Gezondheid alle pijlers

Trage schildklier & Afvallen

10-05-2014 11:26 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft een te trage schildklier, heeft hier ook medicatie voor. Ze wil erg graag afvallen, heeft al meerdere dingen geprobeerd maar zoals we allemaal weten gaat het met een trage schildklier allemaal niet zo snel.... Ze heeft het ook al met haar arts besproken en zijn raad op gevolgd, maar nog steeds gaat het niet zoals ze graag zou willen....

Wie heeft hier ervaring mee?

Wie heeft er tips?

En wie heeft er een 'dag-eet-programma' die ze eens uit zou kunnen proberen? (Ontbijt, tussendoortjes, lunch, avondeten)

Ik gun het haar met heel mijn hart, dus ik hoop dat jullie tips hebben!

ONTZETTEND BEDANKT ALVAST!!!!!
Zit een diëtiste in de vergoedingen van haar ziektekostenverzekering? Ik zou daar echt de voorkeur aan geven.
quote:netniet schreef op 10 mei 2014 @ 11:43:

Zit een diëtiste in de vergoedingen van haar ziektekostenverzekering? Ik zou daar echt de voorkeur aan geven.

Nee dat heeft ze helaas niet... Alle kosten zijn voor haar eigen rekening...

Bedankt voor je reactie!!
Vanaf januari 2014 wordt de dietiste voor 180 minuten per kalenderjaar vergoedt vanuit de basisverzekering.
quote:ivattje schreef op 10 mei 2014 @ 12:18:

Vanaf januari 2014 wordt de dietiste voor 180 minuten per kalenderjaar vergoedt vanuit de basisverzekering.Oh echt?! Wat fijn! Ik zal het aan haar doorgeven, hartstikke bedankt voor deze informatie!
Je krijgt 3 uur vergoed.

Wel valt het binnen je eigen risico. Dus dan kan het lijken dat je het wel zelf moet betalen
Hoi Nirza,

Hier een ervaringsdeskundige, helaas heb ik niet zo goed nieuws mij lukt het niet om af te vallen. Bij de grootste groep lukt dit wel, ik hoop dus ook voor je vriendin.

Helaas, gaat een dietiste je niet verder helpen tenzij niks van voeding af weet. Gezond eten en op je calorieeen letten is iets wat de meeste mensen wel helpt als ze gezond zijn.

Maar als je iets aan je schildklier mankeert moet je toch harder je best doen. Ik kan je vertellen uit ervaring dat als je wilt afvallen een khd arm dieet het beste werkt, het duur lang maar je boekt hier wel meer succes mee. Atlijd eerst goed ingesteld zijn anders gaat het sowieso niet werken, mocht je vriendin toch nog een goede stofwisseling van de medicatie krijgen zou ik als eerst gezond eten proberen maar helaas is dit vaak toch alleen weggelegd voor gezonde mensen.

Groetjes en succes!
Een internet vol met tips. Alleen - je moet natuurlijk wel met zelfbeperking kunnen dealen, dan lukt het beslist. Succes.
Kom je veel bij als je trage schildklier hebt? Misschien domme vraag maar mijn schoonmoeder kwam in de loop der jaren 30 kilo bij. Zij wijdt het aan haar schildklier maar ze eet wel alle dagen snoep, koeken, slagroomtaartjes, ijs,...
Hier ook ervaring met het hebben van een te trage schildklier.

Het is zoals anderen ook al zeiden zeker belangrijk dat je goed bent ingesteld. Zeker als je af wil vallen, is het verstandig om te zorgen dat je goed bent ingesteld.

En verder kan het ook al helpen om gezond te eten. Voor mij helpt dat in ieder geval al voldoende op het moment om af te vallen en eet daarbij ook gewoon nog koolhydraten hoor. Vind brood, pasta, rijst e.d. ook toch wel te lekker om te laten staan en is voor mij ook nog helemaal niet nodig. En daarbij zorgen voor voldoende beweging wil ook wel helpen.

@poezewoefje is voor je schoonmoeder wel makkelijk om het op haar schildklier te gooien, dat zij aankomt zal misschien iets te maken hebben met haar schildklier maar zo te lezen heeft dat toch ook wel te maken met haar eetpatroon. Elke dag van die ongezonde dingen komen ook mensen zonder schildklier problemen van aan en zeker als het elke dag grotere hoeveelheden daarvan zijn.
quote:poezewoefje schreef op 10 mei 2014 @ 15:12:

Kom je veel bij als je trage schildklier hebt? Misschien domme vraag maar mijn schoonmoeder kwam in de loop der jaren 30 kilo bij. Zij wijdt het aan haar schildklier maar ze eet wel alle dagen snoep, koeken, slagroomtaartjes, ijs,...Ik 25 kilo in 2 maanden zonder gewijzigd eetpatroon. Het er weer af krijgen is een hel.
Ja, je kan behoorlijk veel aankomen maar ook dit verschilt per persoon. Als je aan de koek en snoep zit komt het niet door je schildklier. Jammer, sommige er misbruik van maken het het op de schildklier gooien.

Ik ben behoorlijk aangekomen door stoppen met roken en dat gaat echt heel hard als je iets aan je schildklier hebt, dit ondanks sporten en gezond patroon. Echt om gek van te worden, hoop maar dat het in de toekomst toch gaat lukken.

@istar, wat heb jij gedaan om het eraf te krijgen?
Het is uiteindelijk ruim 30 kilo erbij geworden. Ik ben er 10 kwijt door een normaal en gezond eetpatroon aan te houden, maar heb daar wel ruim een jaar over gedaan. Nu sta ik een half jaar stil.
Ik ben nu in een 4 maanden tijd ook 4 kg aangekomen en wil dat graag stoppen. Ik heb de eerste 3 maanden 100 mg thyrax geslikt en toen weer bloed laten prikken. Het was goed, maar mocht ook 125 mg slikken. Dat doe ik tot op heden niet omdat ik me verder niet super, maar wel ok voel.

Heeft er iemand ervaring om de thyrax te verhogen (waarbij goede bloedwaardes uiteraard het uitgangspunt blijven!), zodat dat ook een (iets) positief effect op het gewicht heeft?
quote:mardejo schreef op 10 mei 2014 @ 19:46:

Ik ben nu in een 4 maanden tijd ook 4 kg aangekomen en wil dat graag stoppen. Ik heb de eerste 3 maanden 100 mg thyrax geslikt en toen weer bloed laten prikken. Het was goed, maar mocht ook 125 mg slikken. Dat doe ik tot op heden niet omdat ik me verder niet super, maar wel ok voel.

Heeft er iemand ervaring om de thyrax te verhogen (waarbij goede bloedwaardes uiteraard het uitgangspunt blijven!), zodat dat ook een (iets) positief effect op het gewicht heeft?

Niet zozeer naar aanleiding om af te vallen, maar mijn internist gaat meer uit van hoe ik mij voel, dan mijn waardes.

Wel gaat mijn gewicht beter als ik meer slik, maar ik blijf wisselen dus veel heb ik er niet aan.
quote:mardejo schreef op 10 mei 2014 @ 19:46:

0,1mg bedoel je.

Mijn internist is sterk tegen het verhogen van de thyrax om af te vallen.
Grappig die verschillen mijn internist heeft mij zo strak mogelijk ingesteld, tsh onder de 1 voor optimaal gevoel en gewicht. Helaas merk ik er dan weer niet veel van maar volgens hem wel echt nodig.

Istar; wat fijn dat je wel normaal af kan vallen met gezond eetpatroon. Ga je nu wel door met dat of ga je toch wat anders doen om af te vallen. Ik moet ook 25 eraf.
Ik ga gewoon door met dit.

Wat ik begreep is dat een dieet, en helemaal die met poeders, je schildklierbalans weer ernstig kunnen verstoren. Mijn TSH was ooit 110, dat wil ik echt nooit meer.

Dus accepteren dat ik te dik ben en dat ik maar heel langzaam af zal vallen.
Istar,

Ik wil ophogen van de medicatie ook zeker niet gebruiken om af te vallen. Maar als er getwijfeld wordt tussen 0,1 en 0,125 (sorry voor de fout met de komma!) en bij 0,125 gaat het goed met mij/de bloedwaardes en is het qua gewicht goed te doen om stabiel te blijven, dan wil ik dat zeker overwegen.

In juni heb ik weer een afspraak met de endocrinoloog; ik zal het haar dan voorleggen.
quote:rome12 schreef op 10 mei 2014 @ 14:13:

Hoi Nirza,

Hier een ervaringsdeskundige, helaas heb ik niet zo goed nieuws mij lukt het niet om af te vallen. Bij de grootste groep lukt dit wel, ik hoop dus ook voor je vriendin.

Helaas, gaat een dietiste je niet verder helpen tenzij niks van voeding af weet. Gezond eten en op je calorieeen letten is iets wat de meeste mensen wel helpt als ze gezond zijn.

Maar als je iets aan je schildklier mankeert moet je toch harder je best doen. Ik kan je vertellen uit ervaring dat als je wilt afvallen een khd arm dieet het beste werkt, het duur lang maar je boekt hier wel meer succes mee. Atlijd eerst goed ingesteld zijn anders gaat het sowieso niet werken, mocht je vriendin toch nog een goede stofwisseling van de medicatie krijgen zou ik als eerst gezond eten proberen maar helaas is dit vaak toch alleen weggelegd voor gezonde mensen.

Groetjes en succes!Bedankt voor je reactie!!! Ik zal het een van het KHD arm dieet vertellen... wie weet heeft ze er iets aan! Ze is al jaren bezig... Ik wil haar zo ontzettend graag helpen! Ik struin ook heel het internet af, maar via een forum 'praat' het toch makkelijker en tips van 'echte mensen' zijn altijd fijner dan info van internet. Bedankt!
Ik ben een interessant artikel tegengekomen van een diëtistenorganisatie (zie www.dietcetera.nl/ziektes ... ildklier-hypothyreoïdie). Maar nog mooier is dat ze heel betaalbaar een eigen voedingsplan maken specifiek voor mensen met een te trage schildklier (zie www.dietcetera.nl/trage-schildklier-hypothyreoïdie). Dat ziet er zeer goed uit.

Succes, Helga

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven