Gezondheid alle pijlers

Suiker & schildklier

31-03-2014 18:27 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 2 jaar geleden heb ik voor een korte periode antidepressieva genomen. Ik voelde me er vreselijk bij en dus na 3 maanden weer mee gestopt. In die drie maanden kon ik eten wat ik wilde en kwam er niet van aan. Maar op het moment dat ik stopte met de antidepressieva, kwam ik alsnog enorm aan.

Hierop besloot ik om geen (of zo min mogelijk) geraffineerde suikers meer te eten. Dus ik eet wel gewoon brood en fruit, maar geen snoep meer, suiker in de koffie, etc.

Hierdoor viel ik geleidelijk weer af naar mijn normale gewicht, maar ik bleef afvallen en nu zit ik al zo'n 7 kilo onder mijn normale gewicht. Op zich zul je mij hier niet over horen klagen, heel fijn juist!

Maar de laatste tijd maak ik me toch wat zorgen.. Ik sport namelijk vrijwel niet (I know...) en toch zoveel afgevallen. Voorheen snoepte ik redelijk veel, dus dat er een verschil in gewicht is, is op zich logisch.

Maar ik heb nu sinds een maand of twee een soort 'dichtgeknepen keel' gevoel, waarvan ik het idee heb dat het weleens iets met mijn schildklier te maken zou kunnen hebben.

Dus mijn vraag is eigenlijk, kan de antidepressieva en/of het stoppen met eten van geraffineerde suiker een (negatief) effect hebben gehad op mijn schildklier? Dat ie nu ontregeld is of zo? Herkent iemand dat drukkende gevoel op de keel? Weet iemand nog andere oorzaken hiervoor?

Bedankt!
Go see the doctor
Ik wil dat ook. Niet grappig. Bel de dokter zou ik zeggen...
De HA lijkt me een goed idee, maar het is niet toevallig een globusgevoel? Het idee dat er een brok in je keel zit die dat je niet kan weg slikken? Dat krijgen veel mensen als ze niet lekker in hun vel zitten. Verder krijg je wel genoeg calorieen binnen? Niet geleidelijk in een te mager eetpatroon vervallen?
Klinkt als stress. Dat verhoogt de spierspanning dus ook rond je strot.
Ga naar je huisarts en vertel dat je blijft afvallen en dat je last hebt van je keel.

Ik had dezelfde klachten en bleek inderdaad last van mijn schildklier te hebben. Het is makkelijk te testen door wat bloedafname die naar het lab gaat.

Stoppen met het eten van geraffineerde suiker is niet slecht en als je schildklierproblemen hebt is het sowieso beter om te doen, maar dat hoeft nu al niet meer. Meld natuurlijk ook dat je gestopt bent met je anti-depressieva, maar waarschijnlijk weet hij dat al!

Succes!
It's hip(ster) to be square!
Het is eerder andersom. Van een te snel of te langzaam werkende schildklier kun je ook depressief zijn. Misschien hebben ze destijds je te snel antidepressiva voorgeschreven terwijl er iets anders aan de hand was.

Ga naar je huisarts en vraag om bloedonderzoek.
Bedankt allemaal! Ik vind het best vervelend om met dit soort 'vage klachten' bij de huisarts aan te kloppen, maar goed.. soms moet het gewoon, jullie hebben gelijk...
Wat Singel-Lady zegt schrijft.

Je wilt niet weten hoeveel vrouwen er gediagnosticeerd zijn met een depressie waarbij een verminderde schildklierwerking de oorzaak bleek te zijn.

Laat bloed prikken en vraag dan of ze de T4, de TSH en de T3 willen bepalen.

Meestal wordt alleen de TSH aangevraagd en als deze binnen de marge ligt wordt er niet verder gekeken maar dit is vaak te kort door de bocht.

Je zult de eerste niet zijn met een normale TSH en een afwijkende T4 en/of T3.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven