Gezondheid alle pijlers

Structurele oplossing voor bloedarmoede?

11-11-2011 17:38 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meer dan tien jaar (of nog langer) bloedarmoede, waarschijnlijk als gevolg van zware menstruatie. HB zat meestal tussen 6,0 en 6,5. Daar nooit iets mee gedaan. Onlangs bleek mijn HB 4,6 te zijn. Ik heb mijn ha om staalpillen gevraagd. Inmiddels slik ik ca. een maand geen staalpillen meer en heb ik vanochtend mijn ha weer bezocht, omdat ik denk weer (flinke) bloedarmoede te hebben. Ik verwachtte een nieuw voorraad staalpillen, maar nu stelde mijn ha voor de oorzaak weg te halen door het Mirenaspiraal te plaatsen. Hij overviel mij met dit voorstel en ik heb gezegd hier over na te denken.

Maar als ik de berichten op internet lees, dan lees ik dat de Mirenaspiraal vaak bijwerkingen geeft. Daarnaast zit ik niet te wachten op hormonen. Ik vraag mij dus af het plaatsen van de spiraal niet te drastisch is en of er geen andere oplossingen zijn.

Maakt iemand gebruik van een andere oplossing? Zo ja, welke?

Langdurig staalpillen gebruiken: is er een reden waarom dat niet zou kunnen?
De oplossing is niet of minder menstrueren. Dat bereik je door een Mirenaspiraal of door het slikken van de pil. Meer smaken zijn er niet, tenzij je je baarmoeder kwijt wilt ;) Je kunt het proberen toch, het spiraal?

Overigens: hielpen de staalpillen wel? En is het zeker dat je menstruatie de oorzaak is? Anders zou ik dat liever eerst zeker weten. Als jij al jarenlang heftig menstrueert en nu ineens een Hb-daling hebt, zou ik toch graag willen weten hoe dat zit.
Het is het proberen waard. De een heeft bijwerkingen, de ander niet en vindt het geweldig. Waarom niet proberen? Als je menstruatie minder wordt en je hebt nogsteeds zo`n laag HB of je HB wordt stabiel, weet je ook gelijk of het inderdaad van de zware menstruaties komt. (Hoe zwaar zijn die wel niet??)

Is je bloed al eens op vit B12 en B11 getest? Een tekort hieraan veroorzaakt chronische bloedarmoede.
Op internet staat alleen maar de verhalen van mensen die klachten hebben. Ik zou me daar niet door laten leiden eerlijk gezegd. Je klachten zijn blijkbaar aanzienlijk en een mirena biedt daar de beste oplossing voor. Ik heb 'm al jaren naar tevredenheid, heb 'm genomen omdat ik altijd veel last had van mijn menstruatie (lees: twee dagen ziek op bed van de buikpijn). Nu mag het allemaal geen naam meer hebben.

Qua hormonen: ik ben erg gevoelig voor hormonen, maar heb van de hormonen van de mirena helemaal geen last. Daarnaast is het de betrouwbaarste vorm van anticonceptie, als ik www.anticonceptie-online.nl mag geloven zelfs betrouwbaarder dan sterilisatie (wat voor mij het enige alternatief zou zijn, want de pil mag ik niet meer en een normale spiraal is me met mijn menstruatieklachten afgeraden... en een kind mag ik ook niet meer trouwens).

Staalpillen hebben als bijwerking dat je obstipatie kunt krijgen (dus: probleem erbij met betrekking tot je ontlasting). Bovendien kun je ijzerstapeling krijgen als je teveel ijzer binnen krijgt. Bij ijzerstapeling word je vergiftigd door een overschot aan ijzer. Aangezien de oorzaak van je bloedarmoede geen gebrek aan ijzer is, is het niet logisch om wel ijzer toe te voegen.

Bloedarmoede is niet zomaar een tekort aan ijzer. Bloedarmoede is een tekort aan rode bloedcellen. Als dat veroorzaakt wordt door een gebrek aan ijzer (bouwstof), dan moet je ijzer toevoegen. Als dat wordt veroorzaakt door een gebrek aan het hormooon dat je beenmerg stimuleert tot het aanmaken van rode bloedcellen, dan moet je geen ijzer toevoegen, maar dan moet je dat hormoon toegediend krijgen. Als de oorzaak is dat je elke maand fors bloedverlies hebt, dan moet je proberen dat bloedverlies te beperken. En voor dat laatste is de mirena dus heel geschikt.
Wordt alleen je HB getest of ook B12?
Dank voor de reacties.

Ik heb vandaag wel bloed gegeven om verschillende tests uit te voeren, maar of hier ook B11 en 12 bij zit, dat weet ik zo even niet. Maandag kan ik bellen voor de uitslag en dan zal ik hier naar vragen.

Toen ik staalpillen slikte voelde ik mij beter, maar er is toen geen bloedonderzoek gedaan. Vandaag, na vier weken niet slikken, pas weer.

Of je bijwerkingen krijgt dat weet je van te voren idd niet, maar ik ben daar wel huiverig voor gezien mijn acne verleden. Van ijzerstapeling heb ik ook nog nooit gehoord. Volgens de ha verlaat te veel aan ijzer je lichaam met je ontlasting. Klopt dit dan niet?

Ik ga nog even googelen op de kernwoorden die jullie noemen en de site van Qwertu bekijken.
Mijn huisarts deed mij hetzelfde voorstel, mirena of pil gaan slikken ook vanwege mijn eeuwige bloedarmoede.

Pil is geen optie, want daar word ik niet blij van, was juist de reden dat partner zich heeft laten steriliseren.

Over mirena hoor je zoveel wisselende verhalen dat ik daar ook niet reikhalzend naar uitkijk vooralsnog. Wat is dan erger..staalpillen slikken of eventueel gedoe met dat ding.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar een collega van mij met dit probleem heeft een novasure behandeling gehad, en menstrueert sindsdien nauwelijks meer. Mijn huisarts heeft mij echter dat voorstel niet gedaan, ik wil haar daar toch nog eens naar vragen. Wel is het zo dat je dan geen kinderwens meer moet hebben, maar dat is hier het probleem dus niet.

Zie voor meer info hier: http://www.hevigbloedverlies.nl/novasure.html
c
Mss zou je eerst eens moeten laten onderzoeken waar je bloedarmoede vandaan komt.
TO Door ijzertabletten te slikken kun je je ijzerwaarde weer op peil krijgen, maar dat duurt echt minstens 4-6 maanden. Ik had hetzelfde probleem als jij: bloedarmoede door teveel bloedverlies door het het menstrueren.En van die ijzerpillen kreeg ik hele onrustige darmen, constant een rommelgevoel. Een jaar geleden heb ik de Mirena-spiraal laten zetten, en heb spijt dat ik het niet 10 jaar eerder heb gedaan. Echt een enorme verbetering. Ik heb maar een fractie van het bloedverlies tijdens de menstruaties en ik heb helemaal geen bijwerkingen. Mijn bloedarmoede bestaat niet meer. Ik zou het echt een kans geven die Mirena. Sukses!
Bij 4.8 krijg ik een bloedtransfusie...

Het slikken van foliumzuur verhoogt je HB.
Ik weet niet of het in dit soort gevallen werkt maar tijdens mijn zwangerschappen hielp floradix beter dan de ferro tabletten. Ik nam 2xdgs. een dopje en mijn Hb schot omhoog.

Met de mirena ben ik een van die mensen die er niet goed op reageerde. Veel buikpijn en na een half jaar laten verwijderen. Toen een menstruatie die leek alsof ik net bevallen was, zulke enorme stolsels had ik.

Maar goed, ik lees ook vaak dat het wel goed gaat.

Sterkte met alles.
quote:miradeja schreef op 11 november 2011 @ 17:51:

Wordt alleen je HB getest of ook B12?Als ze testen op bloedarmoede testen ze het Hb en de grootte van de rode bloedcellen (MCV). Een laag MCV (kleine cellen) duidt op ijzergebrek het is dan niet zinvol B12 te testen, want dat is waarschijnlijk niet de oorzaak. Van B12 te kort krijg je een hoog MCV (grote cellen). Natuurlijk kun je een combinatie hebben, maar als je een overtuigend laag MCV hebt, vind de huisarts het waarschijnlijk niet nodig om B12 te prikken.
quote:Avondzon schreef op 11 november 2011 @ 19:38:

Bij 4.8 krijg ik een bloedtransfusie...

Het slikken van foliumzuur verhoogt je HB.Dat ligt eraan. Als je verder helemaal gezond bent hoef je pas bij een HB van 4 of lager transfusie te geven (ik heb ij 4,8 ook geen transfusie gekregen). Heb je risicofactoren (weet het niet meer precies, maar ouder dan 60 is er een, bepaalde chronische ziektes, hartaandoeningen). Heb je 2 risicofactoren dan krijg je bij een Hb van 6 al een transfusie.
Onder de 5 krijg ik een bloedtransfusie. Maar ik kan dan ook niet meer op mijn benen staan.

Ik dacht dat het standaard was, maar het kan zijn dat ik een uitzondering ben omdat ik inderdaad een chronische ziekte heb.
Goed om een positieve ervaring te horen, Charly.

Ik ben gezond en functioneerde met 4.6 prima, alleen wel weinig energie en snel duizelig tijdens het sporten. Verschilt per persoon kennelijk.

Ha wilde bloedonderzoek om "vast te stellen dat ijzergebrek de oorzaak is", dus dat zou MCV kunnen zijn.

Floradix werd in een oud topic ook genoemd. Supersas, weet je hoeveel je hb omhoog is gegaan? Zet het gebruik van Floradix zoden aan de dijk?
Hoi TO, ik heb al van kleins af aan om de zoveel tijd bloedarmoede. Dat is erger geworden sinds ik begon te mestrueren, want altijd hele heftige menstruaties gehad. Een huisarts heeft een keer getest op sikkelanemie, maar daar is niets uit gekomen, dus de oplossing was dat ik één keer per jaar zo'n kuur ijzerpillen zou doen. Op een bepaald moment kwam ik per toeval achter dat ik een bloedstollingsziekte heb (Von Willebrand). Dat klinkt heel ernstig, maar dat is het eigenlijk niet. Het blijkt dat 1 op de 100 mensen dat hebben in meer of mindere mate, zonder dat te weten. Ik had verder ook geen symptomen van deze ziekte, behalve dat ik heftige menstruaties had (dus een hele lichte vorm van deze ziekte).

Maar goed, doordat ze er nu achter zijn gekomen heb ik van de hematoloog pillen gekregen die ik tijdens mijn menstruatie kan innemen (cyclopraminezuur), waardoor ik minder bloed verlies tijdens de menstruatie. Dus ook minder snel bloedarmoede.

Wat je ook verder kunt laten onderzoeken is hoe goed de ijzer opgenomen wordt in je lichaam. Er is ook een vorm van annemie waarbij bepaalde cellen in de maag de ijzer niet goed opnemen. Ik weet niet precies hoe het heet, maar een huisarts of internist zou dat zeker weten. Als je dat hebt, kun je met voeding gewoon niet genoeg ijzer genereren, dus dan zit je standaard aan ijzerpillen vast.

Heeft je huisarts ook je ferritine gehaalte onderzocht? (Dat is de ijzervoorraad in je lichaam) Als dat heel laag is, moet je eigenlijk heel lange tijd pillen blijven slikken om die voorraad weer op pijl te brengen (6 mnd-1jr).
quote:Dromepretje schreef op 11 november 2011 @ 21:18:

Ha wilde bloedonderzoek om "vast te stellen dat ijzergebrek de oorzaak is", dus dat zou MCV kunnen zijn.

Floradix werd in een oud topic ook genoemd. Supersas, weet je hoeveel je hb omhoog is gegaan? Zet het gebruik van Floradix zoden aan de dijk?Dromepretje, waarom niet gewoon de uitkomst van het onderzoek van je huisarts afwachten? Je huisarts pakt het zorgvuldig aan, zoekt door naar de oorzaak van je bloedarmoede, adviseert je om op dit moment geen ijzersupplementen te gebruiken (staalpillen, maar floradix is óók een ijzersupplement), waarom neem je daar voor nu niet gewoon genoegen mee?
Ik zat onder de 6 met 20 weken geloof ik. Aan het eind van de zs was hij boven de 7. Niet schokkend maar wel voldoende.
Qwertu, ik wacht de resultaten van het onderzoek ook rustig af en heb vertrouwen in mijn ha. Maar ben mij wel aan inlezen en op zoek naar verschillende ervaringen.

Dank voor jullie reacties.
Hoi.

Ik heb jaren geleden ook veel klachten gehad. Mijn HB zat net boven de grens van bloedarmoede. Mocht geen staalpillen, maar mijn arts raadde mij aan veel bieten te eten en/of bietensap te gaan drinken. Ben ik gek op dus heb het geprobeerd. Dronk in de periode daarna ongeveer 3 glazen bietensap (van Zonnatura) in de week en at eens in de 10 dagen bietjes. 6 Weken later weer getest en HB was veel hoger.

Ben inmiddels al jaren gestopt met "bietenboost", bloeddonor geworden (dus ik word geregeld getest) en heb nu altijd een HB van 8+

Als je van bieten houdt, kun je misschien ook es een bietenboost proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven