Gezondheid alle pijlers

Supplementen: zin en onzin. Ervaringen?

07-11-2025 09:13 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vast al eens een topic over geweest, maar ik kon hem niet vinden.

Het is al heel lang een hype: supplementen innemen in allerlei soorten, vormen en hoeveelheden.
Veel influencers zijn actief met het vertellen over en aanprijzen van supplementen.
Ook kun je veel blogs vinden online van vitaminegoeroes en natuurlijk zijn er de gesponsorde websites met aanbevelingen en must-haves op supplementen gebied.

De meer nuchtere websites geven wel informatie over vitamines en mineralen, maar benadrukken dat je met een gezonde levensstijl en gevarieerde voeding eigenlijk wel alles binnenkrijgt.

Ik kan nog veel meer over schrijven, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie mening: zin of onzin of wat heeft wel nut en wat is een hype?

En natuurlijk ervaringen: slik je iets of neem je wat in en tegen wat en waarom?
Had je meetbare tekorten (bloedtest) of klachten?

Ik zal in de eerste post mijn ervaring melden.

Daarnaast een dikke disclaimer:
Dit topic is niet bedoeld om op basis van ervaringen jou ook over te halen iets in te nemen of te laten staan. Slik niet zomaar iets! Lees je in op gerenommeerde websites. Baat het niet dan schaadt het niet gaat echt niet (overal voor) op. Heb je klachten, raadpleeg altijd een arts en/of overleg met je arts als je een supplement inneemt.
Verder: inname is op eigen risico :)
Hier kom ik nog op terug
X
kingsqueen wijzigde dit bericht op 07-11-2025 15:09
Reden: Verkeerd gequote
0.00% gewijzigd
Hier kom ik nog op terug
Vegetariër met vegan periodes van bijna 50. Ik slik dus sowieso vitamine D, omega 3 en B12
Ik heb een tijdje m'n voeding bijgehouden in de Eetmeter en zelfs op "goede" dagen kreeg ik niet altijd alles binnen, daarom slik ik ook een paar keer per week een multivitamine.
Als ik bij de Tuinen kijk staat het vol met allemaal pilletjes en drankjes die goed voor me zijn. Bij veel herken ik me wel, maar het hoort soms ook gewoon bij t leven…
Ik neem dagelijks alleen psylliumvezels. Doet voor mij wonderen voor m’n sinds kind al erg trage darmen, ondanks dat ik altijd al ruim fruit en groente at enorm verschil :) Denk ook een schepje extra vezels sowieso weinig kwaad kan.

In de winter neem ik daarbij regelmatig tabletje vitamine D (als ik het niet vergeet) en tijdens menstruaties soms wat ijzer. Mijn menstruaties zijn best zwaar en ik ben geen grote (rood-)vleeseter.
bijtie schreef:
07-11-2025 15:06
Wat is een "normaal, gezond mens"?

Man/vrouw? Leeftijd, leefstijl, omgevingsfactoren? Kantoorbaan vs. buiten werken? Stress, geen stress? Wel/geen overgewicht? De (peri)menopauze, valt dat nog binnen "normaal en gezond"? ADHD, ASS?

Het is toch al aangetoond dat de gemiddelde Nederlander niet voldoende vitamine d aanmaakt in de wintermaanden? Die is dus niet normaal en gezond?
Helemaal mee eens. Ik ben dagelijks uren buiten en woon in zuid Europa dus d3 is voor mij minder noodzakelijk. Magnesium heeft daarentegen juist veel effect.
LizzyLee schreef:
07-11-2025 12:15
Nee hoor, dat klopt helemaal. Zolang je geen onderliggende aandoeningen hebt, bv slecht functionerende schildklier of slechte opname van het 1 of ander, of topsporter bent kun je alles uit normale, gevarieerde voeding halen.
Is inderdaad ook het officiële advies. Alleen vitamine D voor bepaalde groepen (zoals jonge kinderen, ouderen en bij getinte huid), veganisten ook vitamine b12 (10 mcg) en verder alleen als er een medische aanleiding voor is (daar reken ik kinderwens en zwangerschap voor het gemak ook even onder 😉).
Ja, je kan altijd een tekort ergens van hebben. Maar dat is geen reden om preventief maar van alles standaard bij te gaan slikken.
Ik gebruik vitamine D op advies van mijn internist. De huisarts vond de waarde prima, de internist te laag.

Verder gebruik ik teunisbloemolie tegen extreem pijnlijke borsten in het laatste deel van mijn cyclus, met goed resultaat.

Sinds ķort gebruik ik probiotica en mijn stoelgang is enorm verbeterd!

Ook heb ik magnesium in huis op advies van de overgangsverpleegkundige uit het ziekenhuis. Ik gebruik het te weinig om te kunnen zeggen of het echt wat doet. Mijn dochter met ASS heeft het een poosje gebruikt voor het slapen en sliep daardoor sneller in en sliep ze beter door.
Ik slik dagelijks een multivitamine en soms ook een vitamine C bruistablet als ik niet fit ben of een verkoudheid aan voel komen. Paar weken nadat ik startte met die multivitamines kreeg ik ineens veel meer energie. Misschien toevallig, maar ik denk dus niet dat het compleet onzin is. Mijn vitamine D waarden zijn ook altijd heel hoog als ik bloed laat prikken.
AnnaNiem schreef:
07-11-2025 15:11
Vegetariër met vegan periodes van bijna 50. Ik slik dus sowieso vitamine D, omega 3 en B12
Ik heb een tijdje m'n voeding bijgehouden in de Eetmeter en zelfs op "goede" dagen kreeg ik niet altijd alles binnen, daarom slik ik ook een paar keer per week een multivitamine.
Dit, maar dan iets jonger. Vitamine d in de winter, dagelijks wat lijnzaad of walnoten en als dat er langere tijd bij inschiet omega 3, en standaard b12.

Als mijn darmen langere tijd vervelend doen (heb veel allergieen), probiotica. Soms een schep eiwitpoeder na het sporten (als ik die dag weinig eiwitten heb gegeten), en heel soms magesium (na sporten of als ik last heb van restless legs). Als ik langere tijd geen of weinig brood eet, neem ik wat extra jodium.

Het zijn verder geen dure, ingewikkelde merk supplementen op de probiotica na.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 07-11-2025 16:24
10.85% gewijzigd
Charlie591 schreef:
07-11-2025 15:30
Is inderdaad ook het officiële advies. Alleen vitamine D voor bepaalde groepen (zoals jonge kinderen, ouderen en bij getinte huid), veganisten ook vitamine b12 (10 mcg) en verder alleen als er een medische aanleiding voor is (daar reken ik kinderwens en zwangerschap voor het gemak ook even onder 😉).
Ja, je kan altijd een tekort ergens van hebben. Maar dat is geen reden om preventief maar van alles standaard bij te gaan slikken.
Ik denk dat eens in de zoveel tijd bloed prikken al zou helpen om gerichter supplementen te kunnen slikken ipv van alles. In mijn omgeving ken ik veel mensen die vrijwel nooit een waardes laten testen maar van alles slikken.

Na veel jaar weet ik dat ik moet opletten met b12, magnesium en ijzer aangezien die meestal laag zijn. Ik eet geen vlees en had tijdens beide zwangerschappen een ijzerinfuus nodig.
Ik gebruik in de winter een paar keer per week vitamine D, dit omdat er best veel dagen zijn dat ik geen of nauwelijks daglicht zie.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Wanneer je gewoon gezond eet en geen ziektes onder de leden hebt zijn supplementen echt niet nodig.

Er is één uitzondering en dat is vitamine D. Kinderen van 0-4 jaar, ouderen, mensen die hun huid bedekken (inclusief factor 50 smeren) en mensen met een wat donkere huid hebben extra vitamine D nodig.
WaterGirl schreef:
07-11-2025 18:22
Wanneer je gewoon gezond eet en geen ziektes onder de leden hebt zijn supplementen echt niet nodig.
Ik denk dat “gewoon gezond eten” dermate subjectief is dat je dit niet zo kan zeggen. Daarnaast doen veel mensen geen bloedtest dus is het überhaupt vaak niet duidelijk of er een tekort is.

Ik eet bijvoorbeeld gezond (vind ik), maar magnesium bisglycinate zorgt ervoor dat ik minder angstig ben. Ik heb ADHD.
Elsy schreef:
07-11-2025 19:06
Ik denk dat “gewoon gezond eten” dermate subjectief is dat je dit niet zo kan zeggen. Daarnaast doen veel mensen geen bloedtest dus is het überhaupt vaak niet duidelijk of er een tekort is.

Ik eet bijvoorbeeld gezond (vind ik), maar magnesium bisglycinate zorgt ervoor dat ik minder angstig ben. Ik heb ADHD.
Eens. Als je bijv brood koopt in de bio winkel ipv de reguliere supermarkt, heb je grote kans dat je te weinig jodium binnenkrijgt (aangezien supermarktbrood JOZO bevat). Of als je brood vervangt door andere granen, denk aan havermout in de ochtend.

Bovendien zijn er signalen dat ons voedsel minder mineralen dan vroeger bevat.

Ik ben niet pro-supplementen, maar ik denk dat “met gezond eten krijg je alles binnen wat je nodig hebt”, wel heel kort door de bocht is.
Mijn vitamine D is chronisch laag… en er komt maar geen duidelijkheid waardoor dat komt. Dus ik slik dat bij en in de winterperiode zelfs van die stootkuren met hele hoge waardes
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hier zie je hoeveel Nederlanders "gewoon gezond eten" volgens het RIVM: 10-50% behaalt de richtlijn.

https://www.wateetnederland.nl/resultat ... ichtlijnen

Vitamine D bijnemen wordt standaard aanbevolen voor vrouwen van 50+ en mensen die weinig buiten komen of bedekkende kleding dragen. In de winter wij allemaal dus, denk ik?

Verder: "De best gevolgde richtlijnen zijn die voor volkoren producten en alcohol. Ongeveer de helft van de volwassenen eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten of drinkt niet meer dan 1 glas alcohol per dag."

"Ongeveer 30% van de volwassenen voldoet aan de richtlijn om dagelijks minstens 200 gram groente te eten en één keer per week vis te eten."

Gewoon gezond eten is dan misschien toch niet zo vanzelfsprekend?
BeeDifferent schreef:
07-11-2025 11:54
Dat is veel te kort door de bocht.

Vind ik niet. Ik geloof niet in suppelementen/ vitaminetabletjes of wat dan ook.

Het is een uitvinding waarin heel veel geld wordt verdiend. Daar is het goed voor. Verder niet.
Charlie591 schreef:
07-11-2025 15:30
Dat denk ik dus ook. Helemaal mee eens.
Mayra schreef:
08-11-2025 11:51
Vind ik niet. Ik geloof niet in suppelementen/ vitaminetabletjes of wat dan ook.

Het is een uitvinding waarin heel veel geld wordt verdiend. Daar is het goed voor. Verder niet.
Ik heb een keer ernstig d3 tekort gehad en dat is echt niet leuk. Het is heel makkelijk om dit te zeggen als je nooit ernstige tekorten hebt gehad en daar zoveel last van gehad hebt dat je alleen in bed kon blijven.
Ik slik extra vitamines na mijn maagverkleining. Op basis van bloedonderzoek en degelijke onderbouwing.

Wat ik ook in dit topic zie is dat mensen zelf constateren dat ze ergens baat bij hebben. Een mooie illustratie van het placebo-effect.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Elsy schreef:
08-11-2025 11:57
Ik heb een keer ernstig d3 tekort gehad en dat is echt niet leuk. Het is heel makkelijk om dit te zeggen als je nooit ernstige tekorten hebt gehad en daar zoveel last van gehad hebt dat je alleen in bed kon blijven.

Daar heb je gelijk in. Ik heb nergens tekort aan, en misschien ook wel,maar merk ik het niet.

Maar het klopt, dat als je niet meer uit bed kan komen door vitaminetekort, je vitamines nodig hebt.

Zeker voor veganisten.
Solomio schreef:
08-11-2025 11:59
Ik slik extra vitamines na mijn maagverkleining. Op basis van bloedonderzoek en degelijke onderbouwing.

Wat ik ook in dit topic zie is dat mensen zelf constateren dat ze ergens baat bij hebben. Een mooie illustratie van het placebo-effect.
Hoezo een placebo-effect?

Dus als iemand baat heeft bij supplementen ná constatering van een tekort zou het geen placebo-effect zijn, maar als iemand zelf kiest voor een supplement en een verandering constateert is het een placebo-effect?
Hier kom ik nog op terug
Mayra schreef:
08-11-2025 12:02
Daar heb je gelijk in. Ik heb nergens tekort aan, en misschien ook wel,maar merk ik het niet.

Maar het klopt, dat als je niet meer uit bed kan komen door vitaminetekort, je vitamines nodig hebt.

Zeker voor veganisten.
Het was echt vervelend dus nu let ik beter op. Ik slik nog steeds niet van alles maar wel gericht op waar ik moeite mee heb om hoog te houden (ijzer en B12).

Magnesium werkt bij mij heel goed met iets relaxter, minder paniekerig zijn. Ik merkte het de dag erna al en het paniekerige is sindsdien weg. Daar zijn ook meerdere onderzoeken naar gedaan (ADHD en anxiety en magnesiumbisglycinaat). Ik slik het nu al jaren en de laatste bloedtest zei dat m’n magnesium gemiddeld was.

Ik denk wel dat het een probleem is dat mensen hele hoge hoeveelheden nemen doordat een influencer heeft gezegd dat het kanker kan voorkomen ofzo. Ik heb iemand in m’n omgeving die heel veel dingen slikt terwijl het niet op iets gebaseerd is maar om ziektes te voorkomen.
Volgens mij slikken mensen om verschillende redenen bij:
- om iets te voorkomen in de toekomst, bv osteoperose. Je kunt dan nooit meten of supplementen hebben geholpen, want je weet niet hoe het geweest zou zijn als je het niet had gedaan. Maar het wordt wel geadviseerd door de gezondheidsraad
- op basis van een geconstateerd tekort
- op basis van een diagnose of levensstijl
- op basis van een relatief licht ongemak en daarna een zoektocht wat hier aan te doen zou zijn. (In mijn geval haarverlies)
- omdat ze geloven in allerlei beloften of angsten die misleidend zijn

Wat me het meest bezighoudt is dat we nog zo weinig weten wat een tekort doet in een lijf op de korte en op de lange termijn. En hoe verschillend dat per persoon is.
Maar dat het wel degelijk een verschil kan maken voor hoe gezond je bent of zou kunnen zijn.
En ook dat de ene huisarts hier veel meer van af te lijken weten dan de ander.
Hier kom ik nog op terug
Kingsqueen schreef:
08-11-2025 12:17
Hoezo een placebo-effect?

Dus als iemand baat heeft bij supplementen ná constatering van een tekort zou het geen placebo-effect zijn, maar als iemand zelf kiest voor een supplement en een verandering constateert is het een placebo-effect?
Ik denk dat je in bepaalde gevallen wel rekening moet houden met een placebo-effect, maar er is niets mis mee om je beter te voelen, of dat nou komt door een placebo-effect of door het supplement.

In het geval van de creatine die ik gebruik, merk ik wel enige verbetering in mijn mentale scherpte, maar misschien heb ik gewoon goed geslapen of zit ik in een goede periode. Wel merk ik objectief dat ik sterker ben tijdens het sporten, of in elk geval meer uithoudingsvermogen en kracht heb tijdens bepaalde oefeningen, en daarvan weet ik zeker dat het door de creatine komt. Maar zelfs als dát een placebo-effect blijkt te zijn, ben ik hartstikke blij met de 7 extra push ups die ik kan. Uit ervaring weet ik dat ik voor elke extra push up ongeveer een week moet trainen, dus dan zijn 7 herhalingen in één week echt wel spectaculair. Maar ja, misschien is het mijn heilige geloof in het supplement dat ervoor zorgt dat ik door een mentale barrière heen breek, dat sluit ik niet helemaal uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven