Gezondheid alle pijlers

Uitdroging(verschijnselen) :sick:

31-03-2014 19:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen erg veel last gehad van mijn buik en maag, met als resultaat dat ik niets binnen kon houden, daarnaast met de klachten koorts, hoofdpijn.

Inmiddels kan ik alles wel weer binnenhouden, maar nog steeds niet lekker te pas, misselijk, duizelig, hoofdpijn, koorts en moe en spierpijn. Ik ben vanmorgen bij de arts geweest, die gaf me aan dat ik alle verschijnselen van uitdroging had. En dat ik veel water moest drinken en goed moest uitrusten.

Maar hoe veel is veel? En is er ook nog iets anders te drinken?

Ik ben hier verder niet bekend mee. Ik voel me eigenlijk nog steeds beroerd en heb totaal geen dorst of honger.

Heeft iemand nog tips?

Alvast bedankt!
Heeft je huisarts je geen ORS(oral rehydration solution) voorgeschreven? Dat werkt het best tegen uitdroging. Probeer iig te blijven drinken ook al is het kleine beetjes. Beterschap!

ORS je trouwens gewoon bij de drogist kopen.
Je kunt van alles drinken water, thee, soep. Koop evt ORS bij de apotheek of drogist, ook cocoswater (of melk) zit vol elektrolyten wat helpt tegen uitdroging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou de normale hoeveelheid drinken, 6 glazen, en dat aanvullen met twee flesjes isotone sportdrank voor de elektrolyten. Ipv sportdrank kun je ook kiezen voor ORS.
Ors inderdaad. Of bouillon. Zout helpt je vocht vast te houden. Ik las ook ooit de supertip cola en naturel chips.

Hoeveel? Zo'n twee liter vocht per dag heb je nodig. Maar bij koorts, overgeven en/of diarree mag je wel meer drinken.
Nee ORS ken ik niet en heb verder niets voorgeschreven gekregen, maar ik zal morgen eens kijken.
Cola en chips. Bouillon en siroop. Appelsap. Thee.

Het maakt niet uit wat je drinkt zolang je varieert. En light spul is nu minder goed, simpel omdat de normale variant meer energie levert.

Twee liter is veel. Glazen zijn gemiddeld 150 ml. Dus dertien, veertien glazen per dag.

Ik zou beginnen met iets dat je graag drinkt (buiten alcohol dan), en elk uur iets drinken. Eten volgt vanzelf.
Goed drinken is minimaal 1,5 liter per dag. Ik zou thee en koffie even laten staan, ivm onttrekken van vocht aan je lichaam.
Heb je chip chips, siroop, bouillon in huis?
Gewoon drinken waar je zin in hebt. Vocht is vocht. Alleen geen alcohol en koffie of teveel thee ivm onttrekken van vocht.
Ja bouillon wel! Bij een glas drinken heb ik het gevoel dat ik zo alles weer moet uit spugen. Allemaal een heel vervelend gevoel
quote:-geertje- schreef op 31 maart 2014 @ 20:05:

Nee ORS ken ik niet en heb verder niets voorgeschreven gekregen, maar ik zal morgen eens kijken.

Hoezo morgen? Drink vanavond in ieder geval voldoende , zodat je weer normaal plast. Het maakt in eerste instantie niet uit wát je drinkt, bouillon of thee, er moet vocht in. Als het vocht er in blijft kun je ook voorzichtig weer wat gaan eten. Dan vul je zo de tekorten vanzelf weer aan.

ORS is een speciaal uitgebalanceerde drank, die je bij de drogist of apotheek kunt kopen. Maar veel mensen vinden het erg vies. Bovendien kun je dat morgen pas halen , en je moet nu vocht binnen krijgen.
Geertje, probeer dan kleine slokjes en geen teugen tegelijk. Vorige week hield ik ivm buikgriep ook bijna niets binnen. De huisarts vertelde me in kleine slokjes te nemen dan spuug je het minder snel uit. Langzaam drinken dus.

Twee liter is je streven, maar begin gewoon met slokjes. Beter een slokje binnengehouden dan een glas uitgespuugd. Sterkte.
Nee drinken van water doe ik al de hele dag, maar morgen zou ik voor ORS kunnen kijken bij de apotheek.
Haal even domperidom bij de apotheek verkrijgbaar zonder recept, zorgt er voor dat de inhoud van je maag wat sneller doorstroomt en je braakcentrum geblokkeerd wordt, en de misselijkheid dus weg gaat, op die manier gaat het aansterken wat makkelijker en sneller.

Na een buikgriep nam ik er altijd 2 tegelijk in en was binnen no time weer beter.

Succes!
Toen mijn kinderen ontzettende buikgriep hadden gaf de huisarts de tip om ze waterijs te geven.

Dat gaat niet te snel naar binnen (waardoor het er net zo snel weer uit komt), maar levert wel vocht.
ORS is een mengseltje van zout en suiker even opgezocht voor je:

Als u geen kant-en-klare ORS hebt kunt u het zelf maken door 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drinkwater. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS.

Als ORS zelf maken niet lukt kun je ook wat zout (één afgestreken theelepel per liter) aan een fles cola toevoegen. Dit klinkt misschien vies, maar werkt goed. Als je eerst een klein beetje suiker in de cola doet gaat de prik eruit
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiologis ... toplossing
Domperidon (tegen misselijkheid) is wisselend vrij verkrijgbaar, een tijd geleden in het nieuws geweest door gevaarlijke bijwerkingen.

ORS kun je gewoon kopen, maar zelf suikerhoudende dranken en zoute dranken of voedingsmiddelen nemen werkt ook. Moet je natuurlijk wel zin in hebben.

Neem elk kwartier een slokje, crush een ijsblokje en laat de scherfjes langzaam in je mond smelten.

Vraag je huisarts iets tegen misselijkheid. Neem je rust en kleed je niet te warm. Door transpireren (en of door koorts) verlies je ook vocht en zouten.

Wanneer je suf wordt, je huid bij het optillen van een huidplooi blijft staan of je minder dan gemiddeld plast, ga dan terug naar je huisarts! Uitdrogen kan snel gebeuren, wellicht moet je dan even bijtanken aan het infuus.

Beterschap!
Vannacht m'n avondeten er weer uitgespuugd helaas. Dus de vocht inname kan opnieuw beginnen.

Lig nu in m'n bed en voel me redelijk! Maar nog wel koortsig.

Ik probeer nog wat te slapen. En dan ga ik straks bedenken ORS of iets anders.
Heb je tabletten tegen reisziekte in huis? Die helpen ook heel goed tegen misselijkheid.
Nee heb ik niet in huis. Gelukkig is de misselijkheid weggezakt, helaas had ik vanmiddag hevige buikkramp en diarree, ik doe m'n best om m'n vocht aan te vullen.

Heb ook het gevoel dat ik wat trillerig ben.

Ik hoop dat het vannacht goed gaat zodat ik morgenochtend naar m'n werk kan (niet omdat ik kiplekker ben, maar omdat ik het thuis helemaal heb gehad) en s'middags thuis om bij te tanken en uit te rusten.
anoniem_198052 wijzigde dit bericht op 01-04-2014 22:46
Reden: Miste wat
% gewijzigd
Wat bij mij goed helpt tegen misselijkheid is okugest van vsm! Beterschap
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Mijn apotheek raadde mij destijds ipv ORS gewoon zoute drop aan. Stukken goedkoper en veel lekkerder!

Sterkte TO, ik hoop dat je straks opgeknapt bent.
Houd e.a. in de gaten van diarree droog je ook uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven