nieuwe sToppers. Welkom bij de meerderheid! (rokers zijn nu toch echt al een tijd de minderheid)

Ik wou dat ik eerder tot de inzichten was gekomen die ik nu heb want dan had ik toen al definitief afscheid van nico kunnen nemen. (en eerder kunnen stoppen met de pil; ik baal/ heb spijt dat ik 2,5 maand geleden pas definitief gestopt ben met roken).

Het is echt makkelijk. Kroeg, drankjes en zelfs overwerken (daar zag ik echt tegen op), ik heb er geen sigaret bij nodig. Ook gewichtstoename vond ik "eng" maar valt me heel erg mee: zo'n 1,5 kg (nu 65 kg (lengte 1m75)

Zet hem op nieuwe sToppers.

Wat mij geholpen heeft: de Opluchting van Jan Geurtz.

Two months, two weeks, three days, 5 hours, 1 minute and 18 seconds. 1524 cigarettes not smoked, saving ¤ 351,03. Life saved: 5 days, 7 hours, 0 minutes.
Hallo! Ik ga richting de 2jaar maar toch even een berichtje!

Mijn schoonvader is plotseling overleden hij heeft vanaf zijn 14de gerookt tot een week voor zijn overlijden.Ik kom in het ziekenhuis aan bij het kamertje waar schoonvader ligt en als ik het kamertje binnen loop hoor ik mijn man zeggen;nou pa je hebt toch maar mooi 1week niet gerookt! ik wou dit eigelijk plaatsen bij rouwverwerking bij psyche maar dat kan ik niet weer vinden?! Heel veel mensen vroegen mij van de week van heb je nu geen behoefte aan nico?Totaal dus niet!Mijn dochter en zoon zijn in april voor het eerst na een tent feest geweest(is hier normaal jongere zien elkaar)Er werd flink gerookt dochter 13jaar kwam s'nacht naar mij toe en zei heel eerlijk dat een vrindinnetje had gerookt en dat zij had gezegd wat stom! Zoon heeft nog steeds wat een sukkels!
Sigridje

Wat ben je toch een bikkel meid, nog steeds gestopt! Super.
Dank je Sartan!
Hoe gaat het hier? Alles nog soepel bij iedereen?

Petra, hoe is het bij jou? Volgens mij heb ik je niet meer gelezen de laatste dagen.

Hier alles ok. Geen zin gehad om te roken.

Two months, three weeks, 15 hours, 22 minutes and 57 seconds. 1209 cigarettes not smoked, saving ¤ 318,15. Life saved: 4 days, 4 hours, 45 minutes.
...
Gestopt: 5 dagen, 10 uur, 25 minuten, 30 seconden

Gespaard: 24,18 euro

Sigaretten niet gerookt: 190

Leven gespaard: 15 uur, 15 minuten.

Dag 6. Omdat ik 's avond de pleister eraf haal, is het wel zwaar in de ochtend. Overmorgen wil ik overgaan tot een lagere dosis, want die nicotine moet ook mijn lijf uit.

Vandaag moet ik weer naar huis. Dus ik hoop dat alles rustig blijft. Het gaat al maanden niet goed tussen mij en mijn zoon. Dus ik hoop dat hij rekening wil houden met mij en niet weer op oorlogspad is.

Afgelopen nacht weer een slaappil genomen. Dus 8 uur goed en droomloos geslapen. Ben nu wel superduf en heb hoofdpijn. Het is echt het een of het ander.

Ook ga ik vanavond de kroeg in. Vaste prik op donderdagavond met mijn vriendengroep. Ik zal mij dus tussen de rokers begeven; ben benieuwd hoe dat gaat

Hoe is het met de andere stoppers? Waar lopen jullie tegenaan?
Taha, ondanks de kleine dipjes houd je het nog goed vol.

Vanavond in de kroeg gaat het je ook lukken, je weet nu dat je ook zonder sigaret kunt.

Laat je niet verleiden en houd het vol

Succes en sterkte

Vandaag 3 weken rookvrij. Het lijkt echt alweer een eeuwigheid maar dat had ik na een week al.

Nog steeds nergens last van dus ik ga gewoon door met Nico en Tine te negeren.
Vandaag dag 4.

Ik heb geregeld de innerlijke drang om een peuk op te steken, en bedenk me dan opeens: onee, dat kan helemaal niet, ik rook niet! Ik vind het wel vervelend maar toch ook wel goed te doen. En ik kauw redelijk wat nicotinekauwgumpies weg, op die momenten.

Alleen toen ik de paniek en chaos op TV met 4 mei zag. Toen schrok ik zo ontzettend en was zo bang dat het heel erg zou zijn en er vreselijke beelden zouden komen. Toen schoot direct door me heen: ik ga roken, ik moet hier een sigaret bij. Godzijdank (voor iedereen) liep het met een sisser af, en dus geen peuk opgestoken..... maar anders was ik op dag 2 overstag gegaan.
quote:hiltje schreef op 06 mei 2010 @ 13:51:

.

<knip>

Alleen toen ik de paniek en chaos op TV met 4 mei zag. Toen schrok ik zo ontzettend en was zo bang dat het heel erg zou zijn en er vreselijke beelden zouden komen. Toen schoot direct door me heen: ik ga roken, ik moet hier een sigaret bij. Godzijdank (voor iedereen) liep het met een sisser af, en dus geen peuk opgestoken..... maar anders was ik op dag 2 overstag gegaan.

tsssk tsssk tssssk wat een onzin reden om een peuk op te steken zeg. Vertel eens hiltje, als het nou wél een afschuwelijke chaos was geworden hoe had die peuk dan precies geholpen?

Bullshit. 't is je verslaving die spreekt!!! Hang in there
quote:sartan schreef op 06 mei 2010 @ 14:12:

[...]

tsssk tsssk tssssk wat een onzin reden om een peuk op te steken zeg. Vertel eens hiltje, als het nou wél een afschuwelijke chaos was geworden hoe had die peuk dan precies geholpen?

Bullshit. 't is je verslaving die spreekt!!! Hang in there

Yes, I know!

Ik voel echt dat ik verslaafd ben. Af en toe flinke hunkering en die kan ik wel weerstaan. Maar die Nico is een rattig kereltje. Die probeert echt af en toe met een loei-goeie reden te komen waarom je toch zou mogen roken.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de hunkering en het veel bezig zijn met (niet) roken, nu in de eerste week het ergste is en dat dit dus vrij snel zal gaan afnemen.

Am I right?
Of je het juist hebt weet ik niet. Dit is voor iedereen persoonlijk toch.

Je moet het volhouden Hiltje, zonde om te smokkelen of redenen te gaan zoeken om een sigaret op te steken.

Neem dan een kauwgumpie extra

3 Weken gestopt betekend voor mij 2.1 kilo erbij
quote:bosaapje schreef op 06 mei 2010 @ 17:38:

3 Weken gestopt betekend voor mij 2.1 kilo erbij

Bosaapje, geen paniek hoor, veel ervan is tijdelijk (althans dat was bij mij zo, heeft driekwart jaar geduurd ofzo) en het hoeft ook niet eens zo te zijn dat die 2.1 kilo alleen maar stoppen met roken is, kan ook te maken hebben met hormonale schommelingen etc. want je gewicht schommelt normaal ook als het goed is.

En eh hoezo 2.1 kilo, waar komt die .1 kilo vandaan je hebt toch hopelijk niet zo'n digitale weegschaal he? DIe dingen zijn echt je grootste vijand zeker als je, hoe zeg ik dit beleefd, de neiging hebt om je gewicht nogal belangrijk te vinden

(oh sorry is ander topic... maar ja kan het niet laten, ben zelf ook "wat obsessief" wat dat betreft helaas)

quote:hiltje schreef op 06 mei 2010 @ 14:58:

[...]

<knipknip>

Am I right?

Absolutely!! Na 1 week wordt het minder, na 3 weken nog minder en na 2 a 3 maanden ben je er zomaar ochtenden, middagen, nay, misschien zelfs wel hele dagen niet meer mee bezig dat je niet meer rookt! De eerste tijd is echt wel het lastigste dus.

Hang on!!

Over het aankomen: ik ga me niet wegen. Ben al (veel) te zwaar en dat was ook altijd een goed excuus om niet te stoppen.

Ik heb de afgelopen dagen wel veel gesnoept, maar ik was bij mijn pa en daar is een snoepla en waarschijnlijk was ik er sowieso wel in gedoken.

Vandaag als compensatie even heel sober gegeten. Dat lukt ook!
Zondag as is het een maand geleden dat ik mijn laatste sigaret heb gerookt. Sindsdien geen trek gehad / alleen de eerste 3 dagen keek ik wat jaloers naar mijn vriend als hij naar de keuken liep om te roken. Dat ebte ook net zo makkelijk weer weg

Ik heb me eigenlijk ook vanaf die eerste dag geen zorgen gemaakt over extra gewicht. Ik ben nu zelfs 2kg afgevallen - bij mij hing het allemaal samen: roken en daar de laatste paar maanden flink van balen en dan teveel eten (neig dan naar emo-eten), om vervolgens weer meer te gaan roken zodat de trek in eten zou stillen

Nu zit ik dus weer lekker in m'n vel - geen peuk meer, minder vreetlust
Dat is wel handig Lizzl

En bijna een maand gestopt ondanks dat er een rokende partner thuis rookt vind ik echt super knap. Feestje!

Die 2.1 kilo (jawel, digitaal gemeten) heeft niets te maken met de tijd van de maand. Ondanks dat ik niet menstrueer (geen baarmoeder) denk ik wel te weten in welke cyclusweek ik nu zit door elke keer te wegen. 3 Weken terug en daarvoor woog ik mij nog elke week dus heb wel een overzichtje.

Nou ja, het zal wel goed komen. Hoofdzaak is dat ik niet meer rook en nu op een gezond BMI zit ipv ondergewicht (zeg ik verstandelijk )

Gevoelsmatig moet het nog even wennen.
Hoi allemaal, morgen krijg ik mijn testen bij de longarts en heb aansluitend een gesprek met hem. Ik laat de uitslag weten hier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven