Gezondheid alle pijlers

Verslaafd?

24-03-2011 09:04 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd ivm herkenbaarheid
quote:ovchipkaart schreef op 24 maart 2011 @ 10:36:

Ik ontken het ook niet drastisch, ik vind het gewoon niet leuk om die stempel te hebben. En ik kan niet geloven dat het een werkelijke verslaving is.-@TO Lees dit stukje nog eens
Eén keer per week lijkt me een leuke stap om te beginnen als je wilt matigen. Dan is het echt iets om naar uit te kijken, een klein verzetje, in plaats van al een behoorlijk deel van je leven. Ik denk dat je met zo'n interval (mits je dus niet terugvalt naar twee keer per week of het hele weekend) redelijk kunt stellen dat je niet verslaafd bent, maar alleen met het spul speelt.

Als het blowgedrag wat je nu hebt je tegenstaat voor de rest van je leven zou ik je aanraden om nu al in te grijpen en niet af te wachten. Als het je niet stoort, ook niet als je al kinderen hebt en al die andere dingen die bij 'volwassen' leven horen, accepteer dan dat je blowt en probeer erop te letten dat het niet (veel) meer wordt.

Ik heb ook teveel mislukkingen gezien om neutraal te kunnen denken over een dagelijks blowtje. Ben er niet vies van om eens per jaar of eens per twee jaar een blowtje te pakken, maar het doet me ook niet zoveel dat ik de noodzaak voel of iets mis als ik het niet doe.

Overigens vind ik een dagelijks wijntje ook nergens voor nodig, geluksgewijs.
Ik gebruik geen drugs en drink heel af en toe een wijntje, dus mijn mening zal jij wel gekleurd vinden. maar ik geef hem toch:

Ik vind je verslaafd. Ik vind je een loser, Je bent helemaal opgetogen omdat je een dagje helder bent. Je hebt er helder en wel toch ook van genoten?

Zou je je collega's of je werkgever durven vertellen dat je zo frequent blowt? Durf je het je ouders te vertellen? Heb je wierook in je huis staan omdat je je schaamt voor de lucht die er vanaf komt?

Realiseer je je dat het de vruchtbaarheid van jou en je vriend negatief beinvloedt? Weet je dat je tijdens een evt. zwangerschap niet mag blowen omdat het schadelijk is voor je kind? Weet je dat je niet kunt blowen als je borstvoeding zou geven? Als je een kind zou hebben wat jij hebt opgevoed, wat je alle kansen van de wereld wilt geven, hoe zou je je dan voelen als je erachter kwam dat dat kind, waar je zielsveel van houdt, zoveel blowt als jij omdat ze op zoek is naar mooie herinneringen?

Realiseer je je uberhaupt wel hoe zielig het klinkt dat je drugs nodig hebt voor mooie herinneringen? Djiezus mens, doe normaal, zorg voor een opgaande lijn in je leven. Je kunt ook heel goed mooie herinneringen hebben als je nuchter bent. Dan maak je namelijk bewuste keuzes.

Ik heb afgelopen zomer een berg(je) beklommen en heb daar zo van genoten, dat ik daar nu nog prachtige herinneringen aan heb. Vriend en ik hadden ons kind bij ons, en het was prachtig. Hoe de zon draaide, hoe de dauw verdampte, hoe onze dochter een vlinder volgde, hoe mooi de waterval was waar we onderdoor liepen. Dat doe jij vast ook tijdens je vakantie als je net een blowtje op hebt.

Zo. Klonk ik erg als een saaie dertiger? Jammer dan voor je. Ik hoop dat het je ogen opent. Jij bent namelijk gewoon een ordinaire junk. Tssss, ik weet dat ik genoeg kracht heb om te stoppen als het nodig is.
Oh jee, en dan vond je mijn opmerking over "puberaal klinken" al kwetsend...
quote:luna1 schreef op 24 maart 2011 @ 10:48:

Oh jee, en dan vond je mijn opmerking over puberaal klinken al kwetsend...Hmmm, zou het helpen? Ik denk het niet. Ik denk dat ov nog heel veel eye-openers als onze reacties nodig heeft voordat ze stopt. Ik denk, nee ik weet namelijk zeker dat ze het gewoon niet kan. Ze kan niet een week of een maand leven zonder drugsgebruik, en ze kan er al helemaal een maand niet aan denken.
Wat doet het met je als jij besluit flink te minderen, en vriend doorblowt? Wat doet het met jouw respect voor hem als dit gebeurt? In hoeverre is het blowgedrag van je vriend een reden voor je om je eigen blowgedrag te bagatelliseren? Hoe zie jij/zien jullie het voor je, dat moment waarop je besluit 'volwassen' te worden en niet meer dagelijks te blowen? Misschien hebben jullie daar allebei wel heel andere standpunten over (mijn buurvrouw blowt nog steeds en heeft al flinke kinderen). Hoe zou het voor je zijn als je vanaf nu elke dag de rest van je leven (of vier keer per week) blijft blowen? Acceptabel of kansloos?

Van de psychoses etc. die veroorzaakt worden (?) door dat spul heb ik niet zo'n verstand, ik vind een belangrijke norm voor kiezen tussen stoppen of doorgaan dat je maatschappelijk wel functioneert en dit kunt handhaven, en dat je omgeven bent door mensen die jouw norm (doorgaan) ook delen. Het lijkt me knap lullig om op den lange duur vrienden te verliezen of nieuwe vrienden niet te vinden wegens een uit de hand gelopen hobby als blowen. Het is nog altijd niet zo dat je gemakkelijk je blowtje kunt opsteken anywhere, zoals dat wel is met een wijntje of een biertje.
Ik merk dat je redenen zoekt om te blowen of om het 'goed' te praten, zoals "we zijn nog jong, de 1 doet aan coma zuipen en wij roken een jointje".

Kijk, als jij vindt dat er voor jou aan blowen meer voordelen dan nadelen kleven dan zou ik het gewoon lekker blijven doen. Maar al ben je nu nog niet verslaafd (ik denk van wel trouwens... te veel ervaring met een broertje die precies hetzelfde vertelde over blowen), je gaat wel heel hard richting verslaving. Zeker wanneer je redenen begint te verzinnen (die als een tang op een varken slaan) om te gaan blowen.

De tip is al gegeven, maar herhaling is nooit verkeerd ;)... Probeer het eens een maand zonder en kijk hoe je daarop reageert. Kan nooit kwaad he.

Maar zolang jij de nadelen nog niet op vindt wegen t.o.v. de voordelen van het blowen, blijf je het toch wel doen.

P.S. Ik heb een paar jaar recreatief geblowd, als in: hooguit 6 keer per jaar. Nu had ik 1,5 jaar geleden besloten dat ik er eigenlijk niet eens zoveel plezier aan beleefde, dus doe ik het niet meer.
quote:Katherina schreef op 24 maart 2011 @ 10:44:

Jij bent namelijk gewoon een ordinaire junk. Tssss, ik weet dat ik genoeg kracht heb om te stoppen als het nodig is.

Dat is een misvatting. Een verslaving bedwing je niet op wilskracht. Dat willen proberen wordt een mislukking.

Dat is hetzelfde als je uit een moeras vechten.

Hoe harder je vecht, hoe dieper je wegzinkt.

Verslaving is dus geen gevolg van een gebrek aan wilskracht, verslaving is een stoornis, een hersenziekte.

Zo'n verslavingsstoornis overwin je dus nooit op eigen kracht, maar alleen met (professionele) hulp.

Stoppen doe je zelf, maar niet alleen.
Tja. Het is ook mogelijk om fijne lachkicks te krijgen als je nuchter bent. Gebeurt dan misschien niet dagelijks, maar dagelijks fijne lachkicks zijn hartstikke nep. Het is 100 % mogelijk om uit je dak te gaan tijdens een dansavond of met carnaval op cola, het is zwaar genieten als je door de zon loopt zonder ook maar een seconde te denken aan iets anders dan die zon of wat je verder ziet.

Maar vertel dat aan de halve mensheid die zich wel verdooft. Ik vind op zich niet veel verschil zitten tussen een dagelijks glas (of glazen) sterke drank en een dagelijks blowtje.

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik angst heb gehad of geen behoefte om mezelf of mijn leven te verdoven.
To, vraag je eens af wat je niet leuk vindt aan jezelf en wat jou leuker maakt als je je een neppersoonlijkheid aanmeet met een blow, want zover ben je al. Je vindt jezelf niet leuk, anders zou je je persoonlijkheid niet zo vaak op een onnatuurlijke manier veranderen.
Katherina..

Ik heb er bijna geen woorden voor hoe ik dit bericht vind.

Ik ben een loser, ordinaire junk.. Waarom? Geef me 1 reden? Omdat ik hier met mijn probleem kom?

Wees niet bang, je klinkt niet als een saaie dertiger.

Je klinkt eerder als een gefrustreerde, respectloze, bevooroordeelde doos.

Als je alleen op deze manier je mening kan uiten vraag ik je vriendelijk dan niet meer jouw mening te geven over mij en mijn probleem.

Want hoe je het ook went of keert, ik kom hier met een klein deel van mijn leven. Je hebt geen idee hoe ik verder ben, of ik een loser ben of ordinair oid.

Misschien ben ik wel je dochter of je nichtje.. Dan had je vast niet zo gereageerd.

Je moest eens weten hoe ik nu over jou denk
Als je mijn dochter zou zijn zou je nog niet klaar zijn met dit weedgebruik. En zeker niet met dit soort defensieve uitspraken. Djeez, er staan een batterij vragen in de post van Katherina waarmee je wat zou kunnen. Maar helaas, tegen dove oren.

*zich ernstig afvragend waaróm ze ook zo'n topic binnen komt lopen*
quote:Twinkle1001 schreef op 24 maart 2011 @ 10:53:

Verslaving is dus geen gevolg van een gebrek aan wilskracht, verslaving is een stoornis, een hersenziekte.

Zo'n verslavingsstoornis overwin je dus nooit op eigen kracht, maar alleen met (professionele) hulp.

Stoppen doe je zelf, maar niet alleen.

Heel soms, heel sporadisch komt het voor dat iemand met een verslaving op eigen kracht stopt.

Maar daar mag niemand zomaar rekenen en ik ben het dan ook volledig met je eens dat dergelijke uitspraken (zoals TO doet over zelfvertrouwen en kracht) eigenlijk geen waarde hebben (al heb je dat niet exact met die woorden zo gepost )
quote:mamzelle schreef op 24 maart 2011 @ 11:20:

. Maar helaas, tegen dove oren.

*zich ernstig afvragend waaróm ze ook zo'n topic binnen komt lopen*Diezelfde vraag stelde ik mijzelf. Dit is weer zo´n typisch topic waarbij TO al besloten heeft dat haar probleem geen probleem is en waarbij wij haar advies geven, maar zij alleen leest wat ze wil lezen..
quote:mamzelle schreef op 24 maart 2011 @ 11:20:

Als je mijn dochter zou zijn zou je nog niet klaar zijn met dit weedgebruik. En zeker niet met dit soort defensieve uitspraken. Djeez, er staan een batterij vragen in de post van Katherina waarmee je wat zou kunnen. Maar helaas, tegen dove oren.

*zich ernstig afvragend waaróm ze ook zo'n topic binnen komt lopen*

Inderdaad. Je trekt wel fel van leer tegen Katherina, maar op een aantal hele zinnige vragen geef je geen antwoord. Ook op hele zinnige vragen van andere forummers trouwens niet.

En idd, als mijn kinderen zo gebruiken, vind ik ze ook van alles en nog wat, maar niet te verantwoorde volwassene die jij zegt te zijn.
elke dag blowen is niet goed, maar het is niet slechter dan iedere dag wijn of bier drinken. Probeer te minderen. Het beroerde is dat je naast de drug ook tabak binnenkrijgt en da's ook niet best voor je gezondheid.
http://www.cannabisonderc ... n-wiet-lange-termijn.html

lees dit maar eens. Je kunt het blowen van vroeger allang niet meer vergelijken met het blowen van nu omdat de samenstelling van wiet heel anders is geworden.
quote:ovchipkaart schreef op 24 maart 2011 @ 11:10:

Katherina..

Ik heb er bijna geen woorden voor hoe ik dit bericht vind.

Ik ben een loser, ordinaire junk.. Waarom? Geef me 1 reden? Omdat ik hier met mijn probleem kom?

Wees niet bang, je klinkt niet als een saaie dertiger.

Je klinkt eerder als een gefrustreerde, respectloze, bevooroordeelde doos.

Als je alleen op deze manier je mening kan uiten vraag ik je vriendelijk dan niet meer jouw mening te geven over mij en mijn probleem.

Want hoe je het ook went of keert, ik kom hier met een klein deel van mijn leven. Je hebt geen idee hoe ik verder ben, of ik een loser ben of ordinair oid.

Misschien ben ik wel je dochter of je nichtje.. Dan had je vast niet zo gereageerd.

Je moest eens weten hoe ik nu over jou denk Nou, berg je maar als je mijn dochter of mijn nichtje was geweest. Ben je nou helemaal besodemiedert zeg!
OV, wat is nu precies je bedoeling met je OP? Je weet nu wat hier gedacht wordt van jouw mate van gebruik. De meerderheid interpreteert jouw mate van gebruik op zo'n manier dat zij (inclusief ikzelf) vinden dat je weldegelijk een probleem hebt.

Zelf geef je aan genoeg zelfvertrouwen en kracht te hebben om te stoppen als dat nodig is... Maar wanneer acht jij het nodig? Als je je baan zou verliezen? Als je relatie minder soepel zou lopen omdat hij geen erectie kan houden? Als jullie mooie herinneringen wegebben omdat je geheugen zal zijn aangetast? Wanneer?

Retorische vragen, waarvan het niet slecht zou zijn om er 's over na te denken. Ik hoef het antwoord niet, want het zijn mijn zaken niet of en wat je rookt.
Hoe ongenuanceerd de post van Katharina ook was, ik ben het er wel mee eens.
Weet je wat het ´gevaar´ kan zijn om een hier antwoord te ´zoeken´ op je vraag?

Dat je misschien af zou gaan op wat mensen hier voor mening hebben. En die meningen lopen uiteen, want wat de een als verslaving ziet, ziet de ander weer helemaal niet als verslaving.

Of je verslaafd bent dat weet je alleen zelf en geloof me... heel wat mensen met een verslaving zitten in ontkenning en weten niet eens van zichzelf dat ze in ontkenning zitten.

Als je dit echt voor je zelf wilt uitzoeken kun je beter niet afgaan op de meningen hier. Maak dan een keer een afspraak met een deskundige en ga zelf uitzoeken hoe het bij jou zit.

Ik spreek uit ervaring (iemand die ik ken is jarenlang verslaafd geweest, had gewoon een goedlopend bedrijf, gebruikte alleen ´s avonds, was niet hele dagen met drugs bezig maar vond toch dat ie verslaafd was en heeft hulp gezocht).
anoniem_118441 wijzigde dit bericht op 24-03-2011 12:15
Reden: privacy
% gewijzigd
quote:evelynsalt schreef op 24 maart 2011 @ 11:24:

http://www.cannabisonderc ... n-wiet-lange-termijn.html

lees dit maar eens. Je kunt het blowen van vroeger allang niet meer vergelijken met het blowen van nu omdat de samenstelling van wiet heel anders is geworden.klopt het blowen nu is anders dan het blowen vroeger, het is echter in ieder op zicht VEEL MINDER schadelijk dan alcohol

http://www.jellinek.nl/informatie_en_ad ... of-alcohol
quote:Lizzl schreef op 24 maart 2011 @ 11:21:

Heel soms, heel sporadisch komt het voor dat iemand met een verslaving op eigen kracht stopt.

Maar daar mag niemand zomaar rekenen en ik ben het dan ook volledig met je eens dat dergelijke uitspraken (zoals TO doet over zelfvertrouwen en kracht) eigenlijk geen waarde hebben (al heb je dat niet exact met die woorden zo gepost )

TO post dat, omdat ook zij nog in het ouderwetse idee gelooft dat een verslaving op wilskracht overwonnen kan worden.

Als ze straks ziet dat dit niet gaat lukken, komen schuld en schaamte om de hoek kijken, gaat ze zich heel rot voelen over zichzelf, vindt zichzelf dan ook 'zwak' en een 'loser' en gaat dan alleen maar nóg meer blowen.

Dat is de circel van verslaving.

.
quote:Lizzl schreef op 24 maart 2011 @ 11:26:

OV, wat is nu precies je bedoeling met je OP? Je weet nu wat hier gedacht wordt van jouw mate van gebruik. De meerderheid interpreteert jouw mate van gebruik op zo'n manier dat zij (inclusief ikzelf) vinden dat je weldegelijk een probleem hebt.

Maar dat is wel een beetje hypocriet want ik vraag me af of een ieder ook zo denkt over iemand die dagelijk een biertje drinkt, ik kan me een topic herinneren van gisteren waarbij velen stelden dat het geen enkel probleem was om 1 of meerdere wijntjes danwel flessen wijn weg te slobberen per dag. En dat is gewoon niet waar. De meeste verdovende middelen zijn schadelijk, maar als het gaat om toxiciteit en verslavendheid spant alcohol in ieder op zicht de kroon, en hoort thuis onder het rijtje harddrugs.

Zelf geef je aan genoeg zelfvertrouwen en kracht te hebben om te stoppen als dat nodig is... Maar wanneer acht jij het nodig? Als je je baan zou verliezen? Als je relatie minder soepel zou lopen omdat hij geen erectie kan houden? Als jullie mooie herinneringen wegebben omdat je geheugen zal zijn aangetast? Wanneer?

Retorische vragen, waarvan het niet slecht zou zijn om er 's over na te denken. Ik hoef het antwoord niet, want het zijn mijn zaken niet of en wat je rookt.
quote:ovchipkaart schreef op 24 maart 2011 @ 10:36:

Ik heb net nog een test gedaan op de link die Twinkle heeft neergezet. Ik scoor 13 punten. Bij 15 punten ben je een risico gebruiker.

Het scheelt 2 puntjes dus ik weet dat het niet al te best wat ik aan het doen ben.

Wie houdt er nu wie voor de gek. Als ik persoonlijk bij een risico gebruikerstest 13 van de 15 punten zou scoren zou ik me te pletter schrikken.

Het feit dat je denkt dat je alleen maar van het leven kunt genieten met een joint zegt al genoeg. En je gebruik bagatelliseren door te zeggen dat andere zich coma zuipen en dat erger is, dat is ronduit raar. Alleen als je de ernst van de situatie niet onderkent ga je de ene verslaving die je hersenen aantast vergelijken met je eigen verslaving die herzelfde doet. Daarbij is je vriend die met je meeblowd nu niet bepaald de beste raadgever.

Vraag het eens aan je collega of je moeder wat zij ervan vinden. Mocht je dat een naar idee vinden, omdat je je ervoor schaamt, dan zou je je wellicht kunnen bedenken dat dit komt omdat je met je gebruik, dat al lang niet meer recreatief is te noemen, allarmerend dicht bij een fikse verslaving komt. 13 van de 15, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven