Vegetarier buikpijn
zondag 13 mei 2018 om 12:07
Hoi allemaal! Ik ben vorige week zondag gestopt met vlees eten omdat ik niet meer mee wou werken aan het dierenleed enz. En heb ik verschillende vleevervangers gegeten. Sinds die dag had ik hele erge buikpijn en geen eetlust.
Het voelde alsof mijn maag opgezwollen was ofzo.
Ik had gisteravond ineens veel trek en bedacht dat die buikpijn miss met geen vlees eten te maken zou kunnen hebben. Gister heb ik een klein stukje vlees gegeten en mijn buikpijn was direct over en heb hier nu geen last meer van.
Zou iemand weten hoe dit komt? Ik wil graag het niet vlees eten volhouden maar niet met de buikpijn enz.
Alvast bedankt!
Het voelde alsof mijn maag opgezwollen was ofzo.
Ik had gisteravond ineens veel trek en bedacht dat die buikpijn miss met geen vlees eten te maken zou kunnen hebben. Gister heb ik een klein stukje vlees gegeten en mijn buikpijn was direct over en heb hier nu geen last meer van.
Zou iemand weten hoe dit komt? Ik wil graag het niet vlees eten volhouden maar niet met de buikpijn enz.
Alvast bedankt!
zondag 13 mei 2018 om 18:28
Ik denk niet dat het ligt aan geen vlees eten maar waarschijnlijk moet je lichaam even wennen aan nieuw voedsel of je kunt niet goed tegen iets wat je eet. De meeste vleesvervangers bevatten peulvruchten die gasvorming kunnen veroorzaken, als je meer groenten en fruit bent gaan eten geld hetzelfde. Vaak is dat even een kwestie van wennen, soms kan het zijn dat je ergens echt niet tegen kan, zo kan ik niet zo tegen dingen die veel lupine bevatten dus die vermijd ik. Ik ben ook vegetariër, al heel lang en ik eet bijna nooit vleesvervangers eigenlijk.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zondag 13 mei 2018 om 20:28
In plantaardige levensmiddelen zitten meer vezels in de vorm van voor mensen onverteerbare koolhydraten. Hoewel voor de mens onverteerbaar, zitten er tal van bacteriën in je darm die deze koolhydraten afbreken (fermenteren). Dat gaat gepaard met gasvorming.
Probeer tenminste dagelijks naar de wc te gaan.
Probeer tenminste dagelijks naar de wc te gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 13 mei 2018 om 20:45
Het probleem is dat mensen geen echte planteneters zijn zoals koeien en knaagdieren. Onze darm is te kort en het ontbreekt ons aan enzymen die harde plantendelen afbreken. Wij halen alleen de makkelijk verteerbare gedeelten eruit zoals suikers en de rest gaat richting uitgang. Onderweg wordt er nog vocht en wat vitaminen uitgehaald en de rest wordt omgezet door bacteriën. Daarbij ontstaan gassen en die kunnen je darm als een ballon opblazen. Het restant verdwijnt tenslotte in het riool.
Misschien dat je je voedsel langer kan doorkoken en een deel van de koolhydraten kan vervangen door eiwitten (bijvoorbeeld kaas en eieren) en vet.
Misschien dat je je voedsel langer kan doorkoken en een deel van de koolhydraten kan vervangen door eiwitten (bijvoorbeeld kaas en eieren) en vet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 13 mei 2018 om 21:04
@sophiax
https://jessevandervelde.com/soja-vlees ... strogenen/
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fyto-oestrogenen
En nog vele artikelen.
En nog vele artikelen.
anoniem_369373 wijzigde dit bericht op 13-05-2018 21:04
Reden: Schrijffout
Reden: Schrijffout
0.51% gewijzigd
zondag 13 mei 2018 om 21:21
Ook die dieren moeten doodsangsten doorstaan voordat en tijdens dat ze afschuwelijk afgeslacht worden (scharrel en biologisch komt allemaal bij dezelfde slachter terecht, enkel anders eruit). Zij hebben bij leven een beter leven dan boerderijdieren echter is het nog steeds zeer onnodig en gruwelijk dierenleed.viva-amber schreef: ↑13-05-2018 13:53https://www.voedselallergie.nl/allergenen/soja.html
Ik eet zelf natuurvlees van Schotse hooglanders en schapen die in bos, duin en hei lopen.
TO, eet je meer melkproducten nu? Toen ik vegetarisch werd at ik meer kaas/ melkproducten en daar reageerde mijn maag heel erg op. Toen ik daarmee ophield was de buikellende voor altijd voorbij.
anoniem_240889 wijzigde dit bericht op 13-05-2018 21:22
6.52% gewijzigd
zondag 13 mei 2018 om 21:21
Jesse van der Velde is geen wetenschappelijke bron, maar een kwakzalver die blogt. Wat Wikipedia aangeeft komt overeen met wat ik een paar jaar geleden heb kunnen vinden. Voedingsproducten met fyto-oestrogenen (zoals in soja en andere bonen voorkomt) zijn volkomen veilig, zelfs voor vrouwen met een (sterk) verhoogde kans op borstkanker. Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat er een vermoeden bestaat dat lage doseringen fyto-oestrogenen beschermend kunnen werken bij hormoongevoelige tumoren. De enige onderzoeken die dit tegenspreken zijn niet zondermeer toepasbaar op de mens (je lichaam is complexer dan een petrischaaltje). Supplementen met hoge doseringen fyto-oestrogenen zijn niet veilig, althans daarvan is niet vastgesteld of ze veilig gebruikt kunnen worden en worden in ieder geval afgeraden bij hormoongevoelige tumoren. Bovenstaande heb ik overigens niet zelf bedacht, maar is bevestigd door mijn diëtist en mijn oncoloog.Pusswithoutboots schreef: ↑13-05-2018 21:04@sophiax
En nog vele artikelen.
Kortom fyto-oestrogenen zijn geen reden om soja te moeten vermijden.
zondag 13 mei 2018 om 22:43
Dat mag natuurlijk. Voor TO vind ik het alleen wel relevant dat deze mening niet gebaseerd is op wetenschap.Pusswithoutboots schreef: ↑13-05-2018 22:04@sophiax, mijn persoonlijke mening is wel fyto-oestrogenen mijden.
zondag 13 mei 2018 om 23:22
Vlees is vlees, en slachten is slachten. Bio vlees komt er niet anders uit bij de slachter, het krijgt alleen een ander 'stempeltje'. Bio zegt iets over hoe het dier gevoerd is tijdens zijn of haar leven.minilogue schreef: ↑13-05-2018 21:21Ook die dieren moeten doodsangsten doorstaan voordat en tijdens dat ze afschuwelijk afgeslacht worden (scharrel en biologisch komt allemaal bij dezelfde slachter terecht, enkel anders eruit). Zij hebben bij leven een beter leven dan boerderijdieren echter is het nog steeds zeer onnodig en gruwelijk dierenleed.
Ontopic, soja is afkomstig van een boon, de soja-boon. Teveel soja zou buikklachten kunnen veroorzaken dan?
maandag 14 mei 2018 om 05:52
@sophiax ik ben geen wetenschapper maar ik baseer mijn mening op allerlei wetenschappelijke artikelen die ik heb gelezen mbt de soja consumptie en de toenname van onder andere borstkanker (oorzaak teveel van het hormoon oestrogeen) dus daaruit trek ik mijn conclusie, beter voorkomen dan genezen.
anoniem_369373 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 06:44
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.17% gewijzigd
maandag 14 mei 2018 om 14:41
Ik ben borstkankerpatient met een 100% hormoongevoelige tumor (oestrogeen en progestron) vandaar dat ik er redelijk wat over uitgezocht heb. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt juist dat fyto-oestrogenen waarschijnlijk een beschermende werking hebben bij hormoongevoelige tumoren, in tegenstelling wat lang werd gedacht. Ik eet zelf bewust wel soja om deze reden (overigens at ik nauwelijks sojaproducten voor de diagnose, dus ik ben niet het bewijs dat jouw aanname klopt). De richtlijnen zijn afgelopen najaar aangepast aan de nieuwe inzichten. Zie ook: http://www.voedingenkankerinfo.nl/mag-i ... anker-heb/Pusswithoutboots schreef: ↑14-05-2018 05:52@sophiax ik ben geen wetenschapper maar ik baseer mijn mening op allerlei wetenschappelijke artikelen die ik heb gelezen mbt de soja consumptie en de toenname van onder andere borstkanker (oorzaak teveel van het hormoon oestrogeen) dus daaruit trek ik mijn conclusie, beter voorkomen dan genezen.
Vijf jaar geleden waren wetenschappers het met je eens, maar uit onderzoeken blijkt nu toch echt wat anders. Het staat je vrij om Jesse van der Velde te geloven of zelf iets anders te kiezen, maar wetenschappelijk gezien is het echt onzinnig en kun je waarschijnlijk dus zelfs borstkanker voorkomen door wel sojaproducten te eten.
maandag 14 mei 2018 om 14:47
Interessant zeg. En succes met je gezondheid.sophiax schreef: ↑14-05-2018 14:41Ik ben borstkankerpatient met een 100% hormoongevoelige tumor (oestrogeen en progestron) vandaar dat ik er redelijk wat over uitgezocht heb. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt juist dat fyto-oestrogenen waarschijnlijk een beschermende werking hebben bij hormoongevoelige tumoren, in tegenstelling wat lang werd gedacht. Ik eet zelf bewust wel soja om deze reden (overigens at ik nauwelijks sojaproducten voor de diagnose, dus ik ben niet het bewijs dat jouw aanname klopt). De richtlijnen zijn afgelopen najaar aangepast aan de nieuwe inzichten. Zie ook: http://www.voedingenkankerinfo.nl/mag-i ... anker-heb/
Vijf jaar geleden waren wetenschappers het met je eens, maar uit onderzoeken blijkt nu toch echt wat anders. Het staat je vrij om Jesse van der Velde te geloven of zelf iets anders te kiezen, maar wetenschappelijk gezien is het echt onzinnig en kun je waarschijnlijk dus zelfs borstkanker voorkomen door wel sojaproducten te eten.
maandag 14 mei 2018 om 15:20
Ik zou het even een weekje of wat aankijken. Probeer vooral 'whole foods' te eten en af en toe een vleesvervanger als je daar zin in hebt.
De eerste paar weken veganisme waren voor mij ook wennen en had toen ook wel last van m'n maag, maar dat verdween snel. Lichaam moet ook wennen aan de omschakeling.
Wellicht kun je delen wat je zoal eet? Ik zie dat je vegetarisch bent gaan eten, dus je eet nog wel zuivel en eieren? Als je veel meer zuivel bent gaan gebruiken zou het de lactose kunnen zijn. Overigens kleven aan die producten ook veel dierenleed dus als je het daarvoor doet zou je je eens moeten verdiepen wat er in die industrieen gebeurt.
Tot slot zou ik je adviseren (als je dat niet al doet) om bij te houden wat je eet in een app of website zoals cronometer.com. Dan weet je voor jezelf of je alle essentiele voedingsstoffen binnenkrijgt.
Succes!
De eerste paar weken veganisme waren voor mij ook wennen en had toen ook wel last van m'n maag, maar dat verdween snel. Lichaam moet ook wennen aan de omschakeling.
Wellicht kun je delen wat je zoal eet? Ik zie dat je vegetarisch bent gaan eten, dus je eet nog wel zuivel en eieren? Als je veel meer zuivel bent gaan gebruiken zou het de lactose kunnen zijn. Overigens kleven aan die producten ook veel dierenleed dus als je het daarvoor doet zou je je eens moeten verdiepen wat er in die industrieen gebeurt.
Tot slot zou ik je adviseren (als je dat niet al doet) om bij te houden wat je eet in een app of website zoals cronometer.com. Dan weet je voor jezelf of je alle essentiele voedingsstoffen binnenkrijgt.
Succes!
maandag 14 mei 2018 om 17:44
Waarschijnlijk heb je net pech! Op zo'n korte termijn is de kans heel klein dat er iets ernstigs met jouw darmen aan de hand is. Wel is er een mogelijkheid dat je misschien allergisch/overgevoelig bent voor iets in de vleesvervangers als je altijd gewend bent vlees te eten. Mijn advies is om het gewoon te blijven proberen vegetarisch te zijn als je dat graag wil, als de klachten aanhouden kan je je dieet alsnog aanpassen of een bezoekje aan de huisarts brengen