Te hoog cholesterol
dinsdag 4 februari 2014 om 22:58
Vandaag te horen gekregen van mijn huisarts dat mijn cholesterol veel te hoog is (7,95) en ik dus aan de medicijnen moet. Ben hier behoorlijk van geschrokken. op mijn vraag of het niet naar beneden zou gaan als ik op een dieët zou gaan antwoorde hij negatief..
Zijn hier forummers die ook medicijnen hebben? hebben jullie last van bijwerkingen? Of zijn jullie ondanks een hoog gehalte toch via gezondere leefgewoontes op een aanvaardbaar gehalte gekomen?
Zijn hier forummers die ook medicijnen hebben? hebben jullie last van bijwerkingen? Of zijn jullie ondanks een hoog gehalte toch via gezondere leefgewoontes op een aanvaardbaar gehalte gekomen?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
dinsdag 4 februari 2014 om 23:57
Mijn moeder had ook te hoog cholesterol. Die at geen dierlijke vetten meer, heeft ook nog speciale paddenstoelenthee gedronken ( maar weer mee gestopt, want was heel vies) en ze at ook iedere keer een soort papje van iets. Zal het haar morgen vragen.
Ik weet ook niet hoeveel cholesterol ze had, maar ze heeft omlaag gekregen. Nog steeds hoog, maar net laag genoeg om geen medicijnen te slikken.
De dokter had ook gezegd dat het niet kon, maar was zwaar onder de indruk.
Ik weet ook niet hoeveel cholesterol ze had, maar ze heeft omlaag gekregen. Nog steeds hoog, maar net laag genoeg om geen medicijnen te slikken.
De dokter had ook gezegd dat het niet kon, maar was zwaar onder de indruk.
woensdag 5 februari 2014 om 00:21
woensdag 5 februari 2014 om 05:43
woensdag 5 februari 2014 om 06:15
Een bijwerking die niet zo zeldzaam is, is dat je er behoorlijk last van je spieren van kunt krijgen. Dat had ik dus (en ik ken nog wat mensen die dat ook hebben). Ik ben dus weer met de pillen gestopt en slik nu capsules waar polycosanol, nicotinezuur etc inzit en nu heb ik nergens meer last van en cholesterol is toch omlaag.
woensdag 5 februari 2014 om 06:25
woensdag 5 februari 2014 om 07:36
quote:chocs schreef op 04 februari 2014 @ 23:57:
Mijn moeder had ook te hoog cholesterol. Die at geen dierlijke vetten meer, heeft ook nog speciale paddenstoelenthee gedronken ( maar weer mee gestopt, want was heel vies) en ze at ook iedere keer een soort papje van iets. Zal het haar morgen vragen.
De dokter had ook gezegd dat het niet kon, maar was zwaar onder de indruk.Dan kun je toch beter 'n pilletje slikken als je als alternatief niets lekkers meer mag.
De dokter had ook gezegd dat het niet kon, maar was zwaar onder de indruk.Dan kun je toch beter 'n pilletje slikken als je als alternatief niets lekkers meer mag.
woensdag 5 februari 2014 om 07:36
O,dat van die waarden heeft hij het ook over gehad. dat ze alletwee te hoog waren. oké,dan zal een dieët waarschijnlijk niets uithalen. Ik ga natuurlijk die medicijnen wel gebruiken.
Over last van de spieren heeft HA het ook gehad. schrijf die andere naam van de medicijnen op. ik ga het er wel over hebben.
Ik ben blij met de reacties. Ik ben gewoon ongelooflijk geschrokken.
Over last van de spieren heeft HA het ook gehad. schrijf die andere naam van de medicijnen op. ik ga het er wel over hebben.
Ik ben blij met de reacties. Ik ben gewoon ongelooflijk geschrokken.
woensdag 5 februari 2014 om 09:13
Ik ben gezakt van 8,4 (erfelijk belast) naar 4,7. Zonder medicatie, maar puur door te letten op wat ik eet en meer te gaan sporten. Het kan dus wel.
Ik vond mezelf gewoon te jong (midden 20) om voor de rest van mijn leven medicijnen te slikken. Ook n.a.v. enkele verhalen dat de bijwerking zoveel vervelender zijn dan waar ze tegen zouden moeten helpen.
Ik vond mezelf gewoon te jong (midden 20) om voor de rest van mijn leven medicijnen te slikken. Ook n.a.v. enkele verhalen dat de bijwerking zoveel vervelender zijn dan waar ze tegen zouden moeten helpen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
woensdag 5 februari 2014 om 09:20
Kan me voorstellen dat je schrok. Had ik dus ook toen mij verteld werd dat mijn cholestorol 7,9 was. Terwijl ik slank ben en altijd zo gezond mogelijk probeer te eten (lees weinig vet en snacks ed.) en veel beweeg.
Het zit bij mij ook in de familie en je kunt er niks aan doen.
Ik slik nu pravastatine en zit nu op 5.
In het begin heb ik me een paar weken erg moe gevoeld door die medicatie maar nu nergens meer last van wat dat betreft.
Het zit bij mij ook in de familie en je kunt er niks aan doen.
Ik slik nu pravastatine en zit nu op 5.
In het begin heb ik me een paar weken erg moe gevoeld door die medicatie maar nu nergens meer last van wat dat betreft.
woensdag 5 februari 2014 om 09:31
Hoi,
had ik laatst ook. Ook gigantisch geschrokken, bleek in de familie te zitten, bij mij was het echt gevaarlijk hoog (in het buitenland waar ik woon hebben ze blijkbaar andere waarden want die 7,9 zegt mij niets). Ik ben zelf toen met gebroken lijnzaad begonnen. Elke dag 2 lepels in je yoghurt. Echt een gigantisch verschil. In het begin denk je dat je vogelzaad aan het eten bent maar het helpt echt gigantisch. Je moet je voorstellen dat mijn gehalte iets van 250 was (nogmaals, hier meten ze anders) en het is in 1 maand gedaald naar 140. Ik hoefde meteen niet meer terug te komen
. Misschien heb je de dag ervoor iets gegeten dat de waarden beinvloed heeft? Als je gaat googlen weet je ook precies wat je wel en niet moet eten. Ik at bijvoorbeeld heel vaak beschuit met kaas. Helemaal verkeerd. Fetakaas. Ook niet goed. Witte pasta/brood kun je ook beter vervangen door bruin. Maar als je met die lijnzaad begint zul je volgende maand echt versteld staan van de resultaten. Niet in paniek raken hoor door 1 testje...het kan best zijn dat je volgende keer weer met gewone waarden zit. Suc6 ermee. Ik had de (biologische) gebroken lijnzaad gewoon uit de (nldse) supermarkt.
had ik laatst ook. Ook gigantisch geschrokken, bleek in de familie te zitten, bij mij was het echt gevaarlijk hoog (in het buitenland waar ik woon hebben ze blijkbaar andere waarden want die 7,9 zegt mij niets). Ik ben zelf toen met gebroken lijnzaad begonnen. Elke dag 2 lepels in je yoghurt. Echt een gigantisch verschil. In het begin denk je dat je vogelzaad aan het eten bent maar het helpt echt gigantisch. Je moet je voorstellen dat mijn gehalte iets van 250 was (nogmaals, hier meten ze anders) en het is in 1 maand gedaald naar 140. Ik hoefde meteen niet meer terug te komen
woensdag 5 februari 2014 om 10:03
Het hangt er vanaf wat de oorzaak van jouw cholestrol is.
Bij mij zit het in de familie, het is iets genetisch. Mijn moeder eet zo vetarm als het maar kan, maar toch blijft haar cholestrol te hoog.
Mijn vader had het ook, maar dat komt door andere medicijnen en gewichtstoename. Zijn waarde is nu weer goed.
Het kan geen kwaad om rekening met je voeding te houden, maar ik zou zeker aan de medicijnen gaan!!
Bij mij zit het in de familie, het is iets genetisch. Mijn moeder eet zo vetarm als het maar kan, maar toch blijft haar cholestrol te hoog.
Mijn vader had het ook, maar dat komt door andere medicijnen en gewichtstoename. Zijn waarde is nu weer goed.
Het kan geen kwaad om rekening met je voeding te houden, maar ik zou zeker aan de medicijnen gaan!!
woensdag 5 februari 2014 om 12:23
Het is duidelijk.. op de voeding letten en ook aan de medicijnen.
de vorige keren waren mijn cholesterolwaarden ook al aan de hoge kant,dus ik denk dat medicijnen wel de juiste weg zijn. ben 43 en wil toch nog wel behoorlijk wat jaren hier blijven..
de vorige keren waren mijn cholesterolwaarden ook al aan de hoge kant,dus ik denk dat medicijnen wel de juiste weg zijn. ben 43 en wil toch nog wel behoorlijk wat jaren hier blijven..
donderdag 6 februari 2014 om 17:57
Is het niet een beetje vreemd dat je na een keer bloed prikken al meteen aan de medicijnen moet? Het kan toch best zijn dat je die avond iets helemaal verkeerds gegeten had (dingen die slecht zijn voor je cholesterolgehalte). Nu haal je je van alles in je hoofd terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Misschien gewoon heel binnenkort nog een keer laten controleren?
zondag 9 februari 2014 om 19:48
Ik heb 20 jaar lipitor geslikt met als bijwerking pijn aan de spieren. Op een gegeven moment was ik het zat en ben gestopt. Ik had zonder medicijnen iets boven de 8 en mijn slechte cholesterol was te hoog.
Ik ben gaan eten vlg methode van Yvonne lemmers. Dwz letten op koolhydraten en wel de natuurlijke vetten eten (roomboter, volle yoghurt en Griekse yoghurt, gewone kaas) en alles wat mager is de deur uit. Ik heb mijn cholesterol teruggedrongen tot 6,2 met een prima verhouding tussen Hdl en Ldl. Ik hoef van de ha niet weer te gaan slikken. Hij was wel verbaasd. Ik eet wel zo min mogelijk slechte koolhydraten zoals in gewoon brood, koekjes, chips ed
Ik ben gaan eten vlg methode van Yvonne lemmers. Dwz letten op koolhydraten en wel de natuurlijke vetten eten (roomboter, volle yoghurt en Griekse yoghurt, gewone kaas) en alles wat mager is de deur uit. Ik heb mijn cholesterol teruggedrongen tot 6,2 met een prima verhouding tussen Hdl en Ldl. Ik hoef van de ha niet weer te gaan slikken. Hij was wel verbaasd. Ik eet wel zo min mogelijk slechte koolhydraten zoals in gewoon brood, koekjes, chips ed