Tandenstokers: hoeveel pijn is normaal & hoe lang duurt dat?
donderdag 2 augustus 2012 om 13:37
Laatst sinds jaren een keer naar de tandarts gegaan. Volgens de tandarts heb ik parodontitis (tandvleesontsteking) en ik moest een afspraak maken bij de mondhygiëniste. Heb geen tandartsverzekering en heb die afspraak nog even uitgesteld totdat ik meer centen heb. Die intake + foto was al duur genoeg!
Nu ben ik zelf met tandenstokers aan de slag gegaan. Dit deed ik nooit. Jaren geleden floste ik wel eens, maar ik gaf het snel op vanwege de pijn. De tandenstokers gebruik ik nu 8 of 9 dagen en ik ga steeds door de grond van de pijn. Moet me goed vasthouden aan de wastafel, want ik word duizelig van de pijn. Het bloed heel erg en na afloop heb ik een bonkende/ kloppende mond. De pijn wordt iedere dag erger. Ik ben niet kleinzerig aangelegd.
Overal op internet lees ik dat het in het begin wat pijnlijk is, maar wat is 'in het begin'? Weet iemand uit ervaring of als expert hoe lang die pijn ongeveer kan duren?
Nu ben ik zelf met tandenstokers aan de slag gegaan. Dit deed ik nooit. Jaren geleden floste ik wel eens, maar ik gaf het snel op vanwege de pijn. De tandenstokers gebruik ik nu 8 of 9 dagen en ik ga steeds door de grond van de pijn. Moet me goed vasthouden aan de wastafel, want ik word duizelig van de pijn. Het bloed heel erg en na afloop heb ik een bonkende/ kloppende mond. De pijn wordt iedere dag erger. Ik ben niet kleinzerig aangelegd.
Overal op internet lees ik dat het in het begin wat pijnlijk is, maar wat is 'in het begin'? Weet iemand uit ervaring of als expert hoe lang die pijn ongeveer kan duren?

donderdag 2 augustus 2012 om 13:42
donderdag 2 augustus 2012 om 13:43
Sorry, maar ik vind dit niet normaal voor 'doe-het-zelf-flossen-thuis'. Had je dat zelf nog niet bedacht dat je vasthouden aan de wastafel en duizeligheid niet valt onder 'wat pijn in het begin'. Ik zou er per direct mee stoppen en de tandarts bellen of het kwaad heeft gedaan en wachten tot je geld hebt voor de mondhygieniste!
donderdag 2 augustus 2012 om 13:47
Klinkt inderdaad erg extreem. Ik heb eens, na jaren niet naar de tandarts te zijn geweest, erg ontstoken tandvlees gehad. Heb toen een erg pijnlijk bezoekje aan de mondhygieniste gehad (ook veel bloed) die mij vertelde dat ik dagelijks moet stokeren. Probleem bij mij is echter dat ik er echt met geen mogelijkheid tandenstokers tussen krijg. Dus ik flos nu 2 keer per dag, poets minstens 3 keer per dag en spoel mijn mond met mondwater. Heb nooit meer last van pijnlijk tandvlees.
Ik zou echt naar de mondhygieniste gaan, even een goede schoonmaakbeurt krijgen, en daarna gewoon goed voor je gebit zorgen.
Ik zou echt naar de mondhygieniste gaan, even een goede schoonmaakbeurt krijgen, en daarna gewoon goed voor je gebit zorgen.
donderdag 2 augustus 2012 om 13:48
Dit klinkt wel heel erg. Maar als je ontstoken tandvlees hebt dan doet tandenstoken ook pijn.
Stoken is beter dan flossen omdat het naast het schoonmaken ook nog je tandvlees masseert, meer dan flossen. En dat is nu juist super gevoelig als je tandvlees ontstoken is.
Doe je het wel goed? Dus niet dat je tussen je tanden in je tandvlees zit te prikken? Maar echt tussen je tanden door gaat en er aan de achterkant uit komt met je stoker (een beetje dan, je hoeft hem er natuurlijk niet helemaal doorheen te halen).
Ik zou in jouw geval echt wel blijven stoken, en toch proberen zo snel mogelijk een afspraak te maken met de mondhygieniste. Kost ongeveer 80 euro, als je een uitgebreide behandeling moet. Maar kan ook goedkoper als je een korte behandeling krijgt. Misschien even telefonisch overleggen met betrekking tot de kosten? Vaak kun je ook achteraf betalen. Dat raad ik bijna nooit aan, maar in dit geval zou ik het zeker overwegen!
Stoken is beter dan flossen omdat het naast het schoonmaken ook nog je tandvlees masseert, meer dan flossen. En dat is nu juist super gevoelig als je tandvlees ontstoken is.
Doe je het wel goed? Dus niet dat je tussen je tanden in je tandvlees zit te prikken? Maar echt tussen je tanden door gaat en er aan de achterkant uit komt met je stoker (een beetje dan, je hoeft hem er natuurlijk niet helemaal doorheen te halen).
Ik zou in jouw geval echt wel blijven stoken, en toch proberen zo snel mogelijk een afspraak te maken met de mondhygieniste. Kost ongeveer 80 euro, als je een uitgebreide behandeling moet. Maar kan ook goedkoper als je een korte behandeling krijgt. Misschien even telefonisch overleggen met betrekking tot de kosten? Vaak kun je ook achteraf betalen. Dat raad ik bijna nooit aan, maar in dit geval zou ik het zeker overwegen!
donderdag 2 augustus 2012 om 13:49
http://www.allesoverhetgebit.nl/mondgez ... p-operatie
voorzover ik kan zien is het gebruik van tandenstokers niet echt een oplossing, dus toch maar een afspraak met mondhygienist maken, en ja, dat zul je toch echt zelf moeten betalen
voorzover ik kan zien is het gebruik van tandenstokers niet echt een oplossing, dus toch maar een afspraak met mondhygienist maken, en ja, dat zul je toch echt zelf moeten betalen
donderdag 2 augustus 2012 om 13:49
quote:mariposabeso schreef op 02 augustus 2012 @ 13:43:
Sorry, maar ik vind dit niet normaal voor 'doe-het-zelf-flossen-thuis'. Had je dat zelf nog niet bedacht dat je vasthouden aan de wastafel en duizeligheid niet valt onder 'wat pijn in het begin'. Ik zou er per direct mee stoppen en de tandarts bellen of het kwaad heeft gedaan en wachten tot je geld hebt voor de mondhygieniste!Maar het is wel echt een vreemde pijn hoor, die je kunt krijgen van stoken. Als je dat niet gewend bent, dan is het de eerste keer echt wel overweldigend. Maar dan lijkt het me wel dat het minder moet worden na verloop van tijd.
Sorry, maar ik vind dit niet normaal voor 'doe-het-zelf-flossen-thuis'. Had je dat zelf nog niet bedacht dat je vasthouden aan de wastafel en duizeligheid niet valt onder 'wat pijn in het begin'. Ik zou er per direct mee stoppen en de tandarts bellen of het kwaad heeft gedaan en wachten tot je geld hebt voor de mondhygieniste!Maar het is wel echt een vreemde pijn hoor, die je kunt krijgen van stoken. Als je dat niet gewend bent, dan is het de eerste keer echt wel overweldigend. Maar dan lijkt het me wel dat het minder moet worden na verloop van tijd.

donderdag 2 augustus 2012 om 13:50
Ik heb hier ook last van, niet zo extreem als jij maar wel bloeden en pijn enzo. Ik heb toen van de tandarts de oral-b kolibri gehad en die vind ik een stuk prettiger dan gewone stokers. Misschien die aanschaffen en het daarmee proberen? Je kan er stokers of zo'n flosser op zetten.
Deze bedoel ik overigens :
http://www.samenkopen.net/action_product/598806/737206
Deze bedoel ik overigens :
http://www.samenkopen.net/action_product/598806/737206
donderdag 2 augustus 2012 om 13:51
Gevoelig ja, dat moet met een week weg zijn volgens mijn tandarts. Je tandvlees moet even wennen aan het nieuwe..
Maar wat jij beschrijft, sorry maar dan had ik ze al lang weggegooid!
Ik heb het ook extreem hoor trouwens, op sommige plekken waar de stoker komt voel ik zenuwpijn.. De mondhygieniste zegt dat ik ff door moet bijten maar dat kan ik niet. Wacht dus op de afspraak die ik over 2weken weer heb.
Maar wat jij beschrijft, sorry maar dan had ik ze al lang weggegooid!
Ik heb het ook extreem hoor trouwens, op sommige plekken waar de stoker komt voel ik zenuwpijn.. De mondhygieniste zegt dat ik ff door moet bijten maar dat kan ik niet. Wacht dus op de afspraak die ik over 2weken weer heb.
donderdag 2 augustus 2012 om 13:51
quote:nien80 schreef op 02 augustus 2012 @ 13:48:
Ik kom met zo een stokje nooit helemaal tussen mijn tanden , gaat tot halverwege en verder kom ik niet is dat wel normaal eigenlijk. En ook veel bloeden en dat bonken herken ik, zal behoorlijk ontstoken zijnNou dat is toch niet helemaal de bedoeling. Afhankelijk van hoe dicht je tanden op elkaar staan kan het even duren, maar je moet eigenlijk toch wel het hele raakvlak van je tanden bestrijken, en niet alleen maar een gedeelte. En je moet er zeker voor uitkijken dat je bij je kiezen bijvoorbeeld niet met het puntje in je tandvlees zit te porren, maar dat je met het puntje over het tandvlees heengaat.
Ik kom met zo een stokje nooit helemaal tussen mijn tanden , gaat tot halverwege en verder kom ik niet is dat wel normaal eigenlijk. En ook veel bloeden en dat bonken herken ik, zal behoorlijk ontstoken zijnNou dat is toch niet helemaal de bedoeling. Afhankelijk van hoe dicht je tanden op elkaar staan kan het even duren, maar je moet eigenlijk toch wel het hele raakvlak van je tanden bestrijken, en niet alleen maar een gedeelte. En je moet er zeker voor uitkijken dat je bij je kiezen bijvoorbeeld niet met het puntje in je tandvlees zit te porren, maar dat je met het puntje over het tandvlees heengaat.
donderdag 2 augustus 2012 om 13:52
quote:nien80 schreef op 02 augustus 2012 @ 13:48:
Ik kom met zo een stokje nooit helemaal tussen mijn tanden , gaat tot halverwege en verder kom ik niet is dat wel normaal eigenlijk. Mijn tanden staan nogal dicht op elkaar, zelfs de tandarts moet de dunste tandenstokers er bijna met een hamer inslaan
Ik kom met zo een stokje nooit helemaal tussen mijn tanden , gaat tot halverwege en verder kom ik niet is dat wel normaal eigenlijk. Mijn tanden staan nogal dicht op elkaar, zelfs de tandarts moet de dunste tandenstokers er bijna met een hamer inslaan
donderdag 2 augustus 2012 om 13:53
paradontitis ook gehad
2 weken geleden die dure behandeling gedaan.....
fijn dat ik wel extra verzekerd ben ja.
Ik gebruik ragers, doet de eerste 3-4 dagen wel een beetje pijn.
Mijn tandvlees bloedde ook een beetje. Maar nu gaat het prima!
Die zijn ook stukken dunner dan een tandenstoker.
En nu doe ik het elke dag als gewoonte in de auto naar m'n werk.
2 weken geleden die dure behandeling gedaan.....
fijn dat ik wel extra verzekerd ben ja.
Ik gebruik ragers, doet de eerste 3-4 dagen wel een beetje pijn.
Mijn tandvlees bloedde ook een beetje. Maar nu gaat het prima!
Die zijn ook stukken dunner dan een tandenstoker.
En nu doe ik het elke dag als gewoonte in de auto naar m'n werk.
donderdag 2 augustus 2012 om 13:53
quote:Groenoog schreef op 02 augustus 2012 @ 13:49:
???? Letterlijk uit je link: " In de meeste gevallen kan Parodontitis genezen door de combinatie van goede mondhygiëne en gebitsreiniging."
Tandenstokers vallen onder een goede mondhygiene.
???? Letterlijk uit je link: " In de meeste gevallen kan Parodontitis genezen door de combinatie van goede mondhygiëne en gebitsreiniging."
Tandenstokers vallen onder een goede mondhygiene.

donderdag 2 augustus 2012 om 13:56
Dank voor de reacties!
De tandenstokers gebruik ik op de goede manier, ik heb op internet eerst veel gelezen en plaatjes bekeken erover.
Op sommige plekken kom ik er niet doorheen en daar gebruik ik flosdraad.
Ik gebruik tandenstokers omdat ik las dat dat het beste is als die tussen je tanden passen. Past het niet, dan gebruik je ragers of flos.
Ik kan me zo voorstellen dat stoken erg veel pijn doet als je tandvlees ontstoken is. Alsof je met een stokje gaat poeren in een open wond, dat is voor niemand leuk!
De behandeling bij de MH gaat me 107 euro kosten is mij verteld.
De tandenstokers gebruik ik op de goede manier, ik heb op internet eerst veel gelezen en plaatjes bekeken erover.
Op sommige plekken kom ik er niet doorheen en daar gebruik ik flosdraad.
Ik gebruik tandenstokers omdat ik las dat dat het beste is als die tussen je tanden passen. Past het niet, dan gebruik je ragers of flos.
Ik kan me zo voorstellen dat stoken erg veel pijn doet als je tandvlees ontstoken is. Alsof je met een stokje gaat poeren in een open wond, dat is voor niemand leuk!
De behandeling bij de MH gaat me 107 euro kosten is mij verteld.

donderdag 2 augustus 2012 om 13:57
Ik weet niet wat je met die tandestokers doet maar dit is niet normaal. Ik heb ook last gehad van onstoken tandvlees. Ben onder behandeling bij een paradontoloog. Als je echt flink ontstoken tandvlees hebt is een behandeling door de mondhygieniste vaak niet voldoende en kun je beter naar een paradontoloog gaan. Daar heb ik een grondige schoonmaak gekregen ( onder verdoving) en antibiotica moeten gebruiken. Ik gebruik nu dagelijks raggers en tandenstokers. Flossen alleen werkt niet. In het begin bloedde het erg maar dit is na behandeling bij de paradontollog zo goed als weg. In het begin was het gevoelig toen ik tandenstokers/ raggers ging gebruiken maar zoveel pijn als jij beschrijft heb ik echt niet gehad terwijl het bij mij ook flink ontstoken was. Ik zou maar even stoppen tot je naar de mondhygieniste bent geweest ( of de paradontoloog). Je krijgt daar ook advies hoe je dit het beste kunt aanpakken en met welke middelen.

donderdag 2 augustus 2012 om 14:00
donderdag 2 augustus 2012 om 14:00