Gezondheid alle pijlers

Veel sporten, weinig afvallen, hoe kan dat?

27-11-2008 17:01 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey, ik ben nu ruim 3 maanden druk aan het sporten. 3x per week een klas als bodypump/pilates plus een kwartier crosstrainer daarna en nog een keer per week 2 uur badmintonnen.

Ik merk dat mijn lijf qua vorm wel verandert, alleen val ik in het aantal kilo's niet af

Ik eet normaal, gewoon gezond dus, nauwelijks koekjes, snoepjes of alcohol. Dus geen enorme calorieen-inname.

Waar kan het aan liggen? Op zich heb ik dus wel wat resultaat, maar echt afvallen gebeurt dus niet. Hoe kan dat? Ervaring mee? Hoe aanpakken?
Je valt weinig af omdat je vetweefsel veranderd in spierweefsel en dat is zwaarder...voila!
Hihi, wat een gezelligheid zo op dat forum...

Je ontwikkelt veel meer spieren, en die zijn zwaarder dan vet. Dus je verbrandt wel vet, maar krijg je er spiermassa voor terug en zodoende val je in gewicht niet af.

Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd.
In CMters val je waarschijnlijk wel af en strakker wordt je zeker en het is ook nog eens goed voor je dus, geduld en je wordt beloond.
Let ook op dat je niet te weinig gaat eten..

Dat zou je bijvoorbeeld kunnen merken aan je energielevel.

En inderdaad, spieren zijn zwaarder dan vet.
Precies hetzelfde hier. Al 5 maanden 2x in de week spinnen, en er gebeurde ook niets. Toen ben ik het gaan navragen: wat bleek, ik trainde te hard! Ik heb een hartslagmeter en die houd bij hoeveel procent je traint. Ik zat meestal rond de 88. Maar je moet tussen de 75 tot 85% trainen. Dat doe ik nu (met enkele uitschieters) en ja hoor, 3 kilo eraf in anderhalve maand. En ik snoep nog wel hoor.

6x per dag eten ipv 3x je maaltijden helpt ook goed.

Vraag het anders ook op de sportschool na, die weten er ook veel van (als het een goeie is)
De sportschool is erg fijn, heb het ook al eens gevraagd maar das alweer een poosje terug, toen was ik anderhalve maand bezig ongeveer. Zij zeiden: geduld, kan ook vocht zijn dat je nog vasthoudt.

Is alleen zo jammer, dat je geen verschil ziet op de weegschaal

Mijn energie is verder in orde, ik eet normaal, waar ik behoefte aan heb.

Te hard trainen zal wel meevallen, pilates is bv niet heel intensief, wel goed voor spieren overigens. Ik kan er wel eens op letten tijdens mijn crosstrainer-rondje.

Ik heb inderdaad vaker gehoord dat spieren zwaarder zijn dan vet, maar nam dat altijd met een korreltje zout. Zou dus echt zo kunnen zijn, interessant.
Ik ben even aan het rekenen geslagen met cijfertjes die ik op internet heb gevonden, uitgaande van de assumptie dat je ongeveer 60 kilo weegt. Als dat zo zou zijn, zou je ongeveer het volgende versporten:

2 uur badminton ca. 540 kcal

3x 30 min bodypump ca. 700 kcal

3x 30 min pilates ca. 300 kcal

45 minuten crosstrainen ca. 450 kcal.

Samen zou dat ca. 2000 kcal per week zijn (dit hangt af van je gewicht - hoe meer je weegt, hoe meer je verbrandt - en van de intensiteit waarmee je sport, maar goed, dit is een aardige indicatie). Om een kilo af te vallen, moet je ca. 7000 kcal. kwijtspelen. Dat wil zeggen dat je, als je helemaal niets extra's zou eten of drinken (geen sportdrankjes!) én je bovendien geen extra spieren bijkweekt (want die zijn inderdaad zwaarder dan vet), je in een kleine maand een kilo kwijt zou zijn.

Maar waarschijnlijk eet je onbewust wel een boterhammetje extra, en zo te horen heb je zeker aan spieren bijgewonnen. Dat betekent dat het afvallen in een tempo van (ruim) minder dan een kilo per maand zou moeten gaan. Het klopt dus wel, dat het op de weegschaal niet zo opschiet... Niet dat ik daar nu mee zou zitten, als ik jou was - centimeters zijn belangrijker!
Wat maakt het aantal kilo's uit! Soms begrijp ik niet waarom iedereen zo gefixeert bezig is met het aantal kilo's.... Het gaat er toch om dat je je lekkerder in je vel voelt en dat je het nu begint te merken en zien? Resultaat moet je niet alleen afmeten aan het aantal kilo's, maar aan de vooruitgang in je conditie en je strakkere vormen.

Ik heb me in geen 10 jaar gewogen denk ik. Ik vind mijn gewicht gewoon niet relevant en vind het bovendien een negatieve manier van denken om zo bezig te zijn met het verbeteren van je gezondheid. Dan draait het alleen nog maar om dat ene kilootje dat eraf moet, terwijl dat eigenlijk niets zegt en daardoor niet gekeken wordt naar de verbetering in je conditie en je gezondheid door het sporten. Door de weegschaal kun je wat mij betreft alleen maar teleurgesteld raken.
Spieren zijn echt zwaarder dan vet. De verhoudingen in je lichaam zijn veranderd, je hebt nu spieren opgebouwd en die hebben vet verbrand.

kijk even bij lijf en lijn. drie maanden is veel tekort om grote resultaten te boeken, neem als referentiekader een jaar, dan mag je resultaat verwachten.
quote:meds schreef op 03 december 2008 @ 01:07:

kijk even bij lijf en lijn. drie maanden is veel tekort om grote resultaten te boeken, neem als referentiekader een jaar, dan mag je resultaat verwachten.

OMG,een jaar,lekker motiverend,nee hoor veel sneller is mijn beleving,zowiezo idd je lichaamsverandering wat dus inhoud:

een kledingmaat of 2 kleiner binnen een half jaar zeker(mijn ervaring dus,maar moet zegen dat ik altijd snel resultaat boek)
Nou mormel, je bent gezegend, mijn ervaring is dat afvallen door het sporten zeker werkt (maar niet fixeren op de weegschaal) maar het duurt zeker een jaar voordat je aan massa wint en je dus je vetpercentage omlaag kan brengen.

Tenminste als je er normaal bij eet.
je kan de motivatie beter uit iets anders halen ( omdat je het leuk vindt, of omdat het goed voor je is...)
ik ben ook gezegend meds,dat besef ik me terdege.......zo,n goddelijk lichaam als ik heb......
ik ken het mormel... ik ken het....
..
..
Inderdaad, niet fixeren op de weegschaal!

Ik heb hetzelfde; ik ben te zwaar, heb de ziekte van Hasimoto, (schildklier werkt te langzaam en dat maakt het afvallen bij mij wat lastiger). Maar ik sport, inmiddels al negen maanden, drie keer per week, ik doe alles op de fiets, heb twee kleine kinderen (rennen en vliegen!) en volg bij de dietiste een dieet. Ik ben in deze periode 6 kilo afgevallen. Die 6 kilo waren eigenlijk een deel van mijn zwangerschapskilo's (jongste is eind sept.07 geboren).

6 kilo klinkt misschien als niet zoveel, en zeker als ik de laatste tijd op de weegschaal sta, is er amper iets af, maar mijn omgeving ziet het wel degelijk! Als ik mijn omgeving mag geloven (en die geloof ik!) zie ik er behoorlijk anders uit. En dat terwijl de weegschaal niet eens zoveel verschil laat zien. Dus kijk niet naar de cijfertjes, maar voel hoe je kleding zit, welk gaatje je riem pakt, en gewoon, hoe je gezicht straalt . Die weegschaal zegt namelijk niet hoe je eruit ziet!

En, liever langzaam iets eraf wat eraf blijft, dan snel afvallen en vervolgens weer kilo's aankomen!

Sterkte! Kinke
Nou, gister weer eens gewogen na 2 weken bewust niet. Ben 4 kilo afgevallen sinds start sporten! Nu ineens wel dus. Zie het nu ook -echt-. Strakke broek zit niet meer mooi, hij flubbert, en bij bh passen vandaag dacht ik voor het eerst sinds tijden weer: goh, niet slecht.

Voor de compleetheid: wil van 73 weer naar 63-60. Zit nu op 69. Toch netjes, in bijna 3 maand. 'Overgewicht' is ontstaan door een periode helemaal -niks- doen qua beweging tijdens opstart bedrijf etc. Daarvoor wel altijd flink gesport en prima gewicht, tussen 58 en 63. Wil ik nu dus weer, nu ik weer meer tijd heb.

Ben het er overigens mee eens hoor, dat die kilos niet zo belangrijk zijn, daarom weeg ik me ook niet zo vaak. Het viel me alleen op en vroeg me af wat de reden is.

Overigens klopt die 450 calorien bij 45 minuten crosstrainen wel ongeveer in mijn geval. Ligt ook aan de stand waarop je traint. Ik doe altijd een kwartierje na mijn 'klasje', even alles los-crossen dus, en dat dus drie keer in de week. Per keer verbrand ik ongeveer 150 calorieen geeft de machine aan (meet adhv hartritme).

Verder geeft sporschool ook indicatie bij die klasjes, hoeveel calos per uur en das ongeveer wat hier ook geschreven werd.
Overigens zit ik nog niet op de 3 maand, of wellicht nu -net-. Verkeerd gerekend. Merkte het van de week, de lessen van bodypump etc wisselen om de 3 maand, en die zijn dus nog niet gewisseld, ben toen vlak na nieuwe 'ronde' ingestapt. Ik verwacht wisseling komende week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven