Gezondheid alle pijlers

Uitnodiging bevolkingsonderzoek borstkanker.

06-03-2013 06:38 166 berichten
Ik heb uitnodiging voor bevolkingsonderzoek gekregen, dit omdat ik vorig jaar Sara heb gezien.

Nu twijfel ik of ik wel zal gaan. De reden is dat ik gelezen heb dat straling slecht is, dat er soms ook ten onrechte de diagnose borstkanker wordt gegeven. Daarbij komt natuurlijk ook angst dat ze iets vinden. Ik weet het, is kop in het zand steken, maar zijn er nog meer vrouwen die niet naar dit onderzoek gaan?
Gaan!

Geloof me de nadelen wegen niet op tegen de voordelen van het op tijd ontdekken.

Ik ben vanaf mijn twintigste jaarlijks onder controle en leef ook nog van al die straling dus als je nu 50 bent haal jij zeker de 75 met die 1 keer per 5? Jaar want ik ben er na 25 jaar ook nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:maaike0105 schreef op 06 maart 2013 @ 09:28:

Ik ben nog lang geen 50, maar het lijkt me ook een moeilijke beslissing. Ik hoop dat tegen die tijd een MRI-scan gangbaar is. Dan wordt tenminste meer zichtbaar en ga je niet met een schijnzekerheid naar huis dat er niks aan de hand zou zijn terwijl er wel een knobbeltje zit. Of met de angst dat er wel wat is wat later niets blijkt te zijn. Maar gelukkig hoef ik voorlopig nog niet te beslissen...

Waarom is het een moeilijke beslissing? Het is 10 minuten ongemak, en het onderzoek heeft al jarenlang zijn nut bewezen. Natuurlijk zullen er sporadisch dingen gemist worden. Net zoals dat bij een MRI kan. Of dan maken ze een MRI van je borsten, niets aan de hand, maar blijk je baarmoederhalskanker te hebben, uitstrijkje een half jaar er voor was nog negatief. Zo blijf je toch aan de gang? Of je loopt na de goede uitslag van je MRI euforisch naar buiten, let niet op en komt onder een auto.

Het onderzoek (ook dat naar baarmoederhalskanker) gaat over het in een vroeg stadium opsporen van aandoeningen. Het verkleinen van risico's dat je er te laat bij bent. Ik heb daar wel enig ongemak voor over.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:laylalala schreef op 06 maart 2013 @ 09:36:

[...]

Prima... maar dan ook niet zeuren dat onze zorgkosten (eigen risico etc) zo hoog worden. Heb je enig idee wat een mri-scan kost?

Ik weet dat een MRI-scan veel duurder is. (Daarom is het nu ook nog niet gangbaar.) Maar ook betrouwbaarder. En als ik dan toch zo'n eng onderzoek moet laten doen, dan zou ik toch graag een betrouwbare uitslag hebben. Gek he? ;)

Voor meer informatie verwijs ik graag naar: http://www.cochrane.dk/screening/mammog ... eaflet.pdf:

It may be reasonable to attend for breast cancer screening with mammography, but it may also be reasonable not to attend, as screening has both benefits and harms.

If 2000 women are screened regularly for 10 years, one will

benefit from the screening, as she will avoid dying from breast cancer.

At the same time, 10 healthy women will, as a consequence,

become cancer patients and will be treated unnecessarily.

These women will have either a part of their breast or the whole breast removed, and they will often receive radiotherapy, and sometimes chemotherapy.

Furthermore, about 200 healthy women will experience a false alarm. The psychological strain until one knows whether or not it was cancer, and even afterwards, can be severe.
quote:maaike0105 schreef op 06 maart 2013 @ 09:43:

[...]

Ik weet dat een MRI-scan veel duurder is. (Daarom is het nu ook nog niet gangbaar.) Maar ook betrouwbaarder. En als ik dan toch zo'n eng onderzoek moet laten doen, dan zou ik toch graag een betrouwbare uitslag hebben. Gek he? ;)Je kunt op heel veel plekken een MRI laten doen op eigen kosten hoor. Wordt gewoon beoordeeld door een radioloog.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
1 op de 9 vrouwen in Nederland en België krijgt borstkanker. 75% van hen heeft een zogenaamd laag risico (geen kankergevallen in de familie).

Dus: gaan! Bij een vroege ontdekking vergroten je overlevingskansen.
quote:Ratteke schreef op 06 maart 2013 @ 09:37:

[...]

Want jij hebt als maagd de eerste keer seks gehad met een maagd? Nooit een andere bedpartner gehad? Nooit eens wat aangerommeld? En je weet 100% zeker dat je man/vriend nooit met een ander dan jou seks heeft gehad? En je trouw is gebleven?

Wat een ongelofelijke bullshitreden.

ik rommel idd nooit wat aan. Voor de rest is het mijn eigen keuze en mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik rook niet, heb geen overgewicht, beweeg veel en eet gezond
quote:himalaya schreef op 06 maart 2013 @ 09:44:

[...]

Je kunt op heel veel plekken een MRI laten doen op eigen kosten hoor. Wordt gewoon beoordeeld door een radioloog.

Inderdaad. Als jij voor jezelf zekerheid wil, dan kun je bij een privekliniek een full bodyscan doen op eigen kosten (1600 euro voor het totaalpakket).

Maar ook dan is het maar een momentopname.
quote:smulrol schreef op 06 maart 2013 @ 09:48:

[...]

ik rommel idd nooit wat aan. Voor de rest is het mijn eigen keuze en mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik rook niet, heb geen overgewicht, beweeg veel en eet gezond

Tja.. het zoveelste voorbeeld van dit topic, maar mijn tante was kerngezond. At veel groente, alles biologisch, dronk geen koffie, nooit een sigaret aangeraakt, geen druppel alcohol, 3x per week een uurtje sporten.

Toen was ze 39 en kreeg ze kanker. Ze is 41 geworden en heeft 4 kinderen achtergelaten.

Gezond leven is geen garantie dat je geen kanker krijgt!

We lopen zo te mopperen in Nederland op dat de zorg zo slecht en duur is.. en nu wordt er als service aangeboden dat je je preventief kunt laten controleren en nu maken er mensen geen gebruik van. Dat is toch niet logisch?
Ik ben gisteren (voor de derde keer) voor het bevolkingsonderzoek borstkanker geweest.

Ik vind het vanzelfsprekend om te gaan. Natuurlijk zit je iedere keer in de zenuwen dat ze iets vinden, maar zien ze iets, dan weet je dat het er nog niet jaaaren gezeten heeft.

En ja, het doet pijn, maar zó verschrikkelijk erg als sommige vrouwen het vinden, is het nu ook weer niet.

In mijn ogen hoort zo'n onderzoek er gewoon bij, net als halfjaarlijks tandartsbezoek.

Overigens is een MRI of total body scan vele malen duurder. Niet zozeer het onderzoek zelf, maar de vervolgonderzoeken. Gemiddeld worden er nl. bij een total body scan 7 (!) afwijkingen gevonden die verder onderzocht moeten worden. De meeste bevindingen blijken na onderzoek onschuldig te zijn. Kun je nagaan hoeveel dat in totaal kost, zowel in geld als in ongerustheid.
Hier http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwer ... sonderzoek staat ook nog een lijstje met voordelen en nadelen. Misschien helpt dat je verder?
Ja, gaan!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik ga ook altijd, maar het blijft een momentopname. Een vriendin van me had twee maanden na het onderzoek borstkanker. Gast gelukkig nu weer goed met haar. Gelukkig voelde ze het zelf, want de volgende foto duurt dan nog bijna twee jaar.

En ik vraag me wel altijd af of dat pletten van je borsten geen kwaad kan.
Smulrol, natuurlijk is het je eigen keuze. Ik vind je beargumentatie alleen zo onduidelijk. Eén keer wèl gaan en daarna nooit meer. Waarom? En 'je rommelt nooit aan.' Maar een keer seks hebben geeft al een risico op besmetting met HPV en dat geeft weer een risico op baarmoederhalskanker.

Prima hoor, dat je niet wilt. Maar het komt op mij over alsof je een nare ervaring hebt gehad met dat eerste uitstrijkje en nu maar wat roept om jezelf te rechtvaardigen niet meer te gaan.

Ik kan het mis hebben natuurlijk. Maar dan voel je je vast niet aangesproken.
Het is en blijft je eigen keus. Niemand kan en mag dat verder voor je beslissen. Dus de mening van een ander doet er eigenlijk niet toe. Jouw lijf, jouw keuze. Ik kan me de mening van mensen die voor zo'n onderzoek zijn goed voorstellen, maar ook de mening van mensen die niet gaan. Ik heb zelf bv ontzettend, en dan overdrijf ik niet, pijnlijke ervaringen gehad met het uitstrijkje. En niet 1x maar meerdere malen. Ik heb er dagen last van gehad en het deed zo'n pijn dat ik bijna flauw viel. Dus nee, ik ga niet meer voor een uitstrijkje. Voor mij wegen de voordelen daarvan dus niet op tegen de nadelen. Ik zou wel, tegen de tijd dat ik daarvoor wordt opgeroepen, naar het borstonderzoek gaan. Want dat heb ik nog niet zelf ondervonden, dus daar kan ik nog niet over oordelen.
quote:laylalala schreef op 06 maart 2013 @ 09:55:

Gezond leven is geen garantie dat je geen kanker krijgt!

Meedoen aan BVO is ook geen garantie!
quote:smulrol schreef op 06 maart 2013 @ 10:13:

[...]

Meedoen aan BVO is ook geen garantie!Het vergroot, net als je levensstijl, je overlevingskansen aanzienlijk.
beste lammy, ga aub naar deze onderzoeken! ze zijn gratis en kost je alleen maar een paar minuten van je gezondheid..

vorig jaar maart kreeg mijn moeder ook weer zo'n uitnodiging, ze wilde niet gaan, maar ging toch.

binnen een paar dagen stond ons hele leven op zn kop, want ze had borstkanker!

de h.a belde op een vrijdag ochtend zelf op, heel vroeg, mn ouders waren die dag vrij en lagen nog op bed en met de mededeling dat ze meteen moest komen, helemaal van slag en onderste boven gingen ze samen naar de h.a..

wat ze daar natuurlijk tehoren kregen hadden ze nooit gedacht dat mee tegaan maken, mn mam was altijd heel voorzichtig en zorgzaam voor zichzelf en heeft nooit wat gemerkt,gevoeld of wat dan ook..

ze is een heel lang traject door gegaan,nare onderzoeken,puncties en een zware maar gelukkig borst besparende operatie en er is veel weg genomen en bestralingen, ze had het poepie geluk dat ze in de overgang zat dat haar hormomen niet zo snel werkten als van een jongere vrouw, ze is nu 56, want het was heel kwaadaardig anders hadden ze haar niet meer kunnen redden..

het is nu vlgd week vrijdag een jaar geleden met het bericht en binnenkort staat ze weer voor het uur der waarheid maar tot nu toe is ze gezond..

wat ik met dit lange verhaal wil duidelijk maken ga aub naar die soort onderzoeken het is gratis en kost je een paar minuten, ik ben zo blij dat mijn moeder toch gegaan is want ik ben nu ruim 35wkn zwanger en had ze dit niet meer mee gemaakt.

suc6 en verzaak dit soort dingen niet met tedenken dat jij de de dans wel ontspringt en het altijd bij een ander gebeurt en niet in je eigen gezin, dachten wij ook altijd, niet dus..
quote:jacjes schreef op 06 maart 2013 @ 10:11:

Voor mij wegen de voordelen daarvan dus niet op tegen de nadelen.

10 min. pijn versus sterven aan kanker. Ik zou het wel weten.

Heb je overwogen het uitstrijkje bij de gynaecoloog te laten doen?
quote:jooppie schreef op 06 maart 2013 @ 09:23:

Ik ga niet!

Want ik heb geen borsten meer. Helaas geamputeerd vanwege borstkanker ver voor mijn 50ste.

Gaan dus als die kans je geboden wordt, niet zo dom doen en geen kop in het zand.....Wat Joopp zegt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:meryan schreef op 06 maart 2013 @ 10:40:

[...]

10 min. pijn versus sterven aan kanker. Ik zou het wel weten.

Heb je overwogen het uitstrijkje bij de gynaecoloog te laten doen?Je leest blijkbaar niet goed. Het waren niet "maar" tien minuten pijn. Ik heb heel wat keren meer dan een half uur op die tafel gelegen met alleen maar pijn. En ook de dagen erna pijn. En ja, dat heb ik overwogen, dat is ook geprobeerd. Dus niet zo snel oordelen. En nogmaals. Mijn lijf, mijn beslissing. En kom op zeg. Niet naar zo'n onderzoek gaan staat niet direct gelijk aan sterven aan kanker hoor. Fijn dat jij het weet, ik weet het ook. Respecteer dat dan ook.
quote:jacjes schreef op 06 maart 2013 @ 11:00:

[...]

Je leest blijkbaar niet goed. Het waren niet "maar" tien minuten pijn. Ik heb heel wat keren meer dan een half uur op die tafel gelegen met alleen maar pijn. En ook de dagen erna pijn. En ja, dat heb ik overwogen, dat is ook geprobeerd. Dus niet zo snel oordelen. En nogmaals. Mijn lijf, mijn beslissing. En kom op zeg. Niet naar zo'n onderzoek gaan staat niet direct gelijk aan sterven aan kanker hoor. Fijn dat jij het weet, ik weet het ook. Respecteer dat dan ook.Je zal niet dagenlang gillende pijn hebben gehad denk ik zo. Maar jouw lijf inderdaad. Ik gaf alleen aan dat ik het anders zou doen.
quote:meryan schreef op 06 maart 2013 @ 11:03:

[...]

Je zal niet dagenlang gillende pijn hebben gehad denk ik zo. Maar jouw lijf inderdaad. Ik gaf alleen aan dat ik het anders zou doen.Dat heb ik dus wel. Nogmaals, je weet niet waar je het over hebt. Ik heb mijn besluit niet zomaar even genomen. En al had ik dat wel, dan nog. Maar niet dus.
Laat je wel foto's maken bij de tandarts?
Dank jullie voor de reacties. Ik kon niet eerder reageren.

Heb alles gelezen en een afspraak gemaakt. Ik ga volgende week. Ik weet dat het dom is niet te gaan, ben ook niet bang voor die foto's, heb al 4 x een mammografie gehad en 2x een punctie. De spanning die het wachten op uitslagen teweeg brengt wilde ik eigenlijk niet meer. Maar ik ga!
Wat snel! Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. Wat gaf voor jou de doorslag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven