Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje...

21-10-2025 20:10 5 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey Dames,

Ik moet het even van mij afschrijven...
Toen ik 24 was had ik wat bloedverlies tussen 2 menstruaties ondanks de pil. Huisarts gegaan en die maakte een uitstrijkje. Uitslag: PAP3a
En HPV positief. Half jaar wachten want in de meeste gevallen ruimt het lichaam het zelf op.
Afijn na half jaar weer uitstrijkje. Nu een PAP5a!
Naar gynaecoloog. Ze zag het zitten toen ze naar binnen keek. Biopt genomen. CIN3.
Met lisextice weggehaald. Verdere controles goed. Dit was begin 2012.

Ik ben nu 38 en 2 zonen waarvan de jongste 8 jaar. Sinds 2 jaar bacteriële vaginose die maar niet weg gaat. Ook niet met antibiotica.
Klachten:
- tijdje veel waterige afscheiding nu juist dik
- paar keer bloedverlies tussen 2 menstruaties
- vieze visachtige geur die komt en gaat en de ene keer erger is dan de andere keer
- laatst voor het eerst bloeding tijdens/ na de sex

Vandaag bij Huisarts geweest. Ik loop gewoon mee met bevolkingsonderzoek. Steeds goede uitslagen. 1x HPV positief maar half jaar later weer weg. Nu weer uitstrijkje laten maken vanmorgen en de huisarts zei: Ik zie kwetsbaar weefsel op je baarmoedermond....
Ik schrok hier gelijk van. Zij 'ziet' dus ook iets net als de gynaecoloog toen der tijd.
Ik gebruik al heel lang geen anticonceptie meer. ( reden dat ik er psychisch niet tegen kan )
Ik hou mijn menstruaties bij via een kalender app. Dat is altijd wel bijna op de dag gelijk dus heel regelmatig. 2,5 jaar terug laatste uitstrijkje was PAP1 HPV NEGATIEF. dus goed.

Kan dit in 2,5 jaar ineens zo fout zijn?
Als ik Google of pap3a in 6 maanden pap 5a kan worden staat er overal dat dat zeer onwaarschijnlijk is. Maar dat is toen wel gebeurd....

Ik maak mij toch wel zorgen...
Is er iemand met ervaring. Ook met deze klachten en het verleden zeg maar?
Wat als ze het toen niet goed hebben weg gehaald of dat het een soort van naar binnen in gegroeid?

Sorry voor het lange verhaal....

Liefs
Nee geen ervaring mee maar ik snap dat je ontzettend bang bent van die onzekerheid. Wachten in zo'n situatie als jij nu zit is echt verschrikkelijk zenuwslopend. Het enige wat je kunt doen nu is afleiding zoeken zover dat lukt nu. Heel veel sterkte met wachten :hug:
Ik ben geen dokter maar kan kwetsbaar weefsel ook niet 'gewoon' dun en/of rood weefsel zijn? Ik heb weleens een schimmelinfectie gehad en dan ziet het er in mijn ogen best uit als aan te duiden met het woord ' kwetsbaar '.
Het is wat het is
Rebecca87,hier geen ervaring mee maar wel met het verwijderen van een poliep uit mijn baarmoeder,iets heel anders dus. Maar ik snap je angst volkomen en dat is niet fijn. Vooral de onzekerheid en het wachten is erg naar want je wilt duidelijkheid. Ik sluit me verder bij Joppie aan. Zoek afleiding! Kan je met iemand erover praten? Veel sterkte met alles!
Je pense donc je suis
Twijfel of ik deze reactie moet plaatsen omdat de fase van afwachten zenuwslopend is een mijn verhaal je niet gerust zal stellen. Maar toen ik zelf in deze fase zat deed ik hetzelfde als jij, overal op zoek naar informatie.
Zo rond m'n 40e een uitstrijkje gehad voor het bevolkingsonderzoek, HPV was de uitslag. Na 6 maanden nog steeds HPV. Na 2,5 jaar onverklaarbaar bloedverlies uitstrijkje laten maken pap 5a. Biopt laten nemen en bleek baarmoederhalskanker te zijn. Volgens de oncoloog en type kanker wat dieper in de baarmoederhals zit waardoor het gemist kan worden bij een uitstrijkje. (Heb ik nooit geweten) Gezien de grootte van de tumor moest het er al jaren hebben gezeten, denk aan 5 tot 10 jaar. (Heb 2 jaar voor het uitstrijkje een kind gekregen maar verloskundige en in ziekenhuis is nooit wat gesignaleerd)
Ik heb een ingrijpende operatie gehad en sta nog steeds onder controle maar het gaat goed met me.
Ik hoop voor je dat de uitslag goed is!! Maar ook bij een goede uitslag zou ik gezien de historie van je klachten een doorverwijzing vragen naar de gynaecoloog. Sterkte met wachten :heart:
Beste JJID,

Ja ook negatieve reacties horen erbij helaas. Maar het zit mij gewoon niet lekker.
Ik heb af en toe eens een vaginale schimmelinfectie gehad omdat ik het te 'schoon' hield. nou krijg je wat voor en klaar. Maar deze vieze afscheiding loopt inmiddels al 2 jaar! ben toen ook bij de Gynaecoloog geweest en dus die vaginale antibiotica gehad. moest ik een week lang iedere avond voor het slapen een soort creme inbrengen met een spuit. nou opzich top! was er helemaal vanaf. maarja het komt net zo hard weer terug...
Ik schaam mij er dood voor.

De huisarts had het ook over ectropion. Ectropion van de baarmoedermond is een veelvoorkomende aandoening waarbij het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoederhals naar buiten groeit, wat kan leiden tot symptomen zoals bloedingen en afscheiding.

maarja kloppen doet het naar mijn idee niet...
want hoort dit soort afscheiding ook bij de symptomen van...

Ik weet dat 13 jaar terug toen ik die CIN3 had had ik echt alleen bloeding tussen 2 menstruaties door en verder niks geks. geen enkel ander symptoom.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven