Gezondheid alle pijlers

Toch Vitamine B12 tekort?

05-12-2014 12:54 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn laatste bloedtest bleek dat mijn rode bloedcellen vergroot zijn. Mijn ijzer was normaal maar de ferritine iets aan de lage kant met 26. Van wat ij nu gelezen heb zou vitamine B12 of foliumzuur ook verlaagd kunnen zijn, maar dat blijkt niet zo (320 en 16). Schildklier is ook ok. Nou goed.. ik het dit dus gelezen. Ik heb een heleboel klachten: een kriebel in armen en benen die erger word zodra ik sport, erg moe, slechte concentratie, en ik verlies gewicht, vooral weer als ik sport.

Ik heb volgende week een afspraak met een arts. Geen idee of dat iemand is die weer alleen naar normwaardes kijkt of er echt verstand van heeft. Hebben jullie vergelijkbare problemen desondanks normale Vitamine B12 en een behandeling heeft geholpen?
Dus iemand die naar de normwaardes kijkt en daar zijn conclusies aan verbindt, heeft er geen verstand van?
Wacht gewoon die afspraak met je arts af in plaats van jezelf gek te maken met dingen die je op internet leest.
Die normwaardes zijn er niet voor niets? Ik geeft toe, soms moeten ze bijgesteld worden door nieuwe inzichten maar daar weten die vage websites echt niet meer van dan de artsen zelf.

Ik heb overigens vitamine b12 waarde die op de rand zit, 195. Ik moet nu wel bijslikken van de arts maar ik voelde me altijd prima en herken jouw klachten niet, ik sport veel en intensief. Wat bij mij wel veel uitmaakte was vitamine D overigens, waar ik jaren terug een ernstig tekort aan had, toen was ik echt een zwak poppetje.

Ik ben geen arts maar ik denk dat je je niet moet blindstaren op die vitamine b12 hype. Wacht het gewoon af en laat je verder onderzoeken als je klachten blijven.
De klachten van een b12 tekort zijn zo algemeen dat ze voor 100 ziekten kunnen gelden (kijk maar eens in bv het lijsje van lyme en fybromalgie (schrijf je dat zo?) dan herken je er ook veel in. Maar dezelfde klachten zijn er bv bij langdurige stress of druk maken ed.
Bij 320 heb je echt geen tekort..

Is een hele mooie waarde!
water en zand
Sorry, ik was vergeten te vertellen dat mijn moeder een soort anemie heeft waarbij B12 en ijzer verlaagd zijn, en dus ook de rode bloedcellen vergroot. Concentratie... *zucht*
Jij bedoelt pernicieuze anemie? Dat is idd b12 tekort. Ik ben geen arts, maar als je dat ook zou hebben zou je b12 waarde toch echt lager moeten zijn denk ik. Wat je wel kunt doen is de waarden bij gaan houden, dus over bv een half jaar nog een keer prikken en dan weer enz. Blijft je waarde zakken en is daar geen andere oorzaak voor dan zou je alsnog verder onderzoek kunnen laten doen.
water en zand
Kijk, ik zit nu al sinds eind Juli met een prikkelend gevoel in arm en been. Ik heb nu eindelijk, naar maanden wachten een afspraak met een neuroloog, maar ik vertrouw de artsen hier nicht echt. Heb toch verschillende keren gehoord: "nou.. zoiets gebeurt gewoon soms. Ga maar weer naar huis. Misschien gaat het weer weg." Ehm.. nee, ik woon niet in Nederland en dat is mij trouwens ook verteld toen ik met een asthmaaanval/bronchospamus/watdanook in de ER terecht kwam en niet kon ademen. Daarna is deze ellende trouwens begonnen.
Heb je je ook op lyme laten testen? Dat heeft ongeveer dezelfde symptomen als b12 tekort.
Ben niet zeker of dat hier mogelijk is, elninjoo. Naar ik acht de kans redelijk klein aangezien ik de laatsten 2 jaar niet in een regio met lyme was. Plus gewichtsverlies lijkt niet echt een symptoom van lyme.
Met B12 tekort verlies je ook geen gewicht hoor, was dát maar waar! Door de moeheid bewoog ik minder en wilde energie bijeten met koolhydraten, dus kwam er juist vooral nog meer door aan.
Nee, maar met de anemie die modder noemde well. Schildklier zou nog kunnen, ook samen met de vergroote rode bloedcellen, maar die is helemaal ok. Als ik bij de symptomen op wikipedia kijk dan vecht ik zeker met:

- Pijnlijke tong

x Verminderde positiezin

-/x Psychische/neurologische problemen

x/- Concentratiegebrek, derealisatie

x Afasie

x Tintelingen,prikkelingen, verdoving

(x) Duizeligheid

x Moeheid, uitputting, somnolentie

x Benauwdheid, kortademigheid, hartkloppingen, versnelde hartslag

- Zwaar of stijf gevoel gewrichten

- Hyperesthesie

x Spierzwakte, -krampen, -trillingen, -pijn, krachtverlies

- Misselijkheid

(x) Diarree

x Gewichtsverlies

x Koud hebben

? Oogproblemen

- Menstruatieklachten (slik de pil door)

(x) Gebits- en tandvleesproblemen

xx Na inspanning kunnen de klachten verergeren. (Vooral naar sport of jetlag naar een reis. Huppa, weer 0.5-1kilo in 2 dagen eraf, die niet terug komen.)

Maar ik weet ook dat er ook een heleboel andere mogelijkheden zijn.
Ik viel oom heel erg af van mijn tekort en had ook het hele lijstje klachten. Is je homocysteine al eens bepaald? Daaraan is soms ook een tekort te zien terwijl je b12 zelf nog wel een goeie waarde heeft. Het gaat er uiteindelijk om om je B12 ook daadwerkelijk in je cellen terecht komt. Verder zijn er nog wat testen die gedaan kunnen worden maar die weet ik niet meer uit mijn hoofd, even googelen dus . Wat wel belangrijk is is dat als je wilt weten of er echt iets van pernicieuze anemie oid aan de hand is je niet zelf vit b moet gaan slikken of alvast moet gaan spuiten via de huisarts. Dat vertekent namelijk het resultaat van de evt onderzoeken!
water en zand
modder: nee, homocysteine is niet bepaald. Ik heb tot nu toe alleen een algemene B12 test. Ik wou inderdaad een B12 preparaat kopen, maar kon hier niets van goede kwaliteit vinden, en een internetbestelling ging mis. Ik gebruik wel op dit moment ijzer, ook omdat ik me tijdens/na de menstruatie erg slap voel. Ik heb het gevoel dat ik me algemeen, en vooral naar de laatste pilonderbreking wat beter voel. Mijn ferritin is wel maar een beetje aan de lage kant en ijzer normaal, maar blijkbaar helpt het toch iets. Nou, morgen dus naar een neuroloog.

Wie heeft bij jou de diagnose? Huisarts? Neuroloog? Iemand anders?
De internist, maar wel dus nadat ik bij ben gaan houden dat de b12 steeds verder zakte. Ik heb ook geen uitgebreid aanvullende onderzoeken gehad. Het zit bij ons in de familie.
water en zand
Ok bedankt. Ik was bij een internist, maar dat was behoorlijk waardeloos. Mevrouw, anderen hebben dat ook. Gaat u maar weer naar huis. Ik kan niets doen
Ok, ik was nu bij de neuroloog. Zij denkt dat het inderdaad vitamine B12 is maar wil nog een aantal testen doen. Zij heeft mij ook naar een internist gestuurt die hopelijk een betere arts is. Dus nu weer wachten tot in 2 weken.
Fantastisch! Lijk wel degelijk een dikke Vitamine B-12 tekort te hebben, en Vitamine D-3 en magnesium ook, en Hashimoto
Nou volkoren, dat is niet niks allemaal! Maar aan de andere kant, ook wel fijn dat het beestje een naam heeft en dat de problemen behandelbaar zijn!

Heeft de neuroloog bovenstaande vastgesteld?
Mosterd!
Nee, zij heeft een heleboel tests gemaakt waarvan ik nog op de resultaten wacht. Zij heeft me wel nog naar de internist doorgestuurt die wat boedtesten gemaakt heeft - en eindelijk eens de juisten in plaats van te zeggen: het is psychisch Morgen terug naar de internist en dan zien wij verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven