Gezondheid alle pijlers

Te hoog cholesterol

04-02-2014 22:58 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag te horen gekregen van mijn huisarts dat mijn cholesterol veel te hoog is (7,95) en ik dus aan de medicijnen moet. Ben hier behoorlijk van geschrokken. op mijn vraag of het niet naar beneden zou gaan als ik op een dieët zou gaan antwoorde hij negatief..

Zijn hier forummers die ook medicijnen hebben? hebben jullie last van bijwerkingen? Of zijn jullie ondanks een hoog gehalte toch via gezondere leefgewoontes op een aanvaardbaar gehalte gekomen?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Hallo Lichtbron, ik heb exact hetzelfde, al sinds mijn 18e is dit vastgesteld en zit ik aan de medicatie (ben nu 26). Ik heb echter dit verhoogde gehalte geërfd, ik weet niet of dit ook bij jou het geval is? Mijn internist geeft altijd aan dat een gezonde leefstijl juist een must is om de risicofactoren te beperken (hart en vaatziekten etc.)Ik ben hier dan ook heel erg mee bezig. Mocht je overgewicht hebben of roken dan wordt ook vaak aangeraden hiermee te stoppen. Ik heb geen last van bijwerkingen van mijn statine, ik slik al 3 jaar Crestor 40mg. Overigens is deze pil na veel anderen geprobeerd te hebben het beste gebleken voor mij. Mijn gehalte zit nu op 5.8 en ik kom van 9.5 dus het is zeker een verbetering, ik ben er wel van overtuigd dat gezond eten en leven hier invloed op hebben!
Mijn cholesterolgehalte is nooit echt vreselijk hoog geweest (5 geloof ik), maar de verhouding tussen het goede en het slechte is niet goed. Meteen toen dit werd ontdekt (zo'n 10 jaar geleden) kreeg ik statines (Lipitor), maar ik kreeg er erge gewrichtspijnen van. Daarna kreeg ik Crestor en dat ging veel beter. Helaas kreeg ik op een bepaald moment de pijnstiller Diclofenac en dat veroorzaakte samen met de Crestor een leverontsteking. Daarna kon ik geen Crestor meer verdragen, ik had constant pijn in mijn lever. Ik gebruik nu Inegy en de eerste maanden had ik weer veel gewrichtsklachten, maar gelukkig gaat dat nu een stuk beter. Ik moet absoluut cholesterolverlagers gebruiken, want behalve dat het mijn slechte cholesterolgehalte verlaagt, maakt het mijn bloedvaten mooi glad van binnen, wat heel belangrijk is, want ik ben helaas hartpatiënt. Al vanaf mijn 36e diverse keren gedotterd, hartinfarcten en zelfs een 4-voudige bypass gehad. Erfelijk belast, maar niet dat cholesterolgehalte.
Hoe is het nu Bron?

Wel apart dat er toch verschillende meningen over de waarden zijn. Vandaag bij de apotheek geweest en voorlichting/test gehad en daar vertelde ze dat een waarde onder de 8 wel verhoogd is maar als je zorgt dat het niet hoger wordt en liever wat lager dat er niets aan de hand is. En medicijnen krijg je al helemaal niet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@jojanneke

Ik heb 243, dus denk hetzelfde systeem? Boven de 240 is risico, hoefde geen medicijnen hiervoor te nemen.

HDL is verhoogd, LDL net op de grens en VLDL is perfect.

Volgende maand weer testen, ben wel heel benieuwd!

En 1 avond ervoor iets slechts eten moet niet uitmaken, heb ik ook gevraagd. Er werd gezegd dat cholesterol alleen beinvloedbaar is over langere periodes.
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2014 13:37
Reden: studieonderzoek verwijderd!
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven