Gezondheid alle pijlers

Teken

16-04-2018 09:47 57 berichten
Het wordt weer lekker weer en er wordt gewaarschuwd tegen teken.

Hoe beschermen jullie je kinderen? Ik heb namelijk jongens en die liggen tegenwoordig graag in de struiken tijdens het spelen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Madelief1987 schreef:
16-04-2018 12:15
Zitten teken eigenlijk ook in kunstgras?
Dat lijkt mij niet, dan zouden ze ook op tuinmeubelen en glijbanen zitten. Hopelijk breng je de teken niet op een idee ;-)
nounou
Lol dat hoop ik niet, ik heb net Mn tuin volgelegd met kunstgras.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vorige week een teek... krabbelde aan een bultje op mijn rug... heb ik opeens een teek onder mijn nagels o_o
Waarschijnlijk met de kat mee naar binnen gekomen, kan me verder niks voorstellen hoe ik eraan gekomen ben. Kat is inmiddels anti teek behandeld en ik hoop maar dat ik niks heb opgelopen. Heb er wel al even contact over gehad met de huisarts.

Enge beesten.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Als ik dingen moet doen in terrein met veel teken dan spuit ik mijn (oude) broek en honden goed in met permethrine (spray). Dat werkt goed en is veilig, of liever gezegd veel veiliger dan Lyme/Babesia oplopen. Hier (zuid FR) zijn teken gevaarlijker voor honden dan in NL (andere ziektes), in de natte warme lente die we nu hebben spuit ik mijn honden en hun manden standaard in.

H
Wat een paniekverhalen hier allemaal. Ik controleer hier elke avond de kinderen (de jongste althans, de oudere kunnen het zelf) en als we een teek aantreffen (zo 1 keer per jaar) dan haal ik hem weg met de tekentang. Plek fotograferen en datum van de beet zet ik meteen in de agenda.

Een teek voel je trouwens redelijk makkelijk (bijvoorbeeld tijdens het douchen), het voelt echt als een raar bultje aan.
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
16-04-2018 13:28


Een teek voel je trouwens redelijk makkelijk (bijvoorbeeld tijdens het douchen), het voelt echt als een raar bultje aan.
Een nimf (jonge teek) voel je echt nauwelijks zitten, ik heb dat al een paar keer gehad. Kans dat die besmet is schijnt wel veel kleiner te zijn.
http://images.slideplayer.nl/33/1016839 ... lide_3.jpg
nounou
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
16-04-2018 11:00
Ik ben altijd bang dat ik ze niet zie. Of zijn ze echt heel herkenbaar?
Mijn zoontje was eens bij een vriendje wezen spelen. Die jongen woont in het bos. Het was herfst maar redelijk lekker weer. Lange mouwen en lange broek aan maar zonder jas buiten wezen spelen. Zoon is een gestruikeld maar voor de rest niks aan de hand totdat hij een aantal dagen een raar zwart bultje liet zien. 'Het lijkt wel alsof het pootjes heeft mama' en inderdaad het was een teek. Hoe dat beest het gepresteerd heeft zich in in zijn oksel te nestelen.. :?:

Beetje lang verhaal, maar bij mijn zoon dus een klein zwart bolletje op de huid met pootjes er aan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-04-2018 11:04
ik weet natuurlijk niet zeker of ik er nooit 1 over het hoofd gezien heb.
maar ja, ik vind ze wel erg herkenbaar. Als je denkt: wat heb ik daar nou voor raar zwart bobbeltje... is het een teek
Oh ok ! Dan heb ik er nooit een gevonden denk ik :)
Alle reacties Link kopieren
winters schreef:
16-04-2018 13:46
Mijn zoontje was eens bij een vriendje wezen spelen. Die jongen woont in het bos. Het was herfst maar redelijk lekker weer. Lange mouwen en lange broek aan maar zonder jas buiten wezen spelen. Zoon is een gestruikeld maar voor de rest niks aan de hand totdat hij een aantal dagen een raar zwart bultje liet zien. 'Het lijkt wel alsof het pootjes heeft mama' en inderdaad het was een teek. Hoe dat beest het gepresteerd heeft zich in in zijn oksel te nestelen.. :?:

Beetje lang verhaal, maar bij mijn zoon dus een klein zwart bolletje op de huid met pootjes er aan.
Ik ken iemand die er een vond tussen haar schaamlippen. Ze schijnen nogal van warm en vochtig te houden.
Hoe ze hem daar vond weet ik niet, ik was te druk met gruwelen om daar naar te vragen.
Ze heeft antibiotica gehad. Volgens de huisarts was dat wel een bekend plekje @(
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
16-04-2018 14:46
Ik ken iemand die er een vond tussen haar schaamlippen. Ze schijnen nogal van warm en vochtig te houden.
Hoe ze hem daar vond weet ik niet, ik was te druk met gruwelen om daar naar te vragen.
Ze heeft antibiotica gehad. Volgens de huisarts was dat wel een bekend plekje @(
Idd! Oksel, bilnaad, liezen, onder de borsten en navel idem. Warme vochtige plekken hebben de voorkeur.
groenebroek wijzigde dit bericht op 16-04-2018 15:21
Reden: aanvulling
2.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
16-04-2018 14:46
Ik ken iemand die er een vond tussen haar schaamlippen. Ze schijnen nogal van warm en vochtig te houden.
Hoe ze hem daar vond weet ik niet, ik was te druk met gruwelen om daar naar te vragen.
Ze heeft antibiotica gehad. Volgens de huisarts was dat wel een bekend plekje @(
Oef, we zijn nu bij de echte horror aangekomen. Oksel, onder mijn borsten en in knieholte vond ik ook al wat te intiem voor een teek :'(
Dit had ik nog nooit gehoord. Hoe dit weer te vergeten ?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 16-04-2018 14:56
0.89% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
16-04-2018 13:28
Wat een paniekverhalen hier allemaal. Ik controleer hier elke avond de kinderen (de jongste althans, de oudere kunnen het zelf) en als we een teek aantreffen (zo 1 keer per jaar) dan haal ik hem weg met de tekentang. Plek fotograferen en datum van de beet zet ik meteen in de agenda.

Een teek voel je trouwens redelijk makkelijk (bijvoorbeeld tijdens het douchen), het voelt echt als een raar bultje aan.
.
Paniekverhalen?

Ik ken mensen, die wél lyme hebben, maar nooit gemerkt hebben dat ze gebeten zijn. Ja, ze kunnen op opvallende plekken zitten, je rug, boven mijn borst had ik er eens één, je armen. Maar soms zitten ze in je schaamhaar, tussen je schaamlippen, in je knieholte (waar je misschien ook niet dagelijks voelt)

Dus om nou te zeggen 'je merkt het wel'.. neuh, dat is niet direct gezegd, zéker niet als je zo'n nymph hebt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
16-04-2018 14:54
Oef, we zijn nu bij de echte horror aangekomen. Oksel, onder mijn borsten en in knieholte vond ik ook al wat te intiem voor een teek :'(
Dit had ik nog nooit gehoord. Hoe kan ik dit weer vergeten ?
Ik zou het onthouden. Je kunt het maar beter weten en er een vinden dan dat je Lyme oploopt.
Alle reacties Link kopieren
En over 'over het hoofd zien' gesproken: ja, ze kunnen natuurlijk ook op je hoofd zitten.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
16-04-2018 14:56
Ik zou het onthouden. Je kunt het maar beter weten en er een vinden dan dat je Lyme oploopt.
Het was een grapje hoor :)
nounou
Dreamer schreef:
16-04-2018 14:55
.
Paniekverhalen?

Ik ken mensen, die wél lyme hebben, maar nooit gemerkt hebben dat ze gebeten zijn. Ja, ze kunnen op opvallende plekken zitten, je rug, boven mijn borst had ik er eens één, je armen. Maar soms zitten ze in je schaamhaar, tussen je schaamlippen, in je knieholte (waar je misschien ook niet dagelijks voelt)

Dus om nou te zeggen 'je merkt het wel'.. neuh, dat is niet direct gezegd, zéker niet als je zo'n nymph hebt.
Ik doelde meer op diegene die bepaalde locaties wilde vermijden. Dat vind ik een beetje paniekvoetbal.
Je kunt altijd een teek over het hoofd zien natuurlijk, maar met goed controleren (een nimf zie ik niet, maar ik voel hem wel) op de beruchte plekken kom je al een heel eind. Heel veel meer kun je niet doen. Zelf vermijd ik 's zomers hoog gras met blote benen, maar bij kinderen is dat soms niet altijd mogelijk. Als we het bos in gaan, trek ik ze een lange broek met lange mouwen aan en laat ik ze de broek in de sokken stoppen. En dan 's avonds onder de douche goed overal voelen. Ik denk dat ik per jaar ongeveer 1 teek ontdek bij ons gezin (4 kinderen) en we hebben hier veel bos en grasland. Het is dus zeker niet zo dat je teken dagelijks oploopt.
zazamaenade schreef:
16-04-2018 11:20
Raar verhaal : ik voel ze zitten, de teken. Het jeukt.
Ik heb elk jaar wel 1 of 2 tekenbeten, maar pas 1 keer een erythema gehad, direct antibiotica gehad van de huisarts, verder niets aan de hand.
Geen raar verhaal. Ze vreten zich met die vieze wriemelpootjes in je huid. Dat voel je.
Dreamer schreef:
16-04-2018 12:21
Wat mensen nog wel eens willen doen, als ze zo'n volgezogen teek van hond of kat verwijderen, is het beest in de tuin ofzo gooien. Dat vieze grijze lichaam zit dus vol met jonge teekjes. Gooi je die in je tuin, heb je gelijk een tuin vol teken.
Oooh bahbahbha.
Ik heb de dertig die ik gisteren van de katten haalde in een bakje gedaan en stokjes erbij en aangestoken.

Burn in hell!!
Alle reacties Link kopieren
Geen paniek om Lyme: ‘Lekker naar buiten, maar controleer jezelf op teken’

https://www.ad.nl/gezond/geen-paniek-om ... ~a00dc79a/
Ik ben wel eens per ongeluk op een volgezogen teek gaan staan met m'n voet. Dat beest was klaar bij de hond blijkbaar en kroop over de grond. Echt de gruwel :sick: O_O

En die krengen nestelen zich ook in de lies en schaamstreek? Hoe krijgen ze het voor elkaar?! O_O
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
16-04-2018 20:13
Ik ben wel eens per ongeluk op een volgezogen teek gaan staan met m'n voet. Dat beest was klaar bij de hond blijkbaar en kroop over de grond. Echt de gruwel :sick: O_O

En die krengen nestelen zich ook in de lies en schaamstreek? Hoe krijgen ze het voor elkaar?! O_O
Zag het er zo uit ? (ja gruwel, ik was nieuwsgierig :facepalm: )
https://www.leeshetnu.nl/wp-content/upl ... eitjes.jpg

Acht kleine pootjes kruipen rustig naar je lies :whistle:
nounou
Net op het nieuws. Vorig jaar in NL 27.000 mensen die een antibioticakuur moesten na een beet van een besmette teek.
En niet bij iedereen werkt die AB. Die mensen kregen lyme.

Dit jaar verwachten ze nog meer omdat er héél veel teken zijn.
zazamaenade schreef:
16-04-2018 20:21
Zag het er zo uit ? (ja gruwel, ik was nieuwsgierig :facepalm: )
https://www.leeshetnu.nl/wp-content/upl ... eitjes.jpg

Acht kleine pootjes kruipen rustig naar je lies :whistle:
Waarom klik ik? Maar nee zag bloed en m'n voet zat onder. Heb die eitjes wel een keer in een struik zien liggen en had toen echt ff zoiets van niet in de buurt komen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
16-04-2018 13:38
Een nimf (jonge teek) voel je echt nauwelijks zitten, ik heb dat al een paar keer gehad. Kans dat die besmet is schijnt wel veel kleiner te zijn.
http://images.slideplayer.nl/33/1016839 ... lide_3.jpg



Die jonge hele kleine teken zijn het lastigst vind ik: als mensen iets lichtjes voelen jeuken en ze krabben laat zo'n nimf los....die mensen weten dan niet dat ze een teek hebben gehad / losgekrabd

Een volwassen teek die vast zit haal je niet met lichtjes krabben weg, en dus ga je er meestal naar kijken en weet je hoe en wat
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-04-2018 12:21
Wat mensen nog wel eens willen doen, als ze zo'n volgezogen teek van hond of kat verwijderen, is het beest in de tuin ofzo gooien. Dat vieze grijze lichaam zit dus vol met jonge teekjes. Gooi je die in je tuin, heb je gelijk een tuin vol teken.


Ik dacht altijd dat ze vol met bloed zaten?

Idd altijd dood maken en vernietigen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven