Supplementen: zin en onzin. Ervaringen?
vrijdag 7 november 2025 om 09:13
Vast al eens een topic over geweest, maar ik kon hem niet vinden.
Het is al heel lang een hype: supplementen innemen in allerlei soorten, vormen en hoeveelheden.
Veel influencers zijn actief met het vertellen over en aanprijzen van supplementen.
Ook kun je veel blogs vinden online van vitaminegoeroes en natuurlijk zijn er de gesponsorde websites met aanbevelingen en must-haves op supplementen gebied.
De meer nuchtere websites geven wel informatie over vitamines en mineralen, maar benadrukken dat je met een gezonde levensstijl en gevarieerde voeding eigenlijk wel alles binnenkrijgt.
Ik kan nog veel meer over schrijven, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie mening: zin of onzin of wat heeft wel nut en wat is een hype?
En natuurlijk ervaringen: slik je iets of neem je wat in en tegen wat en waarom?
Had je meetbare tekorten (bloedtest) of klachten?
Ik zal in de eerste post mijn ervaring melden.
Daarnaast een dikke disclaimer:
Dit topic is niet bedoeld om op basis van ervaringen jou ook over te halen iets in te nemen of te laten staan. Slik niet zomaar iets! Lees je in op gerenommeerde websites. Baat het niet dan schaadt het niet gaat echt niet (overal voor) op. Heb je klachten, raadpleeg altijd een arts en/of overleg met je arts als je een supplement inneemt.
Verder: inname is op eigen risico
Het is al heel lang een hype: supplementen innemen in allerlei soorten, vormen en hoeveelheden.
Veel influencers zijn actief met het vertellen over en aanprijzen van supplementen.
Ook kun je veel blogs vinden online van vitaminegoeroes en natuurlijk zijn er de gesponsorde websites met aanbevelingen en must-haves op supplementen gebied.
De meer nuchtere websites geven wel informatie over vitamines en mineralen, maar benadrukken dat je met een gezonde levensstijl en gevarieerde voeding eigenlijk wel alles binnenkrijgt.
Ik kan nog veel meer over schrijven, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie mening: zin of onzin of wat heeft wel nut en wat is een hype?
En natuurlijk ervaringen: slik je iets of neem je wat in en tegen wat en waarom?
Had je meetbare tekorten (bloedtest) of klachten?
Ik zal in de eerste post mijn ervaring melden.
Daarnaast een dikke disclaimer:
Dit topic is niet bedoeld om op basis van ervaringen jou ook over te halen iets in te nemen of te laten staan. Slik niet zomaar iets! Lees je in op gerenommeerde websites. Baat het niet dan schaadt het niet gaat echt niet (overal voor) op. Heb je klachten, raadpleeg altijd een arts en/of overleg met je arts als je een supplement inneemt.
Verder: inname is op eigen risico
Hier kom ik nog op terug
zaterdag 8 november 2025 om 12:30
Ik denk dat je het placebo-effect niet moet onderschatten en dat dus claims als: 'ik merk duidelijk verschil' met een korreltje zout genomen moeten worden.Kingsqueen schreef: ↑08-11-2025 12:17Hoezo een placebo-effect?
Dus als iemand baat heeft bij supplementen ná constatering van een tekort zou het geen placebo-effect zijn, maar als iemand zelf kiest voor een supplement en een verandering constateert is het een placebo-effect?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 8 november 2025 om 12:31
Vergeet vooral niet dat we ook niet weten wat de gevolgen zijn van een teveel aan bepaalde vitamines. Alleen daarom al is het raadzaam om terughoudend te zijn met het gebruik van supplementen.Kingsqueen schreef: ↑08-11-2025 12:24Volgens mij slikken mensen om verschillende redenen bij:
- om iets te voorkomen in de toekomst, bv osteoperose. Je kunt dan nooit meten of supplementen hebben geholpen, want je weet niet hoe het geweest zou zijn als je het niet had gedaan. Maar het wordt wel geadviseerd door de gezondheidsraad
- op basis van een geconstateerd tekort
- op basis van een diagnose of levensstijl
- op basis van een relatief licht ongemak en daarna een zoektocht wat hier aan te doen zou zijn. (In mijn geval haarverlies)
- omdat ze geloven in allerlei beloften of angsten die misleidend zijn
Wat me het meest bezighoudt is dat we nog zo weinig weten wat een tekort doet in een lijf op de korte en op de lange termijn. En hoe verschillend dat per persoon is.
Maar dat het wel degelijk een verschil kan maken voor hoe gezond je bent of zou kunnen zijn.
En ook dat de ene huisarts hier veel meer van af te lijken weten dan de ander.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 8 november 2025 om 12:32
Elsy schreef: ↑08-11-2025 12:20Het was echt vervelend dus nu let ik beter op. Ik slik nog steeds niet van alles maar wel gericht op waar ik moeite mee heb om hoog te houden (ijzer en B12).
Magnesium werkt bij mij heel goed met iets relaxter, minder paniekerig zijn. Ik merkte het de dag erna al en het paniekerige is sindsdien weg. Daar zijn ook meerdere onderzoeken naar gedaan (ADHD en anxiety en magnesiumbisglycinaat). Ik slik het nu al jaren en de laatste bloedtest zei dat m’n magnesium gemiddeld was.
Ik denk wel dat het een probleem is dat mensen hele hoge hoeveelheden nemen doordat een influencer heeft gezegd dat het kanker kan voorkomen ofzo. Ik heb iemand in m’n omgeving die heel veel dingen slikt terwijl het niet op iets gebaseerd is maar om ziektes te voorkomen.
Dat begrijp ik dat het vervelend was!
Hoe kwam het D3 tekort dan en was dit niet aan te vullen met voeding?
Als je bijvoorbeeld veganist bent, of iets anders niet eet vanwege bepaalde overtuigingen, dan is een aanvulling een goed idee. Maar ik denk echt dat als je gezond en gevarieerd eet, je alle voedingsstoffen binnen krijgt en supplementen en vitaminepillen, dus een uitzondering zijn.
En je laten beïnvloeden door influencers die waarschijnlijk worden gesponsord, lijkt me helemaal geen goed idee.
zaterdag 8 november 2025 om 12:35
Er zit geen vitamine D in voeding. Tenzij erin gestopt door een fabrikant.
In de winter is de zonkracht in Nederland niet sterk genoeg om vitamine D aan te maken. Zelfs als je een uur buiten loopt.
zaterdag 8 november 2025 om 12:46
Ik heb lang niet alles gelezen....
Ik slik vitamine D omdat bloedtesten hebben uitgewezen dat ik die zelf niet goed op peil kan houden en ik daar wel flinke klachten door had.
Ik spuit B12, omdat ik pernicieuze anemie heb en geen B12 opneem uit voeding. Ook daarvan had ik een ellenlange lijst met klachten, die nu allemaal zo goed als weg zijn. Daarnaast laat ik 1 a 2 x per jaar mijn foliumzuur waarde prikken, omdat het bij het prikken van B12 ook belangrijk is dat die waarde tussen bepaalde waardes blijft zitten. En dan is meten weten.
En verder gaat er vooral heel veel geld in deze markt om en wordt er maar liever niet gecommuniceerd dat bijvoorbeeld te veel B6 neurologische klachten veroorzaakt en die blijvende kunnen worden als je dan niet stopt met slikken.
Biotine heeft invloed op andere bloedwaardes (wil me zo even niet meer te binnen schieten op welke waardes).
Ik slik vitamine D omdat bloedtesten hebben uitgewezen dat ik die zelf niet goed op peil kan houden en ik daar wel flinke klachten door had.
Ik spuit B12, omdat ik pernicieuze anemie heb en geen B12 opneem uit voeding. Ook daarvan had ik een ellenlange lijst met klachten, die nu allemaal zo goed als weg zijn. Daarnaast laat ik 1 a 2 x per jaar mijn foliumzuur waarde prikken, omdat het bij het prikken van B12 ook belangrijk is dat die waarde tussen bepaalde waardes blijft zitten. En dan is meten weten.
En verder gaat er vooral heel veel geld in deze markt om en wordt er maar liever niet gecommuniceerd dat bijvoorbeeld te veel B6 neurologische klachten veroorzaakt en die blijvende kunnen worden als je dan niet stopt met slikken.
Biotine heeft invloed op andere bloedwaardes (wil me zo even niet meer te binnen schieten op welke waardes).
zaterdag 8 november 2025 om 12:52
Zeker weet ik het niet. Ik eet geen vlees maar wel vis en ei/kaas. Het was wel in een periode dat ik minder vis at doordat ik een arme student was. Ik woon nu op een plek waar een stuk meer zonlicht is dus hier slik ik bijna geen D.Mayra schreef: ↑08-11-2025 12:32Dat begrijp ik dat het vervelend was!
Hoe kwam het D3 tekort dan en was dit niet aan te vullen met voeding?
Als je bijvoorbeeld veganist bent, of iets anders niet eet vanwege bepaalde overtuigingen, dan is een aanvulling een goed idee. Maar ik denk echt dat als je gezond en gevarieerd eet, je alle voedingsstoffen binnen krijgt en supplementen en vitaminepillen, dus een uitzondering zijn.
En je laten beïnvloeden door influencers die waarschijnlijk worden gesponsord, lijkt me helemaal geen goed idee.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in