Gezondheid alle pijlers

Van stadium 4 naar 3 kan dat

28-03-2013 23:57 82 berichten
Hey hoi allemaal.

Zoals sommige van jullie weten heeft mijn vader uitgezaaide longkanker.

Hij zit dus in stadium 4.

Daarom kom ik misschien met een voor jullie domme en naieve vraag.

Heeft iemand van jullie wel eens gezien dat iemand in stadium 4 werd verteld dat hij niet meer te redden was, alleen uit te stellen, maar dat de persoon toch volledig beter is geworden.

Sorry dat ik misschien met een hele domme vraag kom hoor, maar ik kan er bijna niks over vinden op internet.

Mensen worden al snel boos als je hoop houd, zoals ik dus.

Tegen mijn vader zou ik er niet over beginnen omdat ik hem geen valse hoop wil geven.

Ik ben een week in de stad geweest waar hij woont bij mijn broer, en als ik daar het had over dat het misschien wel goed kon komen werd mijn schoonzusje boos, omdat de situatie voor haar bekend was, zij kende ook mensen die overleden zijn aan deze ziekte.

Dus dan begin je er al niet snel meer over.

Ik hoop dus echt dat ik niemand pijn doe met mijn topic want dat is echt niet mijn bedoelling.

Ik snap gewoon niet waarom er alleen gerekt word en hij eienlijk al soort van opgegeven is, terwijl hij nog zo vrolijk en sterk over komt.

Ik heb echt de hoop dat alles kleiner word, en langzaam maar zeker weg gaat.

Of is dat naief zijn van de bovenste plank?

Neem het mij niet kwalijk, ik heb van alles gelezen, maar ik heb van deze ziekte niet super veel verstand ofzo.

Ik weet wel wat, maar goed, niet of je terugmkunt gaan en of dat wel eens gebeurt is van stadium 4 naar 3, en of helemaal genezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat jij je wilt vastklampen aan een strohalm,

de wonderen zijn immers de wereld nog niet uit...

Accepteren dat iemand waar je heel veel van houdt is een onmogelijke opgave, maar weet dat ondanks positiviteit de kans heel groot is dat het niet goed komt, hoe graag je ook zou willen en hoe sterk je vader ook lijkt...

Ik spreek uit ervaring.
Quote: Bij uitzaaingen op afstand (dus in andere organen of in de botten) is de kanker niet meer te genezen.

Er is dan alleen palliatieve (levensverlengende) behandeling mogelijk.

. Uitzaaiingen van borstkanker en prostaatkanker zijn vaak jarenlang te remmen. Uitzaaiingen van darmkanker zijn soms nog te opereren. Bij uitzaaiingen van zaadbalkanker is zelfs genezing mogelijk. Bij andere soorten kanker zijn de vooruitzichten helaas minder gunstig

Heeeeeeeel soms als er één kleine metastase zich op een voor operatie gunstige plek bevind gebeurt het nog wel eens dat er geprobeerd wordt om curatie (genezing) te bereiken. maar dit lukt zeer zelden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 maart 2013 @ 00:01:

Quote: Bij uitzaaingen op afstand (dus in andere organen of in de botten) is de kanker niet meer te genezen.

Er is dan alleen palliatieve (levensverlengende) behandeling mogelijk.

Met uitzondering van kanker aan de zaadbal geldt dit voor alle soorten kanker.

Heeeeeeeel soms als er één kleine metastase zich op een voor operatie gunstige plek bevind gebeurt het nog wel eens dat er geprobeerd wordt om curatie (genezing) te bereiken. maar dit lukt zeer zelden.

Denk je dat dat met longkanker ook kan?

Dat het gebeurt?

Zit ook in zijn middenrif enzo, longvliezen, en prostaat waardes waren ook niet goed.

Als het zeg maar kleiner kan worden dat hij dan wel te opereren zou zijn.
quote:xsxaxmx schreef op 29 maart 2013 @ 00:00:

Ik snap dat jij je wilt vastklampen aan een strohalm,

de wonderen zijn immers de wereld nog niet uit...

Accepteren dat iemand waar je heel veel van houdt is een onmogelijke opgave, maar weet dat ondanks positiviteit de kans heel groot is dat het niet goed komt, hoe graag je ook zou willen en hoe sterk je vader ook lijkt...

Ik spreek uit ervaring.

Dat zegt de vriendin van mijn broer ook.

Maar die heeft dan ook de pest op mij in op het moment, door die positiviteit, wat zij dom en naief vind.

Ik begrijp haar wel, maar als het wel kan, dan is dat toch beter dan helemaal geen hoop meer.
Mijn vader is ook echt een hele sterke man, hij lacht nu ook, al zou ik denk ik niet lachen als ik vast zat aan een infuus met chemo.

Maar mn vader is ook een hele positive vrolijke man.
Dit is een medische vraag en die mag je niet op het forum stellen. Met dit soort vragen moet je naar een arts!

Sterkte, het lijkt me erg moeilijk wat je nu doormaakt.
Ga in therapie!
quote:Dolores007 schreef op 29 maart 2013 @ 00:03:

[...]

Denk je dat dat met longkanker ook kan?

Dat het gebeurt?

Zit ook in zijn middenrif enzo, longvliezen, en prostaat waardes waren ook niet goed.

Als het zeg maar kleiner kan worden dat hij dan wel te opereren zou zijn.Krijgt hij chemo of bestraling dan? Vast geen bestralingen voor al zijn uitzaaiingen.
quote:Dolores007 schreef op 29 maart 2013 @ 00:05:

[...]

maar als het wel kan, dan is dat toch beter dan helemaal geen hoop meer.Dat weet ik niet.... misschien is acceptatie ook geen verkeerd iets.
Besef dat positiviteit in dergelijke heftige situaties ook heel pijnlijk kan zijn. Dus het is prima als jij hoop wil houden, maar wees voorzichtig met het uitdragen daarvan. Ieder maakt zijn eigen proces door.
Ga in therapie!
Hij krijgt alleen chemo, bestralingen niet.

@Dubbiootje,

Bedankt voor je reactie, ik wist niet dat dat op deze manier niet mocht.

Maar ik hoop dat er iemand is die wel mee heeft gemaakt dat het toch goed kwam.

En dacht vast wel iemand op viva, omdat er hier zo veel verschillende mensen komen, die meerdere mensen kennen...
quote:Dolores007 schreef op 29 maart 2013 @ 00:07:

Mijn vader is ook echt een hele sterke man, hij lacht nu ook, al zou ik denk ik niet lachen als ik vast zat aan een infuus met chemo.

Maar mn vader is ook een hele positive vrolijke man.

Dat is fijn om te horen.

Maar geloof me, alle kankerpatienten die ik ken of gekend heb (en dat zijn er veel), lachten tijdens hun behandelingen.

Gewoon, omdat dat beter is dan huilen. Is een natuurlijke reactie op alles.
Ik vind je niet dom, maar tegelijkertijd niet erg realistisch. Ik snap dat je hoop wil houden, maar als dat niet realistisch is, kun je mijns inziens beter kijken hoe je de komende periode zo goed mogelijk met elkaar doorbrengt. Dat brengt je op de lange duur meer dan strijden tegen het onvermijdelijke. Want heel eerlijk gezegd, is dat wel de realiteit.
Waar zit de any-key?
quote:dubiootje schreef op 29 maart 2013 @ 00:10:

Besef dat positiviteit in dergelijke heftige situaties ook heel pijnlijk kan zijn. Dus het is prima als jij hoop wil houden, maar wees voorzichtig met het uitdragen daarvan. Ieder maakt zijn eigen proces door.

Ik praat ook niet meer met mensen, ja hier dan annoniem. en tegen mijn partner heb ik verteld dat ik toch hoop heb.

Zij had mijn partner al opgebelt en gezegt dat ik te veel hoop heb.

Maar ik val hun niet meer lastig met misschien toch...

Ik vroeg het aan haar omdat ik dacht dat zij er meer van wist.

Maar ik denk dat ik haar kwets omdat ze zelf iemand is verloren aan deze ziekte dus heb ik het er helemaal niet meer over want dat is niet de bedoeling, om uberhoubd mensen pijn te doen.
Wanneer te denken aan operatie voor uitzaaiingen?

Een operatie voor uitzaaiingen komt pas aan de orde als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet de oorspronkelijke kanker waaruit de uitzaaiingen zijn ontstaan onder controle zijn, zodat er geen nieuwe meer bij kunnen komen. Er zal dus onderzoek gedaan moeten worden naar de plaats van het oorspronkelijke gezwel. Een tweede voorwaarde is dat elders in het lichaam niet nog meer uitzaaiingen zitten.

http://www.spreekuurthuis ... zing_gericht_uitzaaiingen
Heel veel sterkte
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 maart 2013 @ 00:09:

[...]

Dat weet ik niet.... misschien is acceptatie ook geen verkeerd iets.

Ik reageerde net al in je andere topic. Je reactie is heel begrijpelijk, ik zou er geen aanstoot aan nemen . Maar wat BGB zegt is waar denk ik, iig hoe wij het toen ervaren hebben (ook mijn vader).

Maar het is heel vroeg voor dat, zeker als hij nog volledig gezond en sterk oogt. Die dingen wijzen zich meestal vanzelf wel wanneer het echt wordt. En zelfs dan neemt je geest nog wel 's een loopje met je. Accepteren dat je iemand gaat verliezen is in feite onmogelijk denk ik zelf. Het blijft surrealistisch tot het zover is, en zelfs daarna blijft het nog lang vreemd.

Hetgeen niet betekent dat ik je niet enorm een wonder gun natuurlijk . Maar het klinkt ernstig.
quote:Houston77007 schreef op 29 maart 2013 @ 00:13:

Ik vind je niet dom, maar tegelijkertijd niet erg realistisch. Ik snap dat je hoop wil houden, maar als dat niet realistisch is, kun je mijns inziens beter kijken hoe je de komende periode zo goed mogelijk met elkaar doorbrengt. Dat brengt je op de lange duur meer dan strijden tegen het onvermijdelijke. Want heel eerlijk gezegd, is dat wel de realiteit.

Ik probeer ook zo leuk mogenlijk met mijn vader te hebben, heb het ook niet over zijn ziekte, zodat hij ook eens wat anders hoort dan negativiteit.

Hij praat er zelf ook niet de hele dag over, eigenlijk lijkt het net of er niks is veranderd.

Alleen als ik er over na denk word ik er wel verdrietig van omdat je toch bang word.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 maart 2013 @ 00:14:

Wanneer te denken aan operatie voor uitzaaiingen?

Een operatie voor uitzaaiingen komt pas aan de orde als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet de oorspronkelijke kanker waaruit de uitzaaiingen zijn ontstaan onder controle zijn, zodat er geen nieuwe meer bij kunnen komen. Er zal dus onderzoek gedaan moeten worden naar de plaats van het oorspronkelijke gezwel. Een tweede voorwaarde is dat elders in het lichaam niet nog meer uitzaaiingen zitten.

Die tweede voorwaarde kan hij natuurlijk niet meer aan voldoen.

Tenzij die chemo dat opeens weg zou halen.

Wat geloof ik niet kan, want ze hadden gezegt dat het de groei tijdelijk zou moeten stoppen, en niks gezegt over het eventueel weggaan van een gezwel helaas.

Ik heb 1 wonder verhaal gehoord, misschien dat dat mijn hoop opwekt weer.

Al geef ik toe dat ik het ook onwerkelijk vind als er wel wat gebeurt met mijn vader.

Maar dat is natuurlijk voor alle mensen zo...

http://www.spreekuurthuis ... zing_gericht_uitzaaiingen
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Maar Dolores, zelfs als jij hier 1 persoon vindt, die jou verteld zij iemand kent die wel genezen is van stadium 4, dan zal je ook duizenden verhalen horen die het tegendeel zeggen. De kans is gewoon miniem.

Ik denk dat je schoonzus/ familie niet boos op je is omdat je hoop houdt, maar meer bezorgd om je zijn, hoe het met je zal gaan als het toch fout verkeerd afloopt. Of je dat dan wel kan verwerken.
quote:yellowlove2punt0 schreef op 29 maart 2013 @ 00:14:

Heel veel sterkte Dank je wel:)
quote:blanche778 schreef op 29 maart 2013 @ 00:20:

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Maar Dolores, zelfs als jij hier 1 persoon vindt, die jou verteld zij iemand kent die wel genezen is van stadium 4, dan zal je ook duizenden verhalen horen die het tegendeel zeggen. De kans is gewoon miniem.

Ik denk dat je schoonzus/ familie niet boos op je is omdat je hoop houdt, maar meer bezorgd om je zijn, hoe het met je zal gaan als het toch fout verkeerd afloopt. Of je dat dan wel kan verwerken.

Ik wil het gewoon nog niet over crematies begravenissen en dergelijke hebben.

En als mensen het daar over hebben met elkaar vind ik het prima, maar hij is nog lang niet dood.

Dus iemand begraven die nog niet dood is, waar ik wel veel van houd vind ik erg vervelend.

Soms praten ze er over of hij al dood is.

Kijk als er wat geregeld moet worden snap ik dat, maar een heel taffereel over de crematie begravenis en urnen... de man is net bezig met de eerste chemo.

Kan sowieso toch nog best lang leven dan? anderhalf jaar, 2 jaar..

Hoop ik tenminsten.

Ik vind het ook gewoon vervelend om te bedenken dat hij er misschien straks niet meer is.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 maart 2013 @ 00:09:

[...]

Dat weet ik niet.... misschien is acceptatie ook geen verkeerd iets.niet verkeerd maar wel moeilijk
quote:Dolores007 schreef op 29 maart 2013 @ 00:25:

[...]

Ik vind het ook gewoon vervelend om te bedenken dat hij er misschien straks niet meer is.

Iedereen heeft een ander tempo in hun rouwproces. En dat is helemaal prima. Jij zit duidelijk nog in de ontkenning, en hebt gewoon meer tijd nodig. Hopelijk kun je de andere hun proces gunnen en gunnen de anderen jou je proces.

Sterkte!
https://www.patient1.nl/e ... g-en-gradering-van-kanker

Misschien dat dit je ook weer wat meer vertelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven