Gezondheid alle pijlers

stukje van kies afgebroken

18-10-2008 12:29 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi iedereen,

een paar uur geleden beet ik op iets hards en voelde ik dat er een stuk van mijn kies was afgebroken. Het is geen halve kies, maar toch best wel een stukje.

Ik weet bijna zeker dat het een kies is waar al eens een gaatje ingezeten heeft en die dus gevuld is. Ik voel nu geen vulling meer en er zit best een behoorlijk gat in mijn kies. Ik kan het echter niet zien (achterin, boven) dus zit steeds met mijn tong te voelen.

Het is nu natuurlijk zaterdag, dus kan niet bij mijn eigen tandarts terecht. Heb zitten dubben of ik nu met 'spoed' naar een andere tandarts moet of dat het wel even kan wachten.

Ik heb totaal geen pijn, het is alleen onhandig omdat ik steeds een scherp randje voel als ik bijvoorbeeld eet. Ik heb geen pijn met koud of warm water enzo.

Ik heb besloten om maandagochtend maar gelijk een afspraak te maken en dan liefst voor zo snel mogelijk natuurlijk. En dan nu maar heel goed poetsen, omdat er natuurlijk wel vuil bij kan nu het 'open ligt'.

Ben echter super bang voor de tandarts, ook al heb ik nog daar nog nooit echt veel engs meegemaakt. Weet ook niet waarom ik bang ben, gewoon voor de mogelijke pijn neem ik aan. Ook al voel je tegenwoordig met verdoving toch helemaal niet zoveel lijkt mij??

Ben gewoon zenuwachtig voor wat de tandarts gaat doen. Neem aan dat de kies opnieuw gevuld zal worden..

Iemand ervaring mee..?
Ik heb vaker met een afgebroken kies te maken gehad. Ik heb epilepsie en voor m'n medicijnen goed ingesteld waren had ik af en toe zulke zware aanvallen dat ik m'n kiezen daadwerkelijk aan gort knaagde.

Afhankelijk van hoeveel er afgebroken is kan de kies weer opnieuw gevuld of opgebouwd worden, en dat is lang zo vervelend niet als het misschien lijkt. Verdoving werkt bij de meeste mensen gewoon goed, wees niet bang om bij de tandarts aan te geven als je toch nog wat pijn voelt na de verdoving, vaak kan er nog wat verdoving bij gespoten worden.

Afgelopen woensdag heb ik nog 4 zenuwbehandelingen ondergaan zonder ook maar enige pijn te voelen, voor pijn hoef je tegenwoordig bij de tandarts echt niet meer bang te zijn.

Als je nu geen pijn voelt denk ik zelf niet dat je met spoed naar een tandarts hoeft te gaan. Vandaag of maandag, wat de tandarts er aan kan of moet doen zal niet veranderen lijkt me.

Inderdaad goed poetsen, en misschien iets van mondwater/spoeling halen en daar na het tandenpoetsen mee spoelen?

Succes!!
Iets anders
dank je wel voor je geruststellende reactie! Ik ga maandag gelijk bellen.
Het ligt er maar aan hoe je kies is afgebroken. Soms is een kroon de oplossing.
Hallo,

Hier iemand uit het vak, dus ik dacht ik reageer even.

De dienstdoende tandartsen in het weekend zijn alleen bedoeld voor spoedgevallen. Onder spoedgevallen wordt verstaan tanden die door een val uit de mond zijn gekomen, mensen met pijn die met een pijnstiller niet te onderdrukken is(vaak in combinatie met een dikke wang)en eventuele nabloedingen nadat een kies getrokken is.

Aangezien jij aangeeft geen pijn te hebben aan de kies met koud en warm kun je gerust wachten tot maandag. Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zeggen of het gerepareerd kan worden maar er moet meestal wel een aardig stuk (lees bijna helemaal afgebroken) zijn voordat iets niet te repareren is. En met je tong voelt alles al veel groter aan natuurlijk.

Veel succes er verder mee!!
dank je wel voor jullie reactie. Ik dacht ook al van: het is vast niet zo ernstig om in het weekend naar de tandarts te gaan. Ik vond het zelf alleen wel geruststellend om vandaag te gaan omdat ik er dan niet meer zo tegenaan zit te hikken en ik gelijk hoor hoe of wat. Maar heb uiteindelijk toch ook besloten dat het weinig kwaad kan als ik gewoon maandag een afspraak maak. Ben alleen bang dat er straks nog iets afbreekt, want aan een kant voelt het behoorlijk scherp en beetje dun. Dus ik ben voorzichtig en houdt het vooral ook goed schoon.

Het is niet zo dat de kies helemaal afgebroken is, het is een hoek en ik voel met mijn tong dat er daaronder een gat zit. Ik weet bijna zeker dat die kies ooit gevuld is, dus de vulling zal er nu uit zijn. Dus dan wordt het gewoon opnieuw gevuld? Daar hoef ik dan ook weer niet echt wakker van te liggen, een verdovingsspuit is niet lekker, maar ook weer niet heel ernstig natuurlijk, haha. Dat viel vorige keer nogal mee.
Momenteel zit ik ook met een kies waar een stuk afgebroken is. Het wordt in januari gemaakt en volgens de tandarts kon dat geen kwaad zolang ik het goed schoon hield. Hij heeft de kies overigens wel bekeken, 2 weken nadat het stuk afbrak had ik een controle afspraak.

Ik heb het al vaker gehad bij 1 kies en deze is vervangen door een kroon omdat de kies door wortelkanaalbehandelingen en een paar afgebroken stukjes niet meer te repareren was. De kies die nu afgebroken was is nog sterk genoeg om een stukje aan te maken. Kronen zet de tandarts zo laat mogelijk.

Wat ook zo is, en al gezegd, het afgebroken stuk voelt met je tong altijd veel groter dan dat het in werkelijkheid is!
in januari pas?? Dat duurt wel lang zeg. En ook pas 2 weken nadat het afbrak..

Ik wil toch wel dat er snel naar wordt gekeken, want het is natuurlijk niet alleen zomaar afgebroken, maar er zit ook nog een gat in, dus dat moet sowieso wel gevuld worden neem ik aan.
Tandarts zat helemaal vol, hald december was er een plek maar toen kon ik niet, daarna gaat tandarts met vakantie en daarna kon ik gelijk komen! Er zit trouwens ook een vulling in de kies, is ook een stukje van afgebroken. Maar het was allemaal hard en ik kon het goed schoon houden dus het was geen probleem.

De vorige keren moest ik ook een paar weken/maanden wachten voor het gemaakt kon worden. Ik kon wel even tussen door langs komen om te laten zien wat er afgebroken was en om scherpe stukjes wat bij te slijpen. De wortelkanaalbehandeling heeft de tandarts wel gelijk uitgevoerd toen ik voor een controle kwam, dat kon niet wachten. Was trouwens super pijnlijk, door onstekingsvocht kon de verdoving niet goed overal komen oid! Maar goed dat verhaal zal ik je besparen . Van het repareren van afgebroken stukjes voel je weinig!
Ik loop al 1,5 jaar met een kies waar een stuk van is afgebroken. Heb er helemaal geen last van, en de scherpe kantjes zijn er inmiddels vanzelf afgesleten. Wordt binnenkort wel gerepareerd (kroon), overigens. Dus geen reden tot paniek, zou ik zeggen...
ja ok, heb nu ook geen last, maar zit er meer mee dat er wel een gat in mijn kies zit zeg maar. Dat gat was dus gevuld, maar de vulling is nu weg. Dus er is een stukje van mijn kies af, maar ik voel ook met mijn tong dat er een holte in de rest van die kies zit. Voel daar verder niks van, maar wil wel dat het opnieuw gevuld wordt natuurlijk.
ben inmiddels bij de tandarts geweest. Was dus wel iets meer aan de hand dan alleen stukje afgebroken. Er zat namelijk best een gat onder (wat ik eigenlijk al dacht te voelen, maar niet zeker wist omdat je natuurlijk alleen met je tong kan voelen en ik het niet kon zien in de spiegel ofzo). Zenuw was aangetast. Dus heb een (soort van?) zenuwbehandeling gehad. Geen idee wat ie allemaal gedaan heeft, ik voelde er gelukkig helemaal niets van, was goed verdoofd. Zelfs van de verdovingsprik voelde ik niet veel.

Maar goed, ik ben dus nog niet klaar, over een maand weer terug voor verdere wortelkanaalbehandeling. Niet leuk, maar goed, hij zegt dat je er niks van voelt omdat het goed verdoofd wordt. Dat hopen we dan maar. Ik voelde van dit ook niets, dus zal wel goedkomen.

Ben alleen benieuwd wat ik voel als de verdoving nu is uitgewerkt. Kan er best last van krijgen, zegt de tandarts. Ben benieuwd...
Gelukkig dat je geholpen bent. Ik laat het meestal ook wel zien aan de tandarts als er wat afgebroken is en dan hoor je het vanzelf. Meestal is er gelukkig niks.

Heb ook 1x een onverwachte (dubbele) wortelkanaal behandeling gehad. De 1e keer was het echt pijnlijk maar de 2e keer (keer dat ik terug moest komen) voelde ik niks meer! Er zit nu een kroon op die plek omdat er te weinig kies over was en dit elke keer brak. Zetten van de kroon was door de wortelkanaalbehandeling gelukkig wel pijnloos! En volgens mij had de tandarts al rekening gehouden met een kroon bij de wortelkanaal behandeling, dacht ik??

Na de behandeling had ik los van veel hoofdpijn verder niet zoveel last. Eerder een soort opgelucht/verlossend gevoel omdat die betreffende kies al een tijdje niet goed voelde.

In elk geval veel succes en ik hoop dat de pijn mee valt!!
Hier ook stukje kies afgebroken na het eten van een dropstaafje. Er zat een hard stukje tussen en ineens krak, daar brak een stukje kies. Probeer te tandartskosten nu te verhalen op de fabrikant.
sito1970 schreef:
07-12-2018 12:14
Hier ook stukje kies afgebroken na het eten van een dropstaafje. Er zat een hard stukje tussen en ineens krak, daar brak een stukje kies. Probeer te tandartskosten nu te verhalen op de fabrikant.
Balen zeg.

Denk je echt dat je die kosten vergoed gaat krijgen? Waarschijnlijk als je iets anders had gegeten, iets wat hard was, was je kies ook afgebroken? Hier zelfs ooit gehad op zo'n kikkersnoepje, niet hard, toch brak er een stukje kies af. Nooit over nagedacht om die kosten te verhalen.
bieslookje schreef:
07-12-2018 13:12
Balen zeg.

Denk je echt dat je die kosten vergoed gaat krijgen? Waarschijnlijk als je iets anders had gegeten, iets wat hard was, was je kies ook afgebroken? Hier zelfs ooit gehad op zo'n kikkersnoepje, niet hard, toch brak er een stukje kies af. Nooit over nagedacht om die kosten te verhalen.
Kan het altijd proberen, niet geschoten is mis. Dropstaafjes horen namelijk niet keihard te zijn, maar hier zaten echt keiharde stukjes in. Misschien was de kies ook wel afgebroken na het eten van bijv. een stroopwafel. Is trouwens ook al een keer gebeurd, maar toen niks mee gedaan.
sito1970 schreef:
07-12-2018 13:52
Kan het altijd proberen, niet geschoten is mis. Dropstaafjes horen namelijk niet keihard te zijn, maar hier zaten echt keiharde stukjes in. Misschien was de kies ook wel afgebroken na het eten van bijv. een stroopwafel. Is trouwens ook al een keer gebeurd, maar toen niks mee gedaan.
Ben wel benieuwd wat je als reactie krijgt. Laat je het hier weten?
bieslookje schreef:
07-12-2018 16:33
Ben wel benieuwd wat je als reactie krijgt. Laat je het hier weten?
Doe ik :-) Ik ben er niet op uit om ze een poot uit te draaien, wil het alleen even melden. Aan hen of ze er iets mee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven