Gezondheid alle pijlers

Veel ernstige zieke mensen

07-01-2014 13:15 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel steeds meer voor te komen, die rotziekte...beginnend met een K. Ik wil het woord niet eens volledig typen, vind het een vreselijk rotwoord. Ik hoor overal om mij heen dat mensen die ziekte krijgen. Zal eerder ook wel zo zijn geweest maar nu komt het toch dichterbij. Kennis, mijn oma, een tante, op het schoolplein....bah! ik zou er haast bang van worden. Bij elk pijntje denk ik, oh jee ben ik nu aan de beurt? Ik weet het vreselijk overdreven maar ik bedoel er mee te zeggen dat het zo dichtbij komt, iedereen kan het immers overkomen.

Deze week moet ik mijn oma wegbrengen...zat helemaal vol. Volgende week een tante?
Praten zonder denken is als schieten zonder richten
Ik las die post van Lizzebeestje ook en ben echt op mijn handen gaan zitten. Je zal deze post maar lezen, terwijl je kind net overleden is aan kanker. Of je zult zelf maar kanker hebben, zoals Lamaatje.......

Lamaatje
quote:yellowfish schreef op 07 januari 2014 @ 14:38:

Ik denk trouwens dat het komt doordat mensen nu ouder worden en doordat de zorg erg is verbeterd. Er is zoveel meer mogelijk.

Vroeger was het echt survival of the fittest en doordat mensen nu dankzij veel zorg veel langer leven, krijgen ze kanker.

En uiteraard het voedingspatroon wat nu heel anders is dan een eeuw geleden. Maarja, toen had je weer andere ziektes.Een eeuw geleden gingen mensen ook dood aan kanker. Alleen gingen mensen toen gewoon dood, en men wist niet precies waaraan.
quote:lamaatje schreef op 07 januari 2014 @ 14:49:

[...]

Kanker is geen ziekte, maar een ouderdomsverschijnsel? Waarom bestaat er dan kinkerkanker en vrouwen van 27 die borstkanker krijgen? En wat gek dat je er toch aan dood kunt gaan, terwijl het geen ziekte is.Idd, ik zie dit toch echt als een ziekte, geen ouderdomsverschijnsel. Hoe vaak hoor, zie je tegenwoordig dat er kinderen aan overlijden. Een meisje bij mijn zoontje uit de klas heeft deze rotziekte. Mijn zoontje maakt dus van dichtbij mee wat het inhoud en met je doet. Meisje is 10!!! Geen ouderdom te bekennen dus.
En Lizzebeestje, de kans is groter met het ouder worden dat je kanker krijgt, maar dat betekent niet dat alleen maar ouderen kanker krijgen. Het overkomt helaas ook veel jonge mensen.

Dus kanker is geen ouderdomsverschijnsel.
quote:lizzebeestje schreef op 07 januari 2014 @ 14:34:

[...]

Yups. Ik vind het persoonlijk ook moeilijk om het echt als 'ziekte' te zien. Het is meer een soort ouderdomsverschijnsel, en bijkomstigheid van de wijze waarop ons DNA en cellen functioneren.

Kanker is niets meer dan een opeenstapeling van mutaties, en aangezien er aan de lopende band door mutaties in ons DNA ontstaan. Is het een tikkende tijdbom wachtend tot die mutaties in de juiste delen van het DNA ontstaan, waardoor uiteindelijk kankercellen kunnen ontstaan.Bij deze de nominatie voor de domste post voor 2014
quote:Beauke schreef op 07 januari 2014 @ 15:01:

En Lizzebeestje, de kans is groter met het ouder worden dat je kanker krijgt, maar dat betekent niet dat alleen maar ouderen kanker krijgen. Het overkomt helaas ook veel jonge mensen.

Dus kanker is geen ouderdomsverschijnsel.

Het is een typische ouderdomsziekte, net zoals rode hond een typische kinderziekte is. Wat niet wil zeggen dat kinderen geen kanker kunnen krijgen en ouderen geen rode hond kunnen krijgen.

Ik heb gelezen dat hier in het Westen nagenoeg 100% van de mannen boven de 90 prostaatkanker hebben (maar die zou zo langzaam evolueren dat de meesten uiteindelijk aan iets anders doodgaan).
Hebben we het over enkel prostaatkanker?

En wat je hebt gelezen klopt dus al niet, ik ken een man van 55 die prostaatkanker heeft.

Echt, wikipedia rept met geen woord over dat kanker een typische ouderdomsziekte is.
quote:Reiger100 schreef op 07 januari 2014 @ 15:10:

[...]

Het is een typische ouderdomsziekte, net zoals rode hond een typische kinderziekte is. Wat niet wil zeggen dat kinderen geen kanker kunnen krijgen en ouderen geen rode hond kunnen krijgen.

Ik heb gelezen dat hier in het Westen nagenoeg 100% van de mannen boven de 90 prostaatkanker hebben (maar die zou zo langzaam evolueren dat de meesten uiteindelijk aan iets anders doodgaan).Mee eens dat meer oudere mensen kanker krijgen, maar in de post van lizzyhuppeldepup (sorry ben de naam even kwijt) wordt gesproken van een ouderdomsverschijnsel en geen ziekte. Zoiets als doof worden of slecht ter been. Dat lijkt mij toch niet.
odi et amo
quote:Beauke schreef op 07 januari 2014 @ 15:15:

Hebben we het over enkel prostaatkanker?

En wat je hebt gelezen klopt dus al niet, ik ken een man van 55 die prostaatkanker heeft.

Echt, wikipedia rept met geen woord over dat kanker een typische ouderdomsziekte is.Maar dat schrijft Reiger niet. 100% van de mannen boven de 90 heeft prostaatkanker betekent niet 100% van de mannen met prostaatkanker is boven de 90.
Het lijkt wel steeds meer voor te komen, die rotziekte...beginnend met een K. Ik wil het woord niet eens volledig typen, vind het een vreselijk rotwoord. Ik hoor overal om mij heen dat mensen die ziekte krijgen. Zal eerder ook wel zo zijn geweest maar nu komt het toch dichterbij. Kennis, mijn oma, een tante, op het schoolplein....bah! ik zou er haast bang van worden. Bij elk pijntje denk ik, oh jee ben ik nu aan de beurt? Ik weet het vreselijk overdreven maar ik bedoel er mee te zeggen dat het zo dichtbij komt, iedereen kan het immers overkomen.

Deze week moet ik mijn oma wegbrengen...zat helemaal vol. Volgende week een tante?

Het lijkt me een hel om zo te moeten leven. Bij elk pijntje denken dat je de volgende bent. Laat het los, dat is gezonder. Leef je misschien niet langer maar wel lekkerder.
Als dierbaren ernstig ziek worden en mogelijk sterven, denk ik dat het niet uitmaakt welke ziekte dat is. Dat is altijd erg en veroorzaakt altijd verdriet.

Kanker is één van die ziektes. Een heel akelige ziekte, ja, maar laten we ook de lichtpuntjes zien. Er kan tegenwoordig véél en véél meer aan kanker worden gedaan dan 10, 20 of 30 jaar geleden. In mijn jonge jaren was kanker vrijwel altijd een doodvonnis, nu allang niet meer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:whopper schreef op 07 januari 2014 @ 15:25:

Het lijkt me een hel om zo te moeten leven. Bij elk pijntje denken dat je de volgende bent. Laat het los, dat is gezonder. Leef je misschien niet langer maar wel lekkerder.Ja ik weet het en normaal kan ik het ook prima losalten maar nu ff niet. Waarschijnlijk omdat mijn oma net is overleden en ik het op het moment veel om mij heen hoor. ik ben echt niet zo.n dramaqueen hoor , weet dat het iedereen kan overkomen maar is het niet menselijk dat wel allemaal wel eens bang zijn?
quote:puppyvet schreef op 07 januari 2014 @ 15:30:

[...]

Ja ik weet het en normaal kan ik het ook prima losalten maar nu ff niet. Waarschijnlijk omdat mijn oma net is overleden en ik het op het moment veel om mij heen hoor. ik ben echt niet zo.n dramaqueen hoor , weet dat het iedereen kan overkomen maar is het niet menselijk dat wel allemaal wel eens bang zijn?Tsja, ik weet het niet, ik heb die angst helemaal niet. Nu ben ik een gevoelloze b*tch, dus mij moet je maar niet als referentiekader nemen. Ik kan zelf ook vrij weinig met uitspraken over hoe erg 'die vreselijke rotziekte' is, maar misschien komt dat omdat ik ook andere 'vreselijke rotziektes' en situaties in mijn omgeving zie.
quote:Mevrouw75 schreef op 07 januari 2014 @ 15:21:

[...]

Maar dat schrijft Reiger niet. 100% van de mannen boven de 90 heeft prostaatkanker betekent niet 100% van de mannen met prostaatkanker is boven de 90.Inderdaad :-)
quote:lamaatje schreef op 07 januari 2014 @ 15:20:

[...]

Mee eens dat meer oudere mensen kanker krijgen, maar in de post van lizzyhuppeldepup (sorry ben de naam even kwijt) wordt gesproken van een ouderdomsverschijnsel en geen ziekte. Zoiets als doof worden of slecht ter been. Dat lijkt mij toch niet.Ik bedoel dat ik vind dat voor allebei de standpunten iets te zeggen is. Kanker is een ziekte, maar het is wel degelijk een ziekte die meestal bij oudere mensen voorkomt, in tegenstelling tot veel andere ziektes (griep, allergieën...). Kanker is vaak het gevolg van een soort slijtageproces van het dna.
quote:lizzebeestje schreef op 07 januari 2014 @ 14:34:

[...]

Yups. Ik vind het persoonlijk ook moeilijk om het echt als 'ziekte' te zien. Het is meer een soort ouderdomsverschijnsel, en bijkomstigheid van de wijze waarop ons DNA en cellen functioneren.

Kanker is niets meer dan een opeenstapeling van mutaties, en aangezien er aan de lopende band door mutaties in ons DNA ontstaan. Is het een tikkende tijdbom wachtend tot die mutaties in de juiste delen van het DNA ontstaan, waardoor uiteindelijk kankercellen kunnen ontstaan.Wat een vreemde opmerking, niet echt doordacht. Het is de meest walgelijke ziekte die er bestaat.
quote:puppyvet schreef op 07 januari 2014 @ 15:30:

[...]

Ja ik weet het en normaal kan ik het ook prima losalten maar nu ff niet. Waarschijnlijk omdat mijn oma net is overleden en ik het op het moment veel om mij heen hoor. ik ben echt niet zo.n dramaqueen hoor , weet dat het iedereen kan overkomen maar is het niet menselijk dat wel allemaal wel eens bang zijn?Ik ben in mijn volwassen leven nog nooit bang geweest voor de dood, ik herken het dus niet nee. Ik ben nu eenmaal erg makkelijk geworden in loslaten, ook in het idee dat ik dit leven ooit moet loslaten. Dat zie ik wel als een groot goed hoor, leven met de angst te sterven is zo zonde...
Puppy, als jongere heb je meer kans om in het verkeer om te komen of door zelfmoord, dan door kanker.

Maar misschien ben ik ook zo'n gevoelloze b*tch als Mevrouw75

Citaat:(bron: een uitvaartmaatschappij)

Ziekten zijn de grootste oorzaak van de dood op jonge leeftijd. Bijna 51% van de overleden jongeren is hierdoor omgekomen. Van de ziekten is kanker het vaakst de doodsoorzaak. Zestien procent van de overleden jongeren is aan deze ziekte gestorven. Dit wordt door jongeren dan ook vaak als reden genoemd waardoor ze eerder zouden kunnen sterven. Naast kanker zijn hart- en vaatziekten (7,6%), ziekten aan het zenuwstelsel (5,7%) en aan ademhalingsorganen (2,4%) de belangrijkste ziekten waar jongeren aan sterven.

Tegenover de ziekten staan oorzaken als zelfmoord, geweld en ongevallen. Deze verliezen zorgen meestal voor een enorme schok bij familie en vrienden, doordat ze zo plotseling zijn. Toch sterven jaarlijks vijfhonderd jongeren, tussen de vijftien en dertig jaar, aan een niet natuurlijke dood. Ruim twintig procent van de jongeren sterft in het verkeer. Dit is dan ook de grootste oorzaak van het (plotseling) overlijden onder jongeren. Zelfmoord is met ruim negentien procent de tweede. Terwijl het aantal doden door een ongeval daalt, blijft het aantal zelfmoorden onder jongeren stijgen.
quote:Reiger100 schreef op 07 januari 2014 @ 15:43:

[...]

Kanker is een ziekte, maar het is wel degelijk een ziekte die meestal bij oudere mensen voorkomt,.Kun je dat onderbouwen met cijfers? Ik kijk hier nl van op. De meeste mensen die ik verloren heb aan kanker waren tussen de 3-45 jaar.
Ok, dat zijn de cijfers van de jongeren. Maar van de ouderen dan?
quote:Reiger100 schreef op 07 januari 2014 @ 15:43:

[...]

Ik bedoel dat ik vind dat voor allebei de standpunten iets te zeggen is. Kanker is een ziekte, maar het is wel degelijk een ziekte die meestal bij oudere mensen voorkomt, in tegenstelling tot veel andere ziektes (griep, allergieën...). Kanker is vaak het gevolg van een soort slijtageproces van het dna.

Maar de gevolgen van een griep of allergie zijn niet zo groot...

Ik reageer verder een beetje fel omdat mijn moeder op jonge leeftijd overleden is aan de gevolgen van kanker, aan een melanoom.

Verder hoor je ook best vaak dat jonge vrouwen door borstkanker of baarmoederhalskanker worden getroffen. Ook al komt het vooral voor bij ouderen, ook jonge mensen worden helaas te vaak getroffen.
quote:whopper schreef op 07 januari 2014 @ 15:48:

[...]

Kun je dat onderbouwen met cijfers? Ik kijk hier nl van op. De meeste mensen die ik verloren heb aan kanker waren tussen de 3-45 jaar.Ik heb hier een linkje van het CBS.

Niet heel erg goed doorgenomen, maar heeft een duidelijk grafiekje.

Ps. Oeps, zit ik weer voor Reiger te antwoorden.
Hoe ouder ik word, hoe meer het inderdaad lijkt alsof de ziekte dichterbij komt. Ik heb dit ook met zwangerschappen en baby's in mijn omgeving. Baby's die sterven na of tijdens te bevalling. Het lijkt alsof je het steeds vaker hoort.
quote:whopper schreef op 07 januari 2014 @ 15:46:

[...]

Ik ben in mijn volwassen leven nog nooit bang geweest voor de dood, ik herken het dus niet nee. Ik ben nu eenmaal erg makkelijk geworden in loslaten, ook in het idee dat ik dit leven ooit moet loslaten. Dat zie ik wel als een groot goed hoor, leven met de angst te sterven is zo zonde...

Ik ben op het moment ook niet bang voor de dood. Maar zodra het in je straatje komt, dan wordt het een heel ander verhaal.

Maar zolang je daar niet mee te maken hebt moet je ook van het leven genieten en niet aan dood gaan denken.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die erg ziek zijn of op uitslag wachten van het ziekenhuis bang zijn voor de dood. Dan besef je pas wat het leven is..
quote:raccoon schreef op 07 januari 2014 @ 16:08:

[...]

Ik ben op het moment ook niet bang voor de dood. Maar zodra het in je straatje komt, dan wordt het een heel ander verhaal.

Maar zolang je daar niet mee te maken hebt moet je ook van het leven genieten en niet aan dood gaan denken.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die erg ziek zijn of op uitslag wachten van het ziekenhuis bang zijn voor de dood. Dan besef je pas wat het leven is..Maar het lijkt me wel enorm zwaar om, omdat er mensen in je omgeving ziek zijn, dat je dan bij elk pijntje denkt dat jij dat ook krijgt, of bang bent dat jij ook dood gaat, op welke termijn dan ook. Ik heb die ervaring in ieder geval niet en ervaar het een beetje als Whopper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven