Uitgerust wakker worden
dinsdag 13 april 2010 om 16:03
Ik val snel in slaap.
Ik slaap (geloof ik) redelijk diep
Ik slaap door tot mijn wekker gaat (en daar na)
maar...
Ik wordt niet uitgerust wakker.
Oké ik heb een beetje slaapachterstand maar dit speelt al langer. Al slaap ik 9 uur per nacht, ik ga het liefst direct naar bed zodra ik wakker wordt.
Wie heeft er tips?
Ik slaap (geloof ik) redelijk diep
Ik slaap door tot mijn wekker gaat (en daar na)
maar...
Ik wordt niet uitgerust wakker.
Oké ik heb een beetje slaapachterstand maar dit speelt al langer. Al slaap ik 9 uur per nacht, ik ga het liefst direct naar bed zodra ik wakker wordt.
Wie heeft er tips?
dinsdag 13 april 2010 om 16:08
dinsdag 13 april 2010 om 16:18
Slaapachterstand inhalen dat kan volgens mij niet. Is dacht ik een fabel, maar ben niet 100% zeker.
Heb je al eens een lichtwekker geprobeerd? Heb ik persoonlijk veel baat bij gehad.
En...als je moe bent niet eerder dan gebruikelijk gaan slapen! Hoe meer je slaapt, hoe vermoeider je wordt. Ritme is belangrijk, elke avond ongeveer op hetzelfde tijdstip slapen.
Heb je al eens een lichtwekker geprobeerd? Heb ik persoonlijk veel baat bij gehad.
En...als je moe bent niet eerder dan gebruikelijk gaan slapen! Hoe meer je slaapt, hoe vermoeider je wordt. Ritme is belangrijk, elke avond ongeveer op hetzelfde tijdstip slapen.
Huts!
dinsdag 13 april 2010 om 16:21
Ken je apneus?
Dat zijn lagne ademhalignsstilstanden tijens je slaap. Kan wel 20 tot 60 seconden duren. Daardoor hersens weinig zurstof Net als de mijen vandaag haha) en vreslijk moe.Kun je soms ook zomaar in slaap vallen overdag?
Ja, hoe komt je slaapactherstand? Die zou nu toch wel weg zijn na steeds 9 uur slpen?
En je ben niet depri?
Pfffff, kweenie hoor.
Lastig he, opstaan. Bah.
Dat zijn lagne ademhalignsstilstanden tijens je slaap. Kan wel 20 tot 60 seconden duren. Daardoor hersens weinig zurstof Net als de mijen vandaag haha) en vreslijk moe.Kun je soms ook zomaar in slaap vallen overdag?
Ja, hoe komt je slaapactherstand? Die zou nu toch wel weg zijn na steeds 9 uur slpen?
En je ben niet depri?
Pfffff, kweenie hoor.
Lastig he, opstaan. Bah.

dinsdag 13 april 2010 om 16:23
Hoe laat eet jij ´s avonds?
Wanneer neem je voor het laatste koffie?
Doe je aan sport en zoja hoe laat sport je dan?
Misschien moet je je leefritme eens nalopen. Misschien kun je met kleine veranderingen in je eet/sportpatroon al veel bereiken.
En zoals Zjena zegt, snurk je, misschien heb je last van abneus?
Wanneer neem je voor het laatste koffie?
Doe je aan sport en zoja hoe laat sport je dan?
Misschien moet je je leefritme eens nalopen. Misschien kun je met kleine veranderingen in je eet/sportpatroon al veel bereiken.
En zoals Zjena zegt, snurk je, misschien heb je last van abneus?
dinsdag 13 april 2010 om 16:25
ik eet rond 7 uur. doordat het werk verweg is.
Koffie alleen 'sochtends liever helemaal niet (andere caffeinthoudendedrankjes lust ik niet)
Sporten niet, momenteel alleen fysio. Als ik sport zorg ik dan ik 1 à 1,5 uur heb na de training voor ik naar bed ga.
Met inslaap vallen hebik geen last. Ik ben bijna altijd binnen 15 - 30 min weg. Vaak sneller.
ik kom als het goed is aan 7 uur slaap per nacht.
als ik naar mijn fysio moet is het soms maar 6 uur in het weekend weer meer.
Ik dommel nu soms wel weg overdag
Koffie alleen 'sochtends liever helemaal niet (andere caffeinthoudendedrankjes lust ik niet)
Sporten niet, momenteel alleen fysio. Als ik sport zorg ik dan ik 1 à 1,5 uur heb na de training voor ik naar bed ga.
Met inslaap vallen hebik geen last. Ik ben bijna altijd binnen 15 - 30 min weg. Vaak sneller.
ik kom als het goed is aan 7 uur slaap per nacht.
als ik naar mijn fysio moet is het soms maar 6 uur in het weekend weer meer.
Ik dommel nu soms wel weg overdag
dinsdag 13 april 2010 om 16:26
Wat zjena zegt zit wel wat in. Slaap apneu kun je heel erg moe van worden en wordt bij vrouwen minder snel ontdekt omdat de partner er meestal wel doorheen slaapt.......
Misschien eens op gaan letten.
Ik ben zelf gestopt met roken en sinds die tijd kan ik veel beter uit mijn bed komen, lijkt net alsof ik minder diep slaap. Echt heel fijn. Maar goed, misschien rook je wel helemaal niet.
Misschien eens op gaan letten.
Ik ben zelf gestopt met roken en sinds die tijd kan ik veel beter uit mijn bed komen, lijkt net alsof ik minder diep slaap. Echt heel fijn. Maar goed, misschien rook je wel helemaal niet.
dinsdag 13 april 2010 om 16:26
Bij of zelfs voor slapen kan overigens wel is onderzocht.. mensen die in de week vóórdat ze weinig kunnen slapen meer slapen zijn in de week met weinig slaap veel energieker. Een dagje vrijnemen en alleen maar slapen kan dus best helpen, maar helaas is dat symptoom bestrijding. Ik doe dat, want heb last van hetzelfde als jij en lees dus mee!
dinsdag 13 april 2010 om 16:30

dinsdag 13 april 2010 om 16:32
Misschien is 7 uur gewoon te weinig slaap voor je? Sommige mensen functioneren dan nou eenmaal minder, hier zo eentje. Mijn ideale nachtrust is 8 tot 8,5 uur, daarna word ik zonder wekker wakker. Veel ja, maar ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd. (En het scheelt voor mij veel dat ik parttime werk, meest avonden en nachten en verder weinig verplichtingen heb.)
dinsdag 13 april 2010 om 17:01
Heb je je eetpatroon al eens onder loep genomen. Krijg je wel genoeg vitamines, visolie ed binnen? En meer praktisch sinds ik een traagschuim matras heb wordt ik echt vele malen meer uitgerust wakker.
En probeer eens een paar keer wat vroeger naar bed te gaan. Een weekje of 2 of 3 want dan kan je pas zeggen of het werkt of niet.
En probeer eens een paar keer wat vroeger naar bed te gaan. Een weekje of 2 of 3 want dan kan je pas zeggen of het werkt of niet.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
dinsdag 13 april 2010 om 17:02

dinsdag 13 april 2010 om 17:47
Het kan zijn dat je natuurlijke ritme anders is dan je huidige slaapritme. In dat geval heeft eerder naar bed gaan waarschijnlijk inderdaad geen zin. Wat je zou kunnen doen, is een daglichtlamp aanschaffen en daar elke ochtend direct na het wakker worden een half uur achter zitten. Ik heb zelf een litebook elite, dat is een heel mooi klein lampje. Kijk eens op www.goodlite.nl of op www.lichttherapiewinkel.nl voor informatie over de lampen en voor de verschillende modellen.
Een daglichtlamp is overigens iets anders dan een lichtwekker. Een lichtwekker heb ik ook en dat doet wel een beetje, maar bij lange na niet zo veel als de daglichtlamp. Dat heeft met name te maken met de lichtsterkte die de lamp afgeeft. Een lamp voor daglichttherapie moet 10.000 lux afgeven op een bepaalde afstand (max. 50 cm) wil je er effect van merken. Geeft de lamp minder lux af (zoals een lichtwekker), dan zal het onvoldoende werken om er echt wákker van te worden.
Ik heb zelf een verstoord slaap-waakritme en volg lichttherapie op voorschrift van de neuroloog. 's Zomers zit ik 's ochtends een half uur voor mijn lamp, 's winters 's ochtends een half uur en in de loop van de dag nog eens een half uur. En ik merk echt duidelijk effect. De watten verdwijnen uit mijn hoofd met mijn lamp.
Er kunnen nog allemaal andere dingen spelen, maar misschien dat je eerst dit -laagdrempelige en onschuldige- hulpmiddel eerst eens kunt proberen. Bij de meeste winkels kun je de lampen op proef krijgen of huren, zodat je eerst eens kunt kijken of het voor jou wel werkt.
Verder zou je bji een chronisch slaaptekort een "powernap" in kunnen lassen, als eerder naar bed gaan geen optie is. Bij een "powernap" slaap je maximaal een half uur, zodat je niet het diepe slaapstadium bereikt. Op die manier gaat je middagdut niet ten koste van je nachtrust.
Mocht dit allemaal niet helpen, dan zou je eens bij je huisarts langs kunnen gaan, om je verder te laten onderzoeken. Wellicht dat er inderdaad sprake is van iets anders (slaapapneu bijvoorbeeld).
Succes!
Een daglichtlamp is overigens iets anders dan een lichtwekker. Een lichtwekker heb ik ook en dat doet wel een beetje, maar bij lange na niet zo veel als de daglichtlamp. Dat heeft met name te maken met de lichtsterkte die de lamp afgeeft. Een lamp voor daglichttherapie moet 10.000 lux afgeven op een bepaalde afstand (max. 50 cm) wil je er effect van merken. Geeft de lamp minder lux af (zoals een lichtwekker), dan zal het onvoldoende werken om er echt wákker van te worden.
Ik heb zelf een verstoord slaap-waakritme en volg lichttherapie op voorschrift van de neuroloog. 's Zomers zit ik 's ochtends een half uur voor mijn lamp, 's winters 's ochtends een half uur en in de loop van de dag nog eens een half uur. En ik merk echt duidelijk effect. De watten verdwijnen uit mijn hoofd met mijn lamp.
Er kunnen nog allemaal andere dingen spelen, maar misschien dat je eerst dit -laagdrempelige en onschuldige- hulpmiddel eerst eens kunt proberen. Bij de meeste winkels kun je de lampen op proef krijgen of huren, zodat je eerst eens kunt kijken of het voor jou wel werkt.
Verder zou je bji een chronisch slaaptekort een "powernap" in kunnen lassen, als eerder naar bed gaan geen optie is. Bij een "powernap" slaap je maximaal een half uur, zodat je niet het diepe slaapstadium bereikt. Op die manier gaat je middagdut niet ten koste van je nachtrust.
Mocht dit allemaal niet helpen, dan zou je eens bij je huisarts langs kunnen gaan, om je verder te laten onderzoeken. Wellicht dat er inderdaad sprake is van iets anders (slaapapneu bijvoorbeeld).
Succes!
dinsdag 13 april 2010 om 17:51
quote:Maja82 schreef op 13 april 2010 @ 16:30:
Als ik eens een dag vrij heb kan ik gerust de hele dag slapen en 's avonds ook weer optijd naar mijn nest gaan. Hoogstens dat ik dan 'snachts een keer wakker wordt.
Als ik vrij heb slaap ik vaak ff 's middags.
Ik zal het ook eens aankaarten bij psych en reumatoloog/huisarts als ik er ben.Reumatoloog? Heb je een vorm van reuma? Daar kan het ook aan liggen. Bij aandoeningen als reuma, ziekte van Crohn etc. is chronische vermoeidheid ook een symptoom. Ik heb zelf Crohn en ik heb sinds ik ziek ben ook heel erg veel slaap nodig, slaap ook iedere ochtend in de bus / trein, word vaak nog moe wakker, slaap op vrije dagen ook 's middags.
Als ik eens een dag vrij heb kan ik gerust de hele dag slapen en 's avonds ook weer optijd naar mijn nest gaan. Hoogstens dat ik dan 'snachts een keer wakker wordt.
Als ik vrij heb slaap ik vaak ff 's middags.
Ik zal het ook eens aankaarten bij psych en reumatoloog/huisarts als ik er ben.Reumatoloog? Heb je een vorm van reuma? Daar kan het ook aan liggen. Bij aandoeningen als reuma, ziekte van Crohn etc. is chronische vermoeidheid ook een symptoom. Ik heb zelf Crohn en ik heb sinds ik ziek ben ook heel erg veel slaap nodig, slaap ook iedere ochtend in de bus / trein, word vaak nog moe wakker, slaap op vrije dagen ook 's middags.
dinsdag 13 april 2010 om 21:15
Ik slaap ook veel en voel me niet vaak uitgerust. Ik kan overal slapen trouwens, en ook midden op de dag. Zelfs als ik 8 uur per nacht slaap, ben ik niet uitgerust. Slaap ik meerdere nachten minder dan 8 uur, merk ik dat mijn functioneren achteruit gaan. Heel vervelend (lees: vooral onhandig), maar ik weet niet beter dan dat ik vrij veel slaap nodig heb.
...
dinsdag 13 april 2010 om 21:24