Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

27-10-2020 10:57 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Tot mijn verbazing kan ik geen recent topic vinden over 'stoppen met roken' of 'stoptober'. Ik heb vorige week maandag 19-10 mijn laatste sigaret gerookt en ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen recent gestopt zijn. Het niet-roken gaat (vooralsnog) op wat lastige momenten na goed, maar zou het prettig vinden om contact te hebben met gelijkgestemden.
rozeline wijzigde dit bericht op 27-10-2020 11:29
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chinue, ook vandaag?
Chinue schreef:
28-10-2020 10:35
ga ook stoppen met koken, echt genoeg van.
Dat is een grappige spelfout! Koken doe ik ook niet alle dagen even graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen weekend gestopt. Het is zooo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, maar mijn vader heeft hypnose gedaan en was er in 1 klap vanaf paar jaar geleden. Nooit meer een sigaret aangeraakt. En wij zijn overigens niet echt van alternatieve geneeswijze en dingen.
Alle reacties Link kopieren
Nadine, No-seven, Chinue, Such_Preggers, hoe gaat het? Lukt het om niet te roken?

Zoooo. Ik had een vreselijke stressdag! Had examen vandaag, begon om 11 uur vanochtend (op examenlocatie, maar wel online) en had drie uur de tijd. Ik was bijna twee uur bezig en toen was er storing en kon ik niet verder. Daar ruim een uur gewacht en toen naar huis gestuurd omdat de storing waarschijnlijk rest van de dag zou duren. Was net op kantoor en toen werd ik gebeld door branche-organisatie dat de storing was opgelost. Ik werk niet zo ver bij de examenlocatie vandaan, dus hup, terug op de fiets naar examenlocatie. Storing bleek inderdaad opgelost te zijn, maar ze hadden maar een surveillant tot 15:30 uur, dus mocht het examen daar niet afmaken. Inmiddels had ik de branche-organisatie cq examencommissie al een paar keer gesproken en ging ze maar weer bellen. Bij hoge uitzondering zou ik dan het examen af mogen maken op hun kantoor (woon/werk in Leiden, kantoor beroepsorganisatie en examencommissie zit in Nootdorp). Ik dus snel op de fiets naar huis, met de auto naar Nootdorp en daar examen afgemaakt. Tussen de bedrijven door stonden er natuurlijk mensen buiten te roken, ik had stress, enorme trek in een sigaret, maar voelde me toch te goed om te bietsen, dus ondanks alles HEB IK NIET GEROOKT! Maar mèn, wat had ik er behoefte aan en wat vond ik dat ik een enorm goed excuus had! Gelukkig sterk gebleven, examen na heel veel gedoe afgemaakt, heb er best een goed gevoel bij en nog steeds rookvrij.

Nu thuis en ben enorm toe aan wijn. Veel wijn!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Rozeline!!!

Vandaag ging heel goed, kutweer helpt ook mee. Ik zie op tegen het weekend. Daar gaat het meestal mis.
Rozeline schreef:
29-10-2020 18:41
Nadine, No-seven, Chinue, Such_Preggers, hoe gaat het? Lukt het om niet te roken?

Zoooo. Ik had een vreselijke stressdag! Had examen vandaag, begon om 11 uur vanochtend (op examenlocatie, maar wel online) en had drie uur de tijd. Ik was bijna twee uur bezig en toen was er storing en kon ik niet verder. Daar ruim een uur gewacht en toen naar huis gestuurd omdat de storing waarschijnlijk rest van de dag zou duren. Was net op kantoor en toen werd ik gebeld door branche-organisatie dat de storing was opgelost. Ik werk niet zo ver bij de examenlocatie vandaan, dus hup, terug op de fiets naar examenlocatie. Storing bleek inderdaad opgelost te zijn, maar ze hadden maar een surveillant tot 15:30 uur, dus mocht het examen daar niet afmaken. Inmiddels had ik de branche-organisatie cq examencommissie al een paar keer gesproken en ging ze maar weer bellen. Bij hoge uitzondering zou ik dan het examen af mogen maken op hun kantoor (woon/werk in Leiden, kantoor beroepsorganisatie en examencommissie zit in Nootdorp). Ik dus snel op de fiets naar huis, met de auto naar Nootdorp en daar examen afgemaakt. Tussen de bedrijven door stonden er natuurlijk mensen buiten te roken, ik had stress, enorme trek in een sigaret, maar voelde me toch te goed om te bietsen, dus ondanks alles HEB IK NIET GEROOKT! Maar mèn, wat had ik er behoefte aan en wat vond ik dat ik een enorm goed excuus had! Gelukkig sterk gebleven, examen na heel veel gedoe afgemaakt, heb er best een goed gevoel bij en nog steeds rookvrij.

Nu thuis en ben enorm toe aan wijn. Veel wijn!
Heb je al de uitslag van het examen?
Ik ben nog niet gestopt. Ik heb ruzie gemaakt met iemand en ben gewoon gaan roken. Zonde.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt op de dag dat dit topic geopend werd, ik zie het alleen nu pas.
Na zo'n 25 jaar roken, met enkele niet erg langdurige stoppogingen had ik het idee dat het nu of nooit is.
Langzaamaan word ik steeds banger om er ziek van te worden. En bovendien wil ik ook gewoon letterlijk geen slaaf meer zijn. Ik weet inmiddels goed genoeg hoe de verslaving inwerkt op je brein. Ik lees daar nog elke dag wel iets over, om goed te blijven beseffen hoe het werkt en hoe ik daar nu aan ontsnapt ben.
Maar damn, wat is het moeilijk! Mijn hoofd fluistert me nog geregeld in dat eentje best kan, dat hoeft niemand te weten, dat heb je wel verdiend....
Dus het voelt nu nog als een gevecht, maar ik ben vastbesloten om te gaan winnen.
Alle reacties Link kopieren
Rozeline schreef:
29-10-2020 18:41
Nadine, No-seven, Chinue, Such_Preggers, hoe gaat het? Lukt het om niet te roken?

Zoooo. Ik had een vreselijke stressdag! Had examen vandaag, begon om 11 uur vanochtend (op examenlocatie, maar wel online) en had drie uur de tijd. Ik was bijna twee uur bezig en toen was er storing en kon ik niet verder. Daar ruim een uur gewacht en toen naar huis gestuurd omdat de storing waarschijnlijk rest van de dag zou duren. Was net op kantoor en toen werd ik gebeld door branche-organisatie dat de storing was opgelost. Ik werk niet zo ver bij de examenlocatie vandaan, dus hup, terug op de fiets naar examenlocatie. Storing bleek inderdaad opgelost te zijn, maar ze hadden maar een surveillant tot 15:30 uur, dus mocht het examen daar niet afmaken. Inmiddels had ik de branche-organisatie cq examencommissie al een paar keer gesproken en ging ze maar weer bellen. Bij hoge uitzondering zou ik dan het examen af mogen maken op hun kantoor (woon/werk in Leiden, kantoor beroepsorganisatie en examencommissie zit in Nootdorp). Ik dus snel op de fiets naar huis, met de auto naar Nootdorp en daar examen afgemaakt. Tussen de bedrijven door stonden er natuurlijk mensen buiten te roken, ik had stress, enorme trek in een sigaret, maar voelde me toch te goed om te bietsen, dus ondanks alles HEB IK NIET GEROOKT! Maar mèn, wat had ik er behoefte aan en wat vond ik dat ik een enorm goed excuus had! Gelukkig sterk gebleven, examen na heel veel gedoe afgemaakt, heb er best een goed gevoel bij en nog steeds rookvrij.

Nu thuis en ben enorm toe aan wijn. Veel wijn!
Goed van je! Blijf jezelf voorhouden dat die sigaret, als je hem zou hebben genomen, helemaal niets voor je zou hebben gedaan, alleen maar de cirkel van blijven verlangen naar een sigaret in stand houden.
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
28-10-2020 22:14
Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, maar mijn vader heeft hypnose gedaan en was er in 1 klap vanaf paar jaar geleden. Nooit meer een sigaret aangeraakt. En wij zijn overigens niet echt van alternatieve geneeswijze en dingen.
Mijn vader heeft dat ook gedaan. Het heeft hem goed geholpen. Helaas is hij anderhalf jaar daarna overleden aan longkanker.
Zelf heb ik het ook geprobeerd, een paar jaar geleden. Wel enkele maanden niet gerookt toen, maar dus uiteindelijk toch weer begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Ik rook alweer een tijdje na een hele tijd niet gerookt te hebben. Mijn vriend (waarmee ik niet samen woon) vind het helemaal niks. Hij heeft dan ook soms commentaar. Ik wil graag stoppen maar het is nooit het juiste moment. Ik heb nogal veel stress dus ik denk dat daar het roken vandaan komt. Daarnaast roken mijn ouders ook, dus als ik daar op bezoek ben is het de gewoonte om in de keuken een sigaretje te roken. Ik wil er gewoon vanaf!
Alle reacties Link kopieren
Snap ik, Vlamtosti. Ik vond en vind het ook een ontzettend naar idee om zo'n slaaf te zijn van iets waarvan je wéét dat het niet goed voor je is.
En het totaal gestoorde ervan is, vind ik, de mindfuck. Dat je al jarenlang overtuigd bent dat roken lekker/ontspannend/fijn/whatever is. Dat ís niet zo! Je rookt niet omdat je stress hebt! Roken doet niets af aan stress! Niets! De enige reden waarom je dat zo ervaart, is dat roken je ontwenningsverschijnselen opheft. Die ontwenningsverschijnselen ervaar je als stress, en roken verhelpt de ontwenningsverschijnselen, die je niet eens gehad zou hebben als je niet verslaafd zou zijn aan roken.
Dus als je niet meer zou roken, dan heb je juist (na de eerste paar weken) mínder stress. Want je hebt geen ontwenningsstress meer.
Alle reacties Link kopieren
En het juiste moment bestaat niet.
Ik ben pas elf dagen gestopt, maar nu probeert mijn brein me af en toe nog wijs te maken dat het niet het juiste moment was. Dat ik anders gewoon over een maandje ofzo opnieuw kan stoppen. Dat is een beter moment.
Maar dat is het niet. Het is nooit een goed moment.
Hoi allemaal ben ook gestopt sinds een paar dagen...pfff
Speciaal gezocht of er een topic over bestond.
Gebruiken jullie hulpmiddelen? Groetjes
Goed zo Sanne, zet ‘m op!

Ik overweeg wel hypnose. Is er iemand die zijn ervaring daar over kan vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat fijn! Ik vreesde al dat dit topic doodgebloed was! Sanne, moeilijk hè? Ik ben op 27 oktober gestopt. Niet voor het eerst....
Mijn hoofd tolt nog steeds: constant op en neer tussen opluchting en verlangen.
Ik gebruik geen hulpmiddelen, maar ik ben er wel zoveel mogelijk over aan het lezen. Het boek dat ik nu aan het lezen ben, ik zoek straks even op van wie het is, helpt me behoorlijk. Het beschrijft op wetenschappelijke basis, maar niet droog, hoe verslaving eigenlijk je brein fysiek verandert. En hoe je dus als verslaafde geprogrammeerd bent om te denken.
Dat doorzien helpt al om te begrijpen waarom je bepaalde gedachten hebt. Ik vind dat heel nuttig en ik weet nu veel meer over nicotine verslaving dan de vorige keer dat ik stopte.
Alle reacties Link kopieren
NO-seven schreef:
09-11-2020 19:57
Goed zo Sanne, zet ‘m op!

Ik overweeg wel hypnose. Is er iemand die zijn ervaring daar over kan vertellen?
Ja, ik heb er ervaring mee, en mijn vader ook. Mijn vader is gestopt, alleen helaas niet lang daarna alsnog overleden aan longkanker.

Ik ben er ook door gestopt, maar na een paar maanden toch weer begonnen. Ik ben onder hypnose gebracht, wel een lichte hypnose. Je bent er gewoon bij, al is het in een heel ontspannen staat. En toen ging de hypnotiseur als het ware inpraten op mijn onderbewuste, om mijn onderbewuste ervan te overtuigen dat ik geen behoefte heb aan sigaretten. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen er erg mee geholpen zijn. Maar voor mij was het toen helaas niet genoeg om voorgoed te stoppen.

Nu deze keer dus geen hulpmiddelen. Alleen zoveel mogelijk kennis vergaren.
Alle reacties Link kopieren
Deze ben ik nu aan het lezen

https://www.bol.com/nl/p/zo-stop-je-met ... 0dEALw_wcB

Ik vind het een aanrader. Het is géén hulpmiddel. Het is kennis over je hersenen, hoe nicotine je hersenen verandert, wat jij daarvan merkt en hoe je daar mee om zou kunnen gaan. Maar de insteek is vooral: kennis is macht, meer weten over de werking van je verslaving helpt je deze beter te begrijpen.
Fijn jullie reacties, en fijn om even van me af te schrijven:)
Jufjoke, Dat boek ga ik misschien nog wel aanschaffen, Allen carr heb ik ook gelezen ( bij vorige stop poging paar jaar geleden) Ik gebruik nu wel nicotine pleisters. Ben bang dat dit niet verstandig is maar het helpt me voor nu wel ( tenminste dat geloof ik graag)
Ik heb bizarre dromen, dat had ik de vorige keer ook. Maar dat gaat weer voorbij.
Ben wel echt vastbesloten deze keer en mijn partner is gelijktijdig gestopt, dat helpt zeker mee.
Jufjoke schreef:
09-11-2020 20:21
Ja, ik heb er ervaring mee, en mijn vader ook. Mijn vader is gestopt, alleen helaas niet lang daarna alsnog overleden aan longkanker.

Ik ben er ook door gestopt, maar na een paar maanden toch weer begonnen. Ik ben onder hypnose gebracht, wel een lichte hypnose. Je bent er gewoon bij, al is het in een heel ontspannen staat. En toen ging de hypnotiseur als het ware inpraten op mijn onderbewuste, om mijn onderbewuste ervan te overtuigen dat ik geen behoefte heb aan sigaretten. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen er erg mee geholpen zijn. Maar voor mij was het toen helaas niet genoeg om voorgoed te stoppen.

Nu deze keer dus geen hulpmiddelen. Alleen zoveel mogelijk kennis vergaren.
Wat erg van je vader. Ik rook ( o nee rookte) ook al zo lang als jij, maar het ging me zo tegen staan de laatste jaren. En inderdaad ook bang om ziek te worden . Daarnaast schaamde ik me ook, het is niet meer zo 'normaal' om te roken. En het kost bizar veel geld.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
09-11-2020 21:35
Wat erg van je vader. Ik rook ( o nee rookte) ook al zo lang als jij, maar het ging me zo tegen staan de laatste jaren. En inderdaad ook bang om ziek te worden . Daarnaast schaamde ik me ook, het is niet meer zo 'normaal' om te roken. En het kost bizar veel geld.
Ja, dat herken ik. Schaamte. Roken is gelukkig lang niet meer zo maatschappelijk geaccepteerd als vroeger. Er hangt een stigma omheen, en dat is maar goed ook. Dat helpt in ieder geval om te bedenken dat je iets slechts opgeeft in plaats van iets goeds of fijns.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
09-11-2020 21:28
Fijn jullie reacties, en fijn om even van me af te schrijven:)
Jufjoke, Dat boek ga ik misschien nog wel aanschaffen, Allen carr heb ik ook gelezen ( bij vorige stop poging paar jaar geleden) Ik gebruik nu wel nicotine pleisters. Ben bang dat dit niet verstandig is maar het helpt me voor nu wel ( tenminste dat geloof ik graag)
Ik heb bizarre dromen, dat had ik de vorige keer ook. Maar dat gaat weer voorbij.
Ben wel echt vastbesloten deze keer en mijn partner is gelijktijdig gestopt, dat helpt zeker mee.
Oh, wat fijn dat je partner meedoet. Dat zal enorm schelen. Dan heb je steun aan elkaar. Maar eigenlijk moet je er dan wel op vertrouwen dat de ander het vol gaat houden. Anders wordt het juist voor jou extra moeilijk. Aan de andere kant: het is een extra hulp voor jou dat je het je partner niet extra moeilijk wil maken.
Ja klopt je doet het uiteindelijk voor jezelf. Maar ik voel me er blij over, voel me meer gesteund en partner denk ik ook. Uit gewoonte liep hij vandaag met koffie richting tuin en kwam toen gauw weer terug, foutje😄 dan kunnen we er echt wel even om lachen, humor helpt.
Gebruiken jullie een app? Best motiverend, zien wat er gebeurt in je lichaam, welke mijlpalen je nadert en hoeveel geld je bespaart.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb Flamy! Niet heel bijzonder vergeleken met andere apps, maar ik wilde er één die ik niet al eerder heb gehad (toen de poging dus uiteindelijk mislukt was).
Frisse start en zo. Flamy gaat wel. Het houdt inderdaad diverse mijlpalen bij, ik vind dat toch stimulerend. Dan zie je letterlijk met je eigen ogen vooruitgang.

Ik vind het trouwens ook een helpende gedachte om een tafel voor me te zien met daarop de grote stapel sigaretten die ik inmiddels níet heb gerookt. Die stapel, die elke dag groeit, voor me te zien en te bedenken hoe blij mijn longen zijn dat ik die allemaal niet gerookt heb. En bedenken dat ik er helemaal niets aan had gehad als ik ze wél gerookt zou hebben. Inmiddels zou die stapel, nu ik twee weken gestopt ben, grofweg uit zo'n 160 sigaretten bestaan.
Best grote stapel hè? En hij groeit elke dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven