Van stadium 4 naar 3 kan dat

donderdag 28 maart 2013 om 23:57
Hey hoi allemaal.
Zoals sommige van jullie weten heeft mijn vader uitgezaaide longkanker.
Hij zit dus in stadium 4.
Daarom kom ik misschien met een voor jullie domme en naieve vraag.
Heeft iemand van jullie wel eens gezien dat iemand in stadium 4 werd verteld dat hij niet meer te redden was, alleen uit te stellen, maar dat de persoon toch volledig beter is geworden.
Sorry dat ik misschien met een hele domme vraag kom hoor, maar ik kan er bijna niks over vinden op internet.
Mensen worden al snel boos als je hoop houd, zoals ik dus.
Tegen mijn vader zou ik er niet over beginnen omdat ik hem geen valse hoop wil geven.
Ik ben een week in de stad geweest waar hij woont bij mijn broer, en als ik daar het had over dat het misschien wel goed kon komen werd mijn schoonzusje boos, omdat de situatie voor haar bekend was, zij kende ook mensen die overleden zijn aan deze ziekte.
Dus dan begin je er al niet snel meer over.
Ik hoop dus echt dat ik niemand pijn doe met mijn topic want dat is echt niet mijn bedoelling.
Ik snap gewoon niet waarom er alleen gerekt word en hij eienlijk al soort van opgegeven is, terwijl hij nog zo vrolijk en sterk over komt.
Ik heb echt de hoop dat alles kleiner word, en langzaam maar zeker weg gaat.
Of is dat naief zijn van de bovenste plank?
Neem het mij niet kwalijk, ik heb van alles gelezen, maar ik heb van deze ziekte niet super veel verstand ofzo.
Ik weet wel wat, maar goed, niet of je terugmkunt gaan en of dat wel eens gebeurt is van stadium 4 naar 3, en of helemaal genezen.
Zoals sommige van jullie weten heeft mijn vader uitgezaaide longkanker.
Hij zit dus in stadium 4.
Daarom kom ik misschien met een voor jullie domme en naieve vraag.
Heeft iemand van jullie wel eens gezien dat iemand in stadium 4 werd verteld dat hij niet meer te redden was, alleen uit te stellen, maar dat de persoon toch volledig beter is geworden.
Sorry dat ik misschien met een hele domme vraag kom hoor, maar ik kan er bijna niks over vinden op internet.
Mensen worden al snel boos als je hoop houd, zoals ik dus.
Tegen mijn vader zou ik er niet over beginnen omdat ik hem geen valse hoop wil geven.
Ik ben een week in de stad geweest waar hij woont bij mijn broer, en als ik daar het had over dat het misschien wel goed kon komen werd mijn schoonzusje boos, omdat de situatie voor haar bekend was, zij kende ook mensen die overleden zijn aan deze ziekte.
Dus dan begin je er al niet snel meer over.
Ik hoop dus echt dat ik niemand pijn doe met mijn topic want dat is echt niet mijn bedoelling.
Ik snap gewoon niet waarom er alleen gerekt word en hij eienlijk al soort van opgegeven is, terwijl hij nog zo vrolijk en sterk over komt.
Ik heb echt de hoop dat alles kleiner word, en langzaam maar zeker weg gaat.
Of is dat naief zijn van de bovenste plank?
Neem het mij niet kwalijk, ik heb van alles gelezen, maar ik heb van deze ziekte niet super veel verstand ofzo.
Ik weet wel wat, maar goed, niet of je terugmkunt gaan en of dat wel eens gebeurt is van stadium 4 naar 3, en of helemaal genezen.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:01
quote:Rary schreef op 29 maart 2013 @ 00:56:
[...]
Sja, dan gaan jullie hier gewoon niet uit komen, en zou ik, zoals je al deed, het er maar verder gewoon niet meer met haar over hebben, en alleen met je eigen vriend.
Ja, soms vragen ze wel of ik nog steeds hoop heb.
Zij, van je denkt zeker nog steeds dat het wel goed komt.
Ik denk ook dat ze het goed bedoelde, maar weet je, als ze anders denken mag dat.
Misschien ben ik wat traag van begrip.
Of ik ga er anders mee om.
[...]
Sja, dan gaan jullie hier gewoon niet uit komen, en zou ik, zoals je al deed, het er maar verder gewoon niet meer met haar over hebben, en alleen met je eigen vriend.
Ik denk ook dat ze het goed bedoelde, maar weet je, als ze anders denken mag dat.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:02
quote:pimpelmeesje67 schreef op 29 maart 2013 @ 01:00:
Ik begrijp je zoooo goed, echt!
Maar wil je nu alleen maar positieve verhalen hier?
Nee hoor als ik algemeen een forum plaats snap ik ook dat mensen zeggen wat ik niet wil horen, en dat risico neem ik zelf.
want ergens weet ik en ergens anders hoop ik.
Nog even en ik ga in discussie met mijzelf.
Ik begrijp je zoooo goed, echt!
Maar wil je nu alleen maar positieve verhalen hier?
Nee hoor als ik algemeen een forum plaats snap ik ook dat mensen zeggen wat ik niet wil horen, en dat risico neem ik zelf.
want ergens weet ik en ergens anders hoop ik.
Nog even en ik ga in discussie met mijzelf.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:04
quote:Dolores007 schreef op 29 maart 2013 @ 01:01:
[...]
Je gaat er anders mee om uit zelfbescherming.
Omdat je het (nog) niet aankan.
En dat is logisch.
[...]
En dat is logisch.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:04
quote:pastiche schreef op 29 maart 2013 @ 00:58:
[...]
En dat is echt geen raar gevoel .
ook omdat ik dacht dat het gezwel misschien wel goedaardig was.
Dat was ook naief, maar was goede hoop op dat moment.
Meestal ben ik nuchter en realisties... maar nu heb ik het gevoel dat ik alleen veel goeds wil
[...]
En dat is echt geen raar gevoel .
ook omdat ik dacht dat het gezwel misschien wel goedaardig was.
Dat was ook naief, maar was goede hoop op dat moment.
Meestal ben ik nuchter en realisties... maar nu heb ik het gevoel dat ik alleen veel goeds wil
vrijdag 29 maart 2013 om 01:07
Er is een Grieks verhaal, Orpheus en Eurydice, wat in feite hierover gaat. Hoe moeilijk het is om te accepteren, los te laten. Om niet langer te hopen. Oud verhaal. Je bent geen rare uitzondering .
Eén van mijn broers had dit ook, het hoop houden, en dat het nog goed kon komen.. en ik heb hem met rust gelaten. Ik zag aan mijn vader dat het niet zo was dat het nog goed kon komen maar ik zag ook aan mijn broer dat hij de acceptatie ervan nog niet aankon. Alles op z'n tijd. Ik vind niet dat je mensen hierin mag dwingen.
Ik denk niet dat je schoonzus en jij dit lekker uit zullen kunnen praten maar denk iig niet dat je gek bent. Het zijn normale emoties.
Eén van mijn broers had dit ook, het hoop houden, en dat het nog goed kon komen.. en ik heb hem met rust gelaten. Ik zag aan mijn vader dat het niet zo was dat het nog goed kon komen maar ik zag ook aan mijn broer dat hij de acceptatie ervan nog niet aankon. Alles op z'n tijd. Ik vind niet dat je mensen hierin mag dwingen.
Ik denk niet dat je schoonzus en jij dit lekker uit zullen kunnen praten maar denk iig niet dat je gek bent. Het zijn normale emoties.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:09
quote:pimpelmeesje67 schreef op 29 maart 2013 @ 01:04:
[...]
En dat is logisch.
Kan ook wel zo zijn, en omdat het zo onwerkelijk lijkt.
Omdat hij zo sterk nog steeds lijkt.
hij wil euthenasie verklaring tekenen, zodat hij nooit hoeft te lijden.
vind ik ook heel erg voor hem, dat hij daar al bij stil moet staan.
Volgens mij is hij er ook nog niet aan toe.
hij lacht, doet grappig... zijn manier... maar ik heb hem nog niet gehoord over pijn angst of wat dan ook, alleen dat hij wil dat wij gewoon doorgaan met leven, en dat hij altijd bij me zal zijn...
Dat hij zich drukker maakt om ons dan om zijn eigen ziekte en dat hij zich nog niet echt ziek voelt omdat iedereen wel eens pijn heeft.....
Ik vind hem best stoer.
hij zei ook dat hij zich nu niet ziek voelt maar misschien naar de chemo wel.
Ik hoop dat hij helemaal niet ziek van de chemo word.
[...]
En dat is logisch.
Kan ook wel zo zijn, en omdat het zo onwerkelijk lijkt.
Omdat hij zo sterk nog steeds lijkt.
hij wil euthenasie verklaring tekenen, zodat hij nooit hoeft te lijden.
vind ik ook heel erg voor hem, dat hij daar al bij stil moet staan.
Volgens mij is hij er ook nog niet aan toe.
hij lacht, doet grappig... zijn manier... maar ik heb hem nog niet gehoord over pijn angst of wat dan ook, alleen dat hij wil dat wij gewoon doorgaan met leven, en dat hij altijd bij me zal zijn...
Dat hij zich drukker maakt om ons dan om zijn eigen ziekte en dat hij zich nog niet echt ziek voelt omdat iedereen wel eens pijn heeft.....
Ik vind hem best stoer.
hij zei ook dat hij zich nu niet ziek voelt maar misschien naar de chemo wel.
Ik hoop dat hij helemaal niet ziek van de chemo word.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:11
quote:pastiche schreef op 29 maart 2013 @ 01:07:
Er is een Grieks verhaal, Orpheus en Eurydice, wat in feite hierover gaat. Hoe moeilijk het is om te accepteren, los te laten. Om niet langer te hopen. Oud verhaal. Je bent geen rare uitzondering .
Ik ben ook bang van niet... maar als zij er goed voor mn broer is, dan vind ik het prima.
Zij hoeft er niet voor mij te zijn, ze mag mij dom en naief vinden, als ze maar lief is voor mijn broer, dat is belangrijk.
En zoals ik kan zien is ze hardstikke lief voor mijn broer dus.. daar gaat het om.
Ik ben ook bang van niet... maar als zij er goed voor mn broer is, dan vind ik het prima.
Zij hoeft er niet voor mij te zijn, ze mag mij dom en naief vinden, als ze maar lief is voor mijn broer, dat is belangrijk.
En zoals ik kan zien is ze hardstikke lief voor mijn broer dus.. daar gaat het om.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:12
Het is voorstelbaar dat je die hoop hebt, maar realiseer je dat het niet realistisch is.
Het fijne van hoop is dat je alles wat lichter kunt zien, het nare dat als het einde van je vader komt het een extra harde knal geeft.
Maar je kunt hoop niet tegenhouden, en eigenlijk denk ik dat je stiekum ook wel weet dat de hoop ongegrond is.
Ik begrijp ook wel dt je schoonzusje boos wordt, het is heel moeilijk als je ziet dat iemand hoop heeft waar die niet is, en je weet dat het eigenlijke afscheid op die manier nog moeilijker wordt.
Ik hoop dus ook dat je je schoonzus niet kwalijk neemt dat ze boos wordt, ze ziet jou een kat opgaan die je eigenlijk niet op kunt gaan, en kan niets daaraan doen (jij ook niet echt)
sterkte iig
Het fijne van hoop is dat je alles wat lichter kunt zien, het nare dat als het einde van je vader komt het een extra harde knal geeft.
Maar je kunt hoop niet tegenhouden, en eigenlijk denk ik dat je stiekum ook wel weet dat de hoop ongegrond is.
Ik begrijp ook wel dt je schoonzusje boos wordt, het is heel moeilijk als je ziet dat iemand hoop heeft waar die niet is, en je weet dat het eigenlijke afscheid op die manier nog moeilijker wordt.
Ik hoop dus ook dat je je schoonzus niet kwalijk neemt dat ze boos wordt, ze ziet jou een kat opgaan die je eigenlijk niet op kunt gaan, en kan niets daaraan doen (jij ook niet echt)
sterkte iig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

vrijdag 29 maart 2013 om 01:28
quote:nlies schreef op 29 maart 2013 @ 01:12:
Het is voorstelbaar dat je die hoop hebt, maar realiseer je dat het niet realistisch is.
sterkte iig
Dat is ook zo, ik denk dat ze het goed bedoelde.
Dat weet ik zelfs zeker, maar ik kan niks doen dat ik soms opeens weer wat zelf verzonnen heb, dat het wel goed komt.
En ik weet ergens dat ik dat misschien wel doe zodat het nu nog niet zo veel verdriet hoeft te doen.
Het idee dat mijn vader die verotte chemo eigenlijks voor uitstel krijgt vind ik gewoon heel erg.
En aangezien hij zelf zo sterk er onder is wil ik graag sterk blijven ook voor hem, want hij is echt zo dat hij zich schuldig voelt terwijl hij zelf ook net doet of er niks is, hij is echt niet egoisties, hij denkt alleen aan ons.
Hij is iemand die zich schuldig voelt ziek te zijn geworden, omdat wij verdriet hebben om hem.
En ik vind dat erg dus wil niet dat hij zich schuldig voelt.
dat merkte ik namelijk toen hij het vertelde.
Hij troostte iedereen die verdriet had.
Terwijl HIJ de gene is die ziek is.
Dat vond ik gewoon zielig.
Ik wou dat ik hem beter kon maken.
En ik heb het gevoel dat als ik hem afschrijf, dat ik hem dan opgeef, terwijl hij wil vechten.
En dat ik dan niet genoeg vertrouwen in hem heb.
Terwijl hij dat wel verdient.
En ik heb ook het gevoel dat ik hem laat zitten als ik niet in hem geloof.
Maar ik durf het niet te vertellen omdat ik weet dat het niet realisties is,. en ik hem geen valse hoop wil geven.
En het ergste nog is dat ik hem niet het gevoel wil genen dat hij mij teleur steld als hij het niet haalt.
Dus uit ik het even hier op viva.
Dan is het minder persoonelijk.
En nogmaals.
Ik wil natuurlijk niemand kwetsen.
sterkte iig
Dat is ook zo, ik denk dat ze het goed bedoelde.
Dat weet ik zelfs zeker, maar ik kan niks doen dat ik soms opeens weer wat zelf verzonnen heb, dat het wel goed komt.
En ik weet ergens dat ik dat misschien wel doe zodat het nu nog niet zo veel verdriet hoeft te doen.
Het idee dat mijn vader die verotte chemo eigenlijks voor uitstel krijgt vind ik gewoon heel erg.
En aangezien hij zelf zo sterk er onder is wil ik graag sterk blijven ook voor hem, want hij is echt zo dat hij zich schuldig voelt terwijl hij zelf ook net doet of er niks is, hij is echt niet egoisties, hij denkt alleen aan ons.
Hij is iemand die zich schuldig voelt ziek te zijn geworden, omdat wij verdriet hebben om hem.
En ik vind dat erg dus wil niet dat hij zich schuldig voelt.
dat merkte ik namelijk toen hij het vertelde.
Hij troostte iedereen die verdriet had.
Terwijl HIJ de gene is die ziek is.
Dat vond ik gewoon zielig.
Ik wou dat ik hem beter kon maken.
En ik heb het gevoel dat als ik hem afschrijf, dat ik hem dan opgeef, terwijl hij wil vechten.
En dat ik dan niet genoeg vertrouwen in hem heb.
Terwijl hij dat wel verdient.
En ik heb ook het gevoel dat ik hem laat zitten als ik niet in hem geloof.
Maar ik durf het niet te vertellen omdat ik weet dat het niet realisties is,. en ik hem geen valse hoop wil geven.
En het ergste nog is dat ik hem niet het gevoel wil genen dat hij mij teleur steld als hij het niet haalt.
Dus uit ik het even hier op viva.
Dan is het minder persoonelijk.
En nogmaals.
Ik wil natuurlijk niemand kwetsen.

vrijdag 29 maart 2013 om 01:31
quote:pastiche schreef op 29 maart 2013 @ 01:14:
Daar gaat het idd om. En ik hoop dat jouw man je steunt en lief voor jou is . En schrijf hier van je af wanneer je daar behoefte aan hebt.
En nu moet ik snel mijn bed in! Slaap lekker zo .Mijn man begrijpt mij gelukkig wel, maar ik weet want ik ken hem... dat hij ook denkt dat mijn vader het niet haalt.
Daar gaat het idd om. En ik hoop dat jouw man je steunt en lief voor jou is . En schrijf hier van je af wanneer je daar behoefte aan hebt.
En nu moet ik snel mijn bed in! Slaap lekker zo .Mijn man begrijpt mij gelukkig wel, maar ik weet want ik ken hem... dat hij ook denkt dat mijn vader het niet haalt.
vrijdag 29 maart 2013 om 07:17
Jullie zitten op dit moment in verschillende fases van rouwverwerking. Iedereen die zoiets meemaakt of een naaste heeft die zoiets meemaakt gaat hier doorheen. Er zijn 5 fases en 2 daarvan zijn ontkenning en acceptatie.
Iedereen doorloopt deze fases op zijn eigen manier, volgorde en tempo en dit kan voor onbegrip onder elkaar zorgen. Blijf met elkaar praten en probeer elkaars ideeën te accepteren. Veel sterkte in ieder geval
Iedereen doorloopt deze fases op zijn eigen manier, volgorde en tempo en dit kan voor onbegrip onder elkaar zorgen. Blijf met elkaar praten en probeer elkaars ideeën te accepteren. Veel sterkte in ieder geval

vrijdag 29 maart 2013 om 07:40
Bedenkt dat iedere chemo een enorme aanslag op het lichaam is, en dat de koek toch echt eens een keer op raakt. Herstel van fase 4 met uitzaaiingen? Daar kan ik niet meer in geloven. Vorig jaar het hele proces doorgemaakt met een dierbare, die "het varkentje wel ging wassen" . . . . Toch is hij er ook niet meer. Het is fijn dat je vader nog positief is, maar hoe lang hij het kan volhouden? Iedereen overlijdt ooit, en natuurlijk wil je je vader nog niet kwijt, maar wees realistisch. Het kan ineens omslaan en dan is hij er binnen een paar dagen niet meer . . . . . .
Heel veel sterkte!
Heel veel sterkte!

vrijdag 29 maart 2013 om 09:22
Je mag best hoop houden, als dat jou staande houdt. En ik vind dat je schoonzusje zich schandalig gedraagt tegen over jou. Niet dat je daar iets mee kan in z'n kwetsbare fase, maar laat iedereen op zijn eigen manier verwerken. Zij mag negatief zijn, jij mag positief zijn.
Ik vind ook dat TO niet realistisch hoeft te zijn als ze dat niet van nature is. Als dit haar op de been houdt... En iedereen die zegt dat de klap harder aan komt als ze hoop heeft, hoezo zou de klap minder hard aankomen als ze het accepteert? Ik denk niet dat die klap minder hard kan zijn. Heel veel sterkte TO.
Ik vind ook dat TO niet realistisch hoeft te zijn als ze dat niet van nature is. Als dit haar op de been houdt... En iedereen die zegt dat de klap harder aan komt als ze hoop heeft, hoezo zou de klap minder hard aankomen als ze het accepteert? Ik denk niet dat die klap minder hard kan zijn. Heel veel sterkte TO.
vrijdag 29 maart 2013 om 11:39
Ik begrijp TO en ik begrijp schoonzus.
schooonzus kan een hele goede band met vader van to hebben, maar staat er toch iets verder vanaf om realistischer te kijken.
En uit onmacht boos worden
Onmacht omdat schoonvader ziek is
onmacht omdat schoonzus het niet lijkt te willen begrijpen
onmacht om weet ik wat voor reden nog meer.
schooonzus kan een hele goede band met vader van to hebben, maar staat er toch iets verder vanaf om realistischer te kijken.
En uit onmacht boos worden
Onmacht omdat schoonvader ziek is
onmacht omdat schoonzus het niet lijkt te willen begrijpen
onmacht om weet ik wat voor reden nog meer.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

vrijdag 29 maart 2013 om 18:59
quote:impala schreef op 29 maart 2013 @ 09:57:
Schandalig.
edit:
Ik heb de mod gevraagd ernaar te kijken, ik vind dit volstrekt onverantwoordelijk. .
Waarom? Vrouwtje vertelt over een optie waar zij in gelooft en die zij aan Dolores voorlegt. Ze dringt niks op en spamt niks. Dolores is een volwassen vrouw die deze optie zelf wel op waarde kan schatten.
Ik vind dit niet meer of minder schadelijk en van dezelfde orde als geloven in samenzweringstheorieen en doofpotaffaires waarbij pagina's lang wordt doorgeemmerd over een dode jongen en waarbij goedgelovigen overtuigd moeten worden van hun naïviteit. En dat mag ook gewoon op viva. Dus....
Schandalig.
edit:
Ik heb de mod gevraagd ernaar te kijken, ik vind dit volstrekt onverantwoordelijk. .
Waarom? Vrouwtje vertelt over een optie waar zij in gelooft en die zij aan Dolores voorlegt. Ze dringt niks op en spamt niks. Dolores is een volwassen vrouw die deze optie zelf wel op waarde kan schatten.
Ik vind dit niet meer of minder schadelijk en van dezelfde orde als geloven in samenzweringstheorieen en doofpotaffaires waarbij pagina's lang wordt doorgeemmerd over een dode jongen en waarbij goedgelovigen overtuigd moeten worden van hun naïviteit. En dat mag ook gewoon op viva. Dus....
vrijdag 29 maart 2013 om 21:06
quote:iemand_anders schreef op 29 maart 2013 @ 18:59:
[...]
Ik vind dit niet meer of minder schadelijk en van dezelfde orde als geloven in samenzweringstheorieen en doofpotaffaires waarbij pagina's lang wordt doorgeemmerd over een dode jongen en waarbij goedgelovigen overtuigd moeten worden van hun naïviteit. En dat mag ook gewoon op viva. Dus....Ik heb ook op het mod topic gezegd dat ik deze post weliswaar onverantwoordelijk noem, maar eigenlijk ook vindt dat de vrijheid om deze mening te verkondigen gerespecteerd moet worden. Het is een lastige.
[...]
Ik vind dit niet meer of minder schadelijk en van dezelfde orde als geloven in samenzweringstheorieen en doofpotaffaires waarbij pagina's lang wordt doorgeemmerd over een dode jongen en waarbij goedgelovigen overtuigd moeten worden van hun naïviteit. En dat mag ook gewoon op viva. Dus....Ik heb ook op het mod topic gezegd dat ik deze post weliswaar onverantwoordelijk noem, maar eigenlijk ook vindt dat de vrijheid om deze mening te verkondigen gerespecteerd moet worden. Het is een lastige.
.